Gå til innhold

Hvor lang sommerferie har lærerne?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Misunnelig? Jeg er ikke misunnelig på lærere…. Da hadde jeg, som du sier utdannet meg til lærer… Jeg jobber med noe helt annet innenfor mitt interessefelt. At folk påpeker all ferien til lærere, er jo fordi de kjenner folk, har ektefeller som jobber som lærere osv, så de ser jo faktisk hva det går i! Lærere må slutte å bortforklare dette! Og når de sier de aldri kan ta fri utenom ferie, så er jo det direkte usant! 

Anonymkode: c710f...a1a

Lærere får ikke avspasering når som helst på året, men selvsagt ta fri uten lønn.

Anonymkode: 60834...4c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Spørsmålet la opp til hvor mye fri lærere har, da er det veldig overforklarende å komme med hele regla. Det er sikkert riktig, men det høres ut som en forsvarstale.

Anonymkode: 71709...cdf

Ja, men kjenner du til andre yrkesgrupper som får så mye dritt rettet mot seg? Hvor mange tråder finner du om andre yrkesgrupper her på KG f.eks? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Her går lærerne av 16.juni og starter 14.august 

Anonymkode: f4159...4f2

Nei, vi har avspassering. Avspassering fra skoleslutt til starten av juli. Vi har ferie i juli, og resten er avspassering. Det gjelder alle lærere i hele landet. En elev går 191 dager på skoken, vi underviser 191 dager, og har 5 eller 6 dager planleggingsdage. Vi jobber 46, 5 time hver uke, dvs overtid som må taes ut i jul, påske, vinterferie, sommerferie og høstferie. 

Sånn da har vi avklart denne saken en gang for alle!! Vi har IKKE 2 mnd ferie!!

Anonymkode: a6a3f...59d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Da må «alle» gjøre en overfladisk jobb ;) Jeg har jobbet mange år på skole, og kan love at de ikke jobber så hardt. Mange lærere velger å utsette arbeidsoppgavene til kvelden og går tidligere hjem, men da kan de ikke kalle det avspasering! Jeg får ikke avspasering før jeg har jobbet fysisk på jobb kl 08-16. Jobber jeg etter det, kan jeg opparbeide meg avspasering. Har venner og familie og flere bekjentskaper som er lærere, og kjenner ingen med flere fritidsaktiviteter som dem. Kjenner flere som slutter som lærere hvis de tar bort all ferien deres. Eller, glemte meg - avspaseringen deres! Mange som jobber hardere enn lærere, har mindre fritid osv. Hvis alle lærere skal slutte pga lønn, så er det mange yrkesgrupper som tjener dårligere/det samme som ikke klager. Hvis alle skal slutte i jobben sin pga lønn, er det noe feil! Jeg har utdannet meg til det jeg jobber som fordi jeg har lyst å jobbe med det jeg gjør, ikle pga lønn! 

Men her blir jo premisset ditt helt feil - mener du jobb ikke er jobb om den gjøres hjemmefra? Lærere har lov til å jobbe hjemmefra, det er endel av arbeidsavtalen at planlegging kan gjøres hjemmefra - men det er da vitterlig jobbing selv om det gjøres hjemmefra? Eller mener du at de som har hjemmekontor ikke jobber i det hele tatt?

Alle lærere jeg kjenner, inkl meg selv, jobber 08-16 på skolen de fleste dager (noen dager kortere, andre lengre, eller tar større del hjemmefra), og så i snitt 1 time hver kveld, og kanskje 3 timer i helgen. Det er langt over 43,5 time i uka allerede, og mange jobber mye mye mer. Kan ikke tro at så mange rekker det de skal på kortere tid. Og det tilsvarer 37,5 times arbeidsdager over et lengre arbeidsår. Det er ikke avspasering, men egen arbeidsavtale som fungerer ganske likt.

Såklart ville lærere sluttet om man tok bort ekstra friperiodene - da ville man jo jobbet 6 timer overtid i uka gratis uten noen goder, ønsker noen dette? 

Såklart vet vi lærere at andre jobber er tøffe også og at mye fri på sommeren er en gode, det er ikke noe problem, men vi er litt lei av å se nye lærere bli utbrente hvert eneste år fordi de tror på at jobben ikke er spesielt krevende.

Økt lønn er faktisk ikke de fleste læreres første ønske, vi vil ha mindre ekstra arbeidsoppgaver slik at vi faktisk rekker å gjøre den viktigste delen av jobben vår på tida vi får betalt for. Men om vi først skal ha en jobb som gjør at man ikke klarer å gjøre noe annet ved siden av i hverdagen, så er høyere lønn hvertfall en ok kompensasjon, for å ha råd til litt lettere hverdag. 

Anonymkode: e6d11...c4f

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Siste skoledag 16. juni, første arbeidsdag 16. august. Ganske presis to måneder, altså. Rart ikke alle vil bli lærere, og at søkertallene er synkende, med så gode ferieordninger? Eller er det kanskje sånn at det er veldig velfortjent, etter et krevende skoleår?

Anonymkode: d83d8...655

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Misunnelig? Jeg er ikke misunnelig på lærere…. Da hadde jeg, som du sier utdannet meg til lærer… Jeg jobber med noe helt annet innenfor mitt interessefelt. At folk påpeker all ferien til lærere, er jo fordi de kjenner folk, har ektefeller som jobber som lærere osv, så de ser jo faktisk hva det går i! Lærere må slutte å bortforklare dette! Og når de sier de aldri kan ta fri utenom ferie, så er jo det direkte usant! 

Kjenner du absolutt alle lærere? Jeg jobber i perioder 50 timer i uka, og jeg jobber ALDRI mindre enn jeg skal, det har jeg rett og slett ikke tid til.

Det er  nok mulig å lure seg unna som lærer, men det skal jeg love deg at det er i mange andre yrker også. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Spørsmålet la opp til hvor mye fri lærere har, da er det veldig overforklarende å komme med hele regla. Det er sikkert riktig, men det høres ut som en forsvarstale.

Anonymkode: 71709...cdf

Det må vi jo åpenbart, siden det er så vanskelig for enkelte å forstå. Hvis du mestrer å bruke Google, kan du sikkert sjekke om arbeidstidsavtalen vår er helt "sikkert" riktig. 😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.6.2023 den 18.34):

Hvorfor skulle man være sjalu på lærere? Å holde styr på en gjeng med villstyringer passer ikke for meg.

Men har da nok kjennskap til å ha fått med meg fra lærervenner at de ikke har jobbet alle de timene de får "avspasert". Det er det som jeg snakker om her, ikke hele læreryrket. Det kan vi ta en annen gang kanskje? For det er mye å ta tak i der også, positivt og negativt.

Anonymkode: a2a3d...139

Er det andre læreres feil at du omgås folk med dårlig arbeidsmoral?

Endret av Svartfugl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Nei, vi har avspassering. Avspassering fra skoleslutt til starten av juli. Vi har ferie i juli, og resten er avspassering.

Nei, det er ikke avspasering, men undervisningsfri. Avspasering. En s. 

Anonymkode: 489bb...de7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Lærere får ikke avspasering når som helst på året, men selvsagt ta fri uten lønn.

Vi i helsevesenet kan ikke bare avspasere vi heller.

Anonymkode: 01aa1...7f8

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Enda en meningsløs tråd om dette, og selvsagt nå i juni. De kommer ikke i august eller september. Da kommer klagene på sykmeldinger og ufaglærte vikarer. Logikken er enkel, uavhengig av yrke; folk blir værende hvis arbeidsforhold/trivsel og akseptabel lønn er tilstede. Hvis yrker mister folk, betyr det at godene ikke oppveier bakdelene. Regn ut resten selv. 

Anonymkode: 44340...426

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det som går igjen, når noen skriver at lærere avspaserer timer de har jobbet overtid, er at mange lærere ikke jobber disse overtidstimene. Dette er en påstand som går igjen. De har venner som jobber som lærere, som gjør minimalt, og tar seg fri når de egentlig skulle jobbet. 

Som om lærere er de verste når det gjelder sånt.

Så klart sluntrer noen unna. Sånn er det i alle yrker. Samboeren min har en kollega som ofte skriver 8 timer selv om han jobber færre timer. Samboeren min har gjort det samme i blant. Han har til og med fått lov til det av lederen sin noen ganger. 

Jeg tror nok folk flest jobber de timene man skal. Noen jobber mer, og noen jobber mindre. Hadde det vært et problem at lærere flest jobbet for lite, så hadde jo rektor lagt merke til det. Stol på at rektor/ arbeidsgiver håndterer de som sluntrer unna. Samtidig vil det alltids være noen som klarer å lure seg unna, men sånn er det i alle yrker. Alle ansatte blir gitt en viss grad av tillit. Som kontormedarbeider i kommunen, kan du si at du skal ta hjemmekontor i dag, men så legger du deg ut i hagen med en bok og en øl i stedet. Som lærer kan du gjøre det samme i din ubundne tid hvis du absolutt vil sluntre unna. Det er ikke bare lærere som har mulighet til å gjøre sånt. Men jeg tror at alle andre yrker er "usynlige". Så vi tenker ikke over om Gry som jobber i arkivet i Fylkeskommunen drar på hytta to timer før på en fredag. Folk vet ikke hva man gjør når man jobber i et fylkesarkiv en gang. Men alle har vært elev, og lærere er aktive og høylytte i media, så de er veldig synlige.  Samtidig klager de over lønn og arbeidshverdag. Hvordan våger de når de har så lang sommerferie og sluntrer unna? Dette mens både arkivar Gry, og rørlegger Jens som skriver 8 timer selv om han jobber 5, i stillhet nyter både en godt betalt og tilfreds arbeidshverdag, men også litt unnasluntring... som ingen bryr seg om. 

Skal lærere kontrolleres mer, så må andre yrker det også. Ingen skal få dra to timer før på fredag!

Anonymkode: 9f93e...9c7

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Snabeltann skrev (16 timer siden):

Vi slutter 26.juni, starter 14. Aug

Vi også. (Kulturskolelærer).
Vi har ei uke med div oppsummering, planlegging og fagdager etter at elevene har tatt ferie, og starter ca ei uke før skolestart med planlegging og forberedelser.

Vi har også ofte fått klar beskjed om at avspasering ikke er ferie, og at det kan bli endret dersom arbeidsgiver trenger det. Jeg måtte f.eks. jobbe i høstferien et år, og fikk beskjed om at jeg ikke hadde noe krav på å få avspaseringen igjen som hele dager. Avspasering er ikke ferie.

Anonymkode: 6ffcc...e7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Skal lærere kontrolleres mer, så må andre yrker det også. Ingen skal få dra to timer før på fredag!

Rett skal være rett! Jeg ser i kommunen her at de som jobber på kontor opererer med noe som kalles "sommertid" f.o.m. mai/juni, der de får fri en time eller to tidligere hver dag. Dette er noe som det påstås at de har jobbet inn tidligere. Hvordan vet man at de har jobbet nok til å fortjene dette? Har de jobbet særlig mye i det hele tatt? (For å spørre like nedlatende som folk spør om lærere).

Rart det der hvordan det i alle andre yrker godtas at man har jobbet inn all avspaseringen sin, mens lærere alltid blir uglesett. "Alle" her på KG kjenner lærere som jobber alt for lite, men ingen sier noe om folk i andre yrker som sluntrer unna og misbruker fleksibiliteten i jobben sin til å ordne seg mer fri. Ingen kjenner noen i andre yrker som sluntrer unna...
Det virker som at lærere med fri hele sommeren provoserer mye mer enn kontoransatte som innrømmer at arbeidsdagen deres for det meste går med til å drikke kaffe, surfe på nett og ha noen møter innimellom (jepp, har hørt om flere her på KG som forteller om det selv). Jeg tror mange lærere sitter med rettebunken eller foreldremøteplanlegging på kveldstid og sender en litt misunnelig tanke til de som jobber 8-16 på et kontor der arbeidsoppgavene er å drikke kaffe og sjekke nyhetene på nett, og av og til ta et møte. Man trenger ikke så mye ferie når man nærmest har fri på jobb.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 hours ago, AnonymBruker said:

Rett skal være rett! Jeg ser i kommunen her at de som jobber på kontor opererer med noe som kalles "sommertid" f.o.m. mai/juni, der de får fri en time eller to tidligere hver dag. Dette er noe som det påstås at de har jobbet inn tidligere. Hvordan vet man at de har jobbet nok til å fortjene dette? Har de jobbet særlig mye i det hele tatt? (For å spørre like nedlatende som folk spør om lærere).

Rart det der hvordan det i alle andre yrker godtas at man har jobbet inn all avspaseringen sin, mens lærere alltid blir uglesett. "Alle" her på KG kjenner lærere som jobber alt for lite, men ingen sier noe om folk i andre yrker som sluntrer unna og misbruker fleksibiliteten i jobben sin til å ordne seg mer fri. Ingen kjenner noen i andre yrker som sluntrer unna...
Det virker som at lærere med fri hele sommeren provoserer mye mer enn kontoransatte som innrømmer at arbeidsdagen deres for det meste går med til å drikke kaffe, surfe på nett og ha noen møter innimellom (jepp, har hørt om flere her på KG som forteller om det selv). Jeg tror mange lærere sitter med rettebunken eller foreldremøteplanlegging på kveldstid og sender en litt misunnelig tanke til de som jobber 8-16 på et kontor der arbeidsoppgavene er å drikke kaffe og sjekke nyhetene på nett, og av og til ta et møte. Man trenger ikke så mye ferie når man nærmest har fri på jobb.

Ja, det er rart det. Min mor jobbet i kommunen. Kontorjobb. (Pensjonert nå) Hun hadde veldig fleksibel hverdag. Har innrømt flere ganger at hun skulle vel jobbet med den rapporten nå,men hun trengte en tur på hytta. Samtidig har hun jo jobbet lange kvelder for å gjøre ferdig ting også. En lærer har også den fleksibiliteten. Selv liker jeg å ta noen langdager her og der, hvor jeg sitter lenge på jobb og får unna en hel haug. Da kan jeg dra hjem tidligere resten av året. For vennene mine virker jeg sikkert lat, som har fri fra kl 14-15 i følge dem hele året. Jeg liker også å komme en time før på jobb og få unna dagens forberedelser i fred og ro. Og da er jeg mer opplagt enn etter en lang dag på jobb. Da drar jeg hjem når den bundne tiden er ferdig, og jeg har fritid hjemme. Igjen, for mine venner eller andre ser det ut som jeg har en kort arbeidsdag. Det er liksom ikke sånt jeg driver og forklarer for vennene mine, så de får tro hva de vil. Nå har jeg ikke venner som legger seg opp i eller bryr seg så mye om hvordan jeg gjennomfører jobben min. Men folk her inne diskuterer det visstnok mye med sine venner og har koll på både mengde og arbeidstid som blir gjennomført.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, det er rart det. Min mor jobbet i kommunen. Kontorjobb. (Pensjonert nå) Hun hadde veldig fleksibel hverdag. Har innrømt flere ganger at hun skulle vel jobbet med den rapporten nå,men hun trengte en tur på hytta. Samtidig har hun jo jobbet lange kvelder for å gjøre ferdig ting også. En lærer har også den fleksibiliteten. Selv liker jeg å ta noen langdager her og der, hvor jeg sitter lenge på jobb og får unna en hel haug. Da kan jeg dra hjem tidligere resten av året. For vennene mine virker jeg sikkert lat, som har fri fra kl 14-15 i følge dem hele året. Jeg liker også å komme en time før på jobb og få unna dagens forberedelser i fred og ro. Og da er jeg mer opplagt enn etter en lang dag på jobb. Da drar jeg hjem når den bundne tiden er ferdig, og jeg har fritid hjemme. Igjen, for mine venner eller andre ser det ut som jeg har en kort arbeidsdag. Det er liksom ikke sånt jeg driver og forklarer for vennene mine, så de får tro hva de vil. Nå har jeg ikke venner som legger seg opp i eller bryr seg så mye om hvordan jeg gjennomfører jobben min. Men folk her inne diskuterer det visstnok mye med sine venner og har koll på både mengde og arbeidstid som blir gjennomført.

Det er helt utrolig merkelig at folk vet slikt om venner og bekjente. Jeg aner ikke når mine venner drar fra jobb. Litt sært å ha så inngående kunnskap om andre.... Jeg jobber på kontor og gjør som deg. Kommer ofte 06.30/07 på jobb, og legger inne en skikkelig jobbeøkt før andre kommer å avbryter meg. Går tidligere noen dager med god samvittighet. Samfunnet må ikke bli så firkantet at hver time og hvert sekund må telles og føres. Det er litt gi og ta i arbeidslivet, og man skal tross alt ha en hverdag man er fornøyd med, da presterer man jo bedre i jobben også. 

Unner lærerne de veldig få godene de har, ser jo ikke ut som det er nok til å rekruttere flere til yrket heller, så SÅ lukrativt kan det neppe føles. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

De lærerne som jobber slik arbeidsåret faktisk er tenkt, er da vel ikke trege selv om dine venner "er effektive" . Det er mye mer tvilsomt med lærere som er "så effektive" at de har så mye fri som du mener de har. De gjør antakelig en overfladisk jobb. 

Lønn må jo stå i stil til sammenlignbare grupper, og når andre går opp, opp, opp, mens lærerne har nedgang, så er det riktig å si fra. I tillegg må lønnen opp til akseptabelt nivå hvis noen skal gidde å bli lærere, sånn er det bare. 

Så hva er akseptabelt nivå? Man må faktisk forstå at man jobber innen det offentlige, og at man ikke kan forvente å få like høy lønn som folk som har like lang utdanning som jobber i privat næringsliv. 

Lærere jeg kjenner har mer enn medianlønn og gjennomsnittlønn. Hvor mye lønn skal de egentlig ha? Fokus for lærerne burde være annet enn høy lønn. Som mer ressurser inn i skolen slik at de faktisk får gjort jobben sin på en tilfredsstillende måte. Lærere som ikke griper inn mot mobbing,  og lærere som mobber selv. Det er såååå mye annet enn lønn, en lønn som allerede er høy, å ta tak i.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og alle står fritt til å velge lærerutdanning. Så du kan jo kaste deg på studiet, selv om å jobbe med barn og unge bør være motivert av annet enn ferier.

Hvorfor skulle jeg det?  Jeg har allerede 2 studier, jeg trenger ikke et tredje til et yrke jeg absolutt aldri kunne tenkt meg å jobbe i. Dessuten så ønsker jeg ikke å omgås så sure, misfornøyde kollegaer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor skulle jeg det?  Jeg har allerede 2 studier, jeg trenger ikke et tredje til et yrke jeg absolutt aldri kunne tenkt meg å jobbe i. Dessuten så ønsker jeg ikke å omgås så sure, misfornøyde kollegaer. 

Men da skjønner du vel at noe må gjøres for at de skal bli mindre misfornøyde, og at det gavner hele samfunnet med blide lærere som elsker jobben sin? Det hjelper ikke akkurat å snakke dritt om dem på internett.. Hva får du egentlig ut av det, sånn rent personlig? 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, men kjenner du til andre yrkesgrupper som får så mye dritt rettet mot seg? Hvor mange tråder finner du om andre yrkesgrupper her på KG f.eks? 

Ehm - ikke at det er en egen yrkesgruppe,  men uføre får ganske mye tyn her på KG...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...