Gå til innhold

Han elsker meg men hater seg selv, hva har du gjort for å hjelpe kjæresten?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet at han jeg er dater ikke har verdens største selvtilitt, veldig forståelig i han situasjon. Jeg bestemte meg tidlig for å se forbi at han ikke kom til å være som menn jeg normalt sett har datet i livet mitt. De som tar initativ og kontroll for å vise at de kan lede et forhold når det trenges. Jeg hadde ikke behovet for det fordi han behandler meg ordentlig på alle andre måter som virkelig betyr noe. Vi har fortalt at vi elsker hverandre, og jeg føler en merkbar forskjell på hvordan han er ikke bare sammen med meg, men måten han er med andre. 

Vi satt å snakket om det igår, og innrømte han har aldri følt seg så bra om seg selv som han har gjort etter vi ble sammen. Men tanken som kommer til hode hans når han ser seg selv i speilet er hvor mye han hater seg selv, er utrolig takknemlig for at jeg har funnet verdi i han og at jeg elsker han. I starten føltes det så uvirkelig som at noen kom til å fortelle han at det enten var skjult kamera eller at han var døende så noen hadde betalt meg for å skulle gjøre den siste tiden bedre. Han har klart å få bort den følelsen, og lært å akseptere at jeg elsker han. Følelsen av å hate seg selv, og føle han er mer heldig enn han fortjener derimot sitter enda sterkt inne at han. 

Hvis du har hatt kjæreste, uansett om det er mann eller kvinne som slet med selverdien sin. Foruten om å vise og fortelle at du var glad i og elsket dem, gjorde dere noe mer som fungerte veldig bra slik at du klarer å se seg selv slik som du så dem.

Anonymkode: 8ff37...ec8

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke noe annet enn terapi og livsstilsendring, det å drive med noe som gir mestringsfølelse og verdiskapning, som hjelper. F eks frivillig arbeid, bli god i kampsport, se fremgang med trening etc 

Anonymkode: f0ec3...9a5

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette er noe han må jobbe fram seg, ikke noe du kan gi ham. Det er farlig for ham hvis hans selvverd er koblet opp mot deg.

Anonymkode: 124f8...d1d

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Det er ikke noe annet enn terapi og livsstilsendring, det å drive med noe som gir mestringsfølelse og verdiskapning, som hjelper. F eks frivillig arbeid, bli god i kampsport, se fremgang med trening etc 

Han har gått i terapi i 2 år, frivilighets arbeid er måten vi ble kjent på, og han trener minst 4 ganger i uka. 

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Han har gått i terapi i 2 år, frivilighets arbeid er måten vi ble kjent på, og han trener minst 4 ganger i uka. 

Det er ikke noe du kan gjøre uansett. Du kan ikke heale han. Det må han gjøre selv. Mange trenger flere tiår i terapi 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Dette er noe han må jobbe fram seg, ikke noe du kan gi ham. Det er farlig for ham hvis hans selvverd er koblet opp mot deg.

Anonymkode: 124f8...d1d

Er enig om han bare kobler den til meg, jeg slet veldig med selv verdi tils 20, jeg hoppet kronisk inn i forhold med gutter fra jeg var 13, gutter som ikke alltid var de beste for meg etter første kjæresten og familien hans flyttet, bare fordi jeg følte det gav meg verdi å i det minste ha noen og fylle rommet han forlot meg. Så når jeg startet i jobb, ble jeg interessert i en kollega som hadde gått i paralell klasse med meg, og innrømte han hadde vært små forelsket i meg på avstand i flere år. Dessverre var for sjenert til å gjøre noe med det, men er takknemlig i lengden. Fordi han hadde fått litt mer livserfaring i den virkelige verden ved å gjøre ferdig skolen ferdig tidlig. Fikk han meg til å lære å se på meg selv som et indivi først, ikke som en ødelagt halvdel som trengte en kjæreste for å være hel. Siden han eksen kunne gjøre det for meg, ønsker jeg å gjøre det samme for kjæresten min nå. Han kan bruke meg som støtte hjul på en sykkel ved å se seg selv slik jeg ser han tils han kan gjøre det selv. Var det som hjalp meg, men aner ikke hvordan jeg kan eller burde å gjøre det.

AnonymBruker
Skrevet

Fortell ham - og vis ham - at du er glad i ham og takknemlig for å ha møtt ham.

Fortell ham - relativt hyppig - hvilke gode kvaliteter du ser i ham. Også kvaliteter som ikke er rent knyttet til et parforhold. 

La ham åpent komme med det han opplever som utilstrekkelighet, gi følelsene hans rom, ikke forsøk å overbevise ham om at han tar feil. Fortell ham at du setter pris på ham for den han er, at han alltid har en plass hos deg. 

Kort sagt, bare vær trygg, tilstede og støttende.

Anonymkode: c4138...ca2

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Hørtes slitsomt ut. Pass deg litt da sånne menn kan bli sjalu, kontrollerende og eiesyk. Livredd for å miste deg siden du blir hans "alt" 👍

Anonymkode: cca36...221

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også en kjæreste som ikke helt føler han fortjener det, i starten lurte han på når det kom til å bli slutt. Han trodde jeg kom til å forlate ham. Jeg syntes det var krevende når han kom med sjalu utbrudd. Men jeg har likt ham så godt hele veien. Og etter det første året var det som han begynte å stole på oss. 

Jeg har hele veien hatt fokus på at vi er et team som må støtte og trygge hverandre. Og at ingen av oss er perfekt men at vi skal hjelpe og støtte hverandre på ulike områder. Han er faktisk god motivator for meg på flere områder. Og ting har gått seg til. 

Anonymkode: 96132...184

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.6.2023 den 16.50):

Hørtes slitsomt ut. Pass deg litt da sånne menn kan bli sjalu, kontrollerende og eiesyk. Livredd for å miste deg siden du blir hans "alt" 👍

Anonymkode: cca36...221

AnonymBruker skrev (På 17.6.2023 den 17.26):

Jeg har også en kjæreste som ikke helt føler han fortjener det, i starten lurte han på når det kom til å bli slutt. Han trodde jeg kom til å forlate ham. Jeg syntes det var krevende når han kom med sjalu utbrudd. Men jeg har likt ham så godt hele veien. Og etter det første året var det som han begynte å stole på oss. 

Jeg har hele veien hatt fokus på at vi er et team som må støtte og trygge hverandre. Og at ingen av oss er perfekt men at vi skal hjelpe og støtte hverandre på ulike områder. Han er faktisk god motivator for meg på flere områder. Og ting har gått seg til. 

Anonymkode: 96132...184

Hyggelig å høre at det gikk seg til med dere.

Merkelig nok er sjalusi noe som det virker at han ikke sliter med. Jeg har en del mannlige venner, og han er aldri mistenksom, eller prøvd å markere noe territorium når det kommer til dem. Par ganger vi har vært ute, men separat en liten stund og noen har prøvd å sjekke meg opp. Lar han meg ta hånd om det selv, med mindre jeg lager et lite hånd signal hvis de prøver å snakke øret av meg. Hadde de vært aggresive og lagt uønskende hender på meg vet jeg han ville lagt dem flat på sekunder. Men som når en bartender gav meg en drink mens jeg ventet på at han skulle komme, og fikk beskjed om at det kom fra en fyr som satt noen stoler ned. Hvor jeg prøvde å takke nei og sa jeg ventet på kjæresten, sa han det var helt ok, han ville bare prøve å ta sjansen. Kjæresten kom mens jeg prøvde å sende tilbake drinken, og sa takk til fyren for at han slapp å betale mens han ventet på lønningen sin som en vits. 

Det som kanskje bekymer meg litt er at jeg hadde aldri kommet til å gjøre det. Men uten å ha spurt han får jeg nesten følelsen av at om jeg hadde vært utro eller spurt han om vi kunne vært i åpent forhold hadde han akseptert det og ikke blitt sint så lenge det betydde at vi fortsatt var sammen. Som person setter han de rundt seg foran seg selv, med meg går han hele tiden den ekstra milen til det punkte at jeg prøver å skape balanse. Lar være å spørre han om ting fordi jeg har følt han har gjort nok og han fortjener å slappe av. Fordi han ikke føler verdien i seg selv overkompanserer han ved å stille mest mulig opp. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...