Gå til innhold

Jeg har forstuet foten

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var full i går og vrikka foten, men merket ikke noe til hvor stort omfanget var før etter jeg våkna på natta. Er så hoven og forstuet at jeg ikke klarer å gå omtrent. Bruker evigheter på å komme meg rundt. 
Har lyst å ringe legevakten, men hvordan kommer jeg meg dit med denne smertefulle foten? 
Er dette grunnlag for å ringe ambulansen? 
Har ingen jeg kjenner som kan kjøre meg. 

Har ligget våken i senga i 2 timer nå. Må snart tisse og gruer meg til å komme meg ut av senga. Er virkelig en kamp. 

Anonymkode: 7ecdb...d3f

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, med mindre du blir ytterligere dårlig kan du ikke ringe ambulanse. Ta taxi, godt mulig du får refundert beløpet. Kan godt hende du har fått deg et brudd.

Anonymkode: 32baf...ec2

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, med mindre du blir ytterligere dårlig kan du ikke ringe ambulanse. Ta taxi, godt mulig du får refundert beløpet. Kan godt hende du har fått deg et brudd.

Jeg bor i blokk og mange trapper. Klarer ikke å komme meg ut av sengen eller kle på meg… Trodde når en fot var forstuet skulle den holdes mest mulig i ro. Kan ikke drive og hinke og halte rundt og gråte av smertene i offentligheten heller føler jeg 🙄

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg bor i blokk og mange trapper. Klarer ikke å komme meg ut av sengen eller kle på meg… Trodde når en fot var forstuet skulle den holdes mest mulig i ro. Kan ikke drive og hinke og halte rundt og gråte av smertene i offentligheten heller føler jeg 🙄

Foreløpig trenger du ikke gjøre noe. Legg foten høyt og la den få hvile et par dager. Om den ikke blir bedre oppsøk lege. 

Anonymkode: 81f28...143

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Stemmer ikke. Det gjør ingenting å bevege seg. Kan noen du kjenner komme og låne deg et par krykker? 

Anonymkode: 9fa2d...f9c

AnonymBruker
Skrevet

Du bør få kjølt ned foten med is og holde den høyt. Ta på et håndkle og en pose med isbiter utenpå. Så vurderer du om foten blir verre og bør sjekkes av legevakt. Har du noen du kan ringe som kan komme med et par krykker? Høres ut som du kan trenge det. Hvis du legger ut en melding er det sikkert noen som har det liggende hjemme.

Anonymkode: 6d6c2...132

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men om det ikke bedrer seg må du til legevakten uansett. Ambulanse har uansett ikke røntgen i bilen. Taxisjåføren er helt sikkert behjelpelig med å hjelpe deg ned trappen. Men ring legevakten først og forklar tilstanden.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men om det ikke bedrer seg må du til legevakten uansett. Ambulanse har uansett ikke røntgen i bilen. Taxisjåføren er helt sikkert behjelpelig med å hjelpe deg ned trappen. Men ring legevakten først og forklar tilstanden.

Min erfaring er at fastlege er best, møtte opp engang på legevakt med brukket hånd. Måtte innom fastlegen før jeg fikk komme tilbake. Husket tilbake da jeg brakk fot, klok av forrige gang dro jeg til fastlege. Ringte på forhånd, og avtalte at legen kom ut på parkering da jeg kom dit.

Ring fastlege, få dem til å bestille taxi. 

Anonymkode: 61dd1...41c

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kom meg ut av senga etter å ha prøvd i nesten 10 minutter. Å gå var sinnsykt smertefult og prøvde å bruke ene stolen til støtte. Gikk til kjøkkenet og ligger nå på gulvet etter jeg nesten falt om da jeg skulle sette meg i stolen. Kommer meg ikke opp igjen. 

Uff, kan virkelig ikke ha det sånn her :( 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Mye raskere å få hastetime hos fastlegen og få ø-hjelpshenvisning til røntgen hvis du lurer på om den er knekt. På legevakta blir du uansett nedprioritert. Vært gjennom det samme selv, men ble da sendt fra legevakt på bygda til legevakt på sykehuset. Var helg. Eneste behandlingen du får hvis den er knekt er krykker og smertestillende. Det kan du få hos fastlegen.

Taxisjåfør hjelper deg ned trappa. Du får kanskje dekt reisen. Jeg tviler på at de sender en ambulanse uansett, men du kan jo prøve hvis du absolutt vil.

Anonymkode: 014ac...8fc

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mye raskere å få hastetime hos fastlegen og få ø-hjelpshenvisning til røntgen hvis du lurer på om den er knekt. På legevakta blir du uansett nedprioritert. Vært gjennom det samme selv, men ble da sendt fra legevakt på bygda til legevakt på sykehuset. Var helg. Eneste behandlingen du får hvis den er knekt er krykker og smertestillende. Det kan du få hos fastlegen.

Taxisjåfør hjelper deg ned trappa. Du får kanskje dekt reisen. Jeg tviler på at de sender en ambulanse uansett, men du kan jo prøve hvis du absolutt vil.

eneste behandlinga du får hvis den er FORSTUA* er krykker og smertestillende.  Beklager skriveleifen.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trodde man skulle være nærmest "dau-sjuk" før man ringte 113. Men etter å ha sett serien med samme navn på nrk viser det at du er godt innenfor å ringe i din situasjon.

Du kommet jo til en telefonopperatør som vurderer det, men folk med langt mindre plager fikk hjelp i den serien iallfall.

Anonymkode: 53211...d98

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Bor dere på landet dere som får så god helsehjelp? I min bydel vil de ikke ta imot hos fastlegen om det er usikkerhet om brudd, da henviser de direkte til legevakt for å ta røntgen. Og kommer man på legevakta og er såpass oppegående så må man vente seks timer på behandling. Ambulanse høres i overkant dramatisk ut.

Anonymkode: 81f28...143

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg trodde man skulle være nærmest "dau-sjuk" før man ringte 113. Men etter å ha sett serien med samme navn på nrk viser det at du er godt innenfor å ringe i din situasjon.

Du kommet jo til en telefonopperatør som vurderer det, men folk med langt mindre plager fikk hjelp i den serien iallfall.

Anonymkode: 53211...d98

Jeg skal vurdere det etter jeg får lånt krykker. Ligger nå i senga med beinet høyt med fryseelement ved siden der det er hovent. 

Jeg er dårlig til å kontakt lege osv fordi jeg hater å virke til bry for dem. 
- Ts

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ring legen. Er du på reise eller har du ikke fastlege der du bor? 

I min by (en av de største - til hun som lurer på om alle "bor på landet") ringer man fastlegen hvis man trenger hjelp i åpningstiden. Han kan sende til legevakt/sykehus om nøsvendig. Legevakten har timebestilling så man kan vente hjemme, de pleier å være ganske flinke på tiden, men hender jo det kommer hastesaker som forskyver alle. 
Folk fra andre steder som er på reise hit, bruker vanligvis legevakten, men det er fullt mulig å sjekke med legekonturer i nærheten om de ha mulighet til å ta inn en utenfra. :) 

Anonymkode: db7a7...94d

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg datt og ankelen var sykt vond. Trodde det var stort overtråkk, men hadde ikke sjans å reise meg. Etter 30 min med å prøve å ta meg sammen, fant jeg ut det ikke gikk. Ringte 113, de stilte noen spørsmål for å høre hvor akutt det var, jeg var rolig og sa det sikkert gikk over, men at jeg ikke kunne reise meg og at jeg hadde store smerter. De kom innen 15 min. Det var brudd og de sa jeg gjorde rett valg å ringe.

Anonymkode: 9128c...4a7

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har dessverre ikke fastlege her… 😕 

Da kan du nok ringe legevakten og spørre om råd.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg skal vurdere det etter jeg får lånt krykker. Ligger nå i senga med beinet høyt med fryseelement ved siden der det er hovent. 

- Ts

Hvis det er vanskelig å få noen til å komme med krykker, så tar du en taxi til legevakten så får du tak i det der. Da kan jo de vurdere om det er nødvendig med røntgen. Kraftige overtråkk kan gjøre veldig vondt. Holde foten høyt og ikke gå på den er vel det beste. Hvis du har en støttebandasje kan du surre den på, men start ved tærne og rull på oppover foten for å presse væske opp.

Anonymkode: 6d6c2...132

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

- Ts

Men dette kan være brudd. Så du må oppsøke lege og få tatt røntgen. Har du ingen som kan hjelpe deg med å komme deg ut av leiligheta slik at du kan dra til legevakt? Hvis ikke må du jo ringe 113 

Anonymkode: 51c80...98f

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Men dette kan være brudd. Så du må oppsøke lege og få tatt røntgen. Har du ingen som kan hjelpe deg med å komme deg ut av leiligheta slik at du kan dra til legevakt? Hvis ikke må du jo ringe 113 

Anonymkode: 51c80...98f

Absolutt ingen her som kan hjelpe meg. Klarer ikke å gå eller kle på meg. Liggende i senga siden kl 10 nå. Må snart på do også så må jo komme meg opp.. Må hoppe på den friske foten, men tar meg 100 år å komme frem. Smertefullt er det også. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Absolutt ingen her som kan hjelpe meg. Klarer ikke å gå eller kle på meg. Liggende i senga siden kl 10 nå. Må snart på do også så må jo komme meg opp.. Må hoppe på den friske foten, men tar meg 100 år å komme frem. Smertefullt er det også. 

Ring legevakta da. 

Det kan jo være noe annet enn en forstuing også. God bedring!

Anonymkode: b87fd...f96

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...