AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #1 Skrevet 14. juni 2023 Har nå hatt diaré hver eneste dag i over en uke, og skjønner ikke hvorfor. Har ikke endret på kostholdet mitt, men likevel merker jeg at jeg må fly på do øyeblikkelig etter matinntak. Føler det begynner å boble både i magen og endetarmen allerede jeg tar noen biter, og skjønner ingenting. Jeg leverte en avføringsprøve, og legen sa det ikke var noe blod i avføringen, og ingen tegn til betennelse. Likevel har jeg selv gått in på FurstPasient å sett at kalprotektin-nivået mitt har økt fra 15 til 20 på bare ett år 😕 Legen ba meg komme inn får å ta en ny en får å avdekke infeksjon, men føler innerst inne at det er noe ordentlig gærent. Har ei venninne som har en mor med UC, og utlagt tarm… hele greia. Jeg føler meg engstelig, slapp, trøtt, men har ikke noe særlig magesmerter. Skal nå på hyttetur, og klarer jo ikke holde meg, så kanskje det bør avlyses? Har kjøpt inn imodium, men tør ikke ta det helt enda. Har en matintoleranse, og det holder jeg meg langt unna hele tiden. Ellers forstår jeg ikke hva som skjer. Det føles oppriktig som et svik fra min egen kropp. Jeg som er så ung:( Anonymkode: 8798e...cc3 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #2 Skrevet 14. juni 2023 Kalprotektinøkning på 5, fra 15 til 20, er ingenting. Det er en veldig god prøve på betennelse og hvis man har et så lavt svar er det veldig sannsynlig at det ikke er betennelse (høy negativ prediktiv verdi, hvis du vil google). Jeg får løs mage og plutselig trang til å gå på do når jeg er forstoppet. Blir så fullt baki der, bare det løse som kommer forbi, og når tarmen begynner å jobbe når jeg spiser dytter det på og renner over. Veldig typisk. Det kan jo også være en forbigående virusinfeksjon av noe slag. Anonymkode: 55b4e...1b1 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #3 Skrevet 14. juni 2023 Det er en normal kalprotektin. Riktig å se det an. Anonymkode: bf194...e01
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #4 Skrevet 14. juni 2023 Flere jeg kjenner blir løs i magen når det er så varmt som nå (her vi bor). Hvorfor tør du ikke ta imodium ennå? Anonymkode: 9df36...adc
skruf Skrevet 14. juni 2023 #5 Skrevet 14. juni 2023 Avføringsprøven din er normal, det er bra hvis Jeg ikke husker feil så er under 50 grenseverdien til et friskt menneske. Til sammenligning hadde datteren min 5000 på siste kalprotektin, da valgte legen å bytte medisin (hun har UC , som meg. Høyeste jeg har hatt er 2500) Diare i ei uke kan være så mangt. Kan som en annen nevnte forstoppelse, da har man ofte det som kalles fordtoppelsesdiare. Det er fullt, og når man spiser så blir det mere press i magen og tarmen begynner å røre på seg. Diaré kommer seg forbi forstoppelsen. Det kan også være en reaksjon hvis det er varmt og du ikke får i deg nok væske og er dehydrert. Pågår det i perioder over tid så kan du ha irritabel tarm. Er du stresset, gruer deg til noe, mye som skjer på skole jobb, kosthold, intoleranser… Det er ikke farlig å ta immodeum hvis du skal ut å reise. Men ville vært sikker på at det ikke er forstoppelse først 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #6 Skrevet 14. juni 2023 Min sønn på 14 år hadde løs avføring i 4 uker. Alle prøvene var fine. Han hadde litt blod i avføringen og ble derfor henvist til sykehus til gastroskopi. konklusjon = ulcerøs colitt. husk at 90% av alle med UC lever godt med dette, og kan gå i årevis uten symptomer. Det finnes gode medisiner og mange ulike typer. Også vedlikeholdsmedisin. Få får utlagt tarm. en uke med løs mage er ikke farlig. Du har heller ikke blod i avføring. Anonymkode: 0b978...1e4
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #7 Skrevet 15. juni 2023 Kalprotektin er ikke en veldig nøyaktig test. Fra 15 til 20 kan skyldes usikkerhet i analysen. Her i hus strever vi med å få den under 1000. Synes du skal stole på legen din! Anonymkode: ac1bc...50e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå