Gå til innhold

Jeg har betalt eksens halvdel av boliglånet i 10 år.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan noen gi meg litt råd her? Saken er slik: Jeg og eksen skilte lag for 10 år siden. Vi eier et hus sammen som har stått tomt siden da. Eierbrøk er 50/50. Etter bruddet ble jeg sittende ansvarlig for å betale både min og hennes andel av lånet da hun nektet å betale. Det har vært stor konflikt rundt huset etter bruddet og vi har aldri kommet til enighet rundt et eventuelt salg. Eksen har nå hyret advokat for å få huset solgt, greit nok det. Problemet er at advokaten mener alt eldre enn 3 år i saken er foreldet. Det vil si jeg har betalt hennes halvdel av huset i 7 år som advokaten mener jeg ikke har krav på å få tilbake. Har det virkelig ingenting å si at det er nå huset skal selges og lånes skal løses inn?  Hvis vi mot formodning selger med nok gevinst får hun jo penger for et hus jeg har betalt for. Dette kan jo ikke være riktig. Jeg har desverre ikke råd til å hyre advokat på denne saken ei heller krav på fri rettshjelp så håper noen har noe erfaring og kan svare meg.

Anonymkode: 99259...39f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor i alle dager har dette pågått i 10 år? Dere trenger ikke være enige om å selge. Det holder at en av dere vil oppløse sameie.

Ut over det vil jeg råde deg til å skaffe juridisk hjelp. Jeg vet at du skriver at du ikke har råd til det - men har du råd til å la være?

For meg høres det ut som om advokaten prøver å lure deg med foreldelsesfrist for pengekrav. Den kan jeg ikke se at er gjeldende her men jeg er heller ikke advokat.

Alternativet er jo å godta hva som helst for å få solgt og kutte tapene dine?

• Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva viser advokaten til når han hevder dette? Lover/paragrafer? Eller er det bare eksen som har formidlet dette til deg?

Har du dokumentasjon på at du har betalt?

Anonymkode: 5e1de...dd1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Kan noen gi meg litt råd her? Saken er slik: Jeg og eksen skilte lag for 10 år siden. Vi eier et hus sammen som har stått tomt siden da. Eierbrøk er 50/50. Etter bruddet ble jeg sittende ansvarlig for å betale både min og hennes andel av lånet da hun nektet å betale. Det har vært stor konflikt rundt huset etter bruddet og vi har aldri kommet til enighet rundt et eventuelt salg. Eksen har nå hyret advokat for å få huset solgt, greit nok det. Problemet er at advokaten mener alt eldre enn 3 år i saken er foreldet. Det vil si jeg har betalt hennes halvdel av huset i 7 år som advokaten mener jeg ikke har krav på å få tilbake. Har det virkelig ingenting å si at det er nå huset skal selges og lånes skal løses inn?  Hvis vi mot formodning selger med nok gevinst får hun jo penger for et hus jeg har betalt for. Dette kan jo ikke være riktig. Jeg har desverre ikke råd til å hyre advokat på denne saken ei heller krav på fri rettshjelp så håper noen har noe erfaring og kan svare meg.

Jeg mener det er noe med at det du kan dokumentere at er betalt går inn i din andel av huset. Her MÅ du få en annen advokat på saken. Kostnadene får du dekke når huset er solgt.

Anonymkode: 3b803...2de

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvorfor i all verden har dette pågått i 10 år?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du skulle ha krevd salg for mage, mange år siden. Skal du ha noen sjangse for å få tilbake noe av pengene, MÅ du ha advokat.

Anonymkode: 1193d...56d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du er jo passe dumsnill da som har akseptert dette. Den som tier samtykker og når du har betalt uten å sette krav har du jo egentlig samtykket i at hun skulle slippe å betale. 

Selg huset og del overskudd på to, nettopp fordi du lot det skure og gå. 

Anonymkode: 9fdc2...9d4

• Liker 1
Skrevet

Hei. Anonymkode: 99259...39f

Er det lånet du har betalt på ett felleslån? hvor dere begge er solidarisk ansvarlige, like ansvarlige for lånet begge to?

I så fall trer du inn i kreditors sted med de samme rettigheter og plikter som den opprinnelige kreditor hadde/har.

Dvs. at du kan kreve din eks. for det du har dekket av eksens andel av lånet.

Lån foreldes etter 10 - ti år. Snakk med banken om dette. De kan mer om silke saker enn en "vinkelskriver"

Advokaten vil utnytte din rettsuvitenhet. For hver eneste påstand advokaten/eksen fremsetter ber du om lovhjemmel for påstande.

I jussens verden er den som fremsetter påstranden som har bevisbyrden.

HVis du bli bedt om å underskrive en eller annen form for avtale, så tar en slik underskrift minst 24 timer. Det betyr at du tar avtalen med deg hjem, og leser den i fred og ro.

Med vennlig hilsen

TBergh

• Liker 12
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Du må bare ta deg råd til advokat her.

Anonymkode: 594c0...8f7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du får delvis dekning til advokat hvis du har innboforsikring, noe jeg regner med at du har.

Anonymkode: 1f42b...914

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Fri rettshjelp kan hjelpe med navn på advokater som passer økonomisk

Anonymkode: f0868...160

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS her. Vi hadde en lang runde med advokter noen år etter bruddet uten at vi kom til enighet. Det er ikke snakk om enighet om å selge huset men mer fordeling av gjeld/overskudd og diverse andre ting som har gjort at vi aldri har kommet til enighet. Det har i tillegg vært barn i bildet her og høyt konfliktnivå mellom meg og eks og vanskelig å ha dialog selv med advokter.

AnonymBruker
Skrevet

Er du medlem av en fagforening? Hvis det så kanskje du har rett på advokat der? 

Anonymkode: 82439...e9c

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
TBergh skrev (1 time siden):

Hei. Anonymkode: 99259...39f

Er det lånet du har betalt på ett felleslån? hvor dere begge er solidarisk ansvarlige, like ansvarlige for lånet begge to?

I så fall trer du inn i kreditors sted med de samme rettigheter og plikter som den opprinnelige kreditor hadde/har.

Dvs. at du kan kreve din eks. for det du har dekket av eksens andel av lånet.

Lån foreldes etter 10 - ti år. Snakk med banken om dette. De kan mer om silke saker enn en "vinkelskriver"

Advokaten vil utnytte din rettsuvitenhet. For hver eneste påstand advokaten/eksen fremsetter ber du om lovhjemmel for påstande.

I jussens verden er den som fremsetter påstranden som har bevisbyrden.

HVis du bli bedt om å underskrive en eller annen form for avtale, så tar en slik underskrift minst 24 timer. Det betyr at du tar avtalen med deg hjem, og leser den i fred og ro.

Med vennlig hilsen

TBergh

Hei og takk for utfyllende svar:) Ja, det er et felleslån som vi begge er like ansvarlige for. Min mor er i tillegg kausjonist på 500tusen.

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du har hatt råd å betale på et hus i 10 år, la det stå tomt og likevel ikke råd til et par advokattimer? Særlig.

Anonymkode: 9c8e8...b97

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du har hatt råd å betale på et hus i 10 år, la det stå tomt og likevel ikke råd til et par advokattimer? Særlig.

Anonymkode: 9c8e8...b97

Det er dessverre ikke mange tusen til overs etter at huslånet og husleien der jeg bor er betalt. Hadde huset vært i god nok stand så hadde jeg leid det ut men det er dessverre ganske forfallent. Vi skulle egentlig rive det og bygge oss nytt.

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Pengekrav har en normal foreldelse etter 3 år, er nok dette advokaten viser til.

Men, det at du over alle årene har betalt alt, vil kunne tilsi at eierbrøken ikke lenger er 50/50. Her ville jeg helt klart hatt en advokat selv. 

Anonymkode: 095e8...9a2

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Beklager å si det men her har du ingen sak. 

Velger du å betale andres lån har du ingen sak. 

Ingen vet hva som er omstendighetene. For alt vi vet så kan du ha betalt hele lånet mot at hun ikke krever barnebidrag eller betaler mer på barna eller noe annet. 

Anonymkode: 5147d...4db

AnonymBruker
Skrevet

Er det du som ikke har villet selge huset mao? 

Anonymkode: 4d3f1...e9f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...