AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #1 Del Skrevet 14. juni 2023 Vurderer å velge denne studieretningen til neste år. Noen som vil si litt om studiet og jobbutsikter etter en er ferdigutdannet? Dersom jeg velger å ta studiet på BI, er det en bra skole? Anonymkode: 36ab0...83b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elsa Kristine Skrevet 14. juni 2023 #2 Del Skrevet 14. juni 2023 Jeg er siv.øk, og har aldri angret! Du får riktignok ikke en "spesialiert" utdannelse, men mulighetene er MANGE, og du låser deg ikke til et yrke. Lykke til! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 14. juni 2023 #3 Del Skrevet 14. juni 2023 BI er dyrt, så hvorfor akkurat BI? Jeg er siviløkonom og trives med det, men føler meg av og til vel mye som kontorrotte. Mulighetene er så mange at det nesten ikke er vits i å skrive om. 😅 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #4 Del Skrevet 14. juni 2023 Du kan søke om BI’s stipend. Datteren min fikk det. Får dekket 5 års studier, men det krever jobbing. Jeg tror hun mister stipendet hun får et snitt på C. Hun ligger stor sett på A, men jobber beinhardt. Anonymkode: d7ad9...64a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Majer Skrevet 14. juni 2023 #5 Del Skrevet 14. juni 2023 BI koster like mye som mange MBA grader på prestisjeuniversiteter. Skal du gå på annet enn NHH er BI allikevel godt ansett. Ville nok tatt bachelor et annet sted og master på BI. Da sparer du en del penger og BI ser best ut på masternivå uansett. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #6 Del Skrevet 14. juni 2023 Jeg er samfunnsøkonom og enig med de andre som har svart. Siviløkonom virker å være en av de mest allsidige og mest lønnsomme utdanningene. Virker som et svært godt valg. Hadde jeg valgt om igjen hadde jeg muligens blitt siviløkonom i stedet for samfunnsøkonom, siden det er en mer allsidig utdannelse. Ikke at jeg angrer på at jeg tok samfunnsøkonomi, det er en god utdannelse det også. Og med samfunnsøkonomi kunne man studere i Oslo gratis(på UiO) som også er et pluss. Anonymkode: e03a8...db3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #7 Del Skrevet 14. juni 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg er samfunnsøkonom og enig med de andre som har svart. Siviløkonom virker å være en av de mest allsidige og mest lønnsomme utdanningene. Virker som et svært godt valg. Hadde jeg valgt om igjen hadde jeg muligens blitt siviløkonom i stedet for samfunnsøkonom, siden det er en mer allsidig utdannelse. Ikke at jeg angrer på at jeg tok samfunnsøkonomi, det er en god utdannelse det også. Og med samfunnsøkonomi kunne man studere i Oslo gratis(på UiO) som også er et pluss. Anonymkode: e03a8...db3 Kan man ikke bli siv.øk også gratis i Olso da? På Høgskolen på Bislet? Anonymkode: 8bec8...4d4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #8 Del Skrevet 14. juni 2023 Just now, AnonymBruker said: Kan man ikke bli siv.øk også gratis i Olso da? På Høgskolen på Bislet? Anonymkode: 8bec8...4d4 Meg du siterte. Du har rett og jeg tok feil. Anonymkode: e03a8...db3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 15. juni 2023 #9 Del Skrevet 15. juni 2023 7 hours ago, AnonymBruker said: Jeg er samfunnsøkonom og enig med de andre som har svart. Siviløkonom virker å være en av de mest allsidige og mest lønnsomme utdanningene. Virker som et svært godt valg. Hadde jeg valgt om igjen hadde jeg muligens blitt siviløkonom i stedet for samfunnsøkonom, siden det er en mer allsidig utdannelse. Ikke at jeg angrer på at jeg tok samfunnsøkonomi, det er en god utdannelse det også. Og med samfunnsøkonomi kunne man studere i Oslo gratis(på UiO) som også er et pluss. Anonymkode: e03a8...db3 Og jeg motsatt, skulle ønske jeg tok samfunnsøkonomi. 😅 Men det er mer av ren interesse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #10 Del Skrevet 15. juni 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg er samfunnsøkonom og enig med de andre som har svart. Siviløkonom virker å være en av de mest allsidige og mest lønnsomme utdanningene. Virker som et svært godt valg. Hadde jeg valgt om igjen hadde jeg muligens blitt siviløkonom i stedet for samfunnsøkonom, siden det er en mer allsidig utdannelse. Ikke at jeg angrer på at jeg tok samfunnsøkonomi, det er en god utdannelse det også. Og med samfunnsøkonomi kunne man studere i Oslo gratis(på UiO) som også er et pluss. Anonymkode: e03a8...db3 Jeg vurderer å studere samfunnsøkonomi, er det kun fordi sivøk er mer allsidig at du ville valgt det? Anonymkode: a8ac9...feb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #11 Del Skrevet 15. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg vurderer å studere samfunnsøkonomi, er det kun fordi sivøk er mer allsidig at du ville valgt det? Anonymkode: a8ac9...feb Jeg vurderte sto mellom begge to. Tar nå en master i øk ad men spesialisering samfunnsøkonomi. Har alle valg fag innen samfunnsøkonomi (ikke regnskap, bærefraft jus eller hva enn man kan velge) Følte der mer allsidig slik. Og lettere å få jobb Anonymkode: 139b7...1a8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #12 Del Skrevet 15. juni 2023 En til siv.øk her 💁♀️ Utdanningen er vel en av de aller mest anerkjente, med utsikter til veldig god lønn og en hav av ulike jobbmuligheter. Likevel vil jeg si; det er et krevende studie og du må være motivert til selve jobbingen senere innen økonomi. Jobb innen økomomi er som regel både stressende og krevende. Vær forberedt på at det ikke er noen dans på roser, det er en grunn som ligger bak en etterhvert god lønn (for den kommer heller ikke kanskje helt med en gang, du må jobbe for den og). Er du en analytisk person, faglig sterk,sterk mentalt og litt tøff i businesslivet, vil siv.øk passe fint! Jeg har aldri angret på studiet, men ser flere i kullet som har slitt litt og byttet retning. Det er som alle jobber, ingen enkel vei til en god jobb med god lønn. Anonymkode: f6b6b...140 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #13 Del Skrevet 15. juni 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: En til siv.øk her 💁♀️ Utdanningen er vel en av de aller mest anerkjente, med utsikter til veldig god lønn og en hav av ulike jobbmuligheter. Likevel vil jeg si; det er et krevende studie og du må være motivert til selve jobbingen senere innen økonomi. Jobb innen økomomi er som regel både stressende og krevende. Vær forberedt på at det ikke er noen dans på roser, det er en grunn som ligger bak en etterhvert god lønn (for den kommer heller ikke kanskje helt med en gang, du må jobbe for den og). Er du en analytisk person, faglig sterk,sterk mentalt og litt tøff i businesslivet, vil siv.øk passe fint! Jeg har aldri angret på studiet, men ser flere i kullet som har slitt litt og byttet retning. Det er som alle jobber, ingen enkel vei til en god jobb med god lønn. Anonymkode: f6b6b...140 Hva om man heller ønsker en ok jobb med ok lønn, og en jobb som ikke er så veldig stressende? siv øk byr vel på noen sånne muligheter også håper jeg? Anonymkode: 8bec8...4d4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #14 Del Skrevet 15. juni 2023 Altfor mange som utdanner seg til Siviliøkonom for tiden. Jobbutsiktene over tid er nok dalende. Ville heller satset på å lære noe mer håndfast som teknologi/IT. Anonymkode: 3719f...af8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 15. juni 2023 #15 Del Skrevet 15. juni 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: En til siv.øk her 💁♀️ Utdanningen er vel en av de aller mest anerkjente, med utsikter til veldig god lønn og en hav av ulike jobbmuligheter. Likevel vil jeg si; det er et krevende studie og du må være motivert til selve jobbingen senere innen økonomi. Jobb innen økomomi er som regel både stressende og krevende. Vær forberedt på at det ikke er noen dans på roser, det er en grunn som ligger bak en etterhvert god lønn (for den kommer heller ikke kanskje helt med en gang, du må jobbe for den og). Er du en analytisk person, faglig sterk,sterk mentalt og litt tøff i businesslivet, vil siv.øk passe fint! Jeg har aldri angret på studiet, men ser flere i kullet som har slitt litt og byttet retning. Det er som alle jobber, ingen enkel vei til en god jobb med god lønn. Anonymkode: f6b6b...140 Jeg er ikke helt enig i at det er et krevende studie. Det er et helt normalt krevende studie, ikke noe unikt. Og man kan fint finne seg en grei 8-4 jobb med en slik utdanning uten noe høyt press. Det er jo det som er fint med utdanningen, den er allsidig og legger tilrette både for de som vil sikte høyt og de som vil ha en mer ordinær controllerstilling uten og alt mulig i mellom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #16 Del Skrevet 15. juni 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hva om man heller ønsker en ok jobb med ok lønn, og en jobb som ikke er så veldig stressende? siv øk byr vel på noen sånne muligheter også håper jeg? Anonymkode: 8bec8...4d4 Jo selvsagt, klart de jobbene finnes. Men ned denne utdannelsen forventes det også mye av deg. Anonymkode: f6b6b...140 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #17 Del Skrevet 15. juni 2023 40 minutter siden, AnonymBruker said: Jo selvsagt, klart de jobbene finnes. Men ned denne utdannelsen forventes det også mye av deg. Anonymkode: f6b6b...140 Som i at det ikke er så lett å få jobber uten mye stress og stort ansvar med denne utdannelsen? Anonymkode: 8bec8...4d4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #18 Del Skrevet 15. juni 2023 15 hours ago, AnonymBruker said: Jeg vurderer å studere samfunnsøkonomi, er det kun fordi sivøk er mer allsidig at du ville valgt det? Anonymkode: a8ac9...feb Meg du siterte som har master i samfunnsøkonomi. Ja, er fordi siviløkonom er litt mer allsidig enn samfunnsøkonomi at jeg kanskje ville valgt samfunnsøkonomi om jeg skulle gjøre alt på nytt igjen. MEN det er ikke slik at jeg angrer på samfunnsøkonomi-utdannelsen. Jeg syntes stuidet var svært interessant og det ga jobbene jeg ønsket. Samfunnsøkonomer har et svært godt arbeidsmarked, med spennende jobbe og godt betalte jobber. Jeg vile også mye heller tatt samfunnsøkonomi på UiO(eller et annet universitet) ennn siviløkonom på BI, fordi UiO er gratis og BI koster mye penger. Jeg tok bachelor + master på UiO. Der har man flere valgfag enn på profesjonsstudiet(femårig integrert master). Vet om flere som tok regnskapsfag som valgfag og da får man jo noe som minner om siviløkonom-graden. Så man kan gjøre graden mer allsidig om man vil det. På UiO har de også mange valgfag i samfunnsøkonomi og man kan også spisse graden mot phd. Vil også legge til at man kan få mange av de samme jobbene som siviløkonomer som samfunnsøkonom. Det er ikke slik at man kun kan få samfunnsøkonom-jobber som samfunnsøkonom. Man kan få jobbene i finans, strategikonsulent-jobbene, analytiker-stillinger, osv. Og det går også an å få revisjonsjobber. Har du lyst til å studere samfunnsøkonomi så er det absolutt ikke et dårlig valg! Tror ikke du angrer uansett om du blir samfunnsøkonom eller siviløkonom. Eller i hvert fall om du synes mattebaserte fag er greit(eller gøy). Det er nesten betingelsen for å komme gjennom studiet. Anonymkode: e03a8...db3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #19 Del Skrevet 15. juni 2023 9 hours ago, Albbas said: Jeg er ikke helt enig i at det er et krevende studie. Det er et helt normalt krevende studie, ikke noe unikt. Jeg er hun som er samfunnsøkonom. Samfunnsøkonomi minner om siviløkonom-studiet og enig i at studiene ikke er unormalt krevende. Er man god i matte kan man nok også synes mange av fagene er enkle. Men også omvendt. Om mattebaserte fag er helt jævlig så kan samfunnsøkonomi og siviløkonom trolig bli ganske grevende. Anonymkode: e03a8...db3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 16. juni 2023 #20 Del Skrevet 16. juni 2023 5 hours ago, AnonymBruker said: Jeg er hun som er samfunnsøkonom. Samfunnsøkonomi minner om siviløkonom-studiet og enig i at studiene ikke er unormalt krevende. Er man god i matte kan man nok også synes mange av fagene er enkle. Men også omvendt. Om mattebaserte fag er helt jævlig så kan samfunnsøkonomi og siviløkonom trolig bli ganske grevende. Anonymkode: e03a8...db3 Matematisk er samfunnsøkonomi betydelig mer krevende enn siviløkonom. På siv.øk kan man styre unna de matematikktunge fagene, bortsett fra det innledende matematikkurset som ikke er særlig krevende. Det er krevende hvis man sliter med matte, men man kan jo ikke kalle et helt studie krevende utfra ett av fagene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå