AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #1 Del Skrevet 14. juni 2023 Hei Jeg og samboeren min venter vårt første barn. Vi er ikke gift og har begge sterk relasjon til eget etternavn. Nå som vi skal få barn er vi sterkt uenig om hvilket etternavn barnet skal få. Hans etternavn er et lengre navn med relasjon til en del folk lokalt har der vi bor. I tillegg mener han at farsnavnet tradisjonelt bør være på barnet. selv har jeg et kort etternavn med relasjon til en gård som vi har arvet. Jeg identifiserer meg veldig til mitt etternavn og er redd det skal dø bort.. Barnet skal selvfølgelig få begge navnene men alle vet jo at det er det siste navnet som betyr noe. Vi er faktisk så uenige at hver gang det kommer opp - blir det dårlig stemning. hva gjør jeg? Anonymkode: b3296...e1f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #2 Del Skrevet 14. juni 2023 Penest med det lengste navnet til slutt og det korteste som mellomnavn. Anonymkode: 4f602...342 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #3 Del Skrevet 14. juni 2023 La han få sitt sist, så setter dere en bindestrek mellom. Da gjelder egentlig ditt mest. Anonymkode: 86ee6...a09 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #4 Del Skrevet 14. juni 2023 Vi langde en regel: blir det -nevnte-kjønn, mitt etternamn, blir det -motsatt kjønn- så hans, og det første barnet legger føring for alle etter. Anonymkode: ebde0...0cf 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #5 Del Skrevet 14. juni 2023 Dersom dere skal bo på gården ville jeg vurdert å holde på gårdsnavnet. Men dere kan jo bruke bindestrek. Anonymkode: 7010f...3f6 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #6 Del Skrevet 14. juni 2023 Loddtrekning? Anonymkode: 627c5...412 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #7 Del Skrevet 14. juni 2023 Tenk over hvilket navn dere skal ha om dere eventuelt gifter dere. Anonymkode: 76046...487 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 14. juni 2023 #8 Del Skrevet 14. juni 2023 La det ligge litt og ta det opp igjen senere når dere kanskje har fått tenkt litt og roet ned. Det er ingen argumenter som er sterkere enn andre, dere må bare bli enige, evt bestemme dere for å avgjøre ved loddtrekning eller noe annet tilfeldig, Vi hadde samme dilemma da vi ventet barn og endte til slutt opp med den kombinasjonen vi syntes hørtes penest ut (hans som mellomnavn og mitt som etternavn). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #9 Del Skrevet 14. juni 2023 I det noen mener at "farsnavnet betyr mest" ville jeg klikka i vinkel. Anonymkode: a0321...f8c 11 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Skrevet 14. juni 2023 #10 Del Skrevet 14. juni 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Tenk over hvilket navn dere skal ha om dere eventuelt gifter dere. Anonymkode: 76046...487 Dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #11 Del Skrevet 14. juni 2023 Vi valgte begge etternavnene, med bindestrek i mellom så det ikke er et som er mellomnavn Anonymkode: c660d...7ca 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #12 Del Skrevet 14. juni 2023 Bruk bindestrek. Da er navnene likestilt, uansett rekkefølge. Anonymkode: be2af...1b1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #13 Del Skrevet 14. juni 2023 Bindestreketternavn ser bare tullete ut spør du meg. Men dere må jo gjøre som dere vil jeg ville hatt det korteste etternavnet i midten, det klinger som regel best. Anonymkode: 13941...f8c 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #14 Del Skrevet 14. juni 2023 Den som må gjennom et helt svangerskap, fødsel og potensielt får kroppen ødelagt bestemmer etternavn. Anonymkode: c5a86...4c7 6 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #15 Del Skrevet 14. juni 2023 Bindestrek, eller innse at det ikke er det siste navnet som er viktigst. Anonymkode: fc326...6ca 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #16 Del Skrevet 14. juni 2023 Vanskelig for andre å svare på det. Men om dere skal bruke begge sine etternavn, så bør det være et veldig kort og enkelt fornavn. Anonymkode: 5799a...c98 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #17 Del Skrevet 14. juni 2023 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Hei Jeg og samboeren min venter vårt første barn. Vi er ikke gift og har begge sterk relasjon til eget etternavn. Nå som vi skal få barn er vi sterkt uenig om hvilket etternavn barnet skal få. Hans etternavn er et lengre navn med relasjon til en del folk lokalt har der vi bor. I tillegg mener han at farsnavnet tradisjonelt bør være på barnet. selv har jeg et kort etternavn med relasjon til en gård som vi har arvet. Jeg identifiserer meg veldig til mitt etternavn og er redd det skal dø bort.. Barnet skal selvfølgelig få begge navnene men alle vet jo at det er det siste navnet som betyr noe. Vi er faktisk så uenige at hver gang det kommer opp - blir det dårlig stemning. hva gjør jeg? Anonymkode: b3296...e1f Sjekk SSB. Det mest sjeldne etternavnet blir til slutt. Ved to barn kan dere bruke et etternavn på hvert barn. WIN-win. Anonymkode: 7ebfd...044 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hedda-78 Skrevet 14. juni 2023 #18 Del Skrevet 14. juni 2023 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Tenk over hvilket navn dere skal ha om dere eventuelt gifter dere. Anonymkode: 76046...487 Jeg vil jo anta at ingen av dem skal endre navn når de gifter seg. Står det ene navnet i fare for å dø ut? Skal dere bo på gården? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 14. juni 2023 #19 Del Skrevet 14. juni 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Bruk bindestrek. Da er navnene likestilt, uansett rekkefølge. Anonymkode: be2af...1b1 Men da utsetter dere jo problemet til neste generasjon. Jeg ville valgt det som høres penest/mest harmonisk ut. Som oftest er det det korteste navnet som mellomnavn. Passer ikke navnene sammen i det hele tatt (jeg har lest om flere som heter navn ala Berg Sandberg og lignende - det er jo helt håpløst), ville jeg kun valgt ett av dem. Skal dere ha flere barn, kan dere velge det andre neste gang. Jeg synes det er viktigere at barnet får et navn som høres fint og harmonisk ut, enn at begge foreldrene får vilja si. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #20 Del Skrevet 14. juni 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): I det noen mener at "farsnavnet betyr mest" ville jeg klikka i vinkel. Anonymkode: a0321...f8c Samme her. Hadde enten satt sammen med bindestrek så det blir ett etternavn, eller loddtrekning. Anonymkode: bd874...f0e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå