Gå til innhold

Er jeg egoist når jeg ikke flytter?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor i Nordland med samboer og et barn på 2 år. Vi har vært sammen i 4 år og  bodd sammen i 3,5. Vi har fast jobb og barnet går i barnehage. 

I fjor på denne tiden begynte min samboer å snakke om at han ville flytte sørover (han har ikke en konkret by, bare sørover) og hadde tre (i hans øyne) gode grunner: billigere mat (hvis det ble i nærheten av Sverige), billigere bolig og varmere vær. Han snakket litt om det, men til slutt ble det litt glemt. Trodde jeg. I forrige uke tok han opp temaet på nytt og nå er han helt seriøs. Han skal flytte sørover til høsten og han vil ha med barn og meg. For min del er det helt uaktuelt da jeg flyttet fra byen vi nå bor i som 17 åring og flyttet tilbake etter savn til familie og venner. Jeg har en jobb jeg er veldig glad i, gode kollegaer og gode venner her. Jeg sliter tidvis med sosial angst og jeg vil bruke mye energi og krefter for å bygge opp et nytt nettverk/få jobb og bli kjent med nye kollegaer. Barnet går i barnehage og stortrives. Hen har god tilgang på besteforeldre, tanter, onkler og søskenbarn. Hen er en forsiktig unge og bruker lang tid før hen er trygg rundt ukjente mennesker og i ukjente situasjoner. Jeg har virkelig ikke lyst til å rive hen bort fra dette. Min samboer har fast og trygg jobb, et stort nettverk, familie og to voksne barn som bor i byen. Allikevel vil han flytte innen 3,5 mnd pga været. Ja, det er kjedelig at det snødde litt i begynnelsen av juni, men er det en god nok grunn til å ødelegge en familie å flytte sørover? Han sier at været gjør at han mistrives. Han har den siste uken vært veldig manipulerende og aksepterer ikke et nei for et nei. Han truer med å ta med seg barnet og dra, og det sårer veldig. Han har endret helt karakter og blitt stygg i talemåten. Han klarer ikke å se hvorfor jeg ikke ønsker å starte på nytt i en ukjent by. 

Han har helt siden jeg traff han hatt en hobby som tok mye tid og denne har han fortsatt med etter at barnet ble født. Hobbyen gjør at han tidsvis er bortreist hele helger og noen ettermiddager. De tre første månedene i 2023 var han hjemme to helger, men den ene helgen utførte han hobbyen 3-4 timer hver dag. Dette har jeg poengert i lang tid og er redd for at jeg blir enda mer isolert hvis vi flytter fra familie. Når jeg tar opp dette sier han at han skal så klart stille opp slik at jeg får litt etterlengtet fritid, men han sier i annen setting at han skal fortsette med hobbyen sin etter at vi har flyttet. Så jeg blir med andre ord låst i huset med barn og "kvinnfolkarbeid". 

Er jeg egoist når jeg ikke flytter? Er det jeg som ødelegger familien da? Jeg har tenkt dette i hjel og blir bare mer og mer fortvilt og forvirret. Trenger sårt litt andre synspunkter..

Anonymkode: 948ef...66a

• Hjerte 7
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig er du ikke en egoist som ikke vil flytte. Bare hold på ditt. Men ham vet jeg faktisk ikke om jeg ville holdt på stort sett lengre. 

Anonymkode: e520a...ae5

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Nei, du er ikke egoist som ikke ønsker å flytte, særlig når du har prøvd det før og kommet tilbake. Du har rett på å leve livet ditt der du ønsker og trives, uten å måtte føle at du må starte på nytt. 

Sitat

Han har den siste uken vært veldig manipulerende og aksepterer ikke et nei for et nei. Han truer med å ta med seg barnet og dra, og det sårer veldig. Han har endret helt karakter og blitt stygg i talemåten. 

Dette er veldig skummelt, TS :klem3:Det er meningen at dere skal være et team og ta store livsavgjørelser sammen. Du skal absolutt ikke føle deg manipulert, presset eller truet. Jeg er glad for å høre at du har et godt nettverk der du bor nå, og jeg håper at du klarer å snakke med noen om det her også. 

• Liker 3
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke flyttet når dere har gode jobber og stort nettverk rundt dere.

Det er utrolig mye tøffere å ha barn uten nettverk rundt seg.

Han kan heller ikke ta med seg barnet og flytte, så det trenger du ikke å bekymre deg for.

Anonymkode: f6eea...911

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke at du er egoist. Snarere det motsatte, det er han som fremstår egoistisk her. Jeg synes du virker mer reflektert enn han, men så har vi jo bare din fremstilling.

Når man er samboere og har barn sammen, så er jo dette en type avgjørelse man absolutt tar sammen.

Kan det ligge noe mer bak hans ønske om å flytte, enn det han sier?

Kanskje dere bør bestille en time hos familievernkontoret.

Anonymkode: b9b18...fc9

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg håper du forteller dette til de rundt deg? Altså at han nå sier han vil flytte og at du syns dette er veldig vanskelig. Du trenger å ha folk rundt deg som bidrar til at du ikke lar deg manipulere, som kan diskutere og støtte deg i det du vil. 

Han alene kan ikke bestemme dette - da må han isåfall flytte alene. 

Og nei, det er IKKE du som er egoisten her, det er han, som tror at han bare kan bestemme noe så viktig alene.

Endret av regine
  • Liker 10
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Tja hvorfor skal dine grunner veier mer enn hans? Blir man deprimert av været er det en svært god grunn 

Anonymkode: 220b5...881

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du er ihvertfall ikke mer egoist enn han, som i tillegg til å ta en avgjørelse kun ut fra egne ønsker truer med å ta med barnet. Det har han forøvrig ikke lov til, barnets flyttemelding må signeres av dere begge og vil du ikke flytte sier du selvsagt nei.

Anonymkode: ced68...ee2

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Han de høres ikke god ut. Jeg ville aldri flyttet fra besteforeldre og trygg hverdag før en gærn fyr. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Nei, det er han som er egoist. Han kan ikke ensidig bestemme at dere som familie skal flytte. Og da av grunner som fremstår lite gjennomtenkte. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

De tre første månedene i 2023 var han hjemme  2 helger?? Er det seriøst? Han tar jo ikke innover seg at han er familiefar! 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde aldri flyttet med han. Skummelt at han truer med å ta barnet. Og det får han ikke gjort, han vil ikke få omsorgen for barnet, hvis dere går fra hverandre. Da han er alt for lite tilstede.

Men flytter dere, og han går fra deg, så kan det bli vanskelig for deg å flytte.

Her høres det nesten ut som han er på vei ut av forholdet, men han vil ha med deg og barnet, så dere ikke kan flytte tilbake. For flytter han uten dere nå, så får han ikke med seg barnet.

Anonymkode: f45ae...e8b

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
regine skrev (25 minutter siden):

Jeg håper du forteller dette til de rundt deg? Altså at han nå sier han vil flytte og at du syns dette er veldig vanskelig. Du trenger å ha folk rundt deg som bidrar til at du ikke lar deg manipulere, som kan diskutere og støtte deg i det du vil. 

Han alene kan ikke bestemme dette - da må han isåfall flytte alene. 

Og nei, det er IKKE du som er egoisten her, det er han, som tror at han bare kan bestemme noe så viktig alene.

Fortalte det til ei venninne for noen dager siden og skal fortelle det til mamma i helgen. Tenker kun å nevne at han ønsker å flytte, ikke alt han har sagt (venninne vet om det). Han er tross alt barnefar og vil ikke at de skal evt få en dårlig relasjon. Det kan jeg vente med til han har reist.  

TS

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg hadde aldri flyttet med han. Skummelt at han truer med å ta barnet. Og det får han ikke gjort, han vil ikke få omsorgen for barnet, hvis dere går fra hverandre. Da han er alt for lite tilstede.

Men flytter dere, og han går fra deg, så kan det bli vanskelig for deg å flytte.

Her høres det nesten ut som han er på vei ut av forholdet, men han vil ha med deg og barnet, så dere ikke kan flytte tilbake. For flytter han uten dere nå, så får han ikke med seg barnet.

Anonymkode: f45ae...e8b

Jeg har vært inne på tanken. Han sier blant annet at vi kan flytte for et år i første omgang og se om vi trives. Men da er jo jeg fastlåst der nede hvis jeg vil nordover og ikke han, fordi han da ikke godkjenner at barnet flytter med meg. Så det er helt uaktuelt. 

Tror også han er på tur ut av forholdet.. Han har sagt at "dette blir vår bane". Tolker det som at det er bli med eller forsvinn. Men, han skal få lov til å ta det steget for han skal ikke få mulighet til legge noe skyld over på meg for at forholdet ble ødelagt.

• Hjerte 15
AnonymBruker
Skrevet

Man er to om å bestemme å flytte.  Alternativt er at han flytter for en periode selv. Tar perm fra jobben ett år.og pendler.

Om han bor i nærheten av gardermoen, er han en liten flyreise fra dere. Samt han kommer til å erfare både sur og kald vind der også. Mange minus, og masse snø.

Han kan ikke ta med ungen å flytte sånn uten videre. 

Skjønner han er lei været. Men det er vær her også. Mulig han er litt deprimert.  Kanskje trenger dere heller en ferie til varmere strøk i feks februar? For å hete seg inn. 

Det som nok hadde  plaget meg mest med å bo i nord, er nok mørketiden.  Da jeg blir nok vinter deprimert her nede i des og januar 

Du får være litt tydelig du også

Anonymkode: 73b15...8a5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har vært inne på tanken. Han sier blant annet at vi kan flytte for et år i første omgang og se om vi trives. Men da er jo jeg fastlåst der nede hvis jeg vil nordover og ikke han, fordi han da ikke godkjenner at barnet flytter med meg. Så det er helt uaktuelt. 

Tror også han er på tur ut av forholdet.. Han har sagt at "dette blir vår bane". Tolker det som at det er bli med eller forsvinn. Men, han skal få lov til å ta det steget for han skal ikke få mulighet til legge noe skyld over på meg for at forholdet ble ødelagt.

Jeg tror han har samme tanke - han vil ikke være ærlig og si at han er på vei ut av forholdet, så han skaper en situasjon, hvor han kan si at han måtte flytte sørover, men du var vanskelig og ville heller splitte familien enn å flytte. Men han kommer uansett ikke unna det at det da er han som flytter unna barnet sitt.

Du bør ikke flytte, for dette er en egoist som ikke en gang gidder være sammen med familien sin nå. Så det er ingenting som tilsier at han vil bruke mer tid med deg og barnet om dere flytter, heller tvert imot, tror jeg. Noe som understrekes av at han prioriterer egen hobby foran egen familie, foran ansvaret han som far og partner har.

Det at han i tillegg nærmest truer deg understreker bare at dette forholdet i realiteten ikke har noen fremtid.

Apropo din siste setning igjen - ikke bli sittende i dette forholdet, selv om han skulle bli i nord, bare fordi du ikke vil la ham kunne skylde på deg for å ødelegge forholdet eller gjøre det slutt. Denne mannen kommer til å si det som passer ham uansett. Om du skulle gå fra ham, så vil de aller fleste likevel forstå det, siden han ikke tar noe ansvar hjemme og knapt er sammen med familien, men prioriterer egen hobby foran partner, barn, familien, ansvar. Om du ser han blir utålelig, gå selv heller enn å vente for lenge på at han skal få fingeren ut. Bare det at du ikke vil flytte barnet fra nord til sør kan forsvares fordi dere begge har familie og nettverk i nord, at barnet trivses i barnehagen - og at om dere flytter så vil kontakt med familie og nettverk bli redusert til kanskje maks et par ganger i året, og at du mener barnet trenger et større nettverk rundt seg.

Den eneste egoisten her er samboeren din, ts.

Og ang. det med været og ev. depresjon pga. mørketiden og kulden. Dere kan reise mange ganger til Syden for prisen en flytting vil ha samt alle kostnadene dere ville fått for å reise nordover for å møte familie. Bare flytting vil jo kreve at dere begge reiser ned og opp en eller flere ganger for å finne bolig. Flytting over så stor distanse er dyrt. Om dere trenger megler for å selge der dere ev. bor nå, så koster det mange sydenturer. Og bare hjemreisene nordover til høytider, spesielle anledninger, ville kostet store summer - spesielt siden reisene for det meste ville skje når prisene normalt er på det høyeste. Og billigere å bo sørpå, ved svenskegrensen... har han tenkt at dere skal bo inni de dype skogene? ;)

Bra du har snakket med en venninne allerede, og du bør snakke med din mor også, slik du planlegger. Ikke vent med det. Om din samboer truer deg, søk hjelp umiddelbart.

Anonymkode: 859f6...4fa

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner han godt. Bodde et år i Nordland og det var det verste året i mitt liv. Har fortsatt mareritt mer enn 20 år senere 🤢

Anonymkode: 85fa5...fbc

AnonymBruker
Skrevet

Du er så klart ikke egoist! Han er!! 

Anonymkode: d49fe...e9f

AnonymBruker
Skrevet

To av hans tre grunner er jo veldig dårlige.

- Det er svært få steder som er så nærme svenskegrensa at det lønner seg å handle i Sverige

- Boliger er ikke billigere i sør. Men strømprisene er mye høyere..

Leste ikke hele innlegget, ble for slitsomt for meg å konsentrere meg så mye pga manglende avsnitt.

Anonymkode: 2285d...73d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du er ingen egoist og begrunnelsen din for å ikke flytte er god.

Et forslag: Kan ikke han prøve å flytte sørover i ett år, så kan han se hvordan det er? Lag minst mulig drama ut av det og la ham prøve seg. Ikke lag noe ultimatum, men la det være åpent. 

Hvor gamle er dere? Hvis han er i 40-årene, så er han kanskje i en midtlivskrise?

Anonymkode: d2d6d...fcd

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...