Gå til innhold

Trigger kaffe panikkangst?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i mye (positive men stressende) livsendringer om dagen. Jeg tror jeg har utviklet litt panikkangst. Jeg får hjertebank, blir svimmel, føler jeg ikke er til stede, og har bare lyst å løpe vekk. Jeg har sjekket at det ikke er noe fysisk hos legen. 

Jeg lurer på om det at jeg drikker kaffe (dobbel espresso) på morgenen på tom mage gjør det verre? Dette er slitsomt. 

Anonymkode: 7ef09...3dd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For noen kna det trigge, ville unngått det for å være sikker. Lykke til! 

AnonymBruker
Skrevet

Ja, definitivt!! Fikk mitt første panikkangstanfall etter altfor mye kaffe kombinert med for lite søvn. SKjønte ikke hva det var, trodde jeg hadde fått slag - det var en såpass «fysisk» opplevelse at jeg (er sykepleier) ikke skjønte at det var et panikkangstanfall. Hyperventilere pga høy puls pga koffeinet, og ble dermed svimmel og mistet følelsen i hendene, ble rett og slett livredd!  Kom meg etterhvert til legen som konstaterte panikkangst, og har etter det ikke hatt det flere ganger. Holdt meg unna koffein et års tid, og drikker nå moderate mengder som går helt fint. Kjenner jeg pulsen øke så vet jeg hvorfor og konsentrerer meg om å puste rolig, og har dermed unngått panikkangstanfall etter dette. 

Anonymkode: a830f...6d4

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det varierer men noen tåler koffein veldig dårlig. Jeg er en av dem, har fått det mye bedre etter at jeg sluttet med kaffe. Merker det tidvis veldig godt om jeg gjør unntak.

Anonymkode: 0e323...a1a

AnonymBruker
Skrevet

Kaffe/koffein kan vel trigge symptomer som ligner angst. Man kan f.eks bli urolig i magen, bli varm etc.

Anonymkode: 673d2...a6c

Skrevet

Jeg fikk også panikkangstanfall etter en stor kopp kaffe en gang. I eksamensperiode. Anbefaler å heller drikke en liten kopp filterkaffe etter litt frokost. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja absolutt.

Anonymkode: dbe45...9da

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir bare dårlig i magen om jeg drikker espresso på tom mage på morgenen.

Anonymkode: 7eeb5...f49

AnonymBruker
Skrevet

Det kan i hvert fall trigge hjerterytmen, så det oppleves som et begynnende angst-anfall.

Anonymkode: 420c6...dd1

AnonymBruker
Skrevet

Det kan gjøre det dersom du tolker effekten av kaffe som symptomer på angst, som igjen kan gi angst for angtst.

Anonymkode: f7869...b44

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.6.2023 den 11.58):

Jeg er i mye (positive men stressende) livsendringer om dagen. Jeg tror jeg har utviklet litt panikkangst. Jeg får hjertebank, blir svimmel, føler jeg ikke er til stede, og har bare lyst å løpe vekk. Jeg har sjekket at det ikke er noe fysisk hos legen. 

Jeg lurer på om det at jeg drikker kaffe (dobbel espresso) på morgenen på tom mage gjør det verre? Dette er slitsomt. 

Anonymkode: 7ef09...3dd

Om det er symptomene kan du avskrive panikkangst og hvorfor et behov for å selvdiagnostisere. Panikkangst er en psykisk lidelse og en fastlege hadde sagt i fra om hen trodde at det var det pasienten hadde,

https://nhi.no/sykdommer/psykisk-helse/angsttilstander/panikklidelse-diagnostikk/

Anonymkode: 1914f...c6d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...