AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #1 Skrevet 14. juni 2023 Hei. Trenger litt hjelp. Hva vil dere si er forskjellen mellom «følelsen av fylde i endetarmsområdet» og «følelse av at det sitter noe i endetarmsåpningen»? Hva vil begrepet fylde si her? Jeg leste om dette på en side om analkreft og ble redd 🙈 Føler jeg har noe som sitter i endetarmen, legen mener det er små innvendige hemorider. Men da jeg leste dette på nett ble jeg selvfølgelig litt nervøs. Anonymkode: c41be...18d
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #2 Skrevet 14. juni 2023 Gå til legen og be om sjekk for hemoroider. Det gjorde jeg. Anonymkode: 1fe1f...6b7 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #3 Skrevet 14. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Gå til legen og be om sjekk for hemoroider. Det gjorde jeg. Anonymkode: 1fe1f...6b7 Som nevnt har jeg allerde vært hos legen, som sa hun kunne kjenne noen små hemorider. Men leger kan vel ta feil Anonymkode: c41be...18d
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #4 Skrevet 14. juni 2023 Leger kan jo ta feil. Men hemoroider er så vanlig at en rutinert fastlege vil nok kjenne forskjell på en hemoroide og kreft. Men om du fortsatt er usikker så ber du om å bli henvist til en rectoskopi undersøkelse. Anonymkode: cc696...34b
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #5 Skrevet 14. juni 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Leger kan jo ta feil. Men hemoroider er så vanlig at en rutinert fastlege vil nok kjenne forskjell på en hemoroide og kreft. Men om du fortsatt er usikker så ber du om å bli henvist til en rectoskopi undersøkelse. Anonymkode: cc696...34b Spurte han om han kunne kjent det om det var noe farlige kuler el. Det mente han at han kunne og at det var 4 «finslige» innvendige hemoroider. Så langt opp Han kunne kjenner i hvert fall. Hadde den samme følelsen for et halvt år siden, men da gikk det bort av seg selv etter 2 uker. Denne gangen går jeg på stikkpiller og krem. Hjalp en del etter 1 uke, men føler det er tilbake igjen nå. Litt hard i magen innimellom, så kan vel være derfor. Kreft er vel ikke plager som kommer og går? Anonymkode: c41be...18d
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #6 Skrevet 14. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Spurte han om han kunne kjent det om det var noe farlige kuler el. Det mente han at han kunne og at det var 4 «finslige» innvendige hemoroider. Så langt opp Han kunne kjenner i hvert fall. Hadde den samme følelsen for et halvt år siden, men da gikk det bort av seg selv etter 2 uker. Denne gangen går jeg på stikkpiller og krem. Hjalp en del etter 1 uke, men føler det er tilbake igjen nå. Litt hard i magen innimellom, så kan vel være derfor. Kreft er vel ikke plager som kommer og går? Anonymkode: c41be...18d Scheriproct hadde ikke hjulpet om det var kreft nei. At det blir borte med stikkpiller og krem er jo veldig positivt. At det kommer tilbake tyder ofte på hemoroider, de er svært vanskelig å bli kvitt. Kommer gjerne igjen og igjen. Anonymkode: cc696...34b 2
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #7 Skrevet 15. juni 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Scheriproct hadde ikke hjulpet om det var kreft nei. At det blir borte med stikkpiller og krem er jo veldig positivt. At det kommer tilbake tyder ofte på hemoroider, de er svært vanskelig å bli kvitt. Kommer gjerne igjen og igjen. Anonymkode: cc696...34b Takk for betryggende svar 🥰 Vet du eller noen andre her hvor lenge man kan bruke stikkpillene/krem. Har spurt flere ganger da det står så mye ulikt på nett. Blir usikker. Legen sa max 4 uker som også står på pakken, men på nett står det helst ikke mer enn 7 dager, og Max 2 uker. Hvor lenge bør man vente før man begynner på kuren igjen etter pause? Anonymkode: c41be...18d
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #8 Skrevet 15. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk for betryggende svar 🥰 Vet du eller noen andre her hvor lenge man kan bruke stikkpillene/krem. Har spurt flere ganger da det står så mye ulikt på nett. Blir usikker. Legen sa max 4 uker som også står på pakken, men på nett står det helst ikke mer enn 7 dager, og Max 2 uker. Hvor lenge bør man vente før man begynner på kuren igjen etter pause? Anonymkode: c41be...18d Jeg ville ha hørt på legen. Man bør i hvertfall bruken den til symptomene er borte og i noen dager til. På pakningen står det et antall dager fordi man skal til lege om den ikke har virket innen den tiden, mtp at det kan være noe annet. Og det har jo du vært og fått utelukket andre ting enn hemoroider. Som regel så holder hemoroider seg borte i alt fra uker til måneder ( eller om du er veldig heldig, for alltid). Om det har gått uker så ville jeg tatt en ny kur. Om det hadde gått dager så ville jeg bedt om å få fjernet hemoroidene, da vil du ikke klare å få de til å krympe med egen behandling. Anonymkode: cc696...34b
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #9 Skrevet 15. juni 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg ville ha hørt på legen. Man bør i hvertfall bruken den til symptomene er borte og i noen dager til. På pakningen står det et antall dager fordi man skal til lege om den ikke har virket innen den tiden, mtp at det kan være noe annet. Og det har jo du vært og fått utelukket andre ting enn hemoroider. Som regel så holder hemoroider seg borte i alt fra uker til måneder ( eller om du er veldig heldig, for alltid). Om det har gått uker så ville jeg tatt en ny kur. Om det hadde gått dager så ville jeg bedt om å få fjernet hemoroidene, da vil du ikke klare å få de til å krympe med egen behandling. Anonymkode: cc696...34b Takk for oppklarende svar! Da satser jeg på å bruke kuren i Max et par uker til, har bestilt ny legetime i tilfelle de ikke går helt bort. Han sa de var veldig små, så vet ikke hvor lett det er å fjerne. Er sikkert veldig ubehagelig også 🙈Har ikke andre plager som blødning osv, kun lett kløe av og til og denne følelsen at det er noe der i ny og ne. Har som sagt hatt litt hard mage noen ganger ut i behandlingen, som nok kan ha «ødelagt litt». Kjipt. Var så deilig når jeg kjente at det begynte å bli bedre 🙈 Sist jeg hadde det, holdt de seg jo borte i et halvt år før de kom på nytt. Anonymkode: c41be...18d
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #10 Skrevet 15. juni 2023 Du har hatt det før. Legen har sjekket deg. Det blir bedre av behandlingen du har fått av legen. Hvorfor plager du deg selv ved å ikke stole på legen og hvorfor stiller du spørsmålstegn ved alt han gjør? Anonymkode: e33da...f7f
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #11 Skrevet 15. juni 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du har hatt det før. Legen har sjekket deg. Det blir bedre av behandlingen du har fått av legen. Hvorfor plager du deg selv ved å ikke stole på legen og hvorfor stiller du spørsmålstegn ved alt han gjør? Anonymkode: e33da...f7f Fordi jeg ble stresset etter noe jeg leste på nett såkalt. Google er ikke sunt 🙈 Popper også opp mange «legen trodde det var hemoroider, var tarmkreft». Anonymkode: c41be...18d
Elle Melle Skrevet 15. juni 2023 #12 Skrevet 15. juni 2023 Du kan jo prøve å jobbe med å holde magen passe myk? Lar du være å spise ting som gir deg hard mage? Bruker du f.eks nok og rett fiber? Det er jo ulikt hva som gir best resultat så man må være litt nøye med å finne ut hva som virker og hva som gjør ting værre (mange bruker tilskudd som visiblin i yoghurt en.l.) Noen blir værre av melkeprodukter, andre ikke. Noen kan spise banan andre ikke. Noen kan ikke spise knekkebrød/brød, andre MÅ spise knekkebrød osv... Har du gode toalettvaner sånn at du får ro og fred og ikke stresser? Nok drikke? Litt bevegelse? Ikke stresse?
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #13 Skrevet 15. juni 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Takk for oppklarende svar! Da satser jeg på å bruke kuren i Max et par uker til, har bestilt ny legetime i tilfelle de ikke går helt bort. Han sa de var veldig små, så vet ikke hvor lett det er å fjerne. Er sikkert veldig ubehagelig også 🙈Har ikke andre plager som blødning osv, kun lett kløe av og til og denne følelsen at det er noe der i ny og ne. Har som sagt hatt litt hard mage noen ganger ut i behandlingen, som nok kan ha «ødelagt litt». Kjipt. Var så deilig når jeg kjente at det begynte å bli bedre 🙈 Sist jeg hadde det, holdt de seg jo borte i et halvt år før de kom på nytt. Anonymkode: c41be...18d Ja gjør det. Å google er sjeldent bra, kjenner til den. Jeg har innvendige hemoroider som kommer å går og får da de samme symptomene som deg. Hadde det vært kreft hadde jeg vært død nå, for det er mange år siden de kom første gang. Anonymkode: cc696...34b
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #14 Skrevet 15. juni 2023 Elle Melle skrev (11 minutter siden): Du kan jo prøve å jobbe med å holde magen passe myk? Lar du være å spise ting som gir deg hard mage? Bruker du f.eks nok og rett fiber? Det er jo ulikt hva som gir best resultat så man må være litt nøye med å finne ut hva som virker og hva som gjør ting værre (mange bruker tilskudd som visiblin i yoghurt en.l.) Noen blir værre av melkeprodukter, andre ikke. Noen kan spise banan andre ikke. Noen kan ikke spise knekkebrød/brød, andre MÅ spise knekkebrød osv... Har du gode toalettvaner sånn at du får ro og fred og ikke stresser? Nok drikke? Litt bevegelse? Ikke stresse? Bruker Duphalac I denne perioden, og gjør også de andre tingene du beskriver. Må bare huske å drikke nok vann, da det også behøves når man bruker Duphalac. Prøver å gå på do til samme tid (morgen) hver dag. Merker det er lettere om morgenen, enn om kvelden, da er magen oftere litt hardere. Anonymkode: c41be...18d 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #15 Skrevet 15. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja gjør det. Å google er sjeldent bra, kjenner til den. Jeg har innvendige hemoroider som kommer å går og får da de samme symptomene som deg. Hadde det vært kreft hadde jeg vært død nå, for det er mange år siden de kom første gang. Anonymkode: cc696...34b Hva var dine første symptomer på hemoroider? Hadde du det sånn at du følte du hadde noe inne i endetarmen? Ikke vondt, men rar følelse. Kjenner ingen andre som har hatt det 🙈 Anonymkode: c41be...18d
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #16 Skrevet 15. juni 2023 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Hva var dine første symptomer på hemoroider? Hadde du det sånn at du følte du hadde noe inne i endetarmen? Ikke vondt, men rar følelse. Kjenner ingen andre som har hatt det 🙈 Anonymkode: c41be...18d Første symptomet var at jeg plutselig blødde når jeg hadde avføring, altså at det dryppet i skålen. Har mange ganger kjent som om noe er i tarmen ja uten at det er vondt. Noen ganger en slags lett tyngde følelse, andre ganger at det er noe der som er vanskelig å beskrive. Har også hatt noen ganger hvor jeg føler jeg ikke får tømt tarmen og det er jo et av symptomene på endetarmskreft. Men hos meg er det bare en gang i blant. I følge legen min så er ikke det så uvanlig om en hemoroide ligger rett før åpningen. Tarmen kjenner jo at noe er der. Anonymkode: cc696...34b
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #17 Skrevet 15. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Første symptomet var at jeg plutselig blødde når jeg hadde avføring, altså at det dryppet i skålen. Har mange ganger kjent som om noe er i tarmen ja uten at det er vondt. Noen ganger en slags lett tyngde følelse, andre ganger at det er noe der som er vanskelig å beskrive. Har også hatt noen ganger hvor jeg føler jeg ikke får tømt tarmen og det er jo et av symptomene på endetarmskreft. Men hos meg er det bare en gang i blant. I følge legen min så er ikke det så uvanlig om en hemoroide ligger rett før åpningen. Tarmen kjenner jo at noe er der. Anonymkode: cc696...34b Takk for svar. Ikke får tømt tarmen som at du føler du må mer på do? Jeg har av og til sånn at jeg føler det er mer som er på vei ut men vanskelig å presse, men føles som at jeg er ferdig på do da. Har heller aldri hatt blødning. Kan man ha hemorider uten å blø? Anonymkode: c41be...18d
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #18 Skrevet 15. juni 2023 Ja, som om det er mer avføring igjen, men det kommer ikke ut. Jeg presser ikke, det tør jeg ikke når hemoroidene er i kamp. 😄 Man kan helt sikkert ha hemoroider uten å blø, det betyr jo bare at de ikke har sprukket. Det er en lettelse når de sprekker og blør, for da blir ofte presset borte. Anonymkode: cc696...34b
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #19 Skrevet 15. juni 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Ja, som om det er mer avføring igjen, men det kommer ikke ut. Jeg presser ikke, det tør jeg ikke når hemoroidene er i kamp. 😄 Man kan helt sikkert ha hemoroider uten å blø, det betyr jo bare at de ikke har sprukket. Det er en lettelse når de sprekker og blør, for da blir ofte presset borte. Anonymkode: cc696...34b Jeg har vært dum å fått presset ut siste «rest» de gangen jeg har følt dette🙈 Sikkert litt av grunnen til at de ikke forsvinner helt. Tror jeg hadde blitt livredd om jeg så blod i toalettet uansett jeg 😫 Men slik som jeg skrev innledningsvis i innlegget mitt, føler du liksom fylde i endetarmsåpningen, eller mer det jeg sier at det er noe der (geleklump følelse) 😂?? Ble så redd når jeg leste at følelsen av fylde er symptom på analkreft. Tusen takk for du svarer, ikke mange som gidder det frem og tilbake i sånne tråder. Får mest svar som «kom deg til legen» eller «Hvorfor er du redd der skal være kreft»…. Irriterende. Går selvsagt til legen, men greit å høre med andre som har hatt liknende plager… ☺️☺️☺️☺️ Anonymkode: c41be...18d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå