Gå til innhold

Fellesutgifter doblet på 3 år. Blir det vanskelig å selge boligen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg kjøpte boligen hadde jeg aldri i min villeste fantasi trodd at fellesutgiftene ville dobles på bare tre år. Nå frykter jeg for å ikke få solgt boligen ene og alene på grunn av de høye fellesutgiftene. Og må må få solgt snart. Jo lenger jeg blir boende desto mer øker fellesutgiftene  jo vanskeligere blir det å få solgt. En ond spiral.

Flere som har erfart at høye fellesutgifter stikker kjepper i hjulene for boligsalg?

Anonymkode: 1004a...0b4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva definerer du som høye fellesutgifter?

Anonymkode: fd11f...335

• Liker 3
Skrevet

Sto det ikke noe i prospektet om det?

F eks at tiden for avdragsfrihet var på vei til å gå ut eller at det var vedtatt større oppgraderinger av boligmassen.

• Liker 5
Skrevet

Dessverre så stemmer dette i vårt tilfelle. Vi har en bolig i Oslo der fellesavgiftene har doblet seg. Får ikke solgt nå

Skrevet

Hva ligger det i disse fellesutgiftene og økningen av dem da?

Økt fellesgjeld? Betjening av avdrag på fellesgjeld? Sparing til vedlikehold? Økte oppvarmingskostnader? Osv?

Jeg tror svaret avhenger en del av dette.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Vi solgte rett før det skulle dobles, og det var nok lettere enn å selge rett etter. 

Det er rart med det, men folk reagerer annerledes på prisen som står i tekstinformasjon og pris som står i feltet helt øverst.  Det er noe med hva førsteinntrykket blir. 

Når det er sagt, så så lenge fellesutgiftene har økt grunnet noe fornuftig så er det ikke så ille. Da må man bare skrive tydelig alle endringene som er gjort. Slik som drenering i 2022, tak byttet i 2023 osv. Så ser folk at det neppe kommer økning snart. 

Anonymkode: 08cb3...b28

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Fra 500 til 1000 eller 5000 til 10000? 

Anonymkode: 580f9...bc6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg kjøpte i 2016 var fellesutgiftene bare 3500. Nå er de litt over 6000. Skyldes totalrenovering av alle badene i borettslaget. Borettslaget måtte ta opp lån til det, og fordeler utgiftene for det på alle leilighetene (naturligvis).

Anonymkode: 6cc1a...02a

AnonymBruker
Skrevet

En del av min jobb er å budsjettere felleskostnader for borettslag, og for mange av mine kunder er det enorme økninger på rentesiden, da de er nyoppført og har avdragsfrihet. Felleskostnadene for enkelte lag har nærmest tredoblet seg de siste 1.5 årene, og det er før økningene på rentene som kom i går og som kommer i løpet av høsten ( stipulert 1-1,25% opp fra dagens rente minst). Ergo vil de muligens øke med 40-50% oppå dagens nivå. 

Jeg vet lag med enkelte sårbare kunder vil måtte øke 2500-4000 pr mnd i felleskostnader i høst, kun i rente. 

Anonymkode: f9db2...14c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det gjelder mange borettslag i våre dager, så det er ikke nødvendigvis vanskeligere å få solgt. Utgiftene går opp de fleste steder ved renteoppgang. Dog har jeg aldri opplevd at de har gått ned ved rentenedgang...

Anonymkode: 25d0e...efd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det gjelder mange borettslag i våre dager, så det er ikke nødvendigvis vanskeligere å få solgt. Utgiftene går opp de fleste steder ved renteoppgang. Dog har jeg aldri opplevd at de har gått ned ved rentenedgang...

Anonymkode: 25d0e...efd

Det skjer også. Mange styrer sittet på gjerdet og venter på nedgangen nå. Jeg tror nok de må vente ennå en stund. 

AnonymBruker
Skrevet

Alle borettslagsleiligheter her jeg bor ligger på ca 10 000 kr i måneden i kun fellesutgifter. Fatter ikke hvordan folk får det til å gå rundt.

De er enten nye bygg, med høye felleslån. Eller eldre bygg med mye nødvendig oppussing og tatt opp nye høye felleslån.

Attpåtil er leilighetene i seg selv nokså dyre, 3-5 millioner.

Anonymkode: b4ef6...cfa

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Alle borettslagsleiligheter her jeg bor ligger på ca 10 000 kr i måneden i kun fellesutgifter. Fatter ikke hvordan folk får det til å gå rundt.

De er enten nye bygg, med høye felleslån. Eller eldre bygg med mye nødvendig oppussing og tatt opp nye høye felleslån.

Det er ikke høye lån om felleskostnadene er på 10000 pr mnd.  Minst 50% av dette er driftskostnader med forsikring, kommunale avgifter, styrehonorar, forretningsførsel, revisor og div løpende vedlikehold og driftsavtaler. 

Om lånet er rentefritt er 5000 pr mnd i kun rente bare ca 1,3 million i fellesgjeld. 

Jeg har flere nyinnflyttede beboere de siste årene som har kjøpt leiligheter med mellom 2 og 3,5 millioner i fellesgjeld, og som tydelig ikke har skjønt hva de har kjøpt, for mange har ikke økonomi til å betale 6% renter. Men slik blir det når det ikke er krav om sjekk av økonomien for de som har innskuddet på konto når de handler. (Ikke trenger å låne til Innskuddet)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg betaler ca 10 000 i mnd i ett nybygg, men da er jo 5000 av det nedbetaling av fellesgjelda på leiligheten. Så det er ofte mye mer som ligger i fellesutgiftene enn mange tror. 

Anonymkode: c1a50...9cf

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg betaler ca 10 000 i mnd i ett nybygg, men da er jo 5000 av det nedbetaling av fellesgjelda på leiligheten. Så det er ofte mye mer som ligger i fellesutgiftene enn mange tror. 

Nedbetaling(avdrag) eller kun rente på fellesgjelda? For meg høres det ut som kun rente. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Nedbetaling(avdrag) eller kun rente på fellesgjelda? For meg høres det ut som kun rente. 

Nei det er med avdrag. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi bor i et nybygg i Oslo med fellesgjeld på ca. 2,6 mill. Jeg ser at neste regning er på over kr 19.000, men det inkluderer felleskostnadene på ca. 5.000-6.000. Resten er renter og avdrag til en gunstig rente. Vi har IN-ordning og om vi vil flytte fellesgjelden til vår bank, det kan vi gjøre to ganger i året. Men det er ikke noe vits. Det må uansett tilbakebetales. De sol kan regne skjønner vel det.

Anonymkode: e95a6...f50

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

En splitter ny leilighet til 3-5 millioner er vel ikke spesielt dyrt? Og fellesgjeld regnes med i den totale gjelda. Det har vel ikke så mye å si om rentene betales direkte til banken, eller via felleskostnadene? Bortsett fra at gjelda tul er borettslag ofte har meget gunstig rente. Felleskostnadene inkluderer dessuten ofte mye som man ellers ville måttet betale mer for (igjen, gunstige ordninger i borettslag) eller som man må betale selv uansett som selveiere, som kommunale avgifter, varme, varmtvann, vaktmester, vasking i fellesareal, internett, TV ++.

Anonymkode: 89097...ff6

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...