Gå til innhold

Er det virkelig så stygt og tabu å ha lys hud?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Synes likblek er et trist ord. Kunne aldri trengt meg å beskrive noen slik!

Anonymkode: 659c7...a90

Dessuten er det feil. Ikke les videre hvis du er sensitiv på dette

Spoiler

Dødens farge er ikke porselenshvit. Den er gustenhvit, ev blålige likflekker der blod samler seg. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner meg godt igjen! Har hatt mine år med soling og selvbruning, men har sluttet  med det. Har (nesten) gitt det litt opp.
Har prøvd litt sånn gradual selvbruner for å være noen hakk mørkere melkehvit… 

Er 34. Trøster meg med at jeg ikke har solskader og har vært nøye med solfaktor i ansikt etc. lenge, (og venninner som har vært opptatt av å bli brune har fått en del linjer og er litt misunnelige.) 🤓

Anonymkode: 69451...efc

AnonymBruker
Skrevet
Sententia skrev (7 minutter siden):

Lys hud er kjempefint!

..men jeg har en stygg utgave 😂 Syns det er så gøy at mørke blir kalt farget, for JEG er farget! Huden er blålig, og når jeg prøver å bli litt brun, så er den blå med rosa flekker. Helt grusomt. Godt jeg er morsom, sånn at jeg har noe å komme med :P 

Jeg blir litt lilla når jeg fryser i skyggen 😂

Anonymkode: e50a2...f65

• Liker 2
Skrevet

Ta en tur ned til Asia. Du blir båret fram som en gud om du er hvit. Jo hvitere,jo bedre. Det er bleikemiddel i ALT av produkter. Fuktighetskremer,solkremer,diverse sminke osv. Til og med endel matvarer..

Du får komplimenter for at du er bleik. Har du i tillegg blå eller grønne øyne og blondt eller mørkeblåndt hår så hagler komplimentene. Altså folk stopper deg på kjøpesenteret og gir deg komplimenter. I hvertfall i mitt tilfelle. Å kan love at jeg aldri har blitt stoppet for noe i nærheten av dette i den vestlige verden =P

I hvertfall i de landene jeg har vært mest i. F.eks Filippinene og Vietnam. Ikke vært mye i Thailand,men kan tenke meg det er en av mange grunner til Nordmenn reiser dit.

Sier bare at idealene er annerledes hvor man befinner seg. Oss bleike ønsker farge,og får komplimenter for det her. Har et Filipinsk familjemedlem i tenårene. Hun bruker solhatter og ligger i skyggen - alltid. Blir direkte lei seg om hun ser at hun har fått farge. 

Så det er absolutt ikke tabu med hverken lys eller mørk hud. Spørs vel bare hva du selv mener,eller hvor man befinner seg.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Eg synst det kan vere veldig vakkert med lyselys hud! Spesielt hvis ein har hårfarge som matcher!

Anonymkode: 76e78...268

Hvilken hårfarge passer? Jeg har et biiiiittelite rødlig skjær i ellers brunblondt kommunegrått hår. 😅 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også blek, og har hele livet fått kommentarer på det (altså negative kommentarer). Blitt mobbet og latterliggjort, fått beskjed om å kle av meg og sette meg i sola, blitt ledd av hvis jeg faktisk våger å kle av meg.. Turte ikke gå med shorts og t-skjorte hele ungdomstida og 20-årene. Har kun brukt bikini i utlandet, aldri i Norge. Kjipt å være så begrenset, men dette er resultatet av mobbingen. Håper blek hud en dag blir like akseptert i Norge som solbrun hud!

Anonymkode: 76042...2ac

• Liker 5
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er veldig lite oppdatert på influensere, men opplever ikke at det er så galt å være bleik. Jeg er veldig blond og lyshudet, og blir aldri brun, det eneste jeg får er litt fregner på overarmene. Jeg ble ertet litt for det på barne- og ungdomsskolen. Da var håret mitt helt hvitt, og skilte seg litt ut. Jeg var veldig misfornøyd en periode som ungdom og ung voksen, hvor jeg generelt hadde lav selvfølelse. 

Nå velger jeg å se på huden min som sunn og frisk proselenshud. Og bare sende videre tankene om at leggene mine er så lyse at man nesten bli blendet av å se på dem, og at folk kanskje reagerer på det. Det er flere i omgangskretsen min som bevisst ikke soler seg. Noen blir veldig solbrune uansett. Og en del er lysere i huden enn de kunne vært hvis de hadde jobbet for fargen. Det har ikke med fargen i seg selv å gjøre, men på skadevirkningene soling har på huden. Det er helt sikkert noen som syns det er flaut og/eller rart å være så lys i huden som jeg er. Men jeg vet det er mange som syns det er helt ok eller fint også. 

Anonymkode: 3017c...616

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er fint. Men jeg har det ikke.

Anonymkode: 982de...8d9

Gjest Albbas
Skrevet

Kanskje du følger litt for mye med på influensere og litt for lite på virkeligheten? Influensere er IKKE representative i det hele tatt! Det er nå hvertfall 10 år siden jeg følte at skikkelig blek hud var en uting. Jeg er kjempeblek, hadde komplekser for det for 20 år siden, men så ble det gradvis større og større aksept for mer variasjon i hudfarge. Har ikke opplevd press om å være brun siden jeg var tenåring... Jeg er 35. 

Så i 2023 høres dessverre problemstillingen din litt oppkonstruert ut. 😅 Hvit hud er VELDIG akseptert i 2023, ikke la noen influensere få deg til å tro noe annet, de lever i en alternativ virkelighet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg blir litt lilla når jeg fryser i skyggen 😂

Anonymkode: e50a2...f65

Kjenner til det 😂

legg til at jeg har Raynauds syndrom også, så innimellom er fingre og tær HVIIIITE. Da er jeg sexy! 
..et under at jeg har blitt gift med en som ikke er blind! 

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo helt latterlig at hvite mennesker skal grille på seg hudkreft for å bli brun sånn egentlig. Men samtidig føler jeg på det samme, å være blek er liksom stygt og tabu. Men tåler sola så dårlig så går i selvbruning her i gården.

Anonymkode: 28c82...13e

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Sententia skrev (24 minutter siden):

Lys hud er kjempefint!

..men jeg har en stygg utgave 😂 Syns det er så gøy at mørke blir kalt farget, for JEG er farget! Huden er blålig, og når jeg prøver å bli litt brun, så er den blå med rosa flekker. Helt grusomt. Godt jeg er morsom, sånn at jeg har noe å komme med :P 

Du fikk meg til å le! Og morsomme folk som i tillegg har selvironi som du er noe av de vakreste personlighetene jeg vet om. Du kunne hatt lilla ører og saueøyne for min del, å spre positivet er en gave ikke alle har!

Anonymkode: 461bf...27f

Skrevet (endret)

Jeg er mann da, men vil bare si at du absolutt ikke er alene om å være bleik. 

Jeg er så lys i huden at jeg er mer blåhvit om vinteren enn noe annet, og om sommeren "tines" jeg til hvit. Sitter jeg et par timer i sollys blir jeg tomat, og det vil jeg ikke si er finere enn å være hvit. Ikke på meg iallfall.

Er det en ting som er sikkert så er det at andres hudfarge har ingenting å si for min del. Kunne ikke brydd meg mindre om noen er solbrun, bleik, mørk eller ikke.

Og brunkrem liker jeg ikke. Så hvis alternativet er å være snøhvit eller ha brunkrem, så stemmer jeg med alle mine fingre for at du er snøhvit i din naturlige form.

Endret av Bombasi
  • Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg er blek om vinteren. Blir fort brun når jeg sitter i sola. Nå er jeg så brun at det virkelig synes i lyse klær. Jeg skulle gjerne vært «mulatt brun» året rundt.

Vil ikke si det å være blek er mer tabu enn å være helt mørk i huden. Hud er hud samme hvilken farge den har.

AnonymBruker
Skrevet
Albbas skrev (31 minutter siden):

Kanskje du følger litt for mye med på influensere og litt for lite på virkeligheten? Influensere er IKKE representative i det hele tatt! Det er nå hvertfall 10 år siden jeg følte at skikkelig blek hud var en uting. Jeg er kjempeblek, hadde komplekser for det for 20 år siden, men så ble det gradvis større og større aksept for mer variasjon i hudfarge. Har ikke opplevd press om å være brun siden jeg var tenåring... Jeg er 35. 

Så i 2023 høres dessverre problemstillingen din litt oppkonstruert ut. 😅 Hvit hud er VELDIG akseptert i 2023, ikke la noen influensere få deg til å tro noe annet, de lever i en alternativ virkelighet. 

Tenker ikke bare på influensere, men det er generelt svært få bleke å se. Bare å ta en kikk rundt seg når man er ute blant folk så ser man hvor få som er helt lyse. Og da kan ikke hvit hud være så akseptert hvis ingen tør gå for det.

Anonymkode: 6480a...d78

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har rødt hår og er veldig lys, blir ikke brun så det er ikke vits for meg å ligge å sole meg. Det er jo også helt utrolig kjedelig å sole seg. Jeg får litt fregner. Opplever at samfunnet rundt er veldig opptatt av brunfarge og har fått mange kommentarer fra fremmede og min egen mor(!) om at jeg må komme meg ut i solen. Prøver forgjeves å forklare at enkelte mennesker ikke har evnen til å bli brun, skjønner ikke hvorfor den jævla brunfargen er så viktig at folk skal kommentere det på andre mennesker. Hjelper ikke at jeg har havna i en brunfarge besatt svigerfamilie heller. Har tidligere har skikkelig komplekser for dette, og grudd meg til sommeren, samt følt meg utilpass i sommerklær. Det har faktisk vært veldig sårt. I år prøver jeg å gi litt faen. Når jeg ser andre rødhårede lyse damer så synes jeg de er så flotte, men ikke meg selv. Neste gang noen nevner hudfargen min skal jeg jammen ta opp dette med kroppspositivisme. Det var fint å lese denne tråden å vite at man ikke er alene. 😊 

Anonymkode: 12c9e...713

• Liker 1
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Albbas skrev (50 minutter siden):

Du er heldig, for dette er absolutt ikke min erfaring.

Anonymkode: 12c9e...713

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Snøhvit her 🙋🏼‍♀️

Syntes det er mye mas om å «få farge» og at alle får komplimenter for hvor brune og fin farge de har fått osv.

Har opplevd å få kommentarer fra kunder om at jeg må komme meg ut i sola litt osv. Syntes det er skikkelig frekt å si sånt når de ikke aner noe om helseutfordringer og grunner til at noen kanskje er lite ute eller bare ikke får så mye farge 😬 

MEN har opplevd noen få ganger at noen kommenterer hvor FIN hud jeg har også, og det er jo hyggelig når man er hvitere enn snø 😂

Anonymkode: b87dc...bf5

• Liker 3
Skrevet

All slags hud er fint. Hilsen fellow bleikfis som aldri blir brun, men toppen rosa som ei reke. 

Skrevet

Nei, Nordisk front elsker lys hud!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...