Labello Skrevet 15. juni 2023 #1 Skrevet 15. juni 2023 Vi er en vennegjeng på 8 stk, som har vært gode venner siden barneskolen. Nå er vi over 30, og det sier seg selv at vi er ulike, har vokst hver vår vei og gjør våre egne ting, tross tett vennskap i bunn. Når man også har vært venner så lenge så opplever man selvfølgelig litt krangling og greier på veien, også vet man at det som regel går seg til igjen. Det er aldri et alternativ å «droppe» noen i gjengen. Nå er saken slik at vi er flere i gjengen som bemerker/prater om en spesiell i gjengen. Hun har tidligere vært i konflikter/krangler med flere av oss, er helt vilt sta, relativt bortskjemt og selvsentrert. Hun har «alltid rett», ting skal skje på hennes premisser, på hennes måte, hun tar aldri i mot konstruktiv kritikk, og klarer ikke å se ting fra andres perspektiv. Aldri gjør hun noe ekstra frivillig for noen andre heller, men hun kan forvente det tilbake. Eksempler er - ved hytteturer så vasker hun aldri noe felles, men rydder sitt rom, setter seg ned ute med sine bager og venter på at man skal dra. -Ved planlegging/organisering av turer bidrar hun aldri, men blir sur eller misfornøyd dersom det ble en dårlig tur eller ikke ble som forventa. - Ved flytting eller oppussing så hjelper hun ikke til hos andre, men forventer at andre av oss flytter for henne Har andre mer detaljerte eksempler også. Nå har det vært så mange saker at det går det litt ut over vennskapet. Hvor ærlig er man egentlig - Skal man si ifra, og samtidig vite at det blir dårlig stemning og «krangling» mellom dere. Samtidig prøve å gi henne vennlige dytt? HVA gjør man med stae personer? Kanskje det er noen stae personer her som vil dele hva som funker? 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #2 Skrevet 15. juni 2023 Er hun enebarn? Bortskjemt? Diagnose? Ikkenoe annet som nytter enn tough love. Anonymkode: 535fd...1f5 2
Labello Skrevet 15. juni 2023 Forfatter #3 Skrevet 15. juni 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Er hun enebarn? Bortskjemt? Diagnose? Ikkenoe annet som nytter enn tough love. Anonymkode: 535fd...1f5 Ikke enebarn, men voksne søsken. Har alltid fått hjelp og ting tilrettelagt hjemmefra, og aldri hatt noen plikter når hun bodde hjemme. hehe, diagnose burde det kanskje ha vært også! enig med tough love, men det blir så hardt tilbake. Kan gruppa si ifra sammen? 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #4 Skrevet 15. juni 2023 Hvis hun ikke skjønner av seg selv hva som er hennes andel av oppgaver / forpliktelser, så ville jeg kanskje synliggjort det (skriftlig). Hvis alle dere andre forstår hvorfor det lages en liste over det som må gjøres siste dag på hytta (tømme kjøleskap, tømme søppel, vaske bad, støvsuge stuen, fylle opp med ved..)og støtter dette som en god plan, så blir det vanskeligere for henne å ikke ta sin del, og lettere for dere å si fra hvis hun ikke gjør det. Det samme når dere er flyttehjelp etc, en av de andre skriver en melding om at «klart vi kommer på lørdag og hjelper deg å flytte. Jeg plukker opp Eva og Ole på veien dit klokken 10, så kommer Anne med sin bil og tar med Geir. Si fra hvis det er noen som ikke kan på lørdag, så kan sikkert dere avtale å komme en dag i forkant og pakke glass». Anonymkode: ad789...d3d 3 2
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #5 Skrevet 15. juni 2023 Labello skrev (2 timer siden): Vi er en vennegjeng på 8 stk, som har vært gode venner siden barneskolen. Nå er vi over 30, og det sier seg selv at vi er ulike, har vokst hver vår vei og gjør våre egne ting, tross tett vennskap i bunn. Når man også har vært venner så lenge så opplever man selvfølgelig litt krangling og greier på veien, også vet man at det som regel går seg til igjen. Det er aldri et alternativ å «droppe» noen i gjengen. Nå er saken slik at vi er flere i gjengen som bemerker/prater om en spesiell i gjengen. Hun har tidligere vært i konflikter/krangler med flere av oss, er helt vilt sta, relativt bortskjemt og selvsentrert. Hun har «alltid rett», ting skal skje på hennes premisser, på hennes måte, hun tar aldri i mot konstruktiv kritikk, og klarer ikke å se ting fra andres perspektiv. Aldri gjør hun noe ekstra frivillig for noen andre heller, men hun kan forvente det tilbake. Eksempler er - ved hytteturer så vasker hun aldri noe felles, men rydder sitt rom, setter seg ned ute med sine bager og venter på at man skal dra. -Ved planlegging/organisering av turer bidrar hun aldri, men blir sur eller misfornøyd dersom det ble en dårlig tur eller ikke ble som forventa. - Ved flytting eller oppussing så hjelper hun ikke til hos andre, men forventer at andre av oss flytter for henne Har andre mer detaljerte eksempler også. Nå har det vært så mange saker at det går det litt ut over vennskapet. Hvor ærlig er man egentlig - Skal man si ifra, og samtidig vite at det blir dårlig stemning og «krangling» mellom dere. Samtidig prøve å gi henne vennlige dytt? HVA gjør man med stae personer? Kanskje det er noen stae personer her som vil dele hva som funker? Hadde sagt klart i fra jeg, hvorfor i alle dager skal du sitte på ræva og ikke gjøre det samme som oss for å vaske og gjøre klar hytta? Kom igjen, du skal bidra! Hadde sagt klart i fra, du har ikke vært med å planlegge, da kan du heller ikke klage! Anonymkode: 727e3...1c1 7 2
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #6 Skrevet 15. juni 2023 Si ifra, og hvis det ikke blir bedre så vurder om dere fortsatt gidder å være venner med henne. Anonymkode: 01c6e...ca8 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #7 Skrevet 15. juni 2023 Vi hadde også en sånn i gjengen, bidro ikke med noe som helst, hverken gjøremål eller ting til fellesen. På en hyttetur der alle hadde handlet, laget, mat, vasket opp, ryddet og div, ble han opprikktig sjokkert når jeg sa det var hans tur å vaske opp etter frokosten. Vo har sluttet å invitere han rett og slett, ikke sånn bang der var det slutt, men gradvis bare droppet å be han med. Faktisk ingen savn. Anonymkode: 5c5c3...f57 5 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #8 Skrevet 15. juni 2023 Kan dere ikke lage utvasklister før dere drar? Arbeidsfordelinĝ lister osv Anonymkode: 1c442...735 1
AprilLudgate Skrevet 15. juni 2023 #9 Skrevet 15. juni 2023 Veldig enkelt. Når dere skal på turer, så laget dere ansvarslister for å tvinge henne med. «Anne og Kari: frokost og middag. Tonje og Frida: utvask første etasje» Osv. Jeg tenker det er litt vel sent å komme med en bombe bygget opp over 20 år liksom. Innfør heller nye rutiner nå og dropp klaging om fortiden. 5 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #10 Skrevet 15. juni 2023 Jeg hadde virkelig ikke giddet å lage lister for at en sosial snylter skal skjønne at hytter ikke vasker seg av seg selv. Jeg hadde nok bare sagt hun skal vaske badet. Og hvis det ikke blir bedre hadde jeg faset henne ut. Jeg har barn som skal oppdras, voksne mennesker får seile sin egen sjø. Anonymkode: 4cbbe...d75 10 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #11 Skrevet 15. juni 2023 Når man blir i den alderen er vel ikke vennegjenger noe å høre til tenker jeg. Anonymkode: 0d0ad...b07 2
Snok1 Skrevet 15. juni 2023 #12 Skrevet 15. juni 2023 (endret) Labello skrev (På 15.6.2023 den 13.13): Nå har det vært så mange saker at det går det litt ut over vennskapet. Hvor ærlig er man egentlig - Skal man si ifra, og samtidig vite at det blir dårlig stemning og «krangling» mellom dere. Ved at dere ikke har sagt fra før så har dere vært med på å tilrettelegge for prinsessefakter. Hun gjør det fordi hun slipper unna med det. Endret 16. juni 2023 av Snok1 6 2
Nymerïa Skrevet 15. juni 2023 #13 Skrevet 15. juni 2023 Labello skrev (3 timer siden): - ved hytteturer så vasker hun aldri noe felles, men rydder sitt rom, setter seg ned ute med sine bager og venter på at man skal dra. "Jeg tror Ellen trenger hjelp med tepperistinga hvis du ikke er opptatt." Labello skrev (3 timer siden): -Ved planlegging/organisering av turer bidrar hun aldri, men blir sur eller misfornøyd dersom det ble en dårlig tur eller ikke ble som forventa. "Da får du engasjere deg i planlegginga til neste tur, så får du det mer som du vil" Labello skrev (3 timer siden): - Ved flytting eller oppussing så hjelper hun ikke til hos andre, men forventer at andre av oss flytter for henne "Jeg regner med at du har lyst til å hjelpe meg å flytte. Det er så mye greiere når vi er flere, det så du selv når du flytta. Det er best om du kommer på lørsdags formiddag for da begynner vi å bære. Men hvis det er noe annet tidspunkt som passer bedre så skal jeg alltids finne på noe, jeg trenger hjelp til flere ting." Det er mye bedre å ta det der å da enn at dere går rundt og snakker om henne og kaller henne vanskelig. Det siste løser ingen verdens ting. 7 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #14 Skrevet 15. juni 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Når man blir i den alderen er vel ikke vennegjenger noe å høre til tenker jeg. Anonymkode: 0d0ad...b07 Hæ? 😅 Anonymkode: be433...3a8 5
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #15 Skrevet 15. juni 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Når man blir i den alderen er vel ikke vennegjenger noe å høre til tenker jeg. Anonymkode: 0d0ad...b07 Hvorfor ikke? Anonymkode: ace02...734 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #17 Skrevet 16. juni 2023 Mitt inntrykk av og erfaring med sånne folk er at de aldri kommer til å endre seg. Og snakker du 30+ så har det fått satt seg. Vi har avsluttet vennskap med noen sånne, mens andre tar vi en sunn avstand fra som ikke merkes. Sistnevnte slekt osv som man må omgås med nå og da og må bare gjøre det beste ut av det. Å avslutte vennskap med disse er ikke alltid enkelt, da de går rett i selvforsvar, synes synd på seg selv og alt er alle andres feil. Og vår feil. De baktaler og slenger dritt. Vi har fått høre ting fra andre. De vi ikke kan avslutte vennskap og relasjon med har vi bare slått oss til ro med at vi ikke kan regne med. Hvis vi skal ha et lag eller noe sånt så tar vi på forhånd høyde for at vedkommende ikke kommer til å bidra. Gjør oss aldri avhengig av de, da vi vet de som regel ikke kan, har glemt igjen det de skulle ha med, ikke har råd, eller ikke har tid. Det er den beste løsningen. Anonymkode: d5386...ff7 1 2
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #18 Skrevet 16. juni 2023 Høres ut som en klassisk bortskjemt person - foreldrene har ødelagt veldig for det sosiale for henne, helt sikkert uten å forstå det selv. Skulle gjerne gitt deg råd, men jeg takler ikke slike folk selv, og unngår de som pesten. Anonymkode: 4f70b...b79 2 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #19 Skrevet 16. juni 2023 En sånn person kjenner dessverre jeg også. Hennes versjon av å "vaske opp etter seg" innebærer å sette sin egen tallerken (pluss sin egen kniv og gaffel) til bløt oppi vasken. Men så bryr hun seg aldri om vannet er varmt eller kaldt, eller å bruke såpe. Står tingene lenge nok der oppi, så vasker noen andre selvfølgelig opp etter henne fordi noen blir lei av å vente på at hun aldri gidder å vaske opp etter seg selv. Felles ting som har blitt brukt av alle (for eksempel smørekniv under frokosten, kjele eller stekepanne til å lage middag) det blir bare stående der, uten å noensinne blir vasket opp. Skal man lage middag på rundgang (sånn at ett par personer lager middag hver dag, og bytter på hver dag) så lager hun aldri middag. Hun tilbyr seg aldri å gjøre det heller. Noen andre kan lage middag hver eneste dag. Men hvis noen spør om hun er interessert i å lage ett eller annet, så svarer hun bare "vet ikke" og så lager hun bare ett par brødskiver til seg selv. Så lenge hun selv ikke er interessert i middag, så gidder hun selvfølgelig ikke å lage middag til noen andre heller. Men hun forsyner seg jo av middagen hver eneste gang noen andre har lagd middagen da. Det "beste" man kan håpe på fra den kanten er vel at hun for eksempel steker fiskepinner eller karbonader, men hun lager fremdeles bare middag til seg selv. Er man heldig, så får man kanskje en hel fiskepinne, eller halvparten av en karbonade, pluss noen få biter med grønnsaker og kanskje en halv potet. Noe som knapt er nok til EN ekstra person. Likevel forventer hun at folk liksom skal være "takknemlige" for middagen hun har lagd. Da kan hun si ting som er det ikke fantastisk å ha en sånn kjempeflink kokk til å lage middag her?? og så stirrer hun på deg, tydeligvis i forventning om at folk skal skryte av hvor "ufattelig flink" hun liksom har vært. Bare fordi hun klarer å koke poteter, og steke ett eller annet i en stekepanne liksom. Hun blir ikke invitert med på ting lenger, for å si det sånn. Man kan jo selvfølgelig forsøke å lage spesifikke lister, med hva slags ting hver person skal gjøre. Det er vel ikke alle som faktisk innser hva som trengs å bli gjort, eller kanskje man tror at noen andre ønsker å gjøre disse tingene - og man har ikke lyst til å stå i veien for noen andre. Men det er ikke alltid at dette kommer til å fungere, dersom noen andre rett og slett driter en lang marsj i ting som er nødt til å gjøres. Anonymkode: df056...016 2 2
