AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #1 Skrevet 14. juni 2023 Da er forutsettning for å lukkast i samlivet gode. Ein kan idag med stor sansynlighet stille diagnose på hvilke par som passer saman før de flytter saman utifra psykologiske tester. Samliv hvor den eine part er godig, snill, og ettergivende har størst sjanse for at forholdet vil vare lenge. Par hvor det er stor aldersforskjellen, og kommer fra ulike sosiale miljøer, og kjemien ikkje stemmer vil garantert oppleve samlivsbudd etter noen. år Anonymkode: 76965...bf5
Trolltunge Skrevet 14. juni 2023 #2 Skrevet 14. juni 2023 Begge to er snille og gode, ingen av oss er ettergivende. Begge to er veldig sta. For å være ærlig tror jeg det er bra at ingen av oss har en ettergivende partner, for viss fare for at vi begge hadde overkjørt en ettergivende partner. Bedre at vi må bryne oss på hverandre, og inngå kompromisser. Vi er glade i hverandre, så det får vi til. Vi må jo det. Det er ingen vei utenom. 3
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #3 Skrevet 15. juni 2023 Vi er begge snille og gode. Ettergivende vet jeg ikke om vi er, men vi er på hver våre måter fleksible og rause. Det er noen år mellom oss, men ikke flere enn at han er på alder med min lillebror. Vi kommer fra ulike miljøer men vi har flere ganger begge blitt overrasket over hvor lik deler av vår barndom har vært. Vi har alltid hatt kjemi, både seksuelt og personlig. Vi blir ikke lei hverandre. Anonymkode: 187c9...ee1 1
Roci Skrevet 15. juni 2023 #4 Skrevet 15. juni 2023 Både samboer og jeg er snille og gode, og vi er opptatte av at den andre skal ha det bra. Ingen av oss er imidlertid ettergivende, og i likhet med de andre her tror jeg det er bra. Ettergivenhet antyder at man føyer seg og ikke setter grenser for seg selv, og det er ikke en egenskap jeg ønsker i en partner eller hos meg selv. Fleksibilitet og raushet er noe helt annet, og viktige egenskaper i et forhold. 3
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #5 Skrevet 15. juni 2023 Ettergivende er ikke bra, det er hakket før selvutslettende, du mener raus kanskje ts? Det er noe annet. Raus og omtenksom overfor den andres behov og eksistens. Anonymkode: 589eb...cb1 3
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #6 Skrevet 15. juni 2023 Trolltunge skrev (8 timer siden): Begge to er snille og gode, ingen av oss er ettergivende. Begge to er veldig sta. For å være ærlig tror jeg det er bra at ingen av oss har en ettergivende partner, for viss fare for at vi begge hadde overkjørt en ettergivende partner. Bedre at vi må bryne oss på hverandre, og inngå kompromisser. Vi er glade i hverandre, så det får vi til. Vi må jo det. Det er ingen vei utenom. "Like barn, og like voksne leker best". Stahet kan vera en god egenskap, men også eg veldi dårleg personleg egenskap. Dersom begge 2 er like sta må det vel på eit eller annet tidspunkt ende med eit slags kompromiss , den ene part må vera ettergivende ? Ulike holdninger til hvordan ein ønsker å ha det rundt seg i kvardagen, og økt matrialistiske/ økonomiske velstand har endret også på samlivet. Det stilles stadig større krav til den enkelte, og vi ønsker større frihet å gjøre som ein ønsker, og det bidrar til at også samlivet er rask omstilling. Vi velger våre venner, og det er selvsagt ingen selvfølge at dine venner skal vera mine venner o.s.v. Hjemmet ein kommer ifra, og den kulturelle forankringen er ofte avgjørende til hvor ein bosetter seg, Anonymkode: 76965...bf5
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #7 Skrevet 15. juni 2023 Jeg er humørsyk og han er sta. Han kan være snill, sjenerøs men bestemt. Han tilbydd å skaffe meg en Switch med Zelda spill med feriepengene hans men jeg kunne ikke si ja for det trenger jeg ikke selv om jeg har lyst (og har råd til det selv). Han også 🥰 Anonymkode: ef7ab...f01
Roci Skrevet 15. juni 2023 #8 Skrevet 15. juni 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): "Like barn, og like voksne leker best". Stahet kan vera en god egenskap, men også eg veldi dårleg personleg egenskap. Dersom begge 2 er like sta må det vel på eit eller annet tidspunkt ende med eit slags kompromiss , den ene part må vera ettergivende ? Anonymkode: 76965...bf5 For meg betyr ettergivenhet at man uten videre føyer seg etter den "sterkeste", og da er det strengt tatt ikke et kompromiss, som pr. definisjon går ut på at begge parter både gir og tar. Det handler om fleksibilitet, ikke ettergivenhet. 2
Gjest Raptuss Skrevet 15. juni 2023 #9 Skrevet 15. juni 2023 Å være ettergivende er ikke en god egenskap, det er oppskriften på å bli selvutslettende i forholdet. Jeg tror nok ettergivende mennesker blir lengre i forhold ja, men ikke ut av kjærlighet, men fordi man etter åresvis ikke evner å stå opp for seg selv på samme måte. Jeg tror de som er ettergivende er konfliktskye. Som heller ikke er bra i ett forhold. Jeg tror man kommer lengre med åpenhet, raushet, felles verdier og interesser. Ikke minst tror jeg at lengden på ett forhold ikke nødvendigvis sier så mye om hvor bra forholdet er.
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #10 Skrevet 15. juni 2023 Gode og snille og flinke til å finne gode kompromiss og å leve godt med mellomløsningene våre👍 Anonymkode: 8479f...442
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #11 Skrevet 15. juni 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Da er forutsettning for å lukkast i samlivet gode. Ein kan idag med stor sansynlighet stille diagnose på hvilke par som passer saman før de flytter saman utifra psykologiske tester. Samliv hvor den eine part er godig, snill, og ettergivende har størst sjanse for at forholdet vil vare lenge. Par hvor det er stor aldersforskjellen, og kommer fra ulike sosiale miljøer, og kjemien ikkje stemmer vil garantert oppleve samlivsbudd etter noen. år Anonymkode: 76965...bf5 Godt mulig at forholdet holder fordi den ene er ettergivende, men det beste forholdet er der begge strekker seg for hverandre. Man kan nok anslå om forhold holder ut fra hvilken tilknytningsstil folk har. To med trygg tilknytning har mye større prognose Anonymkode: 9da4d...e88 2
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #12 Skrevet 15. juni 2023 Det er vel ikke garantert at forhold med stor aldersforskjell vil ta slutt, hva er det for noe vrøvl. Er selv et levende bevis på det motsatte. Anonymkode: 67ac3...85c
Laraa Skrevet 15. juni 2023 #13 Skrevet 15. juni 2023 Han er ikke den som gjør så veldig mye typisk romantisk slik som kjøpe blomster, men han er omtenksom. Kjøper en øl og legger i kjøleskapet fordi jeg liker øl og passer på at småfuglene har nok mat. Har er veldig opptatt av at det er nok nøtter til nabolagets spurver og meiser 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #14 Skrevet 15. juni 2023 Ettergivende er ikke bra. Jeg gjorde et forhold slutt fordi han var ettergivende. Han gjorde alltid akkurat som jeg ville og det funket ikke for meg. Jeg må ha litt motstand. Jeg er selv en rolig og hensynsfull partner. I ettertid har jeg noen ganger tenkt at det hadde vært fint å være sammen med ham, fordi jeg ser enkelte ting jeg da hadde fått som jeg ikke har nå (vi er fremdeles i samme omgangskrets), men tror nok vi begge har det best med de partnerne vi har. Anonymkode: 552fc...d84
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #15 Skrevet 15. juni 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Det er vel ikke garantert at forhold med stor aldersforskjell vil ta slutt, hva er det for noe vrøvl. Er selv et levende bevis på det motsatte. Anonymkode: 67ac3...85c Vørvl. ? Det finnes vel mer plenty dokumenasjoner på det ! https://www.kk.no/samliv/stor-aldersforskjell-kan-fore-til-store-problemer-i-forholdet/73338183 https://forskning.no/kjonn-og-samfunn/risikoen-for-brudd-er-storst-nar-aldersforskjellen-er-stor/2120375 Anonymkode: 76965...bf5
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #16 Skrevet 15. juni 2023 Raptuss skrev (30 minutter siden): Å være ettergivende er ikke en god egenskap, det er oppskriften på å bli selvutslettende i forholdet. Jeg tror nok ettergivende mennesker blir lengre i forhold ja, men ikke ut av kjærlighet, men fordi man etter åresvis ikke evner å stå opp for seg selv på samme måte. Jeg tror de som er ettergivende er konfliktskye. Som heller ikke er bra i ett forhold. Jeg tror man kommer lengre med åpenhet, raushet, felles verdier og interesser. Ikke minst tror jeg at lengden på ett forhold ikke nødvendigvis sier så mye om hvor bra forholdet er. Hva er ettergivenhet? Appeasement (engelsk, fra fransk apaiser, latin pax, «tilfredsstille»), eller ettergivenhet, er en strategi og måte å møte konflikter på, der en gir etter for en aggressiv makt for å unngå krig eller en mer alvorlig konflikt. I mange konflikter så handler det vel ofte om å vera l "gi og ta " og er ein ikkje ettergivende, og kompromissløs så kommer en vel ingen veg. Ein løser ikkje eit problem ved at noen får det bedre medan andre får det langt dårligere. Her handler det i stor grad om erfaringer, og evne til å sjå ting i samanheng. Anonymkode: 76965...bf5
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #17 Skrevet 15. juni 2023 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Ettergivende er ikke bra. Jeg gjorde et forhold slutt fordi han var ettergivende. Han gjorde alltid akkurat som jeg ville og det funket ikke for meg. Jeg må ha litt motstand. Jeg er selv en rolig og hensynsfull partner. I ettertid har jeg noen ganger tenkt at det hadde vært fint å være sammen med ham, fordi jeg ser enkelte ting jeg da hadde fått som jeg ikke har nå (vi er fremdeles i samme omgangskrets), men tror nok vi begge har det best med de partnerne vi har. Anonymkode: 552fc...d84 Du fekk din krav alltid innfridd, og du fekk det alltid som du ønsket, men valgte å avslutte forholdet. Han oppførte seg som en nikkedokke, og var trolig konfliktsky. Eller han hadde kanskje veldi dårleg rettningsans, og han var kanskje er ressursvak person som gjorde han ettergivende, og dum snill,og blei utnyttet. Anonymkode: 76965...bf5
Gjest Raptuss Skrevet 15. juni 2023 #18 Skrevet 15. juni 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hva er ettergivenhet? Appeasement (engelsk, fra fransk apaiser, latin pax, «tilfredsstille»), eller ettergivenhet, er en strategi og måte å møte konflikter på, der en gir etter for en aggressiv makt for å unngå krig eller en mer alvorlig konflikt. I mange konflikter så handler det vel ofte om å vera l "gi og ta " og er ein ikkje ettergivende, og kompromissløs så kommer en vel ingen veg. Ein løser ikkje eit problem ved at noen får det bedre medan andre får det langt dårligere. Her handler det i stor grad om erfaringer, og evne til å sjå ting i samanheng. Anonymkode: 76965...bf5 Å være ettergivende er jo nettop å løse problemet med å skjevfordele slik at en får det bedre og den andre dårligere. Kompromiss i vårt forhold går ut på at begge føler seg like hørt og ivaretatt. At vektskålen er likt fordelt mellom partene. Fordelen med å ha de samme verdiene og at vi er rause med hverandre er at det ikke blir noen store konflikter som vi føler vi må vinne. Det er ikke noen kamp om å gi og ta. Jeg har vert i forhold før der jeg stadig gav etter for å holde husfreden, joda forholdet varte lenge, men det var jo ikke bra, ikke for meg. Mulig vi mener det samme, men ordlegger oss forskjellig?
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #19 Skrevet 15. juni 2023 Raptuss skrev (5 timer siden): Å være ettergivende er jo nettop å løse problemet med å skjevfordele slik at en får det bedre og den andre dårligere. Kompromiss i vårt forhold går ut på at begge føler seg like hørt og ivaretatt. At vektskålen er likt fordelt mellom partene. Fordelen med å ha de samme verdiene og at vi er rause med hverandre er at det ikke blir noen store konflikter som vi føler vi må vinne. Det er ikke noen kamp om å gi og ta. Jeg har vert i forhold før der jeg stadig gav etter for å holde husfreden, joda forholdet varte lenge, men det var jo ikke bra, ikke for meg. Mulig vi mener det samme, men ordlegger oss forskjellig? Du var denne gangen snill, og ettergivende for husfreden sin del, og "ga etter for press " og reddet dermed forholdet. Neste gang er det ikkje sikkert du er så ettergivende, og velger å "ta " og holde igjenn på dine krav. Anonymkode: 76965...bf5
Mardina Skrevet 15. juni 2023 #20 Skrevet 15. juni 2023 Han er snill, god, omsorgsfull og selvfølgelig veldig kjekk 😍 Alt jeg ser etter i en mann + litt til 😁 Selv er jeg også snill og et godt medmenneske. Liker å tror at jeg er det i hvert fall 😊 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå