Gå til innhold

Naboer i blokk- hva må en akseptere av støy

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har bodd i blokka mi i ca 5 år. De tre første årene bodde det greie naboer over oss, de "plaget" oss ikke med bråk selv om de hadde både tenåringer; en familie, og et barn som var mye sykt og urolig, familie nr to.

Men nå er leiligheten blitt kjøpt opp og brukes til utleie. Det har bodd en somalsk familie der, som nå er erstattet av en ny. Forsåvidt greie mennesker; den første, denne nye har vi ikke snakket med. Men det som er problemet er at de bråker slik at vi nesten ikke orker å oppholde oss i leiligheten. Det er hopping, herjing, kasting av ting og skriking fra tidlig om morgenen til sent på kveld. Og det er jo ikke bare barna; de voksne snakker jo så høyt at vi får følelsen av at de sitter i sofaen med oss. De har ofte besøk, og da er bråket x 10. De hopper, spretter, kaster ball, og skriker slik at dersom vi har tven på normalt, så overdøver bråket deres tven vår. Barna legger jo seg heller ikke til normal tid, men driver på til vi voksne går og legger oss. I går kveld sto deres barn på ca 2 og skrek i ytterdøra kl 2345. Nå er vi helt utslitte. Vi tåler bråk, og har ingenting i mot at naboene har en heidundrende fest i ny og ne, men denne konstante bråken tar snart knekken på oss. Helgene er et helvete, for da er det herjing fra morgen til kveld. De er aldri ute. Ellers trivest vi svært bra her, mange koselige naboer i alle aldrer. Hva gjør vi? Ingenting? Er vi for pripne? Må vi finne oss i dette? Hva sier vi eventuelt? Er redd for å klage, og dermed virke kanskje litt prippen og sytete, men nå blir jeg snart helt gæærn.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vanskelig å bedømme akkurat hvor bråkete det er bare ut fra en beskrivelse, og man har jo gjerne en tendens til å overdrive litt og ta alt som støy når man først har fått noen i vranghalsen (og forøvrig ser jeg ikke helt hva nasjonaliteten til naboene dine har med saken å gjøre). Når man har valgt å bo i blokk må man ta hensyn til andre, og det går begge veier. Man kan ikke leve som om man bor i enebolig og må tilpasse seg ordensreglene, men man må også tåle at det er mer bråk fra naboene enn i en enebolig.

Det kan jo tenkes at naboene dine rett og slett ikke vet at de bråker slik. For dem er det kanskje naturlig, eller kanskje hører de så lite bråk fra andre at de tror det er godt lydisolert, kanskje har de en type gulv som gjør at det høres godt ned til deg, samme hvor stille de beveger seg. På dagtid må de få gjøre som de vil, de er da ikke noe galt i at de aldri går ut, det er deres valg. Og når ungene legger seg er strengt tatt ikke din sak, så lenge de ikke støyer unødig etter kl 23. Jeg synes uansett det må være greit at du snakker med dem, på en ordentlig måte, istedet for å irritere deg i det stille. Evt kan du jo legge en liten lapp i postkassen deres, hvis du ikke ønsker å prate med dem personlig. For alt du vet vil de beklage veldig og dempe seg fra nå av, helt uten problemer.

Skrevet

Det er da ikke lov til å leie ut en leilighet uten at det er godkjent i borettslags-styret...?

Skrevet
Det er da ikke lov til å leie ut en leilighet uten at det er godkjent i borettslags-styret...?

Er kommet nye borettslagsregler, så dette praktiserer ikke lenger...

Gjest gjesten
Skrevet

Kjenner til problemet med naboer i blokk. Hva naboene dine gjør mellom kl.8.00 og kl. 23.00 kan du egentlig ikke gjøre så mye med utenom å snakke med de og fortelle at det er litt lytt i blokka og at enkelte lyder (roping, hopping på gulv etc) høres veldig godt ned til dere. Det er ikke sikkert at de er klar over dette. Har nettopp fortalt min nabo at hans bassgitar fog forsterker faktisk høres veldig godt også inne hos meg ;)

Om de bråker etter kl.23.00, kan du fint banke på døra deres (der og da) og fortelle at regelverket i blokka tilsier nattero (og selvsagt hva det innebærer). Fortsetter de med bråket sitt etter gjentatte beskjeder, kobler du inn styret eller utleier.

Jeg tåler godt lyder i blokka, selv, men et sted går grensa her også. Spesielt på natta. Men første bud er ALLTID å snakke med de det gjelder. Ofte har jeg hørt den setningen om at "beklager, det ante vi ikke", og så er alt ok. Kommunikasjon løser mange unødige irritasjonsmomenter.

Skrevet

Det finnes sikkert husordensregler for blokka, og disse gjelder fremdeles etter lovendringen. I vårt borettslag skal det være ro etter kl 22 på hverdager, kl 16 på lørdag og hele søndagen. Snakk først med dem og forklar at det er veldig lytt og at dette er plagsomt. Dersom det ikke gjelder må du kontakte styret og utleier.

Til arkana: nasjonaliteten var kanskje med for å spørre om det var kulturforskjeller. For jeg tror slikt er mer akseptablet i andre land enn her.

Skrevet (endret)

Det er som gjest over skriver helt sikkert husordensregler for blokken du bor i, og etter ett gitt klokkeslett om kvelden skal det være ro. Så er det bråk etter det hadde jeg gått opp å snakket med dem og fortalt dem at de bråker. Jeg hadde gjerne i den sammenheng sagt at det generelt sett er mye bråk også på dagtid.

Om denne klagen ikke hjelper hadde jeg kanskje klaget en gang til og sagt at jeg kommer til å ta det opp med styret hvis det ikke bedrer seg - og etter det gått til styret med en formell klage hvis det fortsatt var bråk sent om kvelden.

En kan så vidt jeg vet ikke gjøre så mye med bråk på dagtid så sant det ikke er helt ekstremt, men det kan jo være greit å gjøre dem oppmerksom på at de sjenerer naboene sine. Som ny i blokken er det ikke sikkert at de vet hvor lydt det er hos dere.

Endret av Titta
Skrevet

Der jeg vokste opp skulle det være rolig etter 20:00...

Skrevet
I går kveld sto deres barn på ca 2 og skrek i ytterdøra kl 2345.

Herregud, har de ikke leggetider?

Vi tåler bråk, og har ingenting i mot at naboene har en heidundrende fest i ny og ne, men denne konstante bråken tar snart knekken på oss.

Helt enig, en annonsert fest en lørdagskveld er helt greitt, men konstant lurveleven er uakseptabelt.

Hva gjør vi? Ingenting? Er vi for pripne? Må vi finne oss i dette? Hva sier vi eventuelt? Er redd for å klage, og dermed virke kanskje litt prippen og sytete, men nå blir jeg snart helt gæærn.

Jeg hadde gått opp og ringt på hos de og pratet med de, og sagt på en vennlig måte at de bråker/at det er veldig lytt og om de kan dempe seg. At de kan kutte ut innendørs ballspill, hopping og herjing, er helt greitt å si fra om mener jeg. Om det ikke bedret seg, så hadde jeg ville sagt fra en gang til på vennlig men bestemt måte, tredje gang ville jeg nok ha sagt fra at en klage var på vei til styret i blokka. Det er dumt å fyke opp trappene i sinne, tell til 10. Du kan kanskje gå opp akkurat når bråket er ekstra ille og si fra at "nå bråker det ekstra ille, hva driver dere med nå, og kan dere dempe dere litt?

Det kan jo være kulturforskjeller hva både støynivå, borettslags-erfaring og folkeskikk angår, men har de valgt å bosette seg i et borettslag så er det jo husordensregler å følge, somalier som nordmann.

Gjest Gjest_Trådstarter_*
Skrevet

Opplysninger om nasjonalitet var pga at jeg ønsket tilbakemeldinger fra folk som kanskje kunne fortelle meg om denne folkegruppen, som hadde erfaring og visste hva jeg kunne si gjøre.....

Har lett på nettet og funnet en brosjyre fra Oslo kommune der de faktisk tar opp alt jeg egentlig klager på. Der står det at slike ting skal informeres om til leietaker når deres leietakere overtar en bolig, så det er nok ikke bare jeg som har dette problemet....Skal lese denne grundig, og så snakke med dem....

Skrevet

Det er store kulturforskjeller mellom nordmenn og somaliere. de har generelt mye større aksept for høyt støynivå, og det kan være vanskelig for dem å forstå hva du mener når du klager, fordi de bare er normalt sosiale i forhold til sin kultur.

det som er litt vanskeligere er somalske skikker i forhold til kritikk. du må være forberedt på at hvis du ikke tar opp problemet på en veldig forsiktig måte, kan de komme i forsvarsposisjon, og da er de opplært til å kjefte tilbake. en somalsk kvinne skal aldri vise at hun er svak. Hvis du løper opp i raseri kl 12 om natta kommer du til å få en konflikt. hvis du anstrenger deg for å ta det opp på en hyggelig måte kan det være lettere å få en løsning.

Dette har ingenting med rasisme å gjøre, slik arkana tydeligvis var bekymret for. Dette har med kulturforskjeller å gjøre, og jeg syns trådstarter gjør rett i å ta hensyn til bakgrunnen til naboene når h*n spør om hvordan det er lurt å reagere.

• Nyttig 1
Skrevet

Det gaja sier, har jeg også hørt av en venninne av meg. Hun jobber med voksne flyktninger, og har ofte blitt forbløffet over munnbruken somaliere (og spesielt kvinner) imellom.

Gjest Gjest_trådstarter_*
Skrevet

Tar opp igjen denne. Bråket fra naboene blir ikke bedre, og jeg forsøkte meg opp for å snakke med dem. Det var helt nytteløst, da de overhode ikke forsto norsk, og heller ikke var særlig brukbare på engelsk.

Så hva gjør jeg nå da? Er jo ikke vits i å legge lapp i postkassa, liksom. Og en annen ting, av svarene jeg fikk her inne tidligere, virket det som om alle mente at jeg måtte akseptere all støy frem til kl 23 om kvelden. Er det virkelig slik at jeg ikke kan si fra når de støyer utholdelig frem til dette tidspunktet? Det er som å bo under noen som fester konstant, fra kl 1700 til langt på kveld. I går fortsatte bråket også etter 2300. De var minimum 6 voksne der og to barn(vi så at de gikk igjen) og i går kveld var det helt umulig for oss å feks høre på Dagsrevyen, fordi bråket ovenfra overdøvet lyden på tven. Har mest lyst til å selge hele leiligheten, men naboene vil jo influere på prisen da, kan jo ikke holde dette skjult.

Hva gjør jeg videre?????

Skrevet

Hva med å henvende deg til vedkommende som leier ut leiligheten?

Skrevet

Hva står det i husreglene?

Som sagt, der jeg bodde måtte man være stille fra 20:00.

Gjest gjesten- tidligere
Skrevet

Du må ikke nødvendigvis akseptere alt bråk som skjer før 23.00 (eller hva det nå står i ditt husreglement), men du står sterkere når reglene tilsier "nattero". Da kan du kreve at de roer seg ned. I ytterste fall kan du ringe politiet om det vedvarer til langt på natt.

Det er et stort problem når de ikke er i stand til å kommunisere for vanligvis er det jo kommunikasjon mellom personer som er alt som skal til for å løse slike ting. Det problemet har jeg heldigvis sluppet hittil. Naboene mine er etnisk norske så langt.

Personlig ville jeg nå ha gått til utleier, men om det er kommunene har du et problem. Det er sjelden de gjør noe som helst. Ihvertfall er det slik i Oslo, dessverre. Ta derfor kontakt med styret i blokken din. Det er enklere for de å ta kontakt med utleier dersom det er kommunen som er utleier. Styret "veier litt tyngre" enn deg.

Skrevet

Jeg synes du skal ta det videre med styret og fortelle har du har prøvd å snakke med dem, men at de ikke forstår hva du sier ettersom de ikke snakker norsk eller engelsk. Du kan også ta kontakt med kommunen, de har sannsynligvis en tolketjeneste som kan være behjelpelig. Kanskje også flyktningekontoret, for de burde jo forklart dem om forskjeller i kultur.

Nei, du skal ikke bare akseptere bråk på dag/ettermiddagstid. Når det er vedvarende støy er det lov til å be folk dempe seg. Dersom naboen min har høyt støynivå, går jeg gjerne bort og ber dem dempe seg litt. Min mor er enda strengere. Der hun har bodd har hun tidlig satt grenser for hva som er akseptabelt og ikke. Og de aller fleste aksepterer dette. Men det blir jo litt vanskelig i ditt tilfelle ettersom de ikke snakker samme språk... Igjen, ta kontakt med kommunen og hør om det er noe de kan hjelpe deg med.

Skrevet
Der jeg vokste opp skulle det være rolig etter 20:00...

IKKE LOV LENGER

Skrevet
Jeg synes du skal ta det videre med styret og fortelle har du har prøvd å snakke med dem, men at de ikke forstår hva du sier ettersom de ikke snakker norsk eller engelsk. Du kan også ta kontakt med kommunen, de har sannsynligvis en tolketjeneste som kan være behjelpelig. Kanskje også flyktningekontoret, for de burde jo forklart dem om forskjeller i kultur.

Nei, du skal ikke bare akseptere bråk på dag/ettermiddagstid. Når det er vedvarende støy er det lov til å be folk dempe seg. Dersom naboen min har høyt støynivå, går jeg gjerne bort og ber dem dempe seg litt. Min mor er enda strengere. Der hun har bodd har hun tidlig satt grenser for hva som er akseptabelt og ikke. Og de aller fleste aksepterer dette. Men det blir jo litt vanskelig i ditt tilfelle ettersom de ikke snakker samme språk... Igjen, ta kontakt med kommunen og hør om det er noe de kan hjelpe deg med.

Før kl 23 er det lite du kan gjøre. Utenom at å gi de et hint. Jeg flyttet pag slikt problem. de var utlendinger også. e ar et annet støynivå...mye besøk osv. fra somalia? hm....de har jo ikke bodd i slike hus før. De kan ikke bo i blokk. Ingen opplæring i å bo i NOrge

Skrevet

Jeg føler med deg! Vi hadde det akkurat slik du beskriver. Naboene ved siden av flyttet og de nye holdt et svare leven fra første dag. De hoppet og trampet fra morgen til kveld og tv-en sto alltid ekstremt høyt på. Vi kunne ikke se på tv i stua hvis de så på tv, heller var det ikke noe vits å legge seg før de gikk til ro. Vi sa fra flere ganger, men det ble aldri bedre.

Å si fra til styret regnet vi ikke med hadde så mye for seg. Hva skulle vi si? At barna lekte? At de hadde besøk? At de snakket for høyt? Det hadde vært mye bedre med noen som hadde fest til langt på natt, for da har man i alle fall et klagegrunnlag. Løsningen vår var faktisk å flytte. Vi holdt ut noen år, men lengtet bort hver dag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...