Gå til innhold

Er det en regel at psykologen skal gå først når man er på DPS?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg går til psykolog hos DPS. Når jeg blir hentet på venteværelse og fulgt til kontoret til psykologen så prøver alltid psykologen å gå foran meg. Jeg merker dette fordi jeg er en som liker å gå fremst og ikke liker at noen går bak meg. Er det en regel om at psykologen skal gå foran? Jeg har gått til psykologen en gang i uken i ett år og merket dette hver gang. 

Anonymkode: adb92...a2e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg merker dette fordi jeg er en som liker å gå fremst og ikke liker at noen går bak meg.

Hvordan løser du det i praksis, da? Om du verken kan ha noen foran eller bak?

Det vanlige er at når man er ukjent/gjest et sted, går den som «eier» stedet først. Sånn er det alle steder, i private hjem, hos lege, på offentlige kontor osv. 

Anonymkode: c8ae2...211

• Liker 8
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Antar at det er for å lede vei? 

Anonymkode: 96ac9...b57

• Liker 9
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Hvordan løser du det i praksis, da? Om du verken kan ha noen foran eller bak?

Det vanlige er at når man er ukjent/gjest et sted, går den som «eier» stedet først. Sånn er det alle steder, i private hjem, hos lege, på offentlige kontor osv. 

Anonymkode: c8ae2...211

Jeg skrev feil. Jeg mente at jeg liker å gå fremst og at jeg ikke liker at noen går foran meg. 

Skjønner at psykologen går fremst når det er første time. Men jeg har som sagt gått til psykologen i ett år. Jeg vet akkurat hvor kontoeret er. 

TS

AnonymBruker
Skrevet

Om det er et problem for deg så er det ikke verre enn å ta det opp med psykologen. Helt normalt at behandleren går først når du er «gjesten». Er min mening hvertfall.

Anonymkode: 5c25f...f02

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber som psykolog og har jobbet på Dps tidligere. Jeg må si jeg aldri har tenkt over denne problemstillingen og vet faktisk ikke hva jeg gjorde de årene jeg jobbet der. Det var antakelig ikke noe mønster i det fra min side og jeg har aldri hørt noen psykologer snakke om det. Men jeg vil gjette på at jeg oftest gikk først, liksom for å vise vei blant rekken av kontorer. Men det er mulig noen pasienter som hadde vært der en stund gikk først, jeg husker ikke. Men man føler jo som psykolog/ansatt ansvar for situasjonen, siden pasienten kommer for å få hjelp. Tror mange andre offentlig ansatte føler det samme, at man tar ansvar og på en måte viser pasienten/kunden e.l. vei.

Anonymkode: c3c61...7bd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg jobber som psykolog og har jobbet på Dps tidligere. Jeg må si jeg aldri har tenkt over denne problemstillingen og vet faktisk ikke hva jeg gjorde de årene jeg jobbet der. Det var antakelig ikke noe mønster i det fra min side og jeg har aldri hørt noen psykologer snakke om det. Men jeg vil gjette på at jeg oftest gikk først, liksom for å vise vei blant rekken av kontorer. Men det er mulig noen pasienter som hadde vært der en stund gikk først, jeg husker ikke. Men man føler jo som psykolog/ansatt ansvar for situasjonen, siden pasienten kommer for å få hjelp. Tror mange andre offentlig ansatte føler det samme, at man tar ansvar og på en måte viser pasienten/kunden e.l. vei.

Takk! Skjønner at dette ikke er noe vanlig å tenke på. Men jeg kan legge til at jeg har en diagnose(asperger) som gjør at jeg er veldig opptatt av at ting gjøres på "min måte". Så jeg kan nok være mer opptatt av dette enn gjennomsnittet. 

TS

AnonymBruker
Skrevet

jeg liker best når psykologen går først. Jeg vet ikke alltid hvor jeg skal. 

Anonymkode: 8ef54...23c

Skrevet (endret)
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jobbet mange år i rustjenesten i inn og utland og der var det ofte motsatt, man skulle ikke snu ryggen til klienten av sikkerhetshensyn. 

Endret av Tomas77
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk! Skjønner at dette ikke er noe vanlig å tenke på. Men jeg kan legge til at jeg har en diagnose(asperger) som gjør at jeg er veldig opptatt av at ting gjøres på "min måte". Så jeg kan nok være mer opptatt av dette enn gjennomsnittet. 

TS

Skjønner. Det høres ut som du har to valg: si det til psykologen, at du vil gå først, og så ordner det seg sikkert. Eller du kan ta det som en øvelse i å gjøre noe som er annerledes enn du foretrekker, da det sikkert er en del situasjoner hvor ting kan bli annerledes enn du egentlig ønsker. Hva som blir riktig for deg, vet ikke jeg, men du kan jo si det til psykologen uansett og ta det det derfra🙂

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

TS

Da får du god øvelse på å gjøre noe på en annen måte da ☺️

Anonymkode: c22e0...459

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

TS

Føler du at du får noe i forhold til aspergerdiagnosen? 

Da jeg fikk diagnosen ble jeg skrevet ut av Dps med en gang, men kommunen skulle ta over og det fungerte svært dårlig. 

Anonymkode: 038e9...c8a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Da jeg fikk diagnosen ble jeg skrevet ut av Dps med en gang, men kommunen skulle ta over og det fungerte svært dårlig. 

Hva mener du med "får noe i forhold til aspergerdiagnosen"?

TS

AnonymBruker
Skrevet

Bit det i deg, det høres ut som om du kan ha godt av det frøken😉

Anonymkode: 42da6...ede

AnonymBruker
Skrevet

Det er nok mer det at det er det som er normalt i samfunnet. At den du skal til eller besøker viser vei. Selv er jeg motsatt av deg og kan ikke fordra å ha noen bak meg. Går til to ulike behandlere og de gjør det på hver sin måte. Tar det som en eksponeringsøvelse med hun ene. 
Du har to valg i denne situasjonen: Fortsette å irritere deg over det eller ta det opp med behandleren din. 

Anonymkode: a2582...5e4

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

TS

Tror AB spør om du får noe utredning/behandling/hjelp på DPS, selv om du har asperger diagnose.

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Da var du mest sannsynligvis ferdig behandlet. Helt vanlig at man blir overført fra DPS til kommunen når diagnose er fastsatt. Noen får likevel fortsette, men det avhenger helt av kapasiteten til den enkelte DPS. Du kan ikke gå til DPS for evig og for alltid.

Anonymkode: 4f563...622

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

TS

Kan du ikke snakke med psykologen din om det og spørre om å gå først?

min psykolog må låse meg inn i bygget, jeg har bedt henne gå foran meg, så kommer jeg etter. Det er helt  uproblematisk for psykologen. 

Anonymkode: c97fe...06a

Skrevet

Fin trolletråd...

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

TS

Skrev litt for fort. 

Mente å skrive, føler du at du får noe hjelp i forhold til diagnosen? 

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Tror AB spør om du får noe utredning/behandling/hjelp på DPS, selv om du har asperger diagnose.

Anonymkode: 4f563...622

Just now, AnonymBruker said:

Skrev litt for fort. 

Mente å skrive, føler du at du får noe hjelp i forhold til diagnosen? 

Jeg får hjelp med depresjonen av psykologen. Jeg fikk asperger-diagnosen hos psykologen som del av behandlingen mot depresjonen. Jeg visste ikke at jeg hadde asperger før jeg begynte å gå til behandling for depresjonen. 

Psykologen jeg går til har ikke så mye peiling på asperger. Det er depresjonen vi jobber med. Men depresjonen henger jo sammen med at jeg har asperger. Jeg regner også med at jeg snart er ferdig med DPS. Jeg går til DPS hver fjerde uke og har trappet ned siden jeg startet da jeg gikk ukentlig. Depresjonen er ikke borte, men jeg har det bedre nå enn da jeg startet(da var det veldig ille). 

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...