AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #1 Skrevet 15. juni 2023 Har jobba natt i snart 3 år, bare natt. På den tiden har jeg desverre gått opp noen kg. Veier nå 87 kg og er 174cm høy. Dette er for mye, og jeg føler meg ikke vel i dette hele tatt i kroppen. Fått mage, og dobbelthake, er så misfornøyd. Prøver spise sunt, men utover natten er det ikke så lett. Faller fort for fristelsen hvis det er sjokolade der, kake.. veldig dumt, jeg vet.. Jobber på sykehjem. Dere andre nattevakter, hva spiser dere på natt? Hva gjør dere når søtsuget kommer utover natten? Anonymkode: 072bf...aed
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #2 Skrevet 15. juni 2023 Får ikke søtsug, har disiplin. Spiser fiskeboller og kjøttpålegg, noe popcorn hvis jeg skal kose meg skikkelig. Anonymkode: e3a95...503
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #3 Skrevet 15. juni 2023 Jobber også våken nattevakt, bo og oppfølging i kommunen (10 timersvakter). Spiser vanligvis ikke noe når jeg er på vakt. Spiser etter vakt og på ettermidagen. Blir litt kaffe, vann og av og til en energidrikk. Har med no karamelldrops eller lakrisdrops viss søtsuget kommer 🙂. Anonymkode: 16d14...897 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #4 Skrevet 15. juni 2023 Havregrøt, uten sukker oppå. Salat med kylling. Alt som er lavkarbo er lurt. Anonymkode: 6ef71...f32
Juliv Skrevet 15. juni 2023 #5 Skrevet 15. juni 2023 Jeg har jobbet natt i 2,5 år (8 timers vakter 23-07 tre vakter i uken) Jeg spiser ikke på jobb, men drikker en til to energidrikke hver vakt.
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #6 Skrevet 15. juni 2023 Jobber 20.00-08.00. Spiser ikke noe etter 23.00 og om jeg gjør så er det frukt, bær eller nøtter. Spiser ikke noe før klokka blir 07.00 igjen, om jeg blir sulten. Sleit en del med det selv, og her var det en ukultur med å ta med smågodt, brus, chips og karbohydrater blant alle ansatte. Det hjalp veldig at vi alle tok i et tak og gjorde hverandre bevisst om det - og så må en selv bare være streng mot seg selv og holde seg til grensene man setter. Søtsug som man innfrir avler bare opp til mer søtsug. Prøv å pusse tennene, tygge søt tyggegummi, eller drikk en kopp te/kaffe med suketter for eksempel.☺️ Anonymkode: 6ce01...a7c
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #7 Skrevet 15. juni 2023 Havregrynsgrøt og oppskåret frukt spiser jeg på natt. Nokså rutinepreget på det Anonymkode: cb6c3...6b9
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #8 Skrevet 16. juni 2023 AnonymBruker skrev (På 15.6.2023 den 2.57): Får ikke søtsug, har disiplin. Spiser fiskeboller og kjøttpålegg, noe popcorn hvis jeg skal kose meg skikkelig. Anonymkode: e3a95...503 AnonymBruker skrev (På 15.6.2023 den 4.53): Jobber også våken nattevakt, bo og oppfølging i kommunen (10 timersvakter). Spiser vanligvis ikke noe når jeg er på vakt. Spiser etter vakt og på ettermidagen. Blir litt kaffe, vann og av og til en energidrikk. Har med no karamelldrops eller lakrisdrops viss søtsuget kommer 🙂. Anonymkode: 16d14...897 Juliv skrev (På 15.6.2023 den 5.29): Jeg har jobbet natt i 2,5 år (8 timers vakter 23-07 tre vakter i uken) Jeg spiser ikke på jobb, men drikker en til to energidrikke hver vakt. Ja for dette hjelper ts 🙄 Anonymkode: 6e81e...a20 2 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #9 Skrevet 16. juni 2023 Jeg har en kjøleskapsgrøt eller Chiapudding med ferske bær stående i kjøleskapet og en boks druer stående i fryseren. I veska har jeg en liten pose med valgfrie nøtter og noen biter med Coop kokesjokolade og noen esker med sukkerfrie pastiller. Anonymkode: 6e81e...a20
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #10 Skrevet 16. juni 2023 Pleide aldri å spise på natt. Jobbet 3 skift da, så var ikke så ofte Anonymkode: daeaf...432
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #11 Skrevet 16. juni 2023 Jeg spiser så lite som mulig da jeg ikke synes det er bra for døgnrytmen min å spise på natten. Spiser en god middag før vakt, en liten kveldsmat like før midnatt og en litt større frokost før vaktskifte. Ellers drikker jeg urtete og vann. De gangene jeg har hatt søtsug på natta har jeg bare prøvd å stå i det. Opplever at jeg nesten aldri får cravings på natt lengre, for kroppen er vant til å ikke få energi og går inn i en slags hvilemodus. Jeg har derimot opplevd å bli ekstra fysen dagen etter en nattvakt, særlig utpå ettermiddagen. Passer da på å fylle ekstra på med «vanlig» mat for å kompensere for at totalt kaloriinntak har gått ned når jeg har fastet på natten og sovet på formiddagen. Anonymkode: c2e5d...4b9
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #12 Skrevet 16. juni 2023 Spiser ikke. Om virkelig nødvendig feks. om jeg har spist lite ila dagen, en sukkerfri skyr, light brus, ovnsbakte grønnsaker med krydder Anonymkode: d2b98...849
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #14 Skrevet 17. juni 2023 Å hoppe over maten og drikke energidrikke/brus/kaffe er elendige tips til TS. Det TS bør gjøre er å spise MAT. Du bør også ha stabilt blodsukker for å unngå blodsukkerfall, så du bør spise lite karbohydrater. Når man er mett og har fint blodsukker, så skal det mye mer til for at man blir fysen på søtt. Anonymkode: 15980...e05
Maskinfører Skrevet 17. juni 2023 #15 Skrevet 17. juni 2023 Når jeg kjører for Viking Redning blir det karbonadesmørbrød som nattmat 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #16 Skrevet 17. juni 2023 Noen år siden jeg jobbet natt nå, men jeg spiste mat før jeg dro på jobb, og jeg spiste hva enn som passet i løpet av vakten, som om det var en kveldsvakt. Noen ganger smoothie (med protein i), noen ganger rester av middag, noen ganger havregrøt. Jeg jobbet også natt på sykehjem, men stort sett så travelt at jeg ikke satt i ro over tid. Var perioder med mindre aktive beboere og da passet jeg på å ha med meg ting som grønnsaker, frukt, og bær. Vet jeg dyppet i den tiden i nøttesmør, men det hadde jeg ikke gjort nå. Ting har endret seg litt med årene, og jeg spiser det uten noe til. Jeg har aldri vært så på hverken kaffe eller energidrikk, men prøvde å få til ett ordentlig måltid midtveis (ofte da roligst også), og kanskje noe rundt midnatt, og noe for å holde meg i gang på morgenkvisten. Mellommåltidene var små og bestod av frukt, grønnsaker, evt maiskaker (istedenfor riskaker), og ting i den gaten. Om jeg hadde jobbet nattevakt nå, så hadde jeg mest sannsynlig hatt en porsjon eller to med meg av kjøleskapsgrøt («ingen» snakket om det når jeg jobbet natt for 10år siden 😅), med bær/frukt. Jeg ville passet på at det var både protein og sunt fett i. Gresk yoghurt med ca samme kunne jeg nok også valgt. Jeg ville nok spist flere bananer enn jeg gjorde for de er med på å holde meg i gang nå, og på lavere vekt. Sikkert ikke alle som er enig med meg der da, men det er personlig erfaring, og vi er alle ulike. Jeg er ikke en av dem som faster, og enda mindre på jobb, men hvor mye jeg får spist har variert veldig, men alltid noe inn, samme hvilken tid på døgnet jeg jobbet/jobber. (Kaffe, te, vann, og energidrikk går ikke under dette her for meg. Jeg trenger noe mer, men igjen vi er ulike.) Anonymkode: a1263...e8b 2
10ur Skrevet 18. juni 2023 #17 Skrevet 18. juni 2023 Spiser sunne knekkebrød (3stk) med brunost. Et eple og banan evt. Og drikker bare vann. Men som du sier, når kveldsvakta går hjem å sier, det er brownies i kjøleskapet 🤪 kan unne meg dette en sjelden gang, gjerne som en belønning på siste vakt før langfri el ferie. Her må man være sterk.
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #18 Skrevet 20. juni 2023 AnonymBruker skrev (På 15.6.2023 den 2.54): Har jobba natt i snart 3 år, bare natt. På den tiden har jeg desverre gått opp noen kg. Veier nå 87 kg og er 174cm høy. Dette er for mye, og jeg føler meg ikke vel i dette hele tatt i kroppen. Fått mage, og dobbelthake, er så misfornøyd. Prøver spise sunt, men utover natten er det ikke så lett. Faller fort for fristelsen hvis det er sjokolade der, kake.. veldig dumt, jeg vet.. Jobber på sykehjem. Dere andre nattevakter, hva spiser dere på natt? Hva gjør dere når søtsuget kommer utover natten? Anonymkode: 072bf...aed Jeg hadde en god regel da jeg jobbet natt på sykehjem. Jeg skulle spise et godt måltid ved midnatt, og ikke spise mer etter det. Jeg drakk vann eller farris iløpet av natta, og spiste kun frukt som druer, banan, nektarin, melon. Frukt jeg likte. Det er bra å spise frukt om natta istedenfor sjokolade og kaker. Jeg var uansett mett etter måltidet mitt ved midnatt, så klarte meg fint med bare vann og kanskje litt frukt på morgenkvisten. Da jeg kom hjem kl.9 så drakk jeg en smoothie, dusjet og la meg til å sove i 11-12 tiden. Da sov jeg i 8 timer og våknet ca Kl.19-20. Da stod jeg opp, drakk vann, ordnet med meg mat og snacks, og dro på jobb kl.21. Jeg begynte 22. Så spiste jeg mat og snacks etter jeg hadde gått runden min. Spiste som regel ved midnatt. Hadde med litt frukt jeg kunne spise iløpet av natta ved behov. Om du spiser deg mett på middag ved midnatt, så vil du kanskje ikke snoke sånn iløpet av natta? Anonymkode: 497c3...242
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #19 Skrevet 20. juni 2023 10ur skrev (På 18.6.2023 den 20.23): Spiser sunne knekkebrød (3stk) med brunost. Et eple og banan evt. Og drikker bare vann. Men som du sier, når kveldsvakta går hjem å sier, det er brownies i kjøleskapet 🤪 kan unne meg dette en sjelden gang, gjerne som en belønning på siste vakt før langfri el ferie. Her må man være sterk. Jeg er så heldig at jeg ikkje kan spise gluten eller melkeprodukter, så hadde med frukt jeg kunne spise om jeg var fysen. Anonymkode: 497c3...242
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå