Gå til innhold

Jente på 12,5 år vil barbere hår på legger og armee

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Har ei jente på snart 13 som har blitt veldig selvbevisst. 
Nå har hun barbert hår under armene og leggene (dog med barbermaskin, ikke høvel), og nå syntes hun at hun har for mye hår på armene….

Jeg prøver å forklare at det er normalt å ha hår på kroppen, viser mine hår på armene osv., men hun er helt bastant på at hun vil barbere hår på armene…..nesten på grensen å «true» med å ikke dra på skolen hvis hun ikke får barbert seg for ALLE vil se hvor mye hår hun har.

Noen gode råd?

Anonymkode: 78b18...581

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke la henne gjøre det da? Min åtteåring sier hun ser ut som en gutt og at alle venninnene hennes ler av hvor mye hår hun har på leggene. Hvis hun ønsker å barbere så får hun gjøre det. 

Anonymkode: a118a...08f

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Hadde en jente i klassen som barberte armene. Hun hadde veldig mørkt kroppshår, men husker jeg synes det var rart å gjøre det. Var på samme alderen som datteren din.

Si at du kan ta bilde av henne, så kan dere studere og se om dere ser mye hår på armene? Og hvis hun fremdeles vil barbere seg så har du bildene du kan vise henne når hun blir eldre, så kan dere mimre sammen om den gangen hun synes hun var hårete😂

Anonymkode: 61f4d...2e1

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva er forskjell på armer og legger og under armene? Blir for dumt å godta fjerning av hår på ett sted og ikke et annet. 

Anonymkode: 9ee83...158

• Liker 15
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Har ei som er på samme alder, ungdomsskolen til høsten. 

Hun har i skjul brukt min høvel, så vi kjøpte en egen til henne og hatt opplæring. 

Anonymkode: 14131...da2

AnonymBruker
Skrevet

Jeg barberte også armene i den alderen. Har mørkt hår og hadde plutselig mye mer hår overalt enn alle vennene mine. At moren min sine armer var like hårete hjalp lite.. Jeg sluttet med det etter noen år da. Største ulempen jeg ser er at det blir stubbete og stygt om man ikke gjør det ofte nok. Men skjønner ikke helt hvorfor hun ikke skal få barbere leggene og under armene med høvel..? 
(Er også imponert over at hun spurte deg om lov - det falt meg ikke inn på den alderen😅)

Anonymkode: f962c...ba7

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hun er snart 13 år, og bestemmer vel da over egen kropp? Dette er ikke noe som er farlig eller kan skade henne på noen som helst måte, ei heller ei varig forandring, og da mener jeg dette er noe hun faktisk burde bestemmer over selv.

Jenta her barberte seg vel fra 12års alder, hva og hvor mye av kroppens hår som ble tatt bort aner jeg ikke (under armer og leggene så jeg selvfølgelig).  Ikke har jeg noe med det heller, hun er privat av seg i forhold til kropp og det er helt ok! 

Anonymkode: 60b65...91a

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva er forskjell på armer og legger og under armene? Blir for dumt å godta fjerning av hår på ett sted og ikke et annet. 

Anonymkode: 9ee83...158

Helt enig!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er hårfobi i samfunnet i stor grad. Skik har det vært lenge. Det er klart du skal ha praten om at hun bør være fornøyd med seg selv som hun er og bør heve seg over moten og hårangsten til folk. Ungdomskolen er likevel kanskje ikke stedet man bygger seg opp dette selvbildet. Det kommer mye senere og noen får det aldri. Av samme grunn barberer også de fleste damer hårene i armhulen, leggene og armene hvis hårene er svært lange og/eller mørke.

Når ikke voksne kvinner klarer å stå i mot presset, hvordan kan du da tenke det må føles for en 13 år gammel jente som ikke vil skille seg ut?

De er så utrolig utseende bevisste i den alderen. Sammenligner hverandre og baksnakker hverandre rundt utseende.

Selv hadde jeg litt mer lyse dunhår på overleppa enn gjennomsnittet. En gutt kalte meg  ‘barten’. Etter dette fjernet jeg dunene hver uke. I dag som 35 åring har jeg forlengst godtatt de lyse dunhårene og ser jo at de fleste damer har det. Bare noen i litt mindre grad enn andre. Men noen er fortsatt hårfobiske som voksne og fjerner alle tegn til hår samme hvor de er og hvilken farge de har. Jo flere som velger å gjøre dette, jo flere blir dem som da skiller seg litt ut ved å være mer avslappet mht hår.

Tenårene er likevel ikke den perioden man våger å skille seg ut og de fleste vil være likest mulig av det som er idealene.

Anonymkode: 9f057...eef

• Liker 6
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hei

Har ei jente på snart 13 som har blitt veldig selvbevisst. 
Nå har hun barbert hår under armene og leggene (dog med barbermaskin, ikke høvel), og nå syntes hun at hun har for mye hår på armene….

Jeg prøver å forklare at det er normalt å ha hår på kroppen, viser mine hår på armene osv., men hun er helt bastant på at hun vil barbere hår på armene…..nesten på grensen å «true» med å ikke dra på skolen hvis hun ikke får barbert seg for ALLE vil se hvor mye hår hun har.

Noen gode råd?

Anonymkode: 78b18...581

Da lar du henne gjøre det. Det er på ingen måte skadelig å fjerne hår. Vis henne ulike måter, feks hårfjerningskrem. 

Anonymkode: 84b24...82b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det blir for dumt å nekte henne å fjerne hår, om hun har det bedre med seg selv uten. 

Skjønner forøvrig heller ikke mødre som ikke lar ungene bruke dekkstift på kviser.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Kjøp en god damehøvel til henne å la henne være. Hun er tenåring. Jeg hadde tett pels på leggene på hennes alder.

Anonymkode: 0cd7f...2fc

AnonymBruker
Skrevet

Ser ikke problemet med å la henne få lov. Men er det virkelig vanlig å barbere armene? Blir ikle bare hårene svartere og lengre av det? Har aldri reagert på hår på armer på noen damer. 

Anonymkode: 1e76c...1c0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke helt hvorfor hun trenger din tillatelse til å fjerne hår. Mener hun at du skal hjelpe henne eller hva?

Anonymkode: 39978...5a3

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Skjønner ikke helt hvorfor hun trenger din tillatelse til å fjerne hår. Mener hun at du skal hjelpe henne eller hva?

Anonymkode: 39978...5a3

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Ser ikke problemet med å la henne få lov. Men er det virkelig vanlig å barbere armene? Blir ikle bare hårene svartere og lengre av det? Har aldri reagert på hår på armer på noen damer. 

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det blir for dumt å nekte henne å fjerne hår, om hun har det bedre med seg selv uten. 

Skjønner forøvrig heller ikke mødre som ikke lar ungene bruke dekkstift på kviser.

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Da lar du henne gjøre det. Det er på ingen måte skadelig å fjerne hår. Vis henne ulike måter, feks hårfjerningskrem. 

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hun er snart 13 år, og bestemmer vel da over egen kropp?

Så god motvekt dere må være som foreldre, til det kroppspresset unge jenter møter.

Virkelig!

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Vel jeg vokset armene på den alderen, hadde mye hår på armene og å vokse 1 gang sjeldenere var mye enklere! Gjorde at jeg endelig turte å være med å bade, gå uten genser på sommeren, osv. Har hun virkelig spesielt mye?

Anonymkode: f32c7...3ba

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hadde en jente i klassen som barberte armene. Hun hadde veldig mørkt kroppshår, men husker jeg synes det var rart å gjøre det. Var på samme alderen som datteren din.

Si at du kan ta bilde av henne, så kan dere studere og se om dere ser mye hår på armene? Og hvis hun fremdeles vil barbere seg så har du bildene du kan vise henne når hun blir eldre, så kan dere mimre sammen om den gangen hun synes hun var hårete😂

Anonymkode: 61f4d...2e1

Jeg synes dette faktisk var et godt råd. Du kan dra den noen hakk lenger også, og se om du finner bilder av flere mennesker med bar arm, og be henne sammenligne med sin egen, eventuelt gjøre en ekstra innsats med klipp og lim og se om hun klarer å identifisere hva som er hennes arm om du «anonymiserer» dem. For kanskje har hun en feiloppfatning av egen kropp.

Du sier ingenting om hun har særdeles mye/mørke kroppshår, og det er klart at hvis det er en så markant grad av forskjell at hun reelt opplever mobbing må det kanskje møtes på en annen måte enn om dette er snakk om helt vanlig kroppshår hun fikserer på og har fått en «vrangforestilling» om. 

Det er forferdelig trist hvor unge barn i dag er før de merker kroppspress som i utgangspunktet bunner i kjønnsroller og igjen da, seksualisering. Å få «lov» til å være barn så lenge som mulig, uten å måtte bekymre seg for at antall mengde medfødte hår på kroppen er «feil». 
Men det styrer ikke alltid vi foreldre over, da ungene møter presset over alt: skole, sosiale media osv. - Det er dog fint å se, TS, at du ikke er fullstendig ukritisk til dette, men gjør deg noen refleksjoner. Jeg tror det kan være lurt å snakke med henne om kroppshår og hårfjerning blant jenter fra et større perspektiv: hva er vanlig, hvorfor har det blitt sånn, hva synes hun om andre kvinner/jenter med hår? Det kan godt være at hun ikke vil endre mening, og jeg mener ikke du skal nekte henne for enhver pris, men en fin refleksjon i fellesskap tror jeg kan være godt for henne. Og sist men ikke minst: å få høre at hun er virkelig fin nok som hun er ❤️

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ikke ta bilder og sammenlign, det kan utvikle seg i feil retning.

La henne fjerne hårene på armene med hårfjerningskrem.  Hun er ganmel nok til å kunne stelle seg for å føle seg vel. Det er så viktig i den alderen. 

-hudterapeut

Anonymkode: f2204...026

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var akkurat lik da jeg var rundt 12, og det er helt grusomt.

Det føles som hele verden stirrer og analyserer deg, og alt som er "galt" på kroppen føles hundre ganger større enn det er. Jeg løftet ikke armene over hodet på et år på grunn av en føflekk under armen liksom. Og får man en kommentar stikker den så sinnsykt dypt. Jeg fikk selv kommentarer på armene mine, har alltid hatt godt over gjennomsnittet mye hår på dem. Idag bryr jeg meg ikke det grann, men som usikker, hysterisk "ingen forstår meg"- tenåring er jeg sinnsykt glad mamma lot meg fjerne håret på armene.  :)

Anonymkode: 73ebf...a09

• Liker 1
Skrevet

1 hour ago, AnonymBruker said:

Er en seiglivet myte. Håret oppleves hardere fordi man kutter av tuppen ved barbering, men det tar bare noen dager før håret har vokst ut av roten. Håret kan aldri endre DNA etter barbering.

• Liker 4
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...