Gå til innhold

Hvorfor psykologisk behandling?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva er det med psykologisk behandling som hjelper egentlig? Jeg er veldig reflektert og kan mange teknikker for å slappe av, men det hjelper ikke så  mye. Hva mer kan en psykolog bidra med og hvorfor er det behandling, hvis man gjør det samme som jeg prøver å gjøre på egenhånd? Syns nesten det blir verre når jeg sitter og reflekterer (kognitiv terapi? ) på meg selv og noen ganger blir det verre av å prøve å puste osv 

Anonymkode: 8c16b...0e9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nå sier du ikke hva du sliter med og da er det jo vanskelig å foreslå behandling til deg. Det finnes mye mer enn vanlig samtaler slik du nevner. 
Feks. Ulike eksponeringsterapier OL. 

Anonymkode: e5690...17f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nå sier du ikke hva du sliter med og da er det jo vanskelig å foreslå behandling til deg. Det finnes mye mer enn vanlig samtaler slik du nevner. 
Feks. Ulike eksponeringsterapier OL. 

Anonymkode: e5690...17f

Bare generelt, lurer på hvordan hvorfor terapi fungerer når det bare er ting man må gjøre eller prøve selv, hvorfor kan man ikke like gjerne finne diverse metoder på nettet eller i bøker og gjøre på egenhånd 

hva er det psykologen tilfører og gjør at det kan kalles behandling 

AnonymBruker
Skrevet

En hovedutfordring er at man ikke greier å se seg selv og problematikken utenfra, særlig ikke når man har psykisk sykdom. Det er svært vanskelig og for noen er det helt umulig. Ellers ville man ikke hatt et problem, ikke sant. En ufaglært kan ikke sette diagnose på seg selv og ikke vite om hen jobber på riktig måte med sykdommen/problemet. Behandler har også flere års utdannelse og mange års erfaring, for å nevne noe... 

Anonymkode: 3b270...2ce

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bare generelt, lurer på hvordan hvorfor terapi fungerer når det bare er ting man må gjøre eller prøve selv, hvorfor kan man ikke like gjerne finne diverse metoder på nettet eller i bøker og gjøre på egenhånd 

hva er det psykologen tilfører og gjør at det kan kalles behandling 

Så fordi det finnes bøker om matematikk, ledelse, medisin, pedagogikk osv tenker du at du bare kan lese dem og så plutselig være lærer, lege, forsker, sjef osv??? Lykke til sier jeg bare!

Anonymkode: d2588...32e

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Så fordi det finnes bøker om matematikk, ledelse, medisin, pedagogikk osv tenker du at du bare kan lese dem og så plutselig være lærer, lege, forsker, sjef osv??? Lykke til sier jeg bare!

Anonymkode: d2588...32e

Nei, men jg spør hva en psykolog kan bringe inn i tillegg til at de bare ber deg bruke de metodene? Kan du ikke svare,

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, men jg spør hva en psykolog kan bringe inn i tillegg til at de bare ber deg bruke de metodene? Kan du ikke svare,

Det kommer an på hva du sliter med. Jeg går i emosjonsfokusert terapi. Psykologen hjelper meg bli oppmerksom på når jeg ikke forholder meg til følelsene mine. Jeg er en ekspert på å lure meg selv, til tross for masse kunnskap om psykologi. Med en psykolog blir jeg "avslørt" og etterhvert bedre på å kjenne på følelser.

Anonymkode: 3214f...8bc

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Psykologen min hjelper meg å kjenne igjen mønster i tanker og adferd så det er lettere å bli bevisst hva jeg gjør som opprettholder depresjonen min. Jeg har alltid slitt med ting, og jeg har jo hatt en viss anelse om hva som er galt, men å få det satt mer i et system, og klargjøre mer hvorfor jeg gjør det jeg gjør hjelper meg å forstå meg selv bedre. 

Jeg har også mye selvinnsikt, er oppegående og kunnskapsrik, men å sitte midt i smørja og greie å tenke klart om egen situasjon er utrolig vanskelig. Psykologer går til psykolog ved behov, det er en grunn til det. 

Anonymkode: f3b26...c95

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du har allerede fått svar, det er vanskelig å se seg selv utenefra. Selv psykologer med mte erfarng går til andre psykologer for å f behandlibg, selv om de kan teorien betyr ikke det at de greier å anvende den på seg selv. Mann er for nære til sg selv ofte til å se på det objektivt. Meneskelig kontakt er også viktig i mange situasjoner, du får ikke samme utbytte av å tenke på noe allene som å snake med et annet menneske om tema. Men det komner jo veldig ann på hva du skal behandles for og vilken typpe behandling det er snak om... Du kan ha helt andre behov en meg og da vill jo terapeuten bidra med andre ting, så umulig å si med sikkerhet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg går også i emosjonsfokusert terapi, jeg synes det har vært utfordrende, jeg har vært veldig usikker på om det hjalp og hvordan. Men jeg tror det er to ting som har vært viktige, det ene er at bare det å kunne snakke om ting med en utenforstående har vært fint/nyttig/lærerikt. I tillegg er det dette med at det har blitt klarere for meg hva jeg egentlig sliter med, hva som er kjernen i problemet og tunge ting jeg har båret på tidligere har blitt lettere (uten at jeg egentlig skjønner helt hvordan). Det har vært tidkrevende, for det er ikke bare selve timene som tar tid og energi, men det foregår en slags kontinuerlig prosess i hodet og kroppen også.

Anonymkode: f6c79...570

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Kognitiv terapi handler ikke om selvrefleksjon. Det handler om å lære å tenke annerledes om situasjonen. Finne ut hva en sier til selv om ting. Tanker en har som ikke er sanne.

Anonymkode: 967ee...3ba

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det er flott at du spør.

Men det blir altså noe helt annet å snakke med en annen enn med seg selv. to hoder er ofte bedre enn ett på å løse problemer om en snakker godt sammen.

Men det er også ett poeng at det er en som ikke er en del av din verden ellers. En venn eller lignende vil ikke kunne være like nøytral. Følelser vil involveres selv om en prøver la være En terapeut skal du heller ikke trenge ts hensyn til slik en ofte gjør med kjente. 

det er også slik at det tar lang tid å forstå forskjellige grener av terapiverden. Derfor utdannelsen som tar lang tid

Det sagt: etter å vært hos flere terapeuter  enn jeg kan huske i min litt skakke « karriere» er det flere som ikke har hjulpet det grann og noen gjorde det verre. 
Så jeg er litt skremt om det er slik at en bare tenker at om folk kommer seg ril psykolog så ordner det seg. Teraputer er også bare mennesker. Og forskjellige. Og den en syns er håpløs passer bra sammen en annen.

Det sagt: når en treffer en som ser deg og som stopper deg i din prat på de riktige steder for å kommentere noe de ser, kan det være en helt utrolig øyeåpner. Alle,selv de mest friske, har blindsoner i seg selv de umulig kan se. Slik er alle. Og for det meste er ikke det egentlig ett problem. Men noen ganger funker det ikke.. Elker noe funker ikke.   Så når en har sett og sett på det selv kan det være greit å få ens annen vurdering og se om det er noe å hente der. 

Da kan det brått vise seg at noen mønster en har er noe den utdannede kan noe om, har erfart før og kan dytte i på riktig måte. Komme med ett perspektiv en selv så mye en har tenkt ikke har sett 

Men igjen: ikke sikkert en møtet en en syns resonnerer med en første gang en prøver det ut. Det er endel personkjemi involvert også. 

Anonymkode: 0fd07...f09

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hva er det med psykologisk behandling som hjelper egentlig? Jeg er veldig reflektert og kan mange teknikker for å slappe av, men det hjelper ikke så  mye. Hva mer kan en psykolog bidra med og hvorfor er det behandling, hvis man gjør det samme som jeg prøver å gjøre på egenhånd? Syns nesten det blir verre når jeg sitter og reflekterer (kognitiv terapi? ) på meg selv og noen ganger blir det verre av å prøve å puste osv 

Behandling handler om å kartlegge plagene du har i hverdagen. En psykolog kan hjelpe deg til å finne årsak til det som ligger bak. Ofte må man tilbake til barndom og opplevelser, relasjoner i livet og se om det er et mønster. 
ofte kan en ha frykt for ting som kan ha en sammenheng med noe du har opplevd som barn/ ungdom. Da får du bearbeidet det gamle, se ting i perspektiv, forstå mer av deg selv. Forstå hvorfor du handler som du gjør, og psykologen vil utfordre deg. 
De har ikke 8 år profesjons utdannelse for å bare lytte. 
med har etterutdanninger og spesialisert seg på ulike terapi metoder.

hvis en tror man bare kan «behandle» seg selv er det lett å bare tenke og gruble i ring. Enkelte ting og ganske mye kan vi fikse selv, men er plagene så stor at det hindrer livskvalitet og gir deg store begrensninger i livet er det verdt å la en profesjonell tenke sammen med deg

Anonymkode: e0e9f...4b1

AnonymBruker
Skrevet

Psykologer har mer kunnskap enn deg og alt det du kan tilnærme deg. For når du leser på nettet eller i bøker kommer du over mye unyttig, ting som ikke er relevant og tibg du ikke forstår. Også har de mer erfaring. Ser ting du ikke ser og kan behandlinger som passer til det. 

En psykolog sin oppgave er å veilede deg. Du må gjøre jobben uansett type behandling. 

Nettet og bøker kan gi deg mye feilinformasjon og veilede deg feil. Det tar kortere tid å bli friskere med en psykolog nettopp pga det jeg skrev øverst. 

Jeg kjenner folk som skryter av stor selvinnsikt, men f.eks ikke ser selv at de heletiden havner i konflikter og vonde situasjoner av en grunn. Det er ikke alt man skjønner og ser selv. 

Anonymkode: 756d2...093

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...