Labello Skrevet 16. juni 2023 Forfatter #20 Skrevet 16. juni 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: En sånn person kjenner dessverre jeg også. Hennes versjon av å "vaske opp etter seg" innebærer å sette sin egen tallerken (pluss sin egen kniv og gaffel) til bløt oppi vasken. Men så bryr hun seg aldri om vannet er varmt eller kaldt, eller å bruke såpe. Står tingene lenge nok der oppi, så vasker noen andre selvfølgelig opp etter henne fordi noen blir lei av å vente på at hun aldri gidder å vaske opp etter seg selv. Felles ting som har blitt brukt av alle (for eksempel smørekniv under frokosten, kjele eller stekepanne til å lage middag) det blir bare stående der, uten å noensinne blir vasket opp. Skal man lage middag på rundgang (sånn at ett par personer lager middag hver dag, og bytter på hver dag) så lager hun aldri middag. Hun tilbyr seg aldri å gjøre det heller. Noen andre kan lage middag hver eneste dag. Men hvis noen spør om hun er interessert i å lage ett eller annet, så svarer hun bare "vet ikke" og så lager hun bare ett par brødskiver til seg selv. Så lenge hun selv ikke er interessert i middag, så gidder hun selvfølgelig ikke å lage middag til noen andre heller. Men hun forsyner seg jo av middagen hver eneste gang noen andre har lagd middagen da. Det "beste" man kan håpe på fra den kanten er vel at hun for eksempel steker fiskepinner eller karbonader, men hun lager fremdeles bare middag til seg selv. Er man heldig, så får man kanskje en hel fiskepinne, eller halvparten av en karbonade, pluss noen få biter med grønnsaker og kanskje en halv potet. Noe som knapt er nok til EN ekstra person. Likevel forventer hun at folk liksom skal være "takknemlige" for middagen hun har lagd. Da kan hun si ting som er det ikke fantastisk å ha en sånn kjempeflink kokk til å lage middag her?? og så stirrer hun på deg, tydeligvis i forventning om at folk skal skryte av hvor "ufattelig flink" hun liksom har vært. Bare fordi hun klarer å koke poteter, og steke ett eller annet i en stekepanne liksom. Hun blir ikke invitert med på ting lenger, for å si det sånn. Man kan jo selvfølgelig forsøke å lage spesifikke lister, med hva slags ting hver person skal gjøre. Det er vel ikke alle som faktisk innser hva som trengs å bli gjort, eller kanskje man tror at noen andre ønsker å gjøre disse tingene - og man har ikke lyst til å stå i veien for noen andre. Men det er ikke alltid at dette kommer til å fungere, dersom noen andre rett og slett driter en lang marsj i ting som er nødt til å gjøres. Anonymkode: df056...016 Litt godt å høre at det finnes flere. Det her er jo helt likt «hovedpersonen». Hun rydder etter frokost/middag ved å sette ting på kjøkkenbenken. Da er det jo ikke på spisebordet lenger, og hun kan legge seg på sofaen med god samvittighet - selv om hun MÅ få med seg at jeg rydder alt inn, vasker av panner, kniver og får ting inn i oppvaskmaskina. Når vi har hatt et lite mini-julebord med 3 stk og delt på rettene, så har hun fått dessert fordi den er enklest. Da kjøper hun gelé og vaniljesaus. Og jeg synes det er digg - det er ikke det - det er bare noe med å bidra med det når andre lager gode retter som også koster ganske mye mer. På 17.mai frokost tar hun med juice eller melk. Ikke noe som er laga. Nuvel, nå er det greit at man «kommer seg unna», men det legger seg til i helheten og blir også mer irriterende enn det i utgangspunktet er. Jeg vet ikke om spørsmålet mitt i hovedinnlegget egentlig går på å si ifra til henne for å «forandre» henne, eller å si ifra til henne fordi nå er det mye snakk bak ryggen hennes fordi hun alltid oppfører seg som en bortskjemt tenåring som bor hjemme. vi har nok vært for greie for lenge. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå