Gå til innhold

Asperger og å ringe mange ganger.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg er en dame med asperger og med en far og en farfar som hadde asperger før han døde.  Alle oss tre kan ringe svært mange ganger på kort tid om mottakeren ikke tar telefonen.  Jeg skulle invitere et familiemedlem på kino og endte med å ringe henne 8 ganger og sende henne 3 meldinger fordi hun ikke tok telefonen. Først etter hun tok telefonen så jeg at dette var i overkant intensivt og at det hadde holdt å sende en melding.  Jeg vet også jeg kan irritere meg når pappa og farfar ringte like mange ganger i stedet for å bare vente på at jeg tok telefonen. Vet også at pappa blir irritert når noen ringer han drøssevis av ganger selv om han gjør det samme selv. 

Er det flere med asperger  som har det slik og kan det han noe med aspergeren?  Da jeg ringte for å invitere familiemedlemmet på kino følte jeg at det hastet veldig at hun fikk vite om kinoturen slik hun ikke gikk glipp av den. Men etterpå så jeg jo at det hadde holdt å sende 1 melding og at det heller ikke hadde vært krise for vedkommende om hun ikke fikk tidsnok beskjeden om at jeg inviterte henne på kino. 

Jeg prøver å ikke være så intensiv, men jeg glemmer det enkelte gange og da blir jeg veldig intensiv. 

Anonymkode: ec8f0...2cb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Husker du på ting om du setter hovedregler for deg selv? 

Invitasjoner/generelt prat/annet: Ring 1 gang, om ikke svar, send 1 melding. Vent på svar. 

Medisinsk kriser: ring flere ganger. 

De aller aller fleste, tar telefonen om de kan, om ikke, så er de opptatt. Ringer du flere ganger en 1 gang signaliserer du at det er noe superviktig, og de fleste blir bekymret da. Så du signaliserer nok, uten å mene det, at det er noe viktig/farlig. 

Anonymkode: bb44b...4bb

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kan nok ha noe å gjøre med aspergeren, ja. Men har det ikke slik selv, så det gjelder ikke alle.

Anonymkode: f6d9b...5aa

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en i fjern familie med aspergers som gjorde det samme da h*n var barn/tidlig ungdom. Nå går det mer i å ikke respektere at andre ikke orker 50+ meldinger på snapchat om ALT som skjer i livet. Mange har måtte slette han, fordi det hjelper ikke å si i fra heller. Men vi er glade i personen fordi altså :) Det kan bare bli litt mye...

Anonymkode: fa946...a88

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig skummet å ringe folk så mange ganger, for den gangen det er noe alvorlig og du trenger hjelp, så kommer ikke folk til å ta telefonen. Det er klassisk "å rope ulv, ulv".

Anonymkode: 6d7c0...f7c

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Husker du på ting om du setter hovedregler for deg selv? 

Invitasjoner/generelt prat/annet: Ring 1 gang, om ikke svar, send 1 melding. Vent på svar. 

Medisinsk kriser: ring flere ganger. 

De aller aller fleste, tar telefonen om de kan, om ikke, så er de opptatt. Ringer du flere ganger en 1 gang signaliserer du at det er noe superviktig, og de fleste blir bekymret da. Så du signaliserer nok, uten å mene det, at det er noe viktig/farlig. 

Takk. Jeg prøver somp huske på å ikke ringe fmange ganger. Men noen ganger så føler jeg at det haster veldig og skjønner først etterpå at jeg har ringt ekstremt mange ganger for noe som egentlig ikke var krise. 

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Det kan nok ha noe å gjøre med aspergeren, ja. Men har det ikke slik selv, så det gjelder ikke alle.

Anonymkode: f6d9b...5aa

Takk, skjønner at det ikke gjelder alle med asperger. Vet jo om folk med asperger som vil ha minst mulig kontakt med folk eller som sliter med angst som gjør at de ikke tør å ta kontakt. 

Just now, AnonymBruker said:

Vi har en i fjern familie med aspergers som gjorde det samme da h*n var barn/tidlig ungdom. Nå går det mer i å ikke respektere at andre ikke orker 50+ meldinger på snapchat om ALT som skjer i livet. Mange har måtte slette han, fordi det hjelper ikke å si i fra heller. Men vi er glade i personen fordi altså :) Det kan bare bli litt mye...

Anonymkode: fa946...a88

Skjønner og jeg prøver som sagt å ikke ringe så mange ganger. Jeg er bevisst på det. Har prøvd å si ifra til pappa også at han ikke må ringe så mange ganger. Og han husker på det i en kort periode også glemmer han det og ting blir som før han fikk beskjeden. 

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er veldig skummet å ringe folk så mange ganger, for den gangen det er noe alvorlig og du trenger hjelp, så kommer ikke folk til å ta telefonen. Det er klassisk "å rope ulv, ulv".

Anonymkode: 6d7c0...f7c

Enig. Det er også en av grunnene til at jeg prøver å ikke ringe så mange ganger. Slik at det ikke ender med at ingen tar telefonen den dagen det virkelig skjer noe alvorlig .

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Takk. Jeg prøver somp huske på å ikke ringe fmange ganger. Men noen ganger så føler jeg at det haster veldig og skjønner først etterpå at jeg har ringt ekstremt mange ganger for noe som egentlig ikke var krise. 

Det skjønner jeg. Er lett for alle å bli revet med i øyeblikkene. 

Din fordel er jo at du vet at du har aspergers, og da skjønner du jo hvorfor hjernen din fungerer som den fungerer. Så må du bare finne verktøy som fungerer for deg. Sett deg ned å tenk gjennom hva som virkelig er kriser som man må ringe mange ganger om. Når man tenker over det så er det ikke så mange egentlig. 

Om ting brenner så skal du jo ringe brannvesenet, ikke en annen person. 

Det er egentlig kun om det ligger en person for døden og man ønsker å få tak i noen som må rekke å si adjø (litt satt på spissen) men det er ikke så mange greier man egentlig må ringe mange ganger om. 

Som i eksemplet ditt over, dersom personen du prøvde å ringe så mange ganger ang billetter, var for opptatt til å ta telefonen, så er sjansen stor for at de var for opptatt til å være med på det billettene skulle brukes til. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det faller kanskje inn under det å ha rigid tankegang. Du har fiksert på at "nå skal Ellen få beskjed om kinotur". Når hun ikke tar telefonen, klarer du ikke legge en alternativ plan. Hun må få beskjed NÅ, for det var planen. Hjernen skjønner ikke at ok, hun tar ikke telefonen, da må jeg legge en helt ny plan. Den bare gønner på med den opprinnelige planen, som er å ringe og gi beskjed NÅ. 

Jeg har aspergers, og sliter veldig med slike ting. Jeg går helt i lås når ting ikke går helt som jeg hadde planlagt. Om jeg skulle gi en beskjed til noen, og ikke får gjort det, føler jeg meg helt panisk, blir kjempestresset, osv. Selv om det egentlig ikke er krise, og det hadde gått helt fint å bare sende en melding, prøve igjen om noen timer osv. 

Anonymkode: 1fc0e...2c1

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker said:

Det faller kanskje inn under det å ha rigid tankegang. Du har fiksert på at "nå skal Ellen få beskjed om kinotur". Når hun ikke tar telefonen, klarer du ikke legge en alternativ plan. Hun må få beskjed NÅ, for det var planen. Hjernen skjønner ikke at ok, hun tar ikke telefonen, da må jeg legge en helt ny plan. Den bare gønner på med den opprinnelige planen, som er å ringe og gi beskjed NÅ. 

Jeg har aspergers, og sliter veldig med slike ting. Jeg går helt i lås når ting ikke går helt som jeg hadde planlagt. Om jeg skulle gi en beskjed til noen, og ikke får gjort det, føler jeg meg helt panisk, blir kjempestresset, osv. Selv om det egentlig ikke er krise, og det hadde gått helt fint å bare sende en melding, prøve igjen om noen timer osv. 

Anonymkode: 1fc0e...2c1

Takk. Ja, jeg er en av aspergerne som kan være ekstremt rigid og ikke klare å legge alternative planer når ting ikke går som planlagt. Jeg bare gønner på med den opprinnelige planen som du sier. 

TS

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en datter med asperger (tenåring), og det var interessant å lese dette. Hun ringer aldri, men hun sender mange smser rett etter hverandre, likelydende. "Jeg vil til byen etter skolen og kjøpe nytt pennal!" Kan jeg få fem gangher etter hverandre, på under ett minutt. Så: "Hallo????" Svar da!!!! osv. Det er ikke uvanlig at jeg har fått 20 smser fra henne med eskalerende krisestemning etter at jeg har vært på et halvtimes møte med jobben uten å ha med meg telefon inn.

Det er utrolig slitsomt, og det føles som hun blir så sint på meg når jeg ikke svarer med en gang. Men kanskje det er "vanlig" blant aspergere, og at jeg ikke trenger å ta det så personlig...

Anonymkode: 2e879...2d6

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...