Amossa Skrevet 14. juni 2023 #1 Skrevet 14. juni 2023 Fastlegen sendte meg for sikkerhets skyld i ultralyd, men mente det var arterose (slitasjegikt). Røntgenlegen sa at det var en skade, og ikke artrose. Han sa videre at fastlegen ville henvise meg til Revmatisk. Siden han var dansk forsto jeg ikke mer, men spurte bare: "Betennelsesdempende?" Og han nikket ivrig. Da fastlegen fikk rapporten fra ultralyd fikk jeg melding om at saken var avsluttet. Hun skrev: "slitasje og betennelse". Videre: " Ta kontakt med fysioterapeut for veiledning". Bør jeg gjøre som fastlegen skriver, altså kontakte fysioterapeut? Kan han gjøre noe med betennelsen? Eller bør jeg snakke med fastlegen min igjen, siden røntgenlegen så tydelig mente at jeg skulle behandles på revmatisk. Sannsynligvis med kortisonsprøyte? Og, hva har dere andre erfart med en sånn betennelse?
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #2 Skrevet 14. juni 2023 Kortisonsprøyte kan hjelpe, ja. Eller orale steroider, som prednisolon - en kur Anonymkode: 93000...c72
Amossa Skrevet 15. juni 2023 Forfatter #3 Skrevet 15. juni 2023 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Kortisonsprøyte kan hjelpe, ja. Eller orale steroider, som prednisolon - en kur Anonymkode: 93000...c72 Takk for svar. Jeg skal snakke med fastlege. Skjønner ikke hva en fysioterapeut kan gjøre med en betennelse.
cleangal Skrevet 15. juni 2023 #4 Skrevet 15. juni 2023 Amossa skrev (2 minutter siden): Takk for svar. Jeg skal snakke med fastlege. Skjønner ikke hva en fysioterapeut kan gjøre med en betennelse. Min erfaring med fysioterapeuter er at de er veldig flinke til å gjøre betennelser verre…
Amossa Skrevet 15. juni 2023 Forfatter #5 Skrevet 15. juni 2023 cleangal skrev (Akkurat nå): Min erfaring med fysioterapeuter er at de er veldig flinke til å gjøre betennelser verre… Har aldri vært hos fysioterapeut, men det høres ikke logisk ut at de kan gjøre noe med en betennelse. Trodde de hold på med muskler og sånt..?
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #6 Skrevet 15. juni 2023 Selvfølgelig ber du om kortisonbehandling om det er aktuelt. Fysioterapi er som akkupunktur, kvakksalveri for noe annet enn å trene opp en svak muskel. Betennelse kan de ikke gjøre noe med. Anonymkode: a49a8...52d
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #7 Skrevet 15. juni 2023 Amossa skrev (21 timer siden): Fastlegen sendte meg for sikkerhets skyld i ultralyd, men mente det var arterose (slitasjegikt). Røntgenlegen sa at det var en skade, og ikke artrose. Han sa videre at fastlegen ville henvise meg til Revmatisk. Siden han var dansk forsto jeg ikke mer, men spurte bare: "Betennelsesdempende?" Og han nikket ivrig. Da fastlegen fikk rapporten fra ultralyd fikk jeg melding om at saken var avsluttet. Hun skrev: "slitasje og betennelse". Videre: " Ta kontakt med fysioterapeut for veiledning". Bør jeg gjøre som fastlegen skriver, altså kontakte fysioterapeut? Kan han gjøre noe med betennelsen? Eller bør jeg snakke med fastlegen min igjen, siden røntgenlegen så tydelig mente at jeg skulle behandles på revmatisk. Sannsynligvis med kortisonsprøyte? Og, hva har dere andre erfart med en sånn betennelse? Det er ikke alltid ultralyd holder, man kan ikke se alt på ultralyd. Jeg har selv hatt mye vondt i knærne, har leddgikt fra før, men på ultralyd kunne de se minimal mengde væske, (som ville vært tegnet på at leddgikten hadde blomstret opp). Jeg ble henvist til MR med kontrast, og der så de at det var leddgikt likevel, og en annen tilstand som kom pga leddgikten. Anbefaler å spørre om å få ta MR, evt med kontrast, så får de se skikkelig hva som skjer inni der❤️ Anonymkode: 51f12...be4
Amossa Skrevet 15. juni 2023 Forfatter #8 Skrevet 15. juni 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er ikke alltid ultralyd holder, man kan ikke se alt på ultralyd. Jeg har selv hatt mye vondt i knærne, har leddgikt fra før, men på ultralyd kunne de se minimal mengde væske, (som ville vært tegnet på at leddgikten hadde blomstret opp). Jeg ble henvist til MR med kontrast, og der så de at det var leddgikt likevel, og en annen tilstand som kom pga leddgikten. Anbefaler å spørre om å få ta MR, evt med kontrast, så får de se skikkelig hva som skjer inni der❤️ Anonymkode: 51f12...be4 Veldig takknemlig for svar og info. Jeg har notert meg dette
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #9 Skrevet 15. juni 2023 Fastlegen bør da kunne ev sette denne kortisonsprøyten selv. Det er uansett ingen varig løsning. Artrose kan gi betennelse, uten at det er noe annet galt. Tidl skade kan også gi artrose. Kroppen håndterer betennelse selv, men kan hjelpes med en kur NSAIDS eller kortison. Den beste «medisinen» mot artrose er fysisk aktivitet til smertegrense. Du bør henvises til spesialist når det ev er snakk om å bytte ut kneet med protese. MR-bilder tar man når det begynner å nærme seg operasjon, ikke bare «for å se». Det er lange helsekøer og begrensede ressurser. Anonymkode: 8565c...c1e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå