Gå til innhold

Kunne du jobbet i USA?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen som bor i USA og som kan fortelle om arbeidslivet og arbeidsreglene der?  Finnes det noen arbeidsmiljølov der? Kan du bli sykemeldt uten å miste jobben?

Hvor lenge kan du være hjemme om du får baby? 

Anonymkode: 58e60...384

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det kunne jeg aldri tenkt meg.  Tror jeg hadde fått sparken straks :)  

Jeg har nær familie som bor der.  Hun er amerikansk og han er norsk (bodd der i 30 år).  Folk flest jobber til de faller om.  Selv om han er pensjonert med god, norsk sjømannspensjon, jobber han for fullt.  Han kjører gods, men vet aldri når han skal jobbe.  Jobben ringer bare noen timer på forhånd.  Mobiltelefon på jobben må han holde selv.  Han har ingen arbeidsavtale og kan sies opp på timen.   
Hun har en lederjobb og jobber veldig lange dager.  Hun har kun fri på søndager.   Ferie må det søkes om.  Ingen har rett på ferie.  I fjor fikk hun 2 uker ferie, og det er absolutt ikke noe hun får hvert år.  

Nei, det finnes ingen Arbeidsmiljølov i USA.  Blir du syk trekkes du i lønn.  Er du syk lenge, kan det hende du ikke har jobb lenger.   

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Er det noen som bor i USA og som kan fortelle om arbeidslivet og arbeidsreglene der?  Finnes det noen arbeidsmiljølov der? Kan du bli sykemeldt uten å miste jobben?

Du kan få sparken for ingen ting. Du må jobbe ubetalt overtid. Du får en uke ubetalt ferie etter fem år. Du har omtrent ingen rettigheter. 

Anonymkode: cd9d8...1f5

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vern mot oppsigelse slik vi har her er ikke-eksisterende. Ved sykdom er det forsikring som gjelder. 

Anonymkode: bccee...7bf

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

"Kunne du jobbet i USA?"

Vet ikke. Kanskje... Hvilken type jobb tenkte du? Eller kan det gjelde hva som helst?

Anonymkode: db8e2...1b4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

"Kunne du jobbet i USA?"

Vet ikke. Kanskje... Hvilken type jobb tenkte du? Eller kan det gjelde hva som helst?

Anonymkode: db8e2...1b4

Bare et nysgjerrighetsspørsmål. Jeg hadde fått sparken innen uke. Sad truth 

AnonymBruker
Skrevet

Hva er reglene for svangerskapspermisjon? Når må du tilbake på jobb?

Skrevet

Jeg jar jobbet i USA i kortere perioder, og det er ingenting for meg.

Synd, for innenfor mitt område er det uendelig mange spennende oppgaver.

AnonymBruker
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Hva er reglene for svangerskapspermisjon? Når må du tilbake på jobb?

USA er ett av veldig, veldig få land i verden uten lovfestet foreldrepermisjon. Eller, etter loven har mor krav på seks ukers ubetalt permisjon (altså barselperioden). Mange arbeidsplasser kan hver forelder ta 12 uker (Family Medical Leave Act) men ikke nødvendigvis betalt. Ellers er det helt opp til arbeidsplassen. De fleste får til å være hjemme i alle fall noen måneder gjennom å ta ut oppsparte ferie- og sykedager, eventuelt slutter rett og slett (vanligvis) mor å jobbe. Barnehage eller dagmamma koster fort mer enn en vanlig årslønn, så for mange lønner det seg å slutte å jobbe. 

Jeg studerte i USA og bodde/jobba der en stund etterpå, men det var ikke aktuelt å få barn før vi flytta tilbake till Europa. 

Anonymkode: 3e0cd...a29

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, selv om enkelte yrker er veldig godt betalt. Verdsetter ferie og fritid høyt. Jeg, som så mange europeere, er en "work to live"-person.

Anonymkode: 4b28f...b96

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

USA er ett av veldig, veldig få land i verden uten lovfestet foreldrepermisjon. Eller, etter loven har mor krav på seks ukers ubetalt permisjon (altså barselperioden). Mange arbeidsplasser kan hver forelder ta 12 uker (Family Medical Leave Act) men ikke nødvendigvis betalt. Ellers er det helt opp til arbeidsplassen. De fleste får til å være hjemme i alle fall noen måneder gjennom å ta ut oppsparte ferie- og sykedager, eventuelt slutter rett og slett (vanligvis) mor å jobbe. Barnehage eller dagmamma koster fort mer enn en vanlig årslønn, så for mange lønner det seg å slutte å jobbe. 

Jeg studerte i USA og bodde/jobba der en stund etterpå, men det var ikke aktuelt å få barn før vi flytta tilbake till Europa. 

Anonymkode: 3e0cd...a29

Hvor gammelt må barnet være før det kan starte i amerikansk barnehage?

Hvordan løser aleneforeldrene dette?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Rådyr barnepike, eller en blir hjemmeværende… vet ikke når barnehage starter

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.6.2023 den 20.33):

Der meste er avtalebasert. Regler varierer fra stat til stat, men generelt mindre arbeidstakervennlig enn her hjemme. 

Anonymkode: 7ea0f...6e3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.6.2023 den 13.32):

Se «the maid» på Netflix. 
USA er ikke et land å sammenligne seg med. Velferdsgodene er knappe. Folk betaler lite skatt, men må til gjengjeld betale for ulike forsikringer. Mange er dog forsikret gjennom jobben, men man har lite rettigheter som arbeidstaker ifht Norge.

Anonymkode: 97015...883

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Amossa skrev (På 14.6.2023 den 22.11):

Nei, det finnes ingen Arbeidsmiljølov i USA.  Blir du syk trekkes du i lønn.  Er du syk lenge, kan det hende du ikke har jobb lenger.   

Det er ikke sant. Arbeidsmiljølov har de som er en føderal lov som gjelder for hele USA. Sykdom er ikke grunn for oppsigelse.

AnonymBruker skrev (På 14.6.2023 den 22.14):

Du kan få sparken for ingen ting. Du må jobbe ubetalt overtid. Du får en uke ubetalt ferie etter fem år. Du har omtrent ingen rettigheter. Anonymkode: cd9d8...1f5

Nei, du kan ikke det. Når du kan sparkes er forklart i den føderale arbeidsmiljøloven som gjelder hele USA.

Skremmende hvor mange kunnskapsløse som sprer usannheter fordi de hater USA.

Anonymkode: 1b708...1b7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.6.2023 den 20.33):

Om du er ambisiøs med riktig utdanning og villig til å prioritere jobben høyt er USA veldig bra. Men arbeidsgiver har makten i USA.

Om du ønsker et balansert liv med tid til familie, fritid og ferie så er det mye bedre i Norge.

Anonymkode: a822f...d63

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det er ikke sant. Arbeidsmiljølov har de som er en føderal lov som gjelder for hele USA. Sykdom er ikke grunn for oppsigelse.

Nei, du kan ikke det. Når du kan sparkes er forklart i den føderale arbeidsmiljøloven som gjelder hele USA.

Da må det være veldig vanlig å ikke følge loven.  Nei, man får ikke sparken fordi man har høyt sykefravær.  Men når arbeidsgiver ikke ringer deg for å gi deg oppdrag, så forstår de fleste grunnen.  Å være tilkallingsvikar eller å jobbe ufrivillig deltid er mye mer vanlig enn her til lands også.  

Jeg referer til hva mine slektninger i USA forteller.  Har du andre opplysninger, så fortell.  Hater absolutt ikke USA, selv om jeg verken kan tenke meg å bo eller jobbe der.  

• Nyttig 1
Gjest Lykkedykker
Skrevet

USA er et land jeg aldri skal til, så nei.

AnonymBruker
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

In most circumstances, employers can terminate employees “at will,” meaning at any time for any reason. And they are not even required by law to give the reason for a discharge.

https://legalaidatwork.org/factsheet/12-facts-about-employment-law/

Anonymkode: cd9d8...1f5

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...