Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. 

Sliter med at jeg blir så fort fornærmet ovenfor mannen. Ser at dette sliter på han mer og mer. Jeg synes også at det er slitsomt å være så følsom hele tiden. Blir mye lei meg når mine forventninger ikke blir møtt. Jeg vil ikke være slik, men jeg vet ikke hva jeg kan gjøre for å ikke ha det slik. 

Hva kan jeg gjøre?

Anonymkode: ad4ea...2c3

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ta så skjerp dæ

Anonymkode: 9f81e...6b6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva sier og gjør han som gjør deg fornærmet? Kanskje problemet er at han faktisk er en dust og ikke at du reagerer på det 

Anonymkode: c4b1c...ae0

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Vanskelig å gi råd uten å vite kontekst. Du skriver at du blir mye lei deg når dine forventninger ikke blir møtt, spørsmålet er jo da om det er urimelige forventninger eller om det er ting man burde regne med fra sin partner. Uten eksempler er det umulig å vite om du er kravstor og vanskelig, eller om det er mannen din som ikke tar hensyn til deg.

Anonymkode: 8a27a...98b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Hva sier og gjør han som gjør deg fornærmet? Kanskje problemet er at han faktisk er en dust og ikke at du reagerer på det 

Anonymkode: c4b1c...ae0

Klassiker her på KG. Ts har tydeligvis gått i seg selv og er kapabel til å innse hun ikke er perfekt og et av første kommentar er; 

– er du sikkert han ikke er en dust?….

Anonymkode: fdee8...1ba

• Nyttig 1
Skrevet

Vet ikke om det gjelder deg, men en gjenganger angående folk som er slik er etter min erfaring at de er dårlige på å kommunisere sine forventninger. Folk skal liksom bare forstår og tenke selv, og skuffelsen er ofte angående ting de mente at andre burde skjønne.

Folk er ikke tankelesere, og man forventer faktisk at voksne mennesker gir klart uttrykk for sine ønsker og forventninger, ikke bare blir lei seg, såret og skuffet når andre ikke har skjønt. De har jo ikke fått muligheten til å skjønne, så det står jo på den som ikke formidler FØR vedkommende blir skuffet. 

Så om dette er tilfellet med deg bør du jobbe med å kommunisere dine ønsker og forventninger i forkant. Etterpå er for sent. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er når f.eks har planer og han legger andre planer. Han ikke har tid til meg. Kommer flere timer for sent. Når han er brå og sur.. mye forskjellig egentlig.. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Trolltunge skrev (4 minutter siden):

Vet ikke om det gjelder deg, men en gjenganger angående folk som er slik er etter min erfaring at de er dårlige på å kommunisere sine forventninger. Folk skal liksom bare forstår og tenke selv, og skuffelsen er ofte angående ting de mente at andre burde skjønne.

Folk er ikke tankelesere, og man forventer faktisk at voksne mennesker gir klart uttrykk for sine ønsker og forventninger, ikke bare blir lei seg, såret og skuffet når andre ikke har skjønt. De har jo ikke fått muligheten til å skjønne, så det står jo på den som ikke formidler FØR vedkommende blir skuffet. 

Så om dette er tilfellet med deg bør du jobbe med å kommunisere dine ønsker og forventninger i forkant. Etterpå er for sent. 

Føler jeg sier i fra om mine forventninger, men det er helst når ting gjentar seg at jeg sliter med å takle det.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Trolltunge skrev (25 minutter siden):

Kjempe bra svar, Trolltunge. ❤️

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Føler jeg sier i fra om mine forventninger, men det er helst når ting gjentar seg at jeg sliter med å takle det.

Er det en ting et langt forhold har lært meg er det at man må være svært tydelig. Å bli lei seg når den andre ikke respekterer noe har også lite for seg. Klar, tydelig og bestemt stå opp for seg selv er nødvendig. 

"Jeg blir lei meg når du ikke gjør det vi har avtalt." resulterer i noe slikt som at han antagelig tenker "Det var jo litt dumt, men det takler hun." Klar beskjed om at jeg ikke finner meg i... må til for at han forstår at jeg har klare grenser han gjør lurt i å ikke ignorere, for det blir tatt som svært respektløst, og det tolererer jeg ikke. Da er det i beste fall to klare meldinger, ofte bare en, og så får det konsekvenser for ham å ignorere den klare meldingen. Det forstår han på hvor bestemt jeg er. Ikke lei meg primært, selv om jeg kan bli det også, men det er ikke hva jeg formidler primært. "NEI til slikt!" er budskapet, og så klart bør man formidle ting. 

Selvfølgelig ikke angående helt urimelige ting. 

Man får ikke mer respekt enn man krever. Ikke ber om, men krever.

Hvorfor skal du takle at han ikke respekterer deg? Du skal jo ikke det. 

Endret av Trolltunge
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Klassiker her på KG. Ts har tydeligvis gått i seg selv og er kapabel til å innse hun ikke er perfekt og et av første kommentar er; 

– er du sikkert han ikke er en dust?….

Vel, i dette tilfellet er han nok en dust:

4 hours ago, AnonymBruker said:

Det er når f.eks har planer og han legger andre planer. Han ikke har tid til meg. Kommer flere timer for sent. Når han er brå og sur.. mye forskjellig egentlig.. 

Kjære deg, TS. Dette er jo ikke oppførsel fra hans side som handler om at du er hårsår! Som Trolltunge over skriver, du skal ikke takle at han ikke respekterer deg. Trist om han ikke skal klare å skjønne noe så grunnleggende som at han ikke legger andre planer når han allerede har lagt planer med deg, men du skriver i åpningsinnlegget at du ser dette "sliter på ham mer og mer". Så hvordan reagerer han når du prøver å ta opp noe så enkelt som hvorfor han bryter avtaler og legger andre planer, og kommer timesvis for sent? Selvsagt blir man følsom dersom ens egen partner er fullstendig uberegnelig.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Vel, i dette tilfellet er han nok en dust:

Kjære deg, TS. Dette er jo ikke oppførsel fra hans side som handler om at du er hårsår! Som Trolltunge over skriver, du skal ikke takle at han ikke respekterer deg. Trist om han ikke skal klare å skjønne noe så grunnleggende som at han ikke legger andre planer når han allerede har lagt planer med deg, men du skriver i åpningsinnlegget at du ser dette "sliter på ham mer og mer". Så hvordan reagerer han når du prøver å ta opp noe så enkelt som hvorfor han bryter avtaler og legger andre planer, og kommer timesvis for sent? Selvsagt blir man følsom dersom ens egen partner er fullstendig uberegnelig.

Vel, om jeg klager så har jeg vel fått beskjed om at jeg lager problemer ut av alt... og det har vel endt med at jeg lar være å si noe fordi han nesten gjør det slutt hvis jeg klager. Men selv om jeg velger å ikke si noe når det skjer om og om igjen så blir jeg jo lei meg, og jeg kunne ønske at jeg ikke reagerte slik hver gang. Jeg føler jo at det er jeg som lager dramaet hver gang fordi jeg klager.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker said:

Vel, om jeg klager så har jeg vel fått beskjed om at jeg lager problemer ut av alt... og det har vel endt med at jeg lar være å si noe fordi han nesten gjør det slutt hvis jeg klager. Men selv om jeg velger å ikke si noe når det skjer om og om igjen så blir jeg jo lei meg, og jeg kunne ønske at jeg ikke reagerte slik hver gang. Jeg føler jo at det er jeg som lager dramaet hver gang fordi jeg klager.

Da er nok dessverre problemet at han ikke respekterer deg eller er villig til å engang gjøre et forsøk. Ingen - ingen - med normalt utviklet empati synes det er helt greit å hele tiden avbryte avtaler og komme timesvis for sent, og så bli sur og anklage partneren for å lage problemer når dette blir tatt opp. Mulig han prøver å manipulere deg til å la ham gjøre akkurat slik han vil og legger skylda på deg for at du reagerer på drittoppførselen hans, men dette skal du ikke finne deg i. Det høres dessverre ut som du er litt på vei til å ha blitt manipulert til å tenke at det er du som er problemet her, men jeg håper du skjønner at dette ikke er sunt. Det er ikke du som "lager drama" fordi han bryter avtaler og kommer når det passer han, problemet er at han gjør dette mot deg. Er man sammen med noen skal man kunne stole på hverandre og ha det fint sammen, ellers kan man like gjerne være alene..

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...