AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #1 Skrevet 15. juni 2023 Far har sagt han vil ha barnet 50/50. Han har ikke ville hatt barnet før, og har ikke krevd noe samvær. Jeg ønsker ikke 50/50 for det er ikke til det beste for barnet. på familievernkontoret hadde jeg i forkant satt opp forslag til samvær. Far ønsker ikke 50/50 enda, men om noen mnd. Forslaget var 1 dag i uken og annenhver helg. Far sier da at han ikke vil ha barnet på hverdagen for da har han ting å gjøre, han er heller ikke fornøyd med annen hver helg, for da må han ha barnet helgen etter arbeidshelg. Far ønsket ikke å ha barnet noe i ferien for da var han opptatt med andre ting. Om far tar meg i retten for 50/50 samvær, vil han komme noen vei? Tenker da at han var så negativ på familievernkontoret Anonymkode: ce3c5...cf5
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #2 Skrevet 15. juni 2023 Hvorfor i all verden vil bruke enorme summer på å dra i retten for å få 50/50 om han ikke kan ha barnet i hverdagen eller helg? Hva tenkte han da? Har han en spennende alternativ tidsberegning? Anonymkode: 5fcf5...956 10
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #3 Skrevet 15. juni 2023 Han vil ikke ha barnet i ukedagene eller annenhver helg? Hvordan tror han 50/50 egentlig skal foregå? Anonymkode: 67520...39c 5
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #4 Skrevet 15. juni 2023 Merkelig, høres ut som han bare vil slippe å betale bidrag. Har han ny samboer som vil hjelpe ham når han har ting å gjøre da, eller en mor eller noe som ungen blir plassert til? 🤔 Anonymkode: 8f2aa...199 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #5 Skrevet 15. juni 2023 Sørg for å få dokumentert alt han sier om det så innebærer at du skriver egne referater. Det er ytterst sjeldent det dømmes 50/50, så tror ikke sjansen for det er så stor. Anonymkode: 01b0f...e6b
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #6 Skrevet 15. juni 2023 Haha latterlig, nei dette får han nok ikke igjennom. Hvor gammel er barnet? Retten dømmer uansett ikke til delt fast bosted og 50/50 ordning bare fordi han vil ha det. Det krever ganske godt samarbeid Anonymkode: d64b0...660
Gjest WhisperingWind Skrevet 15. juni 2023 #7 Skrevet 15. juni 2023 Jeg er forvirret. Nr 1. Hvor gammelt er barnet og når ble det slutt? Nr 2 Hva samvær har far hatt til nå? Nr 3. Hvordan skal han ha 50% bosted når han ikke vil ha barnet i hverdager og helger🤔🤔🤔
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #8 Skrevet 15. juni 2023 Her høres det ut som om du har fått barn med en som ikke ville, og som nå prøver å ta igjen og/eller slippe bidrag Anonymkode: 2ea56...aff
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #9 Skrevet 15. juni 2023 Han gjør dette for å slippe bidrag. Men dette koster også deg dyrt i advokatutgifter - så jeg hadde kalt inn på nytt til FVK og bare spurt konkret hva han tenker. Dra frem en kalender og spør om han kommer til å følge opp deling da han før mente ingenting passet. Anonymkode: 1f5ad...344 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #10 Skrevet 15. juni 2023 Hvordan har han tenkt til å ha samvær hvis han ikke kan ha barnet på hverdager, helger eller i ferier? Finnes det andre dager, jeg kunne evt trengt noen av de. Anonymkode: 35b2a...625 2
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #11 Skrevet 15. juni 2023 Ts. Det har vært slutt i ett år, far har ikke hatt barnet noe særlig, ett par timer enkelte helger før han leverer, for meg virker det som han tror han vil slippe å betale bidrag da han kom med dette etter jeg sendte krav til nav. Jeg vet egentlig ikke hva han tenker, han har ingen familie som kan hjelpe til, han har ny samboer, de flyttet sammen etter p ha kjent hverandre ei uke. Far får ikke introdusere barnet for den nye samboer før det har gått bra lang tid så vet ikke heller hvor han tenker å oppholde seg når han har barnet Anonymkode: ce3c5...cf5
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #12 Skrevet 15. juni 2023 Tenker han å ha barnet 50% på papiret pga barnebidrag, og i praksis ha barnet 0%? Anonymkode: cdd0a...92a 2
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #13 Skrevet 16. juni 2023 Sørg for at alle avtaler dere imellom er skriftlig. ( om dere avtaler muntlig- send en bekreftelse via sms eller mail) deretter gjør du ingenting. La far sette igang om han vil - Mest sannsynlig er dette bare skremselspropaganda. Anonymkode: 579a9...881
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #14 Skrevet 16. juni 2023 Man skal jo prøve å løse dette minnelig uten rettssak om mulig. Så vis vilje til samarbeid. Kall inn til familievernkontor, be far sette opp et forslag til samvær som han tar med seg, som han mener er realistisk å gjennomføre. Så går du med på det du mener vil fungere for barnet. Så avtaler dere en prøveperiode på for eksempel 1/2/3/4/5/6måneder, før dere evaluerer i nytt møte hos FVK. Så kan dere endre samværsavtale hvis han over tid tar samværet sitt + barnet trives med det. Det pleier også å være formøter før rettssak for å se om dette kan løses der og da. Husk at her er det far som utfordrer løsningen dere har nå. Da må han lage forslag til annen løsning, og vise at han vil dette. Du kan også forsøke å kreve at han tar dine saksomkostninger hvis han taper rettssak. Usikker på i hvor stor grad dommere innvilger dette i grunnløse saker. Anonymkode: a49ba...a80 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #15 Skrevet 16. juni 2023 Dette ender med at du har barnet, når han skal ha det… mange menn vil ha 50%, pga de vil ikke bet barnebidrag. Og mange har ikke tid til 50%, inkl din x. La han prøve, men ikke hjelp han! Da må han stå for det også. Anonymkode: f691a...763
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #16 Skrevet 17. juni 2023 AnonymBruker skrev (På 16.6.2023 den 16.36): Dette ender med at du har barnet, når han skal ha det… mange menn vil ha 50%, pga de vil ikke bet barnebidrag. Og mange har ikke tid til 50%, inkl din x. La han prøve, men ikke hjelp han! Da må han stå for det også. Anonymkode: f691a...763 Vil være umulig å ikke hjelpe, barnet har ikke sfo for jeg har foreldrene mine i nabohuset, men om han skal ha barnet må han levere på skolen før 0730 og sfo åpner 0730, far vil nok levere til meg på hverdagen for å slippe sfo, samme vil være etter skoletid. Anonymkode: ce3c5...cf5
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #17 Skrevet 17. juni 2023 Men hvis far vil ha barnet halvparten av tiden og samtidig er avhengig av sfo for å få det til å gå opp, ja da må far skaffe pg betale for sfo da. Enkelt og greit. I tillegg følger det ganske mange utgifter med et barn. Med 50% må han ta havparten av kostnadene og. Man kan jo spørre seg hvor mye han egentlig sparer. Anonymkode: 1964e...dc5 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #18 Skrevet 18. juni 2023 Han trussler bare med det sikkert. Ta en prøveperiode med 50/50, IKKE hjelp han med barnet, viss han ikke kan likevel i sine uker. Stå hardt på ditt. «Alle» menn vil ha 50/50, for å slippe bidrag. Men kan ikke likevel pga jobb feks. Mødre er for snille, og har barnet mye mer enn 50%, gratis. Anonymkode: 24379...be2
Mt3 Skrevet 18. juni 2023 #19 Skrevet 18. juni 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Vil være umulig å ikke hjelpe, barnet har ikke sfo for jeg har foreldrene mine i nabohuset, men om han skal ha barnet må han levere på skolen før 0730 og sfo åpner 0730, far vil nok levere til meg på hverdagen for å slippe sfo, samme vil være etter skoletid. Anonymkode: ce3c5...cf5 Nei, det vil ikke være umulig å ikke hjelpe. Om han skal ha barnet 50% så må han ha barnet 50% og det betyr at han må kjøpe sfo plass for barnet i sine dager, det må du jo bare legge frem når dere møtes til mekling. Vil tro sfo vil utgjøre en grei sum i forhold til totalsummen for barnebidraget han egentlig skal betale deg om han ikke har barnet 50%. Du må så klart fremstå som løsningsorientert, be far legge frem sin plan for hvordan en 50/50 ordning skal ordnes. Også får du få hjelp fra de på meklingskontoret til å få han til å skjønne at det ikke går an å ha 50/50 på papiret uten å kunne ha barnet på hverdager og annenhver helg. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå