Nymerïa Skrevet 14. juni 2023 #21 Del Skrevet 14. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): I tillegg mener han at farsnavnet tradisjonelt bør være på barnet. Hvis han hadde vært så vanvittig tradisjonell av seg så hadde han passet på å være gift før han fikk barn. Såfremt det ikke er du som holder tilbake på akkurat dette så hadde jeg slengt tilbake at det er litt seint å snakke om tradisjoner nå. Det lover ikke bra at han tar argumenter ut av lufta som ikke holder vann i det hele tatt bare for å få viljen sin. Dette er bare begynnelsen, TS, som foreldre må dere ta massevis av avgjørelser sammen som angår barnet. Jeg foreslår at du setter ned foten og krever at han er saklig når han diskuterer, ellers blir det bare verre. Den eneste løsninga jeg kommer på er at dere finner ei løsning som at sønner får hans etternavn og døtre ditt. Trond Viggo Torgersen mener jeg sa en gang at han og kona bestemte seg for dette før de fikk barn. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #22 Del Skrevet 14. juni 2023 Jeg har dobbelt etternavn (mors og fars) og det anbefaler jeg ikke. Navnet blir langt og tungt, og det har noen ganger skapt problemer når andre har Bestum flybilletter for meg fordi det første navnet skal regnes som for /mellomnavn og settes det som etternavn kan du nektes å være med på flyet (ja, opplevd det). Bindestreknavn har jeg enda mindre sans for. Så jeg ville valgt ett av navnene, med avtale om at neste barn får det andre. Blir dere ikke enige får dere trekke lodd. Anonymkode: 15735...75d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #23 Del Skrevet 14. juni 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Hei Jeg og samboeren min venter vårt første barn. Vi er ikke gift og har begge sterk relasjon til eget etternavn. Nå som vi skal få barn er vi sterkt uenig om hvilket etternavn barnet skal få. Hans etternavn er et lengre navn med relasjon til en del folk lokalt har der vi bor. I tillegg mener han at farsnavnet tradisjonelt bør være på barnet. selv har jeg et kort etternavn med relasjon til en gård som vi har arvet. Jeg identifiserer meg veldig til mitt etternavn og er redd det skal dø bort.. Barnet skal selvfølgelig få begge navnene men alle vet jo at det er det siste navnet som betyr noe. Vi er faktisk så uenige at hver gang det kommer opp - blir det dårlig stemning. hva gjør jeg? Anonymkode: b3296...e1f Og her har jeg muligens kastet han ut av gården og gitt barnet etternavn etter gården du har arvet. Anonymkode: 33074...d19 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #24 Del Skrevet 14. juni 2023 Skjønner ikke st man krangler om sånne ting. Her har begge sjeldne navn, så begge etternavn brukes men hva som er først bryr meg virkelig ikke Anonymkode: da5b0...818 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ullvott Skrevet 14. juni 2023 #25 Del Skrevet 14. juni 2023 Jeg ville gått for følgende prioriteringsrekkefølge: 1. Beskyttet etternavn, dvs navn som færre enn 200 heter - dette trumfer alt annet. 2. Gårdsnavn - velges hvis dere skal bo på gården og begge eller ingen av etternavnene er beskyttet. 3. Loddtrekning hvis dere ikke skal bo på gården og begge eller ingen av etternavnene er beskyttet. 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #26 Del Skrevet 14. juni 2023 Dersom dere ikke blir enige (når babyen er 6mnd), setter folkeregistret mors etternavn på barnet 😅 Anonymkode: 7e3ea...42d 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandie Skrevet 14. juni 2023 #27 Del Skrevet 14. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei Jeg og samboeren min venter vårt første barn. Vi er ikke gift og har begge sterk relasjon til eget etternavn. Nå som vi skal få barn er vi sterkt uenig om hvilket etternavn barnet skal få. Hans etternavn er et lengre navn med relasjon til en del folk lokalt har der vi bor. I tillegg mener han at farsnavnet tradisjonelt bør være på barnet. selv har jeg et kort etternavn med relasjon til en gård som vi har arvet. Jeg identifiserer meg veldig til mitt etternavn og er redd det skal dø bort.. Barnet skal selvfølgelig få begge navnene men alle vet jo at det er det siste navnet som betyr noe. Vi er faktisk så uenige at hver gang det kommer opp - blir det dårlig stemning. hva gjør jeg? Anonymkode: b3296...e1f Dette hadde vært grunn nok for meg til å ikke la han få viljen sin. Vi lever faktisk ikke på 1800-tallet lengre. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #28 Del Skrevet 14. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): I det noen mener at "farsnavnet betyr mest" ville jeg klikka i vinkel. Anonymkode: a0321...f8c Jepp! Og så latt det helt ligge. Helt til fristen går ut og barnet automatisk får mors navn. Veldig mange menn vet ikke om dette, de tror det er omvendt. Anonymkode: 61098...a9a 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #29 Del Skrevet 14. juni 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Skjønner ikke st man krangler om sånne ting. Her har begge sjeldne navn, så begge etternavn brukes men hva som er først bryr meg virkelig ikke Anonymkode: da5b0...818 Vel, uten bindestrek er det bare det siste som er etternavnet. Anonymkode: 64f39...bf2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #30 Del Skrevet 14. juni 2023 Her ble mitt etternavn brukt. Hans etternavn ble mellomnavn. Grunnene var fordi mitt etternavn er finest, sjeldnest og jeg fødte, så jeg bestemte Anonymkode: 8d59b...945 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandie Skrevet 14. juni 2023 #31 Del Skrevet 14. juni 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Jepp! Og så latt det helt ligge. Helt til fristen går ut og barnet automatisk får mors navn. Veldig mange menn vet ikke om dette, de tror det er omvendt. Anonymkode: 61098...a9a Tror ikke en person som av prinsipp mener han har eierskap på dette feltet vil gi seg på grunn av det. Her må nok TS regne med kamp helt til døren. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #32 Del Skrevet 14. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): I det noen mener at "farsnavnet betyr mest" ville jeg klikka i vinkel. Anonymkode: a0321...f8c Det er tradisjon AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Jepp! Og så latt det helt ligge. Helt til fristen går ut og barnet automatisk får mors navn. Veldig mange menn vet ikke om dette, de tror det er omvendt. Anonymkode: 61098...a9a Og får fornavnet Gutt eller Pike Anonymkode: cf98a...c7f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #33 Del Skrevet 14. juni 2023 Det er vanskelig. Vi er gift, og jeg beholdt mine etternavn, og bruker begge to i det daglige. Mannen beholdt sine, men bruker kun det siste. Barna heter FornavnNavn MittSisteNavn HansSistenavn. De kommer sannynligvis til å droppe MittSisteNavn i det daglige. Begge navnene våre er like sjeldne og fine. Anonymkode: 1b911...014 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #34 Del Skrevet 15. juni 2023 N.B. til alle bindestrekstilhengere: i det man setter bindestrek mellom to navn blir det ett navn. Barnet vil dermed ikke dele etternavn med noen av sine foreldre. Dersom en av foreldrene har et sjeldent etternavn som h*n ønsker at barnet skal arve, så må dere altså ikke bruke bindestrek, men bruke navnet som etternavn eller mellomnavn. Anonymkode: befa2...7ad 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #35 Del Skrevet 15. juni 2023 Det tradisjonelle er vel strengt tatt at barnet får mors etternavn. Tidligere fikk barnet mors navn om foreldrene ikke var gift, og var foreldrene gift gadde de samme etternavn og barnet hadde fremdeles samme navn som sin mor. Dette var forresten ikke nødvendigvis mannens opprinnelige etternavn, men navnet på gården der man bosatte seg. Var man byfolk hadde man hvert sitt -sen- eller -datter-navn. Anonymkode: fff93...78f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Whistler Skrevet 15. juni 2023 #36 Del Skrevet 15. juni 2023 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Bruk bindestrek. Da er navnene likestilt, uansett rekkefølge. Anonymkode: be2af...1b1 Nei. Da er begge i den rekkefølge de står i etternavnet, og det sorteres etter første bokstav i det første etternavnet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Millimani Skrevet 16. juni 2023 #37 Del Skrevet 16. juni 2023 AnonymBruker skrev (På 14.6.2023 den 19.00): Penest med det lengste navnet til slutt og det korteste som mellomnavn. Anonymkode: 4f602...342 Jeg mener det motsatte I dag er det også vel så vanlig at dama tar mannens etternavn som mellomnavn. Ta utgangspunkt i første barns fornavn. La oss si at barnet heter Maria. Mammaens etternavn er Abrahamsen, og pappaens etternavn er Moen. Hva klinger best? Maria Abrahamsen Moen, eller Maria Moen Abrahamsen? Uten tvil det siste, etter min mening. La oss si at barnet heter Lukas. Mammaens etternavn er Johansen, pappaens er Haug. Lukas Johansen Haug, eller Lukas Haug Johansen? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2023 #38 Del Skrevet 24. juni 2023 On 6/14/2023 at 6:47 PM, AnonymBruker said: Hei Jeg og samboeren min venter vårt første barn. Vi er ikke gift og har begge sterk relasjon til eget etternavn. Nå som vi skal få barn er vi sterkt uenig om hvilket etternavn barnet skal få. Hans etternavn er et lengre navn med relasjon til en del folk lokalt har der vi bor. I tillegg mener han at farsnavnet tradisjonelt bør være på barnet. selv har jeg et kort etternavn med relasjon til en gård som vi har arvet. Jeg identifiserer meg veldig til mitt etternavn og er redd det skal dø bort.. Barnet skal selvfølgelig få begge navnene men alle vet jo at det er det siste navnet som betyr noe. Vi er faktisk så uenige at hver gang det kommer opp - blir det dårlig stemning. hva gjør jeg? Anonymkode: b3296...e1f Alt tatt i betraktning ville jeg valgt «Fornavn Mors Fars». Du er mor til barnet og ingen vil noensinne løfte et øyenbryn om du ikke har samme etternavn som barnet. Men det vil faren oppleve. Jeg sier dette som mor til en gutt med navnet «Fornavn Fars Mors» - det ble slik fordi den omvendte kombinasjon, altså «Fornavn Mors Fars», ville ha resultert i initialene WC, altså Fornavn W. C. - og det ville vi unngå. Men 15 år senere ville jeg unnet dem å være far-sønn med samme etternavn. Anonymkode: 00726...5a0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2023 #39 Del Skrevet 25. juni 2023 Ullvott skrev (På 14.6.2023 den 20.33): Jeg ville gått for følgende prioriteringsrekkefølge: 1. Beskyttet etternavn, dvs navn som færre enn 200 heter - dette trumfer alt annet. 2. Gårdsnavn - velges hvis dere skal bo på gården og begge eller ingen av etternavnene er beskyttet. 3. Loddtrekning hvis dere ikke skal bo på gården og begge eller ingen av etternavnene er beskyttet. Enig i den første, men usikker på nr. 2. Er det nødvendigvis en fordel å hete det samme som gården man bor på? Da blir du vel raskt assosiert med resten av slekten og definert som en av Myrvangene/ Oppegårdene/ Stordalfolkene? Og dermed «ansvarlig» for hva slekten din gjorde for hundre år siden? (Oldefaren din snøt Ola fra Skuggerud for ti kilo mel i 1956 😬). En tidligere samboer kom fra en bygd og hele familien hans var ekstremt opptatt av hvilken familie folk tilhørte, og hadde fordommer basert på ting som hendte for lenge siden. Anonymkode: 7fdc5...e93 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Dartle Skrevet 25. juni 2023 #40 Del Skrevet 25. juni 2023 (endret) AnonymBruker skrev (På 14.6.2023 den 19.08): Dersom dere skal bo på gården ville jeg vurdert å holde på gårdsnavnet. Men dere kan jo bruke bindestrek. Anonymkode: 7010f...3f6 Enig i det første. Synes det er fint å vise hvilken gård man har relasjon til. Men bindestreknavn forstår jeg meg ikke på. Det blir jo kaotisk for neste generasjon, da forsvinner mors uansett. Her fikk barna mannens som mellomnavn og mitt som etternavn. Begge har tradisjonelle gårdsnavn, men vi ville veie opp litt siden det er så få barn som får mors etternavn. Endret 25. juni 2023 av Rosa Dartle 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå