ailatan Skrevet 14. juni 2023 #1 Skrevet 14. juni 2023 (endret) Jeg spiser ikke kjøtt, men spiser egg, melkeprodukter og fisk.. Jeg har en baby på 7 mnd og føler jeg ikke kan unnlate kjøtt til han pga far spiser vanlig og er i mot dette. Men er det farlig og gi han vegetar produkter?! Lider han av å ikke bli fora med kjøtt?! Endret 14. juni 2023 av ailatan
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #2 Skrevet 14. juni 2023 du burde ihvertfall ikke gi ultraprosseserte vegetar alternativer, det er ikke sundt. Gi fisk og egg, og melkeprodukter når han blir gammel nok til det. Anonymkode: 22970...86e 8 1 1
Palma Skrevet 14. juni 2023 #3 Skrevet 14. juni 2023 Barn trenger proteiner, så ikke utelukke det er du grei 5
Kvinne87Rogaland Skrevet 14. juni 2023 #4 Skrevet 14. juni 2023 Jeg har helt likt kosthold som deg, med en baby på 4 mnd. Kommer til å gi lite kjøtt til baby, da det ikke er bra for helsa. Det er ingen næringsstoffer i kjøtt som man ikke finner i annen mat. Så lenge barnet får fisk, belgvekster, korn, sjømat, egg, grønnsaker, frukt, nøtter og meieriprodukter så er alle næringsstoffer dekket. Dette har jeg satt meg inn i. Gi ren mat og ikke fæle ultraprossesserte vegetarprodukter. Det er ikke bra for noen. Med det sagt så kommer jeg til å tillate kjøtt på besøk og i barnebursdager. Barnet skal ikke føle seg annerledes og litt kjøtt skader absolutt ikke. Han skal få slippe å være "den sære ungen" 🤣 9
Kvinne87Rogaland Skrevet 14. juni 2023 #5 Skrevet 14. juni 2023 Palma skrev (6 minutter siden): Barn trenger proteiner, så ikke utelukke det er du grei Masse proteiner i egg, fisk, sjømat, bønner, erter og meieriprodukter 😊 6
ailatan Skrevet 14. juni 2023 Forfatter #6 Skrevet 14. juni 2023 Palma skrev (15 minutter siden): Barn trenger proteiner, så ikke utelukke det er du grei Han får proteiner av bønner og den slags. Legen min mener det er greit? 1
ailatan Skrevet 14. juni 2023 Forfatter #7 Skrevet 14. juni 2023 Kvinne87Rogaland skrev (12 minutter siden): Jeg har helt likt kosthold som deg, med en baby på 4 mnd. Kommer til å gi lite kjøtt til baby, da det ikke er bra for helsa. Det er ingen næringsstoffer i kjøtt som man ikke finner i annen mat. Så lenge barnet får fisk, belgvekster, korn, sjømat, egg, grønnsaker, frukt, nøtter og meieriprodukter så er alle næringsstoffer dekket. Dette har jeg satt meg inn i. Gi ren mat og ikke fæle ultraprossesserte vegetarprodukter. Det er ikke bra for noen. Med det sagt så kommer jeg til å tillate kjøtt på besøk og i barnebursdager. Barnet skal ikke føle seg annerledes og litt kjøtt skader absolutt ikke. Han skal få slippe å være "den sære ungen" 🤣 Enig! Vil ikke at ungen min skal være han sære..😅 men jeg ønsker heller ikke at han skal spise mye kjøtt👼🏼 her hos meg så spises det mye fisk og grønt og andre produkter for å dekke alle næringsbehov🙂 men siden samboeren min ikke ønsker at han skal spise som meg så tenker jeg at jeg må føyje meg litt.. MEN jeg lager alt av mat selv så han får ikke i seg "ferdig mat". 🙂 1 1
ailatan Skrevet 14. juni 2023 Forfatter #8 Skrevet 14. juni 2023 Akkurat nå så lager jeg all mat hjemme selv, men tenkte at siden jeg kanskje en eller to ganger i mnd kjøper vegetar mat, så er det farlig hvis han får smake?
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #9 Skrevet 14. juni 2023 Palma skrev (24 minutter siden): Barn trenger proteiner, så ikke utelukke det er du grei Barn trenger ikke proteiner fra kjøtt så lenge det spiser fisk. Anonymkode: cc562...810 3
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #10 Skrevet 14. juni 2023 Samme kosthold og greie her og. Far er kjøttoman 🙈 Jeg vemmes av å gi lille på 9 mnd kjøtt, får en ubehagelig følelse av det, men vet han trenger det så han får litt kylling av og til, også er jeg flink å passe på at han får servert egg ofte, det inneholder jo masse protein! Anonymkode: 09d11...b45 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #11 Skrevet 14. juni 2023 Du er pescetarianer. Masse protein i fisk og meieriprodukter. Anonymkode: 172c9...372 3 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #12 Skrevet 14. juni 2023 Næringsstoffer i animalske matvarer er mye lettere tilgjengelig for opptak hos barn. Du bør iallefall kompensere med mye melkeprodukter, egg og fisk. Anonymkode: 0e9f6...148 1
ailatan Skrevet 14. juni 2023 Forfatter #13 Skrevet 14. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Næringsstoffer i animalske matvarer er mye lettere tilgjengelig for opptak hos barn. Du bør iallefall kompensere med mye melkeprodukter, egg og fisk. Anonymkode: 0e9f6...148 Han får ikke melk nå ettersom det ikke er bra, men jeg ammer.. fisk og egg er noe han får 🙂 1
Sofakona Skrevet 14. juni 2023 #14 Skrevet 14. juni 2023 Spis det dere føler...bare pass på at barnet får spise kjøtt ting når den begynner i barnehagen og skolen. Da blir ofte servert skinke, pølser, og andre kjøtt ting
Norja Skrevet 14. juni 2023 #15 Skrevet 14. juni 2023 Hvis du er så usikker, så ville jeg tatt en prat med en ernæringsfysiolog for å evaluere kostholdet dere har nå og hva som eventuelt bør legges til eller tas vekk.
Svartfugl Skrevet 14. juni 2023 #16 Skrevet 14. juni 2023 ailatan skrev (3 timer siden): Jeg spiser ikke kjøtt, men spiser egg, melkeprodukter og fisk.. Jeg har en baby på 7 mnd og føler jeg ikke kan unnlate kjøtt til han pga far spiser vanlig og er i mot dette. Men er det farlig og gi han vegetar produkter?! Lider han av å ikke bli fora med kjøtt?! Du bør søke råd på helsestasjonen. Det er ikke darlig å spise vegetarisk, men det er viktig at hen får de næringsstoffene hen skal ha, samt at hen ikke får mat babyer ikke skal ha (f.eks. grønnsaker med mye nitritt(spinat blant annet), honning og salt).
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #17 Skrevet 14. juni 2023 Samboeren til broren min spiser som deg. Mannen spiser kjøtt. Barnen spiser kjøtt. Hvis de ikke lager vegetarisk/fisk middag så lager de en med kjøtt og vegetar. Anonymkode: fddc0...62c
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #18 Skrevet 14. juni 2023 Herlig med fisk! Da får man miljøgifter sammen med proteinene. Anonymkode: 26c6e...467 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #19 Skrevet 14. juni 2023 Jeg er pescitarianer som deg, og vi gir babyen vår på syv måneder kjøtt en gang i blant. Jeg vil ikke utelukke en hel matgruppe på hennes vegne, selv om hun kommer til å vokse opp med mye mindre kjøtt enn andre. Anonymkode: 260cd...2dc
senior Skrevet 14. juni 2023 #20 Skrevet 14. juni 2023 Er det noen spesiell grunn til at du mene at babyen eventuelt ikke skal spise kjøtt? Personlig ville jeg mene at rent, rødt kjøtt er viktig ernæringsmessig, både for proteiner, vitaminer og jern. Det viktigst å lære barna synes jeg er å unngå søppelmat fra starten av. Husk at kjøtt er ikke kjøtt. Jeg blir ganske forbauset når jeg ser hva nordmenn putter i seg av dårlige prosesserte kjøttvarer med masse tilsetninger, dårlig fett og mye salt. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå