Gå til innhold

Hvor lang sommerferie har lærerne?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Men da skjønner du vel at noe må gjøres for at de skal bli mindre misfornøyde, og at det gavner hele samfunnet med blide lærere som elsker jobben sin? Det hjelper ikke akkurat å snakke dritt om dem på internett.. Hva får du egentlig ut av det, sånn rent personlig? 

Anonymkode: f4159...4f2

Å informere om realitetene,  som at de ikke nødvendigvis jobber alle de timene det står i arbeidsavtalen sin er ikke det samme som å snakke dritt. 

Men ja, det irriterer meg at en yrkesgruppe som har så mye fordeler (og god lønn) aldri blir fornøyd og  skal klage så mye...

Så finnes det lærere som faktisk verken streiker eller klager, og erkjenner at de har det veldig godt, så også innen denne gruppen så er det forskjeller.

Anonymkode: a2a3d...139

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Å informere om realitetene,  som at de ikke nødvendigvis jobber alle de timene det står i arbeidsavtalen sin er ikke det samme som å snakke dritt. 

Men ja, det irriterer meg at en yrkesgruppe som har så mye fordeler (og god lønn) aldri blir fornøyd og  skal klage så mye...

Så finnes det lærere som faktisk verken streiker eller klager, og erkjenner at de har det veldig godt, så også innen denne gruppen så er det forskjeller.

Men det gjelder jo i alle yrkesgrupper antakelig?  Overhørte fire brannmenn på kiosken i stad. Damen i kassen spurte om det var mye og gjøre, "nei, i dag har det vært helt stille". Så kjøpte de seg en stor is og satt seg i sola - og der satt de lenge. Det er helt sikkert ikke det de har betalt for å gjøre, men fy fader - det unner jeg dem! Vi må slutte å la oss irritere så mye, sånn rent generelt tror jeg. Og hvis man lar seg irritere, så er det antakelig noe som ikke er så bra i eget liv. Rydd opp i det først og fremst.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Det er jo ikke realitetene for det store flertallet, så det blir jo misvisende. At en og annen sullik sluntrer unna finner du i alle yrker, men vær så snill å ikke generaliser det til oss andre som faktisk sliter med å komme NED til antall timer vi skal jobbe. Jeg gikk tom for timer i mai... 

Anonymkode: 7812c...929

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det irriterer deg at mange lærere er fagorganiserte, med andre ord? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Kjenner da mange lærere som reiser hele året, så det er tull å si at de ikke kan ta fri på andre tidspunkt…. De har også den fordelen at det alltid har fri når barna har fri, og således ikke aner hva de vil si å ha 3-4 uker fri om sommeren og helvetet med hvor man skal gjøre av barna resten av sommerferien og de andre feriene! Resten av sommeren og de andre feriene er avspasering fordi de jobber 8,7 timer i snitt hver dag i 38 uker (noe jeg ikke kjenner noen lærere som gjør, og jeg har jobbet på skole i mange år og har familie og venner som er lærere. Kjenner ingen lærere som jobber i feriene, bortsett kanskje litt søndag kveld før ny uke… Jobber mye utover min arbeidsdag kl 08-16, og kommer ikke i nærheten av flere uker med avspasering hver år! 

Anonymkode: c710f...a1a

Hvorfor blir du ikke lærer?

Anonymkode: d1a36...878

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.6.2023 den 17.57):

Hva får deg til å tro at det ikke er vanlig å jobbe de timene man skal? Tenker du at rettebunker og tentamen retter seg selv? Opplegg og rapporter skrives av…noen andre?  

Tentamen på barnetrinnet?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Svartfugl skrev (16 minutter siden):

Det irriterer deg at mange lærere er fagorganiserte, med andre ord? 

Gjelder ikke bare lærere dette, jeg har lite sans for sutring og streiking generelt. Og nei, jeg er ikke arbeidsgiver. Jeg bare syns det er altfor mye misnøye hos folk som egentlig har det ganske så greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.6.2023 den 17.48):

4 uker i juli og en i juli/aug. Før og etter denne perioden har man undervisningsfri og avspaserer noe av det man har jobbet overtid resten av året. Nesten som alle andre, lærerne får bare ikke ta ut ferie på andre tidspunkter. Høst, jul, påske og vinter er undervisningsfri, men med mye for-og etterarbeid. Har fri røddagene.

Du skriver som at en lærer sitter å nijobber 3 uker iløpet av sommeren. 

fakta er at lærere har 7 uker sammenhengende fri. 

Barneskolelærere går hjem senest 15.30 hver dag og gjerne 14.00 på fredager. 

å nei, de jobber ikke til langt på kveld hver eneste uke heller. 

om jeg kunne fått lov å jobbe 42-43 timer i uken og kun få betalt for 37,5 av de og da fått avspasert 5-6 uker i året ville jeg takket ja på et blunk!

Lærere har en helt fantastisk ordning

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så hva er akseptabelt nivå? Man må faktisk forstå at man jobber innen det offentlige, og at man ikke kan forvente å få like høy lønn som folk som har like lang utdanning som jobber i privat næringsliv. 

Lærere jeg kjenner har mer enn medianlønn og gjennomsnittlønn. Hvor mye lønn skal de egentlig ha? Fokus for lærerne burde være annet enn høy lønn. Som mer ressurser inn i skolen slik at de faktisk får gjort jobben sin på en tilfredsstillende måte. Lærere som ikke griper inn mot mobbing,  og lærere som mobber selv. Det er såååå mye annet enn lønn, en lønn som allerede er høy, å ta tak i.

Lærere har også en ganske lang utdannelse. 5-6-7 år er ikke uvanlig. Jeg har 5,5 år nå og skal begynne på en master. Blir over 7 år relevant utdanning totalt det. Selvfølgelig skal det kompenseres lønnsmessig. Og ha en normal lønnsoppgang på lik linje som andre. 

Utover det er jeg egentlig  fornøyd med lønna altså. 

Anonymkode: 41721...f70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva får deg til å tro at det ikke er vanlig å jobbe de timene man skal? Tenker du at rettebunker og tentamen retter seg selv? Opplegg og rapporter skrives av…noen andre?  

Kan du lenke til hvilke barneskoler (1-7.kl) som har tentamener? 

det har jeg aldri hørt om, kun forskrudde konspi-lærere som tror på Trump og the big-resett som tror på slikt vas

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Det er jo ikke realitetene for det store flertallet, så det blir jo misvisende. At en og annen sullik sluntrer unna finner du i alle yrker, men vær så snill å ikke generaliser det til oss andre som faktisk sliter med å komme NED til antall timer vi skal jobbe. Jeg gikk tom for timer i mai... 

Anonymkode: 7812c...929

Du har kontroll på flertallet du da? Du har altså en bijobb på statistisk sentralbyrå i tillegg til lærerjobben? At noen lærere jobber mer enn de skal betviler jeg ikke,  men det er stor forskjell på om man er lærer på barneskolen, ungdomsskolen eller om man er det vgs...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
MayorSantos skrev (Akkurat nå):

Du skriver som at en lærer sitter å nijobber 3 uker iløpet av sommeren. 

fakta er at lærere har 7 uker sammenhengende fri. 

Barneskolelærere går hjem senest 15.30 hver dag og gjerne 14.00 på fredager. 

å nei, de jobber ikke til langt på kveld hver eneste uke heller. 

om jeg kunne fått lov å jobbe 42-43 timer i uken og kun få betalt for 37,5 av de og da fått avspasert 5-6 uker i året ville jeg takket ja på et blunk!

Lærere har en helt fantastisk ordning

Lærer på andre trinn her. Kan telle på en hånd de dagene jeg har gått hjem før 1530 dette året. Fredager inkludert. Kommer kl 7. 

Men dette vet du tydeligvis mye bedre enn meg? 

Anonymkode: 41721...f70

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke lang nok, de fortjener hvert sekund av den. Det er vel den eneste fordelen med den jobben, og det er bare bra at noen gidder. Nyt sommeren! :)

Det er da mer enn nok av andre man kan "ta" før man furter over lærernes ferie... Rotasjonsarbeidere som har 4 ukers ferie 8-9 ganger i året feks. Yrker der man får hundretusener i bonus, jobbreiser, gratis mat, lade elbilen på den gratis jobbparkeringa, goder i hytt og pine.. Jobber selv i helse, der vi må betale for kaffe og parkering - og lærerne er de aller siste jeg misunner! 

Anonymkode: 134dc...2d3

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
MayorSantos skrev (11 minutter siden):

Kan du lenke til hvilke barneskoler (1-7.kl) som har tentamener? 

det har jeg aldri hørt om, kun forskrudde konspi-lærere som tror på Trump og the big-resett som tror på slikt vas

Evner du ikke å tenke at det var eksempler på arbeidsoppgaver som kommer utenom? På barneskolen er det mye arbeid med ulike kartlegginger i matematikk og lesing, det de lekser som skal følges opp, utredningsrapport som skal leses, det skal skrives pedagogiske rapporter til ulike instanser, og generelt masse som skal registreres og dokumenteres her og der. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
DelvisPresley skrev (21 minutter siden):

Tentamen på barnetrinnet?

Nei. På barneskolen er det mye arbeid med ulike kartlegginger i matematikk og lesing, det de lekser som skal følges opp, utredningsrapport som skal leses, det skal skrives pedagogiske rapporter til ulike instanser, og generelt masse som skal registreres og dokumenteres her og der. Dette er noen få eksempler på ting som ikke er undervisning, og som ofte er greit å gjøre hjemmefra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For noen holdninger det er til lærere her… ikke rart unger og ungdommer oppfører seg helt vilt i klasseromssituasjoner om det er dette de sitter og hører på hjemme!

Vet dere ikke at for deres _egne_ barns framgang her i livet, bør dere snakke opp og frem lærere og utdanning/kunnskap? 
ønsker dere ikke barna mestring og det å lære seg å respektere alle yrkesgrupper uansett ferieavvikling eller ikke? 

Anonymkode: d68fa...c2e

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Dei som har vore i permisjon/sjukmeldt har vel også like mykje fri? Er det utan lønn i periodane det snakkast om avspasering/undervisningsfri?

Anonymkode: 9fa35...099

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Gjelder ikke bare lærere dette, jeg har lite sans for sutring og streiking generelt. Og nei, jeg er ikke arbeidsgiver. Jeg bare syns det er altfor mye misnøye hos folk som egentlig har det ganske så greit.

Du har lite sans for fagorganisering generelt?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

For noen holdninger det er til lærere her… ikke rart unger og ungdommer oppfører seg helt vilt i klasseromssituasjoner om det er dette de sitter og hører på hjemme!

Vet dere ikke at for deres _egne_ barns framgang her i livet, bør dere snakke opp og frem lærere og utdanning/kunnskap? 
ønsker dere ikke barna mestring og det å lære seg å respektere alle yrkesgrupper uansett ferieavvikling eller ikke? 

Anonymkode: d68fa...c2e

Enig med deg, det er helt hårreisende. Ikke rart en del barn oppfører seg mer grenseløst. Men, mange av de menneskene som diskuterer her inne har jo åpenbart ikke snøring. De mangler kontekst og perspektiv. Hvor lang tid tar det å lese og forstå en utredningsrapport? 5 min? 15 min? 30 min? Hvor lang tid tar det å gå gjennom resultatet på en kartlegging og skrive noe fornuftig om hver enkelt elevs fremgang og forbedringspotensial? 1 time? 5 timer? 10 timer? Folk tror de vet, men de skjønner ikke omfanget. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ehm - ikke at det er en egen yrkesgruppe,  men uføre får ganske mye tyn her på KG...

God dag mann Økseskaft.
Dette er jo ikke i nærheten av svar på spørsmålet du fikk. Det er som om man skulle argumentere med at lærere har ganske mye mindre fri enn uføre... totalt usaklig og ulogisk sammenligning.

Anonymkode: 6ffcc...e7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...