AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #1 Del Skrevet 14. juni 2023 Sluttet på p-piller for 4 måneder siden ettersom menstruasjonene mine ble helt uutholdelige, etter å ha gått på dem i seks år. Husker ikke helt når jeg begynte å slite med det, men har hvert fall ikke alltid vært så ille. Etter at jeg sluttet på pillen har jeg fått en rekke symptomer som jeg har skjønt kan skyldes hormonell ubalanse. Det er snakk om nattesvette, hetetokter, statisk/elektrisk hår, humørsvingninger samt kraftfulle og lange menstruasjoner (med spotting i flere dager før menstruasjon). Har også mye smerter under eggløsning. Har vært hos legen og gynekolog for å utelukke andre årsaker. Legen sa etter blodprøver at det tyder på at hormonene mine er i ulage og at jeg har for mye østrogen. Han henviste meg til gynekolog, som jeg følte ikke tok plagene mine så seriøst (utenom å utelukke andre årsaker heldigvis). Hva nå? Psyken min har vært helt i ulage etter at jeg fikk plagene (både før og etter jeg sluttet på pillen). Skulle trodd jeg var i overgangsalderen, men er bare 31.. Noen som har opplevd noe lignende eller har noen erfaring? Anonymkode: d4daf...e07 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #2 Del Skrevet 14. juni 2023 Jeg opplever iallfall større svingninger i humør når jeg ikke tar hormonprevensjon - da har jeg svært kraftig PMS (PMDD), men også mye energi og glede når jeg har eggløsning. Hetetokter under mensen og kraftige blødninger har jeg også (heldigvis ingen smerter). Hormonprevensjon som undertrykker min naturlige syklus gir mindre svingninger og plager, men til gjengjeld føler jeg meg «flat», mister interesse for ting jeg egentlig liker og mister sexlyst. Har i mange år valgt å være uten hormonprevensjon, men nå er psyken såpass ute og kjøre at jeg skal forsøke hormonspiral. Ikke akkurat svar på det du spurte om, men jeg mener å ha lest at det kan ta ganske lang tid før ting stabiliserer seg etter at man slutter. Hvis psyken din var i ulage også før du sluttet på pillen så kan det kanskje være lurt å prøve å avdekke om det ligger noe annet bak som er med på å påvirke? Jeg har for eksempel PTSD med depresjon- og angstsymptomer som blir verre under PMS. Anbefaler uansett å logge symptomene i løpet av syklus, enten med app eller dagbok, så blir det lettere å se hva som oppstår når. ❤️ Anonymkode: 60a23...65c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #3 Del Skrevet 14. juni 2023 Ville gitt det litt mer tid, men husk at mange kvinner settes på p-piller for å roe kroppens hormonkjør, blødningsmengde osv. Anonymkode: 52b5a...801 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofakona Skrevet 14. juni 2023 #4 Del Skrevet 14. juni 2023 Du fikk ikke påvist PCOs? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #5 Del Skrevet 15. juni 2023 AnonymBruker skrev (På 14.6.2023 den 17.54): Jeg opplever iallfall større svingninger i humør når jeg ikke tar hormonprevensjon - da har jeg svært kraftig PMS (PMDD), men også mye energi og glede når jeg har eggløsning. Hetetokter under mensen og kraftige blødninger har jeg også (heldigvis ingen smerter). Hormonprevensjon som undertrykker min naturlige syklus gir mindre svingninger og plager, men til gjengjeld føler jeg meg «flat», mister interesse for ting jeg egentlig liker og mister sexlyst. Har i mange år valgt å være uten hormonprevensjon, men nå er psyken såpass ute og kjøre at jeg skal forsøke hormonspiral. Ikke akkurat svar på det du spurte om, men jeg mener å ha lest at det kan ta ganske lang tid før ting stabiliserer seg etter at man slutter. Hvis psyken din var i ulage også før du sluttet på pillen så kan det kanskje være lurt å prøve å avdekke om det ligger noe annet bak som er med på å påvirke? Jeg har for eksempel PTSD med depresjon- og angstsymptomer som blir verre under PMS. Anbefaler uansett å logge symptomene i løpet av syklus, enten med app eller dagbok, så blir det lettere å se hva som oppstår når. ❤️ Anonymkode: 60a23...65c Tusen takk for svar <3 Det gir mening, for jeg følte jeg bare ble mer og mer deprimert de siste månedene på pillen, og det har faktisk gradvis blitt bedre etter at jeg sluttet. Nå er det mer angst som sitter igjen, men jeg har aldri slitt med angst tidligere, så jeg skjønner ikke helt hva som skjer med meg. Bare masse overtenking, tanker jeg ikke ønsker å ha osv. Har nylig begynt å logge symptomene i løpet av syklus og har faktisk lagt merke til at jeg blir så stresset, urolig og angstpreget under eggløsning - noe som ikke gir helt mening da det er da man skal føle seg på topp. Legen sa også at det kan ta tid før ting stabiliserer seg etter å ha sluttet, men skjønner ikke hvor lang tid det skal ta eventuelt.. Anonymkode: d4daf...e07 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #6 Del Skrevet 15. juni 2023 Sofakona skrev (På 14.6.2023 den 18.17): Du fikk ikke påvist PCOs? Nei. Har lest om det tidligere, men kjente meg ikke igjen i noen av symptomene. Anonymkode: d4daf...e07 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #7 Del Skrevet 15. juni 2023 AnonymBruker skrev (På 14.6.2023 den 17.42): Sluttet på p-piller for 4 måneder siden ettersom menstruasjonene mine ble helt uutholdelige, etter å ha gått på dem i seks år. Husker ikke helt når jeg begynte å slite med det, men har hvert fall ikke alltid vært så ille. Etter at jeg sluttet på pillen har jeg fått en rekke symptomer som jeg har skjønt kan skyldes hormonell ubalanse. Det er snakk om nattesvette, hetetokter, statisk/elektrisk hår, humørsvingninger samt kraftfulle og lange menstruasjoner (med spotting i flere dager før menstruasjon). Har også mye smerter under eggløsning. Har vært hos legen og gynekolog for å utelukke andre årsaker. Legen sa etter blodprøver at det tyder på at hormonene mine er i ulage og at jeg har for mye østrogen. Han henviste meg til gynekolog, som jeg følte ikke tok plagene mine så seriøst (utenom å utelukke andre årsaker heldigvis). Hva nå? Psyken min har vært helt i ulage etter at jeg fikk plagene (både før og etter jeg sluttet på pillen). Skulle trodd jeg var i overgangsalderen, men er bare 31.. Noen som har opplevd noe lignende eller har noen erfaring? Anonymkode: d4daf...e07 Hvis du har for mye østrogen, har du ikke fått tilbud om å bruke provera tabletter da? Jeg har gått på de av og på i ca 15 år. Det stopper mellomblødningene men man får en menstruasjonslignende blødning når man slutter kuren. Den tas en gang i måneden. Anonymkode: 9e6ca...b30 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #8 Del Skrevet 15. juni 2023 Jeg sliter med mange av de samme symptomene som deg, og kjente meg heller ikke særlig igjen i symptomene på PCOS. Tenkte selv at det bare skyldtes at kroppen ikke hadde blitt helt kul igjen etter svangerskap og fødsel. Gynekologen var fast bestemt på at det likevel var PCOS etter å ha tatt ultralyd, og at PCOSen var blitt utløst av hormonendringene under svangerskapet. Anonymkode: 73d44...b05 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #9 Del Skrevet 15. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvis du har for mye østrogen, har du ikke fått tilbud om å bruke provera tabletter da? Jeg har gått på de av og på i ca 15 år. Det stopper mellomblødningene men man får en menstruasjonslignende blødning når man slutter kuren. Den tas en gang i måneden. Anonymkode: 9e6ca...b30 Nei, fikk egentlig bare beskjed om å gi det litt tid nå, og så skulle jeg heller ta kontakt igjen hvis det ikke blir noe bedre. Skal sjekke det ut vet du grunnen til at du har for mye østrogen? Anonymkode: d4daf...e07 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #10 Del Skrevet 15. juni 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg sliter med mange av de samme symptomene som deg, og kjente meg heller ikke særlig igjen i symptomene på PCOS. Tenkte selv at det bare skyldtes at kroppen ikke hadde blitt helt kul igjen etter svangerskap og fødsel. Gynekologen var fast bestemt på at det likevel var PCOS etter å ha tatt ultralyd, og at PCOSen var blitt utløst av hormonendringene under svangerskapet. Anonymkode: 73d44...b05 Hmm.. Tok akkurat ultralyd hos gynekolog, hun hadde kanskje sett noe da? Men må innrømme at jeg følte meg litt dum som kom dit med symptomene mine. Legen min har tatt meg mer seriøst enn gynekologen og det synes jeg er litt merkelig egentlig, så kanskje jeg burde prøve en annen gynekolog. Har du fått noe hjelp for det? Og hvilke andre symptomer hadde du? Det jeg stusser litt over er at jeg sliter med det motsatte av enkelte av symptomene - problemet mitt er feks at jeg har korte sykluser og mange menstruasjoner, mens jeg ser at et symptom er at menstruasjonen er uteblitt eller sjelden. Anonymkode: d4daf...e07 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå