AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #1 Skrevet 14. juni 2023 Dere som ble deprimerte etter første fødsel, gjorde dere noe spesielt for å forebygge at det oppstod med nr.2? Jeg er delvis sykemeldt mye fordi legen min mener det kan forebygge ny depresjon dersom jeg ikke blir så sliten mot slutten, har et par mnd igjen. Er det noe annet jeg bør gjøre? Hva gjorde du, føler du at det hjalp? Anonymkode: 63239...ffd
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #2 Skrevet 14. juni 2023 Jeg hadde tett kontakt med jordmor og helsestasjon. Nå valgte jeg hjemmefødsel med nummer to, og samme jm som var tilknyttet helsestasjon tok imot barnet hjemme og hadde oppfølging etterpå. uavhengig av hvor man velger å føde, tett oppfølging anser jeg som nøkkelen -både før og etter. Finn noe(n) (jm, fastlege, psykolog) som kan bistå deg forebyggende. For meg var forrige fødselsopplevelse mye av årsak til depresjonen, derfor ble hjemmefødsel hvor jeg hadde kontroll forløsende, men for deg kan det være noe annet. tips. Mange hjemmefødsel jordmødre har svangerskapsoppfølging, uten at du har hjemmefødsel, og kan være gode å snakke med fordi de har en annen tilnærming en sykehuset til mennesket bak svangerskapet. Anonymkode: a3076...fde 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #3 Skrevet 15. juni 2023 Det handler jo om å finne årsakene til depresjonen med første, og prøve å unngå de med nummer to. De faktorene man kan gjøre noe med. Å sørge for at formen er så god som den kan være, ved ikke å bli for sliten, kn absolutt hjelpe, ja. Men for en annen, hvor depresjon skyldtes først og fremst ensomhet og isolasjon, kunne det fungert mot sin hensikt. Så hva som hjelper er vanskelig å si siden hver er forskjellig. Anonymkode: 5df90...a19 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #4 Skrevet 16. juni 2023 Hadde dialog med jordmor og lege igjennom svangerskaper, ble lovet kjapp hjelp og prioritet på dps hvis det skulle gå nedover. Hadde samtale med psykisk team på sykehuset etter fødsel. Hjalp absolutt ingenting, når ting først begynte å skrante så brukte dps 3 mnd på å gi meg et tilbud. Ambulant akutteam, som alle hadde som løsning, bare slapp saken så fort henvisningen videre var sendt. I mellomtiden så slapp resten av instansene oppfølging fordi jeg allerede var henvist til dps. Først etter 2 mnd da de innså at jeg enda ikke hadde fått hjelp så begynte de å skjønne at de burde stille opp. I mellomtiden utviklet jeg en enorm angst fordi jeg gikk så lenge uten hjelp og måtte så henvises til angst og ocd-klinikken. Det tok enda 1 mnd før jeg fikk hjelp, og jeg venter enda. Jeg er sykmeldt og pappaen er hjemme med oss. Anonymkode: 6d264...8eb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå