Gå til innhold

akutt angst reduksjon?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hva hjelper akutt mot angst? 

- Spise noe usunt? 

- Valium? 

- Frisk luft? 

- Annet?

Anonymkode: 83c1f...c92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er forskjellig fra person til person. For noen hjelper Ingentig. For min del kommer det ann på hva slags angst.

Anonymkode: 0ee32...61a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

jeg kunne ha trengt noen tips nå 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trening.

"Some of the benefits of physical activity on brain health happen right after a session of moderate-to-vigorous physical activity. Benefits include improved thinking or cognition for children ages 6-13 and reduced short-term feelings of anxiety for adults"

Merker selv at jeg føler en ro i hele meg etter jeg har trent som varer i noen timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Medisiner som valium ol. har god effekt hvis man tenker kortsiktig.

Men det spørs hva som gir deg angsten.

Anonymkode: b758d...88d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Forrige gang jeg ble akutt syk sendte jeg melding til både behandleren min og fastlegen for å få timer. Så tok jeg en beroligende og slo på TVen for å distrahere meg. Spiste og la meg tidlig. Var ikke bedre når jeg våknet så da tok jeg en beroligende til. Når effekten av den gikk ut var jeg blitt såpass rolig at jeg greide å holde ut til akuttimene jeg fikk.

Anonymkode: e9240...455

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Prøve å tenke at det man opplever er ufarlig og det er bare en falsk alarmreaksjon.

Velge metakognitiv terapi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
isw skrev (15 timer siden):

Prøve å tenke at det man opplever er ufarlig og det er bare en falsk alarmreaksjon.

Velge metakognitiv terapi.

Det er jo ikke alltid «falskt» da

Anonymkode: 236b0...9d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er jo ikke alltid «falskt» da

Vel,

Hvis en person retter en pistol mot deg, eller du er på et fly som faktisk styrter, så er reaksjonen du får korrekt i forhold til omstendighetene. Da heter det redsel eller frykt, og ikke angst.

Men svært få har omkommet i et kundemøte på jobben, en tunnel eller på en vanlig flytur. En angstreaksjon er pr. definisjon irrasjonell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
isw skrev (39 minutter siden):

Vel,

Hvis en person retter en pistol mot deg, eller du er på et fly som faktisk styrter, så er reaksjonen du får korrekt i forhold til omstendighetene. Da heter det redsel eller frykt, og ikke angst.

Men svært få har omkommet i et kundemøte på jobben, en tunnel eller på en vanlig flytur. En angstreaksjon er pr. definisjon irrasjonell.

Det er jo reelt å få angstreaksjoner ift symptomer man får eller traumatiske ting man opplever selv om man ikke er i akutt livsfare

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
isw skrev (41 minutter siden):

Vel,

et er jo reelt å få angstreaksjoner ift symptomer man får eller traumatiske ting man opplever selv om man ikke er i akutt livsfare, for meg hjelper det svært lite å tenke at livet mitt ikke er i fare, det er jo ikke det jeg er redd for. Jeg er feks redd for å ha den plagen jeg kjenner resten av livet eller for at ting skal bli verre eller at jeg ikke skal få bra eller at de jeg er glad i skal få det bra. Så det er jo reelt å reagere på det, selv om jeg ikke er redd for å dø så er de andre utfallene sannsynlige på en måte da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kulde hjelper for meg, om det er kald, frisk luft eller hodet ned i isvann eller hva som helst så har det god effekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Panikkanfall: hold på en isbit f.eks (kulde sjokker kroppen), prøv å spis noe kjempesurt, fokuser på å puste dypt inn med nesen før du holder pusten litt og så puster sakte ut med munnen. Det kan også hjelpe å gå en tur.

Og husk at panikkanfall går alltid over! Og jo fortere du slutter å kjempe imot anfallene jo fortere skjønner kroppen din at den trenger ikke å ha panikk. 

❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Angst oppleves veldig ulikt, og det kommer an på hva sol utløser det. 
det som hjelper for meg trenger ikke hjelpe for deg. 
Men felles for angst er at man blir veldig redd, og retter fokuset mot angsten og får angst for angsten. Det er nesten utelukket hos alle. Det som hjelper meg er å fokusere utover, og gjøre noe i huset. Vaske, sette på ei maskin, spille på tlf eller rett og slett bare legge meg og prøve sove litt. 
Alt ettersom. 
Jeg får sjelden angst på jobb eller i sosiale settinger. Jeg har ikke angst i hverdagen, men jeg kan oppleve en periode med angst og uro som gjerne er forårsaket noe som har skjedd eller jeg tenker meg redd på. 
Sørg for å innhente masse i formasjon om angst og lær om angst. Kunnskap er makt og du vil forstå hva som skjer i kroppen din, det i seg selv kan redusere angsten.

for noen setter angsten seg i brystet, noen i magen, noen blir kvalm og får en klump i magen, andre blir ør i hodet. 
symptomene er ganske like, men også ulike. Jeg klarer ikke spise når jeg får panikk angst. Men forskning viser at det å dusje eller bade i kaldt vann roer ned nervesystemet, du må bare finne ut hva som kan hjelpe for deg.

Men du må ha i bakhodet at angst ikke er farlig, det er kun ubehagelig og vondt. Du blir hverken gal eller klikker, og angst går alltid over 

Anonymkode: 059a6...b50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

jeg kunne ha trengt noen tips nå 

En iskald dusj

Anonymkode: ed45c...60a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Noen har god nytte av å alltid ha med seg en "nød-sobril" i lomma bare for å vite at den er der hvis det blir helt krise. Har en venninne som har gjort det i mange år, og aldri brukt den. Det hjelper henne. 

Anonymkode: 8613b...ba1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...