Gå til innhold

Prolaps i korsryggen. Trenger desperat hjelp

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Operert for prolaps i korsryggen for nesten to måneder siden. Hadde før dette helt forferdelige smerter og brukte mye smertestillende (morfin og kodein), samt Sarotex for nervesmertene og TENS-apparat. Merket god bedring etter operasjonen, men har jevnlig smerter og ubehag. Hadde første fulle dag tilbake på jobb i dag (13-timers dager i helsevesenet med stell og forflytning). 

Tenkte jeg skulle prøve å jobbe mest mulig «normalt» denne vakta fordi jeg er lei av tilrettelegging, sykelighet og å føle meg ubrukelig. Mot slutten av vakten kjenner jeg de vanlige smertene/ubehaget i ryggen som jeg har hatt etter operasjonen når jeg har vært sliten eller belastet for mye. I tillegg kjente jeg en ny smerte på motsatt side av der jeg var operert, som kunne minne litt om smertene fra den forrige prolapsen når den var ny. Fikk også noen stikkende smerter nedover benet på denne siden. Min første tanke var at dette kan virke som en ny prolaps :( jeg er så ufattelig drittlei!! Jeg vil ikke måtte gå tilbake til 100% sykmelding. Noen som har erfaring eller råd å komme med? Hvordan blir man egentlig bra igjen? Hva bør en person med dårlig rygg jobbe med? Er ung også så dette er veldig kjipt. Er heller ikke overvektig og røyker ikke så føles urettferdig at jeg skulle få disse problemene i ung alder… alle råd eller tilbakemeldinger tas imot med stor takk! Alt jeg vil er å bli bra igjen

Anonymkode: b4c3a...871

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvilke øvelser gjør du/hvordan trener du? Det er kjempeviktig at de gjøres riktig! Hva sier fysioen din?

Anonymkode: 3ee85...291

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Prolaps kan dessverre ramme deg til tross for at du er ung og normalvektig. Altså du har jo en krevende jobb for ryggen, så jeg svarer ut fra den situasjonen du er i mtp jobb: du må lære deg å trene og holde ryggen i vedlike - noe som også innebærer sykemelding i slike perioder.

Prolaps er komplekst, jeg sliter selv med det og det er så forferdelig tungt på alle plan, ikke bare fysisk; man blir psykisk nedbrutt av sykeliggjøring, sykemelding, tilrettelegging - være til bry… men har man det, og ønsker å ha det bedre, da nå man jobbe for det, uansett om det føles urettferdig. Du må jobbe for å kunne leve med det, som vil si å trene det man trenger (og da mener jeg ikke å gå på treningssenter å ta seg helt ut, men bli kjent med ditt problem/prolaps, få deg en PT/fysio/kiropraktor som hjelper deg, tren på å gjøre gode løft osv). Til og med da er det mange som sliter, fordi det er ikke alle som blir bra av prolaps. Men jobben din hjelper ikke - det siste man skal gjøre er tunge løft både i perioder med smerter og perioden rett etterpå. I og med at du da har en slik jobb bør du derfor både tilrettelegge og sykemelde hvis det trengs, i perioder med smerter, fordi det er ingen som takker deg når du har presset deg for langt og blir fulltid og langtidssykemeldt. Jobb for å ta vare på ryggen din, masse lykke til 🙂

Anonymkode: c660d...540

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvilke øvelser gjør du/hvordan trener du? Det er kjempeviktig at de gjøres riktig! Hva sier fysioen din?

Anonymkode: 3ee85...291

Jeg har kun hatt én kort konsultasjon med fysio etter operasjonen, hvor jeg fikk noen enkle øvelser. Har ellers gått en del turer, svømt og hatt noen rolige treningsøkter. Venter på time til fysio på sykehuset men siden jeg ikke hadde anledning til å møte på den første timen jeg fikk tar visst ting lang tid… før operasjonen gikk jeg til kiropraktor, men det ble jeg frarådet så har sluttet med det nå. 

ts 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Prolaps kan dessverre ramme deg til tross for at du er ung og normalvektig. Altså du har jo en krevende jobb for ryggen, så jeg svarer ut fra den situasjonen du er i mtp jobb: du må lære deg å trene og holde ryggen i vedlike - noe som også innebærer sykemelding i slike perioder.

Prolaps er komplekst, jeg sliter selv med det og det er så forferdelig tungt på alle plan, ikke bare fysisk; man blir psykisk nedbrutt av sykeliggjøring, sykemelding, tilrettelegging - være til bry… men har man det, og ønsker å ha det bedre, da nå man jobbe for det, uansett om det føles urettferdig. Du må jobbe for å kunne leve med det, som vil si å trene det man trenger (og da mener jeg ikke å gå på treningssenter å ta seg helt ut, men bli kjent med ditt problem/prolaps, få deg en PT/fysio/kiropraktor som hjelper deg, tren på å gjøre gode løft osv). Til og med da er det mange som sliter, fordi det er ikke alle som blir bra av prolaps. Men jobben din hjelper ikke - det siste man skal gjøre er tunge løft både i perioder med smerter og perioden rett etterpå. I og med at du da har en slik jobb bør du derfor både tilrettelegge og sykemelde hvis det trengs, i perioder med smerter, fordi det er ingen som takker deg når du har presset deg for langt og blir fulltid og langtidssykemeldt. Jobb for å ta vare på ryggen din, masse lykke til 🙂

Anonymkode: c660d...540

Takk for svar. Ja dette er utrolig tungt psykisk. Har skyldfølelse og skam fordi jeg har prolaps, føler det er min feil og at jeg har hatt en dårlig livsstil. Selvom jeg er relativt sunn, har grei kjernemuskulatur og er i middels mye aktivitet. Men må nok jobbe enda mer målrettet for å bli bedre 

ts 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har kun hatt én kort konsultasjon med fysio etter operasjonen, hvor jeg fikk noen enkle øvelser. Har ellers gått en del turer, svømt og hatt noen rolige treningsøkter. Venter på time til fysio på sykehuset men siden jeg ikke hadde anledning til å møte på den første timen jeg fikk tar visst ting lang tid… før operasjonen gikk jeg til kiropraktor, men det ble jeg frarådet så har sluttet med det nå. 

ts 

Kiropraktikk er tøys ja, men om du synes køene på fysioterapeut er for lange så kan det være verdt det å finne en privat?

Anonymkode: 2583d...d5b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Kiropraktikk er tøys ja, men om du synes køene på fysioterapeut er for lange så kan det være verdt det å finne en privat?

Anonymkode: 2583d...d5b

Bør nok vurdere privat ja, men har allerede brukt nesten 10.000 kroner på kiropraktor… men har lyst til å begynne med PT! 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er operert for prolaps to ganger. Første gang var jeg i 20 åra, andre gang var jeg rundt 40. Har også hatt mye ryggplager i tillegg til disse to operasjonene. 

Jeg har alltid slitt med ryggen, og vet at det må jeg leve med. Jeg har kontorjobb, og det er heller ikke bra, for sitte er det verste du kan gjøre for ryggen din. 

Jeg har lært meg at problemene kommer i bølger. Jeg kan være bra i flere år, ha vondt i noen år, og så bli bra igjen. 

Det lureste jeg gjorde var å søke om opptrening på et senter etter første operasjon. Der fikk jeg på rygg-skole og lærte hvordan jeg skulle forholde meg til ryggplagene. Nå vet jeg at mye av dette ikke kan styres. Det absolutt verste jeg vet er at folk gir meg råd om å gjøre ditt og å gjøre datt. Jeg vet selv hva jeg skal gjøre, og jeg vet at jeg ikke kan styre disse problemene. Skyld, som du opplever, kommer blant annet fordi mange forteller deg at hvis du bare gjør sånn eller sånn så vil alt bli bra. Så føler du skyld fordi du ikke får det til. Dette er ikke noe du kan styre! Det er lettere å leve med problemene når du aksepterer det.

Det er utrolig dritt å ha så mye smerte, over så lang tid. Men jeg lever fint med problemene mine i dag og føler ikke at de tar stor plass i livet mitt. Jeg har også født tre barn uten å ha problemer med ryggen. 

Nå er du ung og det føles som en evighet. Men livet er langt og når du ser deg tilbake vil det bare huskes som et kort blaff. Ikke mist motet, dette kommer til å ordne seg. 

Anonymkode: 5c253...b85

• Liker 1
  • Nyttig 1
  • 4 måneder senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.6.2023 den 22.49):

Bør nok vurdere privat ja, men har allerede brukt nesten 10.000 kroner på kiropraktor… men har lyst til å begynne med PT! 

Men kan du ikke gå til en med offentlig avtale ihvertfall, fram til du skal på sykehuset? Synes det er helt vilt at folk blir sendt tilbake på jobb, og særlig m den jobben din, FØR de er rehabilitert! Du er ikke klar til å jobbe bare fordi du er operert, det er nå jobben starter ❤️ Husk at rehabilitering IKKE er det samme som vanlig trening, less is more når det gjelder rehabilitering. Jeg har lært av dyrekjøpte erfaringer (og dessverre synes jeg mange fysikalske behandlere er helt ræva dårlig på å finne riktig opptrening). Det kan føles frustrerende NÅ å være sykmeldt, men belønningen kommer senere i form av et normalt liv. Du burde IKKE løfte noe som helst på lang tid, og ikke jobbe 13 timer!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...