Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Karolina
Skrevet

For tre år siden møtte jeg en mann som virkelig satte hjertet mitt i brann. Vi hadde noen enestående opplevelser sammen, og fikk en kontakt som stakk langt dypere enn bare fysisk tiltrekning. Men - jeg valgte å trekke meg unna pga det faktum at han livnærer seg som profesjonell musiker, og reiser rundt i verden det meste av tiden.

Jeg har hele tiden både trodd og ment at dette valget var det fornuftige å ta, men likevel har jeg ikke klart å glemme denne mannen. Nå vurderer jeg å gjenoppta kontakten, men jeg sitter fortsatt med en skepsis til om det kan være mulig å ha et forhold til en som lever et slikt liv.

Nå vet jeg jo selvsagt ikke om han vil være villig til å satse på et forhold lenger, men - sett at han fortsatt hadde vært like interessert som han var den gangen - burde jeg ha gitt det et forsøk? Er det noen andre som har erfaring med forhold til musikere, og som kan fortelle om deres opplevelser? Er det bare meg som er fordomsfull?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Seriøst? Jeg har ikke personlig erfaring, men et nært vennepar av meg jobber begge som musikere med det det innebærer av reising og usikker inntekt pga frilansing. de har det svært bra sammen, og satser etter alt jeg vet på en felles framtid. Jeg kjenner også et godt voksent par som er musikere - de ser for meg ut til å være et av de mer lykkelige menneskene jeg vet om. Og de er for all del både hyggelige og seriøse på alle måter. (de reiser ikke så mye, da de er ansatt i et fast orkester, men har kanskje litt ugunstige arbeidstider)

Det kommer vel alltid an på enkeltpersonene! Det blir jo veldig generaliserende å tro at man er sånn eller slik bare pga yrke. Jeg har vært på nachspiel med opptil flere musikere, noen oppfører seg som svin, andre gjør det ikke. Ikke verre enn andre folk, selv om noen kan ha en tendens til å spille litt på kjendisstrengene sine. For meg ville det største problemet vært om han reiste veldig mye i jobben, men det er jo ikke alle som gjør det.

Skrevet
de ser for meg ut til å være et av de mer lykkelige menneskene jeg vet om.

Ja, to, da, selvsagt.

Gjest Karolina
Skrevet
Ikke verre enn andre folk, selv om noen kan ha en tendens til å spille litt på kjendisstrengene sine. For meg ville det største problemet vært om han reiste veldig mye i jobben, men det er jo ikke alle som gjør det.

Han er ikke en kjent musiker, så noen kjendisnykker er det i hvert fall ikke på ham. Det som gjør meg usikker, er nettopp det at han er på reisefot hele tiden. Fordi han er amerikansk, har han heller ingen forbindelser til Norge utover det at han liker landet og opptrer her med jevne mellomrom. Han reiser rundt til forskjellige steder i verden, og er stort sett en måneds tid på hvert sted.

Skrevet

Hvis det er saa "ille" fatt, at han kun er en maaned paa hvert sted, tror jeg kanskje det beste for det eventuelle forholdet deres ville vaere aa reise med ham. Men det er kanskje ikke det beste for ditt liv ellers? Du har sikkert jobb/familie/hus/venner/hobbier som betyr noe? Tror det blir vanskelig aa ha et forhold til en som du knapt ser. Men dersom han har planer om aa trappe ned reisevirksomheten etterhvert er det kanskje haap?

Skrevet

Ja, det med reisinga ville jeg sett på som et problem. Jeg vet om ei som var sammen med en utenlandsk musiker en periode, og de "løste" vel noe med at han sponset noen reiser for henne, tok en helg i Norge nå og da osv. Men i lengden blir det vel litt for ustabilt for mange. Jeg har selv bodd langt fra kjæresten i en lang periode, og det funket greit for oss. Men om "normen" over lang tid var at en av oss eller begge reiste hele tiden ville jeg kanskje slitt med at forholdet ikke fikk utviklet seg.

(Men det er ikke dermed sagt at det ikke er verdt et forsøk likevel)

Skrevet (endret)
Det kommer vel alltid an på enkeltpersonene! Det blir jo veldig generaliserende å tro at man er sånn eller slik bare pga yrke. Jeg har vært på nachspiel med opptil flere musikere, noen oppfører seg som svin, andre gjør det ikke.

Dette var største ulempen med mitt forhold til en musiker. Selv om han ikke var 'berømt', så manglet det ikke på oppmerksomhet fra andre jenter, og han (som alle andre menn skal vi tro bøkene) hadde begynt å spille et instrument for å få draget på damer, og nøt dette i fulle drag.

Det var svært mye festing, hvor det skjedde mye, jeg var vitne til mye utroskap hos hans andre musikerkollegaer, og følte at jeg måtte 'passe på' min kjæreste og var ganske nervøs hvis han var på fest alene.

Det blir flere fester (det var skjelden de gikk rett hjem etter spilleoppdrag), flere beundrerkvinner som ikke la skjul på sin beundring, og altså flere sjanser til å være utro.

Dette var det negative. det positive var jo at det var mye liv og røre hele tiden, jeg møtte mange spennende folk. Men jeg tror man bør stå ganske sterkt i skoene sine, og ha god selvtillit for å takle en slik kjæreste.

Og det med reisingen... jeg tror det var en grunn til at de fleste musikerne jeg møtte gjennom eksen var ungkarer, og trivdes med det.

Endret av soleil~noir
Skrevet

Det er klart det kan fungere å være i et forhold med en musiker, men kanskje ikke når han reiser så mye som din musiker gjør.. Jeg er samboer med en klassisk musiker som er en herlig person på alle måter. Han jobber veldig mye, men da stort sett her i Oslo. Ergo ikke noe problem. Hadde han reist verden rundt og jeg aldri hadde sett ham så hadde det vært verre.

Men hvis du er så forelsket i denne mannen så er det kanskje verdt et forsøk? Kanskje han kunne tenke seg å slå seg litt mer til ro, hvertfal få seg en base selv om Oslo kanskje ikke er en musikkmetropol akkurat... Kanskje du kan flytte til ham hvis han slår seg litt mer til ro i feks USA?

Ta kontakt, da vel. Du har ingenting å tape...

Gjest GreenSky
Skrevet

Musikere er sexy. :sjarmor:

Hvis du kan takle et forhold med mye reising, så hvorfor ikke. :)

Skrevet (endret)

Da liker du ikke vel å være sammen med f.eks pilot eller lastebilsjåfør heller?

En av de mine nærmeste vennene har en musikker som samboer, men hun har det veldig fint og mente at det faktisk er sunt å være borte fra hverandre, og at det er friskt når han kommer tilbake til henne. I hvert fall går dette veldig bra for noen...

Endret av demiann
Skrevet

I told you I’d write you a love-song

But the fruit hasn’t ripened til now.

So, I didn’t do what I promised to do.

‘Twas more than my heart would allow.

But I’ve never saw you in hindsight

And we weren’t always apart.

And sure love-songs can only confuse, anyway

The lies that the head tells the heart.

Ta kontakt, du

Skrevet

Jeg har en venninne som har erfaringer med forhold som dette. Hun er jurist og har derfor sin egen yrkeskarriere og det er bra. Mannen hun er gift med er profesjonell musiker i et orkester som er ofte på turnè i flere land, sist var de i Canada i over en måned.

De ser hverandre ikke på faste tider og det kan gå en stund før de sees og slikt, men nå venter de et barn sammen også, så det finnes nok en ordning på det. Ikke noe for meg da, jeg må ha en mer rutinepreget ektemann, men det ordner seg alltid hvis man er glade i hverandre.

Du nevner ikke om denne mannen er klassisk musiker eller hva slags område han jobber med? Saken stiller seg jo litt annerledes om han er klassisk, fremfor om det er pop, jazz, m.m.

:)

Skrevet

Jeg har nettopp lest Se og Hør : Åge Aleksandersen...

Usikker bransje, spør du meg. :forvirret:

Skrevet

Om man er sammens med en musiker bør man ha god selvtillit og egne interesser, og man bør akseptere at typen ofte kommer i fokus i forhold til en selv.

Men det kan godt gå, jeg er sammens med en musiker :) Men det har ikke alltid vært like lett. Man kan godt bli pisslei når alt man hører om er musikk, og ikke se typen på et par uker fordi han er i studio.

Gjest Karolina
Skrevet
Du nevner ikke om denne mannen er klassisk musiker eller hva slags område han jobber med? Saken stiller seg jo litt annerledes om han er klassisk, fremfor om det er pop, jazz, m.m.

Han opptrer for det meste alene, innenfor de fleste sjangre avhengig av publikums ønsker. Både klassisk, pop, rock, blues m.m. Han er en skikkelig talentfull musiker, men det var først og fremst personligheten jeg falt for! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...