Gå til innhold

Når vet man om barnet går gjennom en fase eller ikke?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ble litt inspirert av en diskusjon i en annen tråd her.

Jeg har en gutt på 4,5 år som stadig ønsker seg typiske jenteklær og leker. Han elsker prinsesser, enhjørninger og alt som er rosa, glitrende og søtt.

Han har mast lenge i butikker om kjoler, rosa sko, hårbøyler og hårklemmer og ønsker seg langt hår. Jeg har begynt å gi litt etter å kjøpt inn noen kjoler og ellers klær som er ganske 'kjønnsnøytrale', kjolene får han foreløbig kun gå med hjemme. av leker har han alltid fått av det han ønsker seg da han stort sett leker med bamser og duplo/Lego,men også dukker og lignende.

Dette maset har foregått i et år nå og det er ganske lenge før et så lite barn, men han har vist interesse for slike ting fra han kunne utrykke seg.

Han omtaler seg selv som gutt, og virker veldig klar over det.

Jeg har to eldre sønner også som alltid har gått for det mer guttete og lekt med biler og dinosaurer etc, og samtidig skydd alle rosa prinsesse greier.. Så her er kontrasten veldig stor, har ingen jentebarn i hus som kan påvirke heller, så dette er minsten sine egne interesser. Han er også veldig sosial og har mange venner, men virker å trives best i lek med jentebarn.

Så nar vet man om dette er en fase eller om det bare er slik han er og skal være? Og i tilfelle når skal vi la han vise seg fram slik han vil selv i kjole, glitrende sko og med klemmer i håret?

Må også få legge til at jeg ikke på noe måte har fordommer mot noe som helst og har ingen ønsker om at mine barn skal være noen dem ikke er. 

Anonymkode: 4cc2f...1b6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at jeg ville latt ham være den han vil være, gå kledd slik han vil og leke med det han vil og ikke vært så opptatt av hvorvidt det er en fase eller ikke. Om han vil gå i kjoler eller med sløyfe i håret i barnehagen hadde jeg latt ham gjøre det også. Han er nok veldig klar over hvordan de fleste andre guttene kler seg så om dette er noe han ønsker er det sannsynligvis et helt bevisst valg. Jeg synes ikke det er viktig om dette varer ett år eller for alltid, bare la ham utfolde seg og støtt ham i det han ønsker og det vil han sette pris på uansett. :) 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tja, har du tenkt over det på denne måten: 

Dere har et  hjem der dere nå er på 3. gutten. 
De andre to har i liten grad vært interessert i rosa og prinsesser og dukker og sånt. 
Altså er det ikke noe av slike ting hjemme hos dere. 
Tenk så spennende det er for han? Alle disse tingene som han ikke har noe som helst av, eller noe som ligner? 

Jeg ville tenkt at barn er barn, og at de har behov for å teste ut forskjellige ting. 
Ikke legg så mye vekt på "guttete" og "jentete" interesser og farger/ting. Bare tilrettelegg for masse forskjellig, og se hva gutten faktisk velger over tid, dersom utvalget er der. 

Hva så hvis han ender med å trives best i rosa og glitter, og leke med dukker og gå på dans? 
Er det verdens undergang? 
Ja, kanskje verden rundt "dømmer" han for det. Men i så fall, hvorfor det? 

Kan det være at du som forelder, som "stritter imot" disse tendensene, er en del av problemet? 

Mine gutter har hatt både dukker og bamser og rosa tryllestaver tilgjengelig hjemme. I tillegg til biler og dinosaurer og lego. 
Guttene har hatt noen perioder der de foretrakk dukker. De har hatt stor glede av rosa tryllestav. 

Vi har til og med latt dem ha med slike ting i barnehagen. 

Ved ønske om kjoler og "jentefarger" har jeg startet litt forsiktig. 
Vi startet med en enkel kjole i nøytral farge, brukt mest hjemme. Og andre klær i "favorittfargen" rosa, som også fikk bli med i barnehagen. (Som et par rosa sokker, eller en rosa T-skjorte.) 
VI har generelt "snakket opp" alle farger, og sagt at alle farger kan brukes av alle. Om en gutt liker rosa, så liker han rosa. Da blir det jo en slags "guttefarge". 

I barnehagen lekte de med prinsesse-utkledning på tvers av kjønn.

Hos oss viste det seg å være faser. Noen langvarige. Noen kortvarige. Og noen som kom og gikk litt. 

De har endt opp med å bli tolerante gutter, som er med på at folk må få like det de vil, og at det ikke er noen ting som er "feil" bare på grunn av hvilket kjønn du er. 

Det er for øvrig mange foreldre som ØNSKER at småguttene deres skal ha langt hår. Så hårlengden hadde jeg lett gitt etter på. Jeg hadde også godtatt både spenner i håret og hårstrikk. Men jeg hadde kanskje startet med noe som var mindre glitrete og heller bygget på når omgivelsene var mer vant til det. 

Jeg har også latt barna gå i barnehagen med neglelakk, og latt dem få prøve dette av og til når jeg tar på selv. Men det har da ofte blitt blå eller grønn neglelakk, både med og uten glitter. 
Men det viste seg å ikke være så uvanlig i barnehagen der mine gikk. Mange gutter med søstre kom ofte med neglelakk. 

Anonymkode: 555c6...ed7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Tja, har du tenkt over det på denne måten: 

Dere har et  hjem der dere nå er på 3. gutten. 
De andre to har i liten grad vært interessert i rosa og prinsesser og dukker og sånt. 
Altså er det ikke noe av slike ting hjemme hos dere. 
Tenk så spennende det er for han? Alle disse tingene som han ikke har noe som helst av, eller noe som ligner? 

Jeg ville tenkt at barn er barn, og at de har behov for å teste ut forskjellige ting. 
Ikke legg så mye vekt på "guttete" og "jentete" interesser og farger/ting. Bare tilrettelegg for masse forskjellig, og se hva gutten faktisk velger over tid, dersom utvalget er der. 

Hva så hvis han ender med å trives best i rosa og glitter, og leke med dukker og gå på dans? 
Er det verdens undergang? 
Ja, kanskje verden rundt "dømmer" han for det. Men i så fall, hvorfor det? 

Kan det være at du som forelder, som "stritter imot" disse tendensene, er en del av problemet? 

Mine gutter har hatt både dukker og bamser og rosa tryllestaver tilgjengelig hjemme. I tillegg til biler og dinosaurer og lego. 
Guttene har hatt noen perioder der de foretrakk dukker. De har hatt stor glede av rosa tryllestav. 

Vi har til og med latt dem ha med slike ting i barnehagen. 

Ved ønske om kjoler og "jentefarger" har jeg startet litt forsiktig. 
Vi startet med en enkel kjole i nøytral farge, brukt mest hjemme. Og andre klær i "favorittfargen" rosa, som også fikk bli med i barnehagen. (Som et par rosa sokker, eller en rosa T-skjorte.) 
VI har generelt "snakket opp" alle farger, og sagt at alle farger kan brukes av alle. Om en gutt liker rosa, så liker han rosa. Da blir det jo en slags "guttefarge". 

I barnehagen lekte de med prinsesse-utkledning på tvers av kjønn.

Hos oss viste det seg å være faser. Noen langvarige. Noen kortvarige. Og noen som kom og gikk litt. 

De har endt opp med å bli tolerante gutter, som er med på at folk må få like det de vil, og at det ikke er noen ting som er "feil" bare på grunn av hvilket kjønn du er. 

Det er for øvrig mange foreldre som ØNSKER at småguttene deres skal ha langt hår. Så hårlengden hadde jeg lett gitt etter på. Jeg hadde også godtatt både spenner i håret og hårstrikk. Men jeg hadde kanskje startet med noe som var mindre glitrete og heller bygget på når omgivelsene var mer vant til det. 

Jeg har også latt barna gå i barnehagen med neglelakk, og latt dem få prøve dette av og til når jeg tar på selv. Men det har da ofte blitt blå eller grønn neglelakk, både med og uten glitter. 
Men det viste seg å ikke være så uvanlig i barnehagen der mine gikk. Mange gutter med søstre kom ofte med neglelakk. 

Anonymkode: 555c6...ed7

Jeg har ingen problemer med verken det ene eller det andre, eneste er at jeg ønsker å skjerme han for andres dømming, for selv om vi er langt mer tolerante i dag er vi likevel ikke helt i mål. Mine to eldste prøver å snakke minsten fra disse tingene og det er kun dem her i huset som bruker betegnelsen jenteting og gutteting, jeg prøver å få dem til å slutte å si sånt og sier som du, at alle kan like det de liker uansett gutt eller jente. Neglelakk får han ofte på, i alle farger han skulle ønske. 

Anonymkode: 4cc2f...1b6

• Hjerte 1
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Se på Shiloh. Gutteklipp og gutteklær i flere år. BOM. Jente jente med langt hår og kjoler. 

Er umulig å si om det er en fase eller ikke. Men jeg personlig hadde latt ungen gå kledd som den ville. Uavhengig av hva som skjer blir ungen den den blir🤷‍♀️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...