AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #1 Skrevet 14. juni 2023 Jeg leser ofte her inne at folk ikke får psykologisk hjelp når de er psykisk syke. Samtidig leser jeg også at ganske mange får går i dps i 20 år. Da skjønner jeg at systemet ikke fungerer. Jeg lyttet til en podcast med Peder kjøs på Podimo i går, og der ble det sagt at klienter trenger sjelden mer enn 7-20 samtaler. Da skjønner jeg ikke at noen kan gå i over 20 år. De som går lenge- vil tro det er mye snikk snakk og ikke aktiv terapi. Da er det andre instanser som kommunen f eks som kan drive med støttesamtaler hvis en ikke er klar for aktiv behandling. Det finnes prester, nære venner/ familie, hjelpetelefonen og lavterskeltilbud. En trenger ikke nødvendigvis en psykolog i spesialisthelsetjenesten fordi man har en litt kjip periode. Fastlegen i seg selv kan også være en god samtalepartner. mange som går lenge i terapi tror selv de ikke klarer å håndtere den minste lille utfordring uten å få en ekstratime hos psykologen sin. mange får også et avhengighets forhold til psykologen sin, der hele tilværelsen handler om neste time. Der blir de sett og anerkjent. Det er misbruk av systemet, da psykologer i det offentlige ikke skal fungere som en sosial arena for de som ikke har nettverk Anonymkode: 85136...f63 18 2 7
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #2 Skrevet 14. juni 2023 Det er lange køer fordi man legger ned og legger ned. De færreste går i 20 år. Slutt med sånne idiotinnlegg. Anonymkode: f68de...676 35 2 12
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #3 Skrevet 14. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er lange køer fordi man legger ned og legger ned. De færreste går i 20 år. Slutt med sånne idiotinnlegg. Anonymkode: f68de...676 Det må legges ned. Dette går ikke i lengden. Anonymkode: f164b...c45 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #4 Skrevet 14. juni 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det er lange køer fordi man legger ned og legger ned. De færreste går i 20 år. Slutt med sånne idiotinnlegg. Anonymkode: f68de...676 Veldig mange går i veldig mange år, og jo mange går i 20 år. En bekjent av meg er nå 38 år og startet på bup som 15 åring og videre på dps som 18 åring. Ble avsluttet i fjor, og hun har laget et helvete og klaget inn til statsforvalteren fordi hun ikke får mer hjelp. det blir et avhengighets forhold som er ekstremt usunt. De legger også ned mer og mer, det er riktig, men folk søker seg også til dps for «livets opp og nedturer» og tror man trenger terapi for den minste ting. Ser jo ofte i svarene her inne.. noen sliter med selvfølelsen = snakk med psykolog. Noen sliter med sjalusi= snakk med psykolog… Anonymkode: 85136...f63 10 1 5
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 Populært innlegg #5 Skrevet 14. juni 2023 De som går i 20 år er ikke blant de som " bare har en tung dag ", da er det snakk om alvorlige lidelser som psykose, schizofreni, bipolar. Anonymkode: 57df7...71d 38 12
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #6 Skrevet 14. juni 2023 For komplekse traumelidelser kreves det 5-XX år. 5 -20 samtaler gjelder de med relativt normale oppvekster. Anonymkode: b2709...4ef 18
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #7 Skrevet 14. juni 2023 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Jeg leser ofte her inne at folk ikke får psykologisk hjelp når de er psykisk syke. Samtidig leser jeg også at ganske mange får går i dps i 20 år. Da skjønner jeg at systemet ikke fungerer. Jeg lyttet til en podcast med Peder kjøs på Podimo i går, og der ble det sagt at klienter trenger sjelden mer enn 7-20 samtaler. Da skjønner jeg ikke at noen kan gå i over 20 år. De som går lenge- vil tro det er mye snikk snakk og ikke aktiv terapi. Da er det andre instanser som kommunen f eks som kan drive med støttesamtaler hvis en ikke er klar for aktiv behandling. Det finnes prester, nære venner/ familie, hjelpetelefonen og lavterskeltilbud. En trenger ikke nødvendigvis en psykolog i spesialisthelsetjenesten fordi man har en litt kjip periode. Fastlegen i seg selv kan også være en god samtalepartner. mange som går lenge i terapi tror selv de ikke klarer å håndtere den minste lille utfordring uten å få en ekstratime hos psykologen sin. mange får også et avhengighets forhold til psykologen sin, der hele tilværelsen handler om neste time. Der blir de sett og anerkjent. Det er misbruk av systemet, da psykologer i det offentlige ikke skal fungere som en sosial arena for de som ikke har nettverk Anonymkode: 85136...f63 Send en mail til Peder Kjøs du og spør om dette også gjelder pasienter med en komplekst sykdomsbildet som f.eks k-ptsd,alvorlige spiseforstyrrelser,schizofreni etc så kan jeg love det at pipa får en annen lyd. Anonymkode: cda80...f2f 14 8
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #8 Skrevet 14. juni 2023 Jeg gikk i behandling i over 6 år og ble ikke engang ferdig utredet på den tiden.. Systemet er tungrodd, tregt og man får ikke nødvendigvis hjelp selv om man går i behandling fordi det er så mange faktorer å forholde seg til som pasientene virkelig ikke kan klandres for. Behandlere som slutter, blir sykemeldte, gravide, ikke er helt riktig match, mangler kompetanse på spesialområder og så videre. Ta så for eksempel utredning for ADHD eller autisme, der er det ikke bare-bare å slippe til eller bli utreda. Prøver man ut medisiner så kan det ta måneder å teste ut bare en type og de fleste finner ikke helt riktig type med en gang. Anonymkode: c769c...179 6 2 2
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #9 Skrevet 14. juni 2023 Hvis man får dårlig behandling så er det klart timene ikke gjør deg frisk. Noen må til og med ha terapi for tidligere terapi Anonymkode: 5cc1b...c36 2 3
Majer Skrevet 14. juni 2023 #10 Skrevet 14. juni 2023 (endret) Jeg tenker psykologer og psykiatere på dps utelukkende bør sette diagnoser og la annet helsepersonell ta seg av resten av behandlingen (med unntak av medisinoppfølging etc). Altfor mange som ikke får diagnoser og den kortvarige hjelpen de trenger fordi andre opptar plassen. Mange trenger ikke mer enn en diagnose og to-tre timer etter det. La de få hjelp tidlig så de slipper å bli uføre, ta sitt eget liv etc. Endret 14. juni 2023 av Majer 2 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #11 Skrevet 14. juni 2023 Jeg gikk i terapi i ti år - ukentlig. Var sterkt selvskadene og ønsker ikke å leve. Det var ikke noe det gikk an å fikse over 20 samtaler. I dag er jeg fullt fungerende, frisk og en ressurs i lokalsamfunnet og jobber 100 %. Det er jo ikke lett å vite hvordan ting ville vært om behandlingen hadde vært annerledes, men jeg tror ikke utfallet ville noe bedre av mindre terapi. Dette handlet ikke om å bearbeide en enkel hendelse, eller å jobbe seg ut av en ting, men å skape en grunnmur og et fundament å leve videre på, som jeg burde ha fått i barndommen, men som jeg ikke fikk. Anonymkode: 89c53...c68 3 16 4
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #12 Skrevet 14. juni 2023 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Jeg leser ofte her inne at folk ikke får psykologisk hjelp når de er psykisk syke. Samtidig leser jeg også at ganske mange får går i dps i 20 år. Da skjønner jeg at systemet ikke fungerer. Jeg lyttet til en podcast med Peder kjøs på Podimo i går, og der ble det sagt at klienter trenger sjelden mer enn 7-20 samtaler. Da skjønner jeg ikke at noen kan gå i over 20 år. De som går lenge- vil tro det er mye snikk snakk og ikke aktiv terapi. Da er det andre instanser som kommunen f eks som kan drive med støttesamtaler hvis en ikke er klar for aktiv behandling. Det finnes prester, nære venner/ familie, hjelpetelefonen og lavterskeltilbud. En trenger ikke nødvendigvis en psykolog i spesialisthelsetjenesten fordi man har en litt kjip periode. Fastlegen i seg selv kan også være en god samtalepartner. mange som går lenge i terapi tror selv de ikke klarer å håndtere den minste lille utfordring uten å få en ekstratime hos psykologen sin. mange får også et avhengighets forhold til psykologen sin, der hele tilværelsen handler om neste time. Der blir de sett og anerkjent. Det er misbruk av systemet, da psykologer i det offentlige ikke skal fungere som en sosial arena for de som ikke har nettverk Anonymkode: 85136...f63 Hva er egentlig forskjell på samtaler og «aktiv behandling»? Anonymkode: 4f063...77a
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #13 Skrevet 14. juni 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hva er egentlig forskjell på samtaler og «aktiv behandling»? Anonymkode: 4f063...77a Noen går å får støttesamtaler og forteller om hva som har skjedd i livene sine siden sist samtale, om løst og fast. Aktiv behandling; da har man en plan og jobber målrettet der man tar opp emner som er avtalt. Altfor mange psykoooger bare sitter å jatter og lar pasienten bare tømme seg. Da blir det sutring og klaging og det å bli lyttet til, men ingen «jobbing» der en jobber aktivt Anonymkode: 85136...f63 3 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #14 Skrevet 14. juni 2023 Majer skrev (27 minutter siden): Jeg tenker psykologer og psykiatere på dps utelukkende bør sette diagnoser og la annet helsepersonell ta seg av resten av behandlingen (med unntak av medisinoppfølging etc). Altfor mange som ikke får diagnoser og den kortvarige hjelpen de trenger fordi andre opptar plassen. Mange trenger ikke mer enn en diagnose og to-tre timer etter det. La de få hjelp tidlig så de slipper å bli uføre, ta sitt eget liv etc. Enig! De som forsvarer seg med at de har traumer og må gå der i x antall år.. vel, det er andre også som har traumer og er syke, men som får avslag pga sprengt kapasitet. Forskning viser også at det som ikke har hjulpet på så og så kort tid vil heller ikke ha noe gevinst på et lengre perspektiv. Da er lavterskeltilbud det som må inn for å vedlikeholde og gi støttesamtaler. Ressursene på dps blir misbrukt ved at folk går i 6 år før de er «klar» til å jobbe med traumet sitt.. Anonymkode: 85136...f63 6 2
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #15 Skrevet 14. juni 2023 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Hvis man får dårlig behandling så er det klart timene ikke gjør deg frisk. Noen må til og med ha terapi for tidligere terapi Anonymkode: 5cc1b...c36 Tull! Da bør en slutte i terapi og finne seg en annen hobby. For veldig mange er neste time alt de har i livet. Og systemet skal ikke fungere som en sosial støttekontakt Anonymkode: 85136...f63 1 3
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #16 Skrevet 14. juni 2023 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): For komplekse traumelidelser kreves det 5-XX år. 5 -20 samtaler gjelder de med relativt normale oppvekster. Anonymkode: b2709...4ef Det er vel ingen fast fasit på slikt. Jeg har traumelidelser, og har gått mye til psykolog tidligere, uten resultater. (Ikke dps.) Ga det rett og slett opp. Så satte jeg meg fullstendig fast, utfordringene tok all kapasitet i meg, og jeg fikk 8 timer hos dps. De 8 timene forandret livet mitt. Riktig psykolog og riktig type psykologisk behandling kan nok være mer effektivt enn langvarig behandling som ikke treffer personen godt. Jeg kunne gått 20 år til psykologene jeg først var hos uten bedring, mens 8 timer faktisk var livsendrende da jeg traff på riktig psykolog og riktig type terapi for meg. Folk er så ulike, og det hjelper ikke nødvendigvis å gå til psykolog om psykolog og form for terapi ikke treffer godt. Treffer det veldig godt trenger man gjerne ikke så langt tid. Anonymkode: 16fe7...4e8 6 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #17 Skrevet 14. juni 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det er vel ingen fast fasit på slikt. Jeg har traumelidelser, og har gått mye til psykolog tidligere, uten resultater. (Ikke dps.) Ga det rett og slett opp. Så satte jeg meg fullstendig fast, utfordringene tok all kapasitet i meg, og jeg fikk 8 timer hos dps. De 8 timene forandret livet mitt. Riktig psykolog og riktig type psykologisk behandling kan nok være mer effektivt enn langvarig behandling som ikke treffer personen godt. Jeg kunne gått 20 år til psykologene jeg først var hos uten bedring, mens 8 timer faktisk var livsendrende da jeg traff på riktig psykolog og riktig type terapi for meg. Folk er så ulike, og det hjelper ikke nødvendigvis å gå til psykolog om psykolog og form for terapi ikke treffer godt. Treffer det veldig godt trenger man gjerne ikke så langt tid. Anonymkode: 16fe7...4e8 Enig! Når det har gått maks 2 år bør en vurdere om det er nyttig eller ei. Skjønner ikke at psykologer kan holde på pasienter i evigheter uten å vise til framgang Anonymkode: 85136...f63 2 3
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #18 Skrevet 14. juni 2023 Linnéa Myhre har gått i over 10 år til psykiater så det går fint an, men det kommer vel an på hva som feiler deg Anonymkode: 412ea...3f5 2
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #19 Skrevet 14. juni 2023 Peder kjøs som kilde på noe som helst er bare tull. At han mener de fleste ikke trenger mer enn 7-10samtaler understreker hans inkompetanse. Glemmer ikke når han rådet en dame i voldelig forhold til å prøve litt til med mannen heller....! Anonymkode: 2886c...e87 6 8
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #20 Skrevet 14. juni 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Peder kjøs som kilde på noe som helst er bare tull. At han mener de fleste ikke trenger mer enn 7-10samtaler understreker hans inkompetanse. Glemmer ikke når han rådet en dame i voldelig forhold til å prøve litt til med mannen heller....! Anonymkode: 2886c...e87 Enig. Han driver og privat og møter da ikke nødvendigvis de sykeste. Godt mulig hans klienter trenger korte behandlingsløp, men det offentlige skal hjelpe også de sykeste. da blir bildet et annet. Anonymkode: c509b...9e4 1 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå