Gå til innhold

Høner

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg har bestemt meg for å ha en to-tre høner og lurer på hva som må til på vinterstid. Har lest en del og blir forvirret over hvordan man bør gjøre det om vinteren, siden det står så mye forskjellig. Har kjøpt et lite isolert hønsehus, men tenker det blir for kaldt om vinteren. Er det nok å flytte dette huset inn i garasjen? Garasjen er ikke isolert. 
https://www.vidaxl.no/e/kerbl-honsehus-barney-eco-plast-137x37x83-cm-gra-og-hvit/4018653817315.html?gclid=EAIaIQobChMIrLHS-uDD_wIVLQWiAx33zAi8EAQYAiABEgJt0_D_BwE

Anonymkode: 0d35e...f47

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du må ha min 3 høner, pga de er flokkdyr. Overraskende koselige dyr. Våre vokste opp i badekaret inne, og ble veldig tamme. Spørs hvor du bor og hvor kaldt det blir. Bor selv på Vestlandet og trengte kun isolert hønsehus. Men satte på varmelampe inne i huset. 

Anonymkode: 2d55c...e1e

Skrevet

Varmelampe fikser saken.

Skrevet
Snok1 skrev (2 minutter siden):

Varmelampe fikser saken.

Må være fantastisk dyrt om vinteren? 

Skrevet (endret)
norw skrev (1 minutt siden):

Må være fantastisk dyrt om vinteren? 

Det er jo avhengig av strømprisen (og hvor godt isolert hønsehuset er), men de bruker strøm. 

Endret av Snok1
AnonymBruker
Skrevet

Du er nødt til å ha varmelamper. 1 lampe pr 1,50kvm. 

Anonymkode: 43e1e...4bb

AnonymBruker
Skrevet

Men jeg har lest at man ikke skal varme opp huset, fordi de bygger seg opp toleranse mot kulden selv. Og hvis strømmen går, får de kuldesjokk. Det skal heller ikke være stor temperaturforskjell inne og ute. Og varmelampene har vært årsak til brann. 

Vet ikke om dette huset har plass til varmelampe heller? Monner det å ha den utenfor hvis huset står i en garasje da? 

Skrevet

Ved å ha et varmerør  på om vinteren, gjør du at hønene produserer mer egg. Det er fordi de bruker mindre energi på å holde varmen. I tillegg må du ha lys på om vinteren. 

Se gjerne nrff.no for litt mer informasjon. I tillegg har Spiselig hage laget en god oversikt over hva du trenger. 

Jeg har også hørt at det finnes en god Facebook side som heter Høner i hagen. (Er ikke på fb, så jeg vet ikke om det stemmer)

AnonymBruker
Skrevet

Styr unna det hønsehuset der, det er alt for lite. Dersom du har høner med stor kam, er de spesielt utsatte for frostskader på vinteren, og bør ha god boltreplass innendørs når gradestokken kryper under 0. Dersom du har isolert hus trenger du ikke varmelampe før det blir så kaldt at det blir minusgrader inne i hønsehuset. Jeg vil anbefale deg å sjekke på Finn.no om du finner en dukkestue som gis bort eller selges billig, da har du et fint utgangspunkt for et hønsehus som ikke tar så mye plass, og som fungerer også på vinteren. Høner er veldig morsomme og smarte dyr, men de trenger mye plass for å trives.  

Anonymkode: cb0b6...ecf

• Liker 3
Skrevet

Synes dette huset virker veldig lite, du finner det samme billigere på bole.no (der har de også ett litt større med varme som slår seg på når temperaturen går under 5 grader.

Vil absolutt anbefale noe på størrelse med en lekestue, og at du lager en innhegning til de med netting i bunn hvor de kan være trygge når du ikke er hjemme. Grevling, rev, hønsehauk.... mange som har høns langt oppe på favorittmatlisten.

AnonymBruker
Skrevet

Det holder vel som sommerhus? Skal selvfølgelig lage innhegning rundt, slik at de har boltreplass på dagtid. Tenkte å flytte det inn i garasjen i den isolerte delen på vinteren, og med tilgang på større innhegning både innendørs og utendørs. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...