AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #1 Skrevet 14. juni 2023 Hei. Jeg og samboer har kjøpt en air condition fordi det er så varmt her på Østlandet nå. Den kostet nærmere 5 tusen. Vi har to barn (8 og 11 år) med hvert sitt rom som også blir varme når det er så varmt ute. Samboer og jeg er enig i at vi ikke kan bruke 15 tusen på flere air conditioner, men at nå som det er meldt varmere kan utfordringene komme med at barna ikke får sove. Samboer mener da at barna skal sove i vår seng (en og en, bytte på, eller sammen med han mens jeg tar ett av de andre rommene fordi det ikke er like viktig for meg med air condition da jeg reagerer på bråket) Jeg er høygravid og vi venter baby om 3-4 uker. Vi har forsøkt å sove med barna før og det har ikke vært behagelig for noen av oss, og kun resultert i krangling og at det blir mas om å få sove inne hos oss hver natt. Jeg er bekymret fordi jeg vet at skal det ligge en på 8 eller 11 mellom oss på natta så kommer ikke jeg til å få sove noe godt og barna vet ikke forskjell på engangstilfelle (altså de ukene som blir værst på natta nå) og ellers i hverdagen. Da har man spesielt fra 8 åringen ett konstant mas om å få sove i vår seng og samboer ser ikke konsekvensen med å la h*n få viljen sin engang i blandt, men det gjør jeg - og det er at h*n kan fake mareritt for å komme i sengen, tidligere har h*n tisset ned madrassen med vilje for å sove hos oss og søskenet på 11 begynner også og gnåle om å sove med oss fordi det er urettferdig at den andre får. Vi har vært konsekvente og sagt nei og ikke hatt noe tull eller problemer på 8-9 mnd og det har fungert veldig fint for alle sammen, men nå som varmen har kommet og vi har kjøpt air condition (etter samboers ønske) så er tema oppe igjen, fordi det er stas og deiligere hos oss. Jeg hadde ikke hatt ett problem med å sove dårlig en natt eller 8 men fordi vi venter baby om såpass kort tid så skjønner jeg ikke hvordan vi skal få det best for alle. For jeg ønsker ikke ligge i sengen med samboer, ett barn mellom oss som tar en god del plass, og en baby inntil puppen/i bedside criben, for så å ligge å amme og måtte ta ekstra hensyn fordi en på 8 eller 11 ligger i sengen vår og jeg da ikke kan snakke med samboer om baby er våken, fordi det andre barnet sover. Men problemet her er at samboeren er litt svak, og «ikke ser problemet» i ting, som veldig ofte nettopp kan bli det. Får 8 åringen sove hos oss nå før baby kommer, så vil det bli helt gærent når babyen kommer. 11 åringen vil også være sutrete fordi h*n ikke sover med oss (skjønner ikke hvorfor det er så stas jeg) og samboer vil da for å ikke gjøre 11 åringen sur la h*n sove hos oss annenhver natt og bytte med søskenet, og da har vi igjen en på 8 som fint kan slå seg vrang fordi h*n ikke helt forstår det med å bytte på annenhver gang/at nå må søskenet få lov også. beklager langt innlegg, men jeg vet ikke hva vi kan gjøre. Ett forslag er at det ene barnet har køyeseng, da får de sove sammen der og vi sette AC’n der, men da slår samboer seg vrang igjen fordi han ikke får sove uten sier han, enda vi aldri har hatt det før.. har også sagt vi kan kjøpe vifte- men samboer sier det ikke hjelper mot 30 grader… hvordan løser dere det? Hadde jeg ikke vært gravid og skulle hatt en baby så hadde jeg fint kunne sove på ett av barnerommene, men pga at vi ikke har råd eller mulighet på lang tid til eget rom til baby så må vi venne baby til å sove sammen med oss (krysser fingrene for at h*n sover i bedside criben sin) og da kan vi ikke være 4-5 stykk på det lille soverommet. Da får ikke alle sove godt og det kommer bare til å bli tull. Anonymkode: 0f26f...5ee
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #2 Skrevet 14. juni 2023 Vifte hjelper! Vi bruker kun det, og utgjør stor forskjell. Samtidig så holder du rommene kjøligere ved å stenge solen ute, altså luft godt på morgenene eller når solen ikke ligger på vinduet, deretter dra for rullegardinen/gardinen. Og lukk døra til soverommet. Isolere varmen ute. Anonymkode: 087bd...d83 2
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #3 Skrevet 14. juni 2023 Har dere mulighet til å sette inn en ekstraseng på soverommet ? En reiseseng av noe slag vil vel også fungere Anonymkode: 7443c...bd4
Tanuki Skrevet 14. juni 2023 #4 Skrevet 14. juni 2023 Horfor ikke kjøpe vifter? Vi har AC på vårt soverom og 3 ekstra vifter vi kan plassere ettersom vi trenger det. Jeg er også gravid, men har ganske høy toleranse for varme så har ikke trengt vifte eller AC enda. Foreløpig holder det med åpne vinduer slik at vi får en behagelig trekk.
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #5 Skrevet 14. juni 2023 Barna får vifter og aircondition har vi på varmepumpa. Hatt flere sånne sommere og noe søvmmangel må man regne med. Ungene klarer det fint. Anonymkode: 3e9d9...d7d
lillevill Skrevet 14. juni 2023 #6 Skrevet 14. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hei. Jeg og samboer har kjøpt en air condition fordi det er så varmt her på Østlandet nå. Den kostet nærmere 5 tusen. Vi har to barn (8 og 11 år) med hvert sitt rom som også blir varme når det er så varmt ute. Samboer og jeg er enig i at vi ikke kan bruke 15 tusen på flere air conditioner, men at nå som det er meldt varmere kan utfordringene komme med at barna ikke får sove. Samboer mener da at barna skal sove i vår seng (en og en, bytte på, eller sammen med han mens jeg tar ett av de andre rommene fordi det ikke er like viktig for meg med air condition da jeg reagerer på bråket) Jeg er høygravid og vi venter baby om 3-4 uker. Vi har forsøkt å sove med barna før og det har ikke vært behagelig for noen av oss, og kun resultert i krangling og at det blir mas om å få sove inne hos oss hver natt. Jeg er bekymret fordi jeg vet at skal det ligge en på 8 eller 11 mellom oss på natta så kommer ikke jeg til å få sove noe godt og barna vet ikke forskjell på engangstilfelle (altså de ukene som blir værst på natta nå) og ellers i hverdagen. Da har man spesielt fra 8 åringen ett konstant mas om å få sove i vår seng og samboer ser ikke konsekvensen med å la h*n få viljen sin engang i blandt, men det gjør jeg - og det er at h*n kan fake mareritt for å komme i sengen, tidligere har h*n tisset ned madrassen med vilje for å sove hos oss og søskenet på 11 begynner også og gnåle om å sove med oss fordi det er urettferdig at den andre får. Vi har vært konsekvente og sagt nei og ikke hatt noe tull eller problemer på 8-9 mnd og det har fungert veldig fint for alle sammen, men nå som varmen har kommet og vi har kjøpt air condition (etter samboers ønske) så er tema oppe igjen, fordi det er stas og deiligere hos oss. Jeg hadde ikke hatt ett problem med å sove dårlig en natt eller 8 men fordi vi venter baby om såpass kort tid så skjønner jeg ikke hvordan vi skal få det best for alle. For jeg ønsker ikke ligge i sengen med samboer, ett barn mellom oss som tar en god del plass, og en baby inntil puppen/i bedside criben, for så å ligge å amme og måtte ta ekstra hensyn fordi en på 8 eller 11 ligger i sengen vår og jeg da ikke kan snakke med samboer om baby er våken, fordi det andre barnet sover. Men problemet her er at samboeren er litt svak, og «ikke ser problemet» i ting, som veldig ofte nettopp kan bli det. Får 8 åringen sove hos oss nå før baby kommer, så vil det bli helt gærent når babyen kommer. 11 åringen vil også være sutrete fordi h*n ikke sover med oss (skjønner ikke hvorfor det er så stas jeg) og samboer vil da for å ikke gjøre 11 åringen sur la h*n sove hos oss annenhver natt og bytte med søskenet, og da har vi igjen en på 8 som fint kan slå seg vrang fordi h*n ikke helt forstår det med å bytte på annenhver gang/at nå må søskenet få lov også. beklager langt innlegg, men jeg vet ikke hva vi kan gjøre. Ett forslag er at det ene barnet har køyeseng, da får de sove sammen der og vi sette AC’n der, men da slår samboer seg vrang igjen fordi han ikke får sove uten sier han, enda vi aldri har hatt det før.. har også sagt vi kan kjøpe vifte- men samboer sier det ikke hjelper mot 30 grader… hvordan løser dere det? Hadde jeg ikke vært gravid og skulle hatt en baby så hadde jeg fint kunne sove på ett av barnerommene, men pga at vi ikke har råd eller mulighet på lang tid til eget rom til baby så må vi venne baby til å sove sammen med oss (krysser fingrene for at h*n sover i bedside criben sin) og da kan vi ikke være 4-5 stykk på det lille soverommet. Da får ikke alle sove godt og det kommer bare til å bli tull. Anonymkode: 0f26f...5ee Dere trenger varmepumpe, ikke air condition. Air co med sånn pølse som henger ut vinduet bråker og er kjipt og funker dårlig etter min erfaring. Skaff dere også gardiner som stenger ute sola om dagen, og luft ut om natta og kveld. da blir det kjøligere inne. 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #7 Skrevet 14. juni 2023 Det hjelper godt med bordvifte . Får slike til noen hundrelapper. Lufta føles kjøligere når den er i bevegelse. Og så store barn i senga når baby kommer hvert øyeblikk?? Hva tenker han på egentlig Anonymkode: e2ccd...4a0
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #8 Skrevet 14. juni 2023 Hva med å kjøle ned barnerommene først? Anonymkode: 99eaf...883
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #9 Skrevet 14. juni 2023 Kan dere sette dørene til soverommene opp og ha den utenfor? Anonymkode: cfca1...2b8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå