AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #61 Skrevet 15. juni 2023 Da jeg var barn på 80- og 90-tallet var det mye snakk om å være brun. Jeg ble ertet for den bleke magen min, og foreldrene mine var veldig opptatt av at jeg måtte ha på bikini, og få litt farge. Farge betydde visst at man var sunn og frisk 🙃 Nå er jeg 44 og trives best i skyggen. Jeg tenker med gru tilbake på hvordan jeg tidligere lå og stekte i solen, og hvor brent jeg ble noen ganger. Er så redd for hudkreft. Når jeg ser folk som er bleke midt på sommeren tenker jeg som oftest at de er flinke til å smøre seg og at de tar vare på huden sin. Skulle ønske jeg hadde begynt med det tidligere. Anonymkode: 3fb7c...072
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #62 Skrevet 15. juni 2023 Jeg synes hud som ikke er solskadet er mye finere enn sprengbrun, prematurt rynkete hud slik mange normenn har Anonymkode: dad51...d6f
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #63 Skrevet 15. juni 2023 Nordmenn har alltid vært opptatt av å bli brun. Vi reiser til synden som det holder, for ikke å snakke om at vi er i toppen av listen over land med tilfeller av hudkreft. Jeg syntes kanskje i en liten periode i livet at det var kult å bli brun. Men jeg hater å ligge i sola, hater at det er varmt, og etter en episode der jeg ble skikkelig farlig brent, så har jeg holdt meg inne mye og bruker faktor 50 ute. Vi bor i Norge, vi er fra evolusjonens side lyse i huden. Jeg synes det er like pent som annet. Anonymkode: e44ec...9d6 2
AprilLudgate Skrevet 15. juni 2023 #64 Skrevet 15. juni 2023 Sillymilly skrev (19 timer siden): Jeg har lys hud/ Likblek ! Er alltid den hviteste når sommeren er over.. blir ikke brun. Blir lett rød, men så går det over til lyst igjen. Får skille da! Blek og likblek 🙈😂 Jeg og 😅 Jeg blir glodd på av enkelte om jeg går au naturell med bare legger. Fått regelrette frekke kommentarer (du er ikke brun akkurat hoho! Du ser død ut!) Ansikt og overkropp er liksom lov, men ikke hvite ben. Jeg tenker litt sånn: nei, jeg blir åpenbart ikke utsatt for rasisme. Men HVA er greia med at jeg skal akseptere negativ kritikk for hudfarge? Skal man si det til noen som har mørkebrun eller nesten sort hud? Så nå er jeg litt sånn….egentlig burde vi alle droppe fake tan og bare ha naturlig hudfarge. Og mørkhudete må for Guds skyld droppe bleking av huden sin for andres aksept. Skal liksom jeg få hudkreft og en mørkhudet få brannskader og blekeskader på huden? For at vi vil være nærmere hverandres hudfarge? Djises. 4 2
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #65 Skrevet 15. juni 2023 Jeg har lys hud. Problemet er at skavanker blir så synlige på den. Cellulitter, strekkmerker, røde prikker, arr og kviser. Ikke alle har porselenshud. Men neimen om jeg gidder selvbruning. Det kommer over hele dusjen og jeg leier bare her Anonymkode: f7241...86b 4 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #66 Skrevet 15. juni 2023 AprilLudgate skrev (6 minutter siden): Jeg og 😅 Jeg blir glodd på av enkelte om jeg går au naturell med bare legger. Fått regelrette frekke kommentarer (du er ikke brun akkurat hoho! Du ser død ut!) Ansikt og overkropp er liksom lov, men ikke hvite ben. Jeg tenker litt sånn: nei, jeg blir åpenbart ikke utsatt for rasisme. Men HVA er greia med at jeg skal akseptere negativ kritikk for hudfarge? Skal man si det til noen som har mørkebrun eller nesten sort hud? Så nå er jeg litt sånn….egentlig burde vi alle droppe fake tan og bare ha naturlig hudfarge. Og mørkhudete må for Guds skyld droppe bleking av huden sin for andres aksept. Skal liksom jeg få hudkreft og en mørkhudet få brannskader og blekeskader på huden? For at vi vil være nærmere hverandres hudfarge? Djises. Det er sprøtt ja! Ikke bare sprøtt, det er sinnssykt. Og huden vår dekker faktisk hele kroppen vår og et ganske stort areal, så er det noe som burde aksepteres så er det faktisk den. Anonymkode: 6480a...d78
AprilLudgate Skrevet 15. juni 2023 #67 Skrevet 15. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er sprøtt ja! Ikke bare sprøtt, det er sinnssykt. Og huden vår dekker faktisk hele kroppen vår og et ganske stort areal, så er det noe som burde aksepteres så er det faktisk den. Anonymkode: 6480a...d78 Ja, veldig snålt at vi har så gjensidig utelukkende aksept for ALT. Asiatere og vil jo absolutt ha hvit glasshud. Lysning all the way, mens vi stinker selvbruning 🙃
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #68 Skrevet 15. juni 2023 "Er det virkelig så stygt og tabu å ha lys hud?" Hvem er det som sier det?! Du nevner influencere.. Du får slutte å følge de klovnene, da. Anonymkode: d5973...43b 2
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #69 Skrevet 15. juni 2023 Jeg er veldig lys i huden, blåhvit, og får aldri farge i solen. (Blir bare rød). Har i alle år dekket meg til om sommeren , unngått å vise for mye bein osv. Men i år har jeg bestemt meg for å elske alt med meg selv, og gi meg den friheten til å gå i hva jeg vil og være stolt av det, dvs vise så mye hud jeg vil og uten hjelpemidler som selvbruning. det synes jeg og alle burde gjøre, uansett. Drit i hva andre synes, men først og fremst elske og akseptere seg selv for den de er ☺️ det kaller jeg lykke ( og frihet) 💃 Anonymkode: a4960...b76 2 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #70 Skrevet 15. juni 2023 Jeg har alltid syntes det var penere å være hvit enn solbrun. Tåler ekstremt lite sol selv, og oppholder meg alltid i skyggen med høy faktor. Folk må gjøre som de vil selv, men det er altså ikke alle som foretrekker brun. Anonymkode: 33b1f...e8f 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #71 Skrevet 15. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er sprøtt ja! Ikke bare sprøtt, det er sinnssykt. Og huden vår dekker faktisk hele kroppen vår og et ganske stort areal, så er det noe som burde aksepteres så er det faktisk den. Anonymkode: 6480a...d78 Veldig godt poeng. Merkelig at det har blitt slik at det er så ok å kommentere andres hudfarge i Norge. Jeg er jo den som syns porselenshvit hud er utrolig vakkert, men det har ikke slått meg at jeg skal si det til folk. Og jeg syns jo selv det er kleint om følt spør om jeg bruker selvbruning og, jeg bare er gulbrun fra det øyeblikket jeg ser sola på våren, til tross for høy faktor og lite soling. Anonymkode: 8235e...c2f 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #72 Skrevet 15. juni 2023 Jeg er også veldig blek/hvit. Alltid vært. Blir ikke brun heller. Før hat jeg ofte unngått shorts pga det. Også fått mange kommentarer.."har du ikke vært ute i sommer du" osv. Hittil i sommer har jeg bare tatt på det jeg vil så får det bare være 🙂 Anonymkode: 6d570...b20 2
Ardwinna Skrevet 15. juni 2023 #73 Skrevet 15. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): "Er det virkelig så stygt og tabu å ha lys hud?" Hvem er det som sier det?! Du nevner influencere.. Du får slutte å følge de klovnene, da. Anonymkode: d5973...43b Jeg følger ingen influensere, men har hele livet fått kommentarer (for det meste negative og spydige) fra folk om den lyse huden min, så det er faktisk veldig mange som sier det. Jeg har blitt mobbet for det, jeg har uten å be om det fått "gode råd" om hvordan bli brunere og jeg har til og med opplevd at en vilt fremmed person stoppet på gata og spurte rett ut hvorfor jeg var så blek, om jeg hadde feil med pigmentene mine. Nå skal det sies at vedkommende tydeligvis ikke var helt i vater, men uansett. Det er faktisk en greie i Norge at folk helst skal sprade rundt med solkysset hud året rundt, og det har det vært lenge før influenserne begynte å reklamere for solarium, betakaroten og selvbruning. Begrunnelsen jeg har fått fra både voksne og barn er at blek=syk. Noe som jo egentlig er bare tull. 3
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #74 Skrevet 15. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): "Er det virkelig så stygt og tabu å ha lys hud?" Hvem er det som sier det?! Du nevner influencere.. Du får slutte å følge de klovnene, da. Anonymkode: d5973...43b Jeg synes mange influensere er hyggelig å følge og har mye fint å komme med, de er ikke klovner bare fordi de bruker selvbruning og jeg kommer ikke til å slutte å følge de som bruker selvbruning. Ei heller er det til hinder for meg å ha venner eller familiemedlemmer som bruker selvbruning, det er ikke det det står og faller på for meg eller det jeg mener. De kan være herlige mennesker uavhengig av det og det trekker ikke ned vennskapet for min del, med mindre de snakker nedlatende om min hudfarge (ingen av mine venner eller familie gjør det, men jeg har fått mange kommentarer fra andre opp gjennom). Det jeg har prøvd å komme frem til i innlegget er hvor alene jeg føler meg som blek, føles som å gå mot strømmen, og det føles rart når jeg er født i Norge å føle meg så alene om å se sånn ut. Det er liksom noe galt med hva som oppleves som trendy og fint når vi jobber så til de grader mot sånn vi er naturlig, men det betyr ikke at de som bruker selvbruning er klovner eller at de i Østen som ønsker å bleke huden sin er klovner. Det handler mer om at det motebildet på hva som er trendy står litt på hodet. Anonymkode: 6480a...d78 1 1
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 15. juni 2023 #75 Skrevet 15. juni 2023 Husk at i Norge og andre land hvor det er kaldt og lite sol store deler av året, blir ikke (hvite) personer med anlegg for å bli brune heller brune om vinteren. Jeg har såkalt "olivenhud" og blir lett brun i sola, men om vinteren er jo jeg også bleik. Og da ser huden min mye mer "gusten" ut enn huden til dere med enda lysere farge. Jeg kan aldri få "porselenshud". Jeg synes det er helt latterlig at jo hvitere folk er, jo mer desperate er de etter å bli brune, og jo brunere folk er, jo mer desperate er de etter å bli hvite. Synes folk bør slå seg til ro med den hudfargen de har, og ikke drive på med skadelige ting (som overdreven soling eller bleikemidler) for å bli brunere/bleikere. Og så er det så utrolig mye finere å være helt lys enn å være oransj
Ardwinna Skrevet 15. juni 2023 #76 Skrevet 15. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg synes mange influensere er hyggelig å følge og har mye fint å komme med, de er ikke klovner bare fordi de bruker selvbruning og jeg kommer ikke til å slutte å følge de som bruker selvbruning. Ei heller er det til hinder for meg å ha venner eller familiemedlemmer som bruker selvbruning, det er ikke det det står og faller på for meg eller det jeg mener. De kan være herlige mennesker uavhengig av det og det trekker ikke ned vennskapet for min del, med mindre de snakker nedlatende om min hudfarge (ingen av mine venner eller familie gjør det, men jeg har fått mange kommentarer fra andre opp gjennom). Det jeg har prøvd å komme frem til i innlegget er hvor alene jeg føler meg som blek, føles som å gå mot strømmen, og det føles rart når jeg er født i Norge å føle meg så alene om å se sånn ut. Det er liksom noe galt med hva som oppleves som trendy og fint når vi jobber så til de grader mot sånn vi er naturlig, men det betyr ikke at de som bruker selvbruning er klovner eller at de i Østen som ønsker å bleke huden sin er klovner. Det handler mer om at det motebildet på hva som er trendy står litt på hodet. Anonymkode: 6480a...d78 Det er vel sånn at idealet/moten alltid svinger mot det som en vanskeligst oppnåelig. For oss hvitinger som bor i mørketidsland er det ikke så enkelt å få nok sol til å være brun året rundt, så da er det det vi higer mest etter. 2
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #77 Skrevet 15. juni 2023 Ardwinna skrev (6 minutter siden): Det er vel sånn at idealet/moten alltid svinger mot det som en vanskeligst oppnåelig. For oss hvitinger som bor i mørketidsland er det ikke så enkelt å få nok sol til å være brun året rundt, så da er det det vi higer mest etter. Ja, men jeg synes det har blitt mer ekstremt. Før ønsket man gjerne å være brun og fresh på sommerstid, nå er det blitt tabu å trå over dørstokken sin som blek også på vinterstid. Anonymkode: 6480a...d78
Bacteria Skrevet 15. juni 2023 #78 Skrevet 15. juni 2023 AprilLudgate skrev (6 timer siden): Jeg og 😅 Jeg blir glodd på av enkelte om jeg går au naturell med bare legger. Fått regelrette frekke kommentarer (du er ikke brun akkurat hoho! Du ser død ut!) Ansikt og overkropp er liksom lov, men ikke hvite ben. Jeg tenker litt sånn: nei, jeg blir åpenbart ikke utsatt for rasisme. Men HVA er greia med at jeg skal akseptere negativ kritikk for hudfarge? Skal man si det til noen som har mørkebrun eller nesten sort hud? Så nå er jeg litt sånn….egentlig burde vi alle droppe fake tan og bare ha naturlig hudfarge. Og mørkhudete må for Guds skyld droppe bleking av huden sin for andres aksept. Skal liksom jeg få hudkreft og en mørkhudet få brannskader og blekeskader på huden? For at vi vil være nærmere hverandres hudfarge? Djises. Haha, jeg er som deg. Dvs har veldig frisk farge i ansiktet og blir fort brun der og ellers på kroppen, men det stopper ved knærne?! Det er helt rart. Akkurat som om beina mangler pigment. Men nå har jeg begynt å gi f… gitt. Gidder ikke å smøre meg med masse greier bare fordi. Folk får bare komme med kommentarer. Sier mest om dem. Slik som en bekjent som kommenterte beina mine under et arrangement. Hadde brukt selvbruningskrem tom da. Da var han frekk nok til å spørre om hvilken nyanse jeg hadde brukt; hvit? Høhø liksom… Har også en kvinnelig slektning uten filter som syns akkurat dette er greit å kommentere på. Får slå tilbake med litt fatshaming neste gang… Neida. Pappa var likedan, han var faktisk veldig mørk med sort hår og brune øyne, og så ut som en tyrker om sommeren. Helt til du så ham i shorts… veldig rart. 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #79 Skrevet 15. juni 2023 Sillymilly skrev (På 14.6.2023 den 21.06): Jeg har lys hud/ Likblek ! Er alltid den hviteste når sommeren er over.. blir ikke brun. Blir lett rød, men så går det over til lyst igjen. Får skille da! Blek og likblek 🙈😂 Samme her. Min hud går fra likblek til rød til rosa og til likblek. Skjønner ikke for jeg ble brun når jeg var under 8 år ca, har sett det på bilder... For der hadde jeg skille og greier.... saker... kanskje jeg bare var skitten 😅 Anonymkode: 639ee...138 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #80 Skrevet 15. juni 2023 Glemmer aldri når jeg skulle kjøpe foundation på et parfymeri. Damen som jobbet der såg først over kroppen min og kommenterte at jeg burde kjøpe en som var mørkere "så du får litt farge" og hånlo. Jeg gikk selvfølgelig derfra.. 😅 Anonymkode: 7762d...567
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå