Gå til innhold

Fader ta den regjeringen vi har nå....

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har jobbet beinhardt for det livet vi har nå. Både jeg og mannen. Med all bagasje vi har har vi likevel klart å snu livene våres. Vi hadde bygget opp alt fra start. Vi fikk oss utdanning, bygde hus, fikk barn og hadde alt på stell. Gikk i terapi, fikk masse god hjelp. Var på vei tilbake til arbeidslivet. I perioder hvor ting var tøft økonomisk fikk vi hjelp av banken med f.eks avdragsfrihet. Fikk utsatt regninger/betale over litt lengre tid til vi kom oss på bena igjen. 

Velkommen ny regjering! Med økningene i utgifter samtidig som lavere inntekt. Vi la om hele livsstilen for å tilpasse oss. I vinter bikket det over. Vi måtte bruke opp sparekontoen for å betale regninger. Kostholdet vårt måtte endres på fra sunne råvarer til billigere alternativer. Som gikk hardt utover helsa mi. Jeg hadde ikke lengre råd til alle behandlinger og veien tilbake til arbeidslivet ble lengre. Medisinene mine har blitt dyrere, så jeg har måtte kutte de ut. Vi solgte det vi kunne av ting. 

Vi ringte rundt for å prøve å få hjelp og få ned kostnadene en stund. Men bankene og andre er ikke like hjelpsomme. Vi søkte det vi kunne av stønader. Men vi lå akkurat over grensen på det meste. 

Vi så ikke annet alternativ enn å selge huset. Men selv det er et problem. For huser blir ikke solgt og ligget lenge ute. Og det koster å selge huset. Alt stresset oppi det hele tar knekken på oss. Og økonomisk går det ikke opp lengre, men selv banken vil ikke gi oss avdragsfrihet. For det er tøffe tider. Men ingen hjelp eller løsning. 

Sønnen min har adhd og alt det som hører til. Her vi bor har vi bygd opp et godt nettverk rundt oss. Og han fungerer veldig bra. Datteren vår elsker bhg her hun går. Hele familien har venner i gåavstand. Og hele livet vårt er her og vi elsker det. Det må vi nå bryte opp. Vi har ikke råd å bo i området og må flytte til ny kommune. 

Og vi er langt fra de hardest rammede. Vi klarer oss. Men det koster staten mer at familier som oss havner her, enn at man fikk noe mer hjelp. Det forstod tidligere regjeringer. 

Jeg vet at mye ikke er direkte regjeringens feil. Men de er så tafatte. Ingen løsninger. Ikke tydelige eller tilstedeværende. Vi har vært maks uheldig med tanke på at jeg ble syk, nedgangstider og den regjeringen vi har. Men fy fader å jeg hater den regjeringen vi har nå. Kanskje mest fordi de er så fraværende i en tid vi trenger dem. Hvor avisen konstant skriver om mer negativ utvikling og tøffere tider hadde vi trengt en sterk og stødig regjering og statsminister som snakket til befolkningen sin med forståelse. Kanskje litt løsninger. Ikke bare "vi følger med/vi ser an"....

Anonymkode: dec88...871

• Liker 18
  • Hjerte 18
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dere fikk 2 barn, …hvorfor?

Anonymkode: 19838...4a4

• Liker 25
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Og hvilke tiltak mener du regjeringen skal gjøre? Gå imot verdensøkonomien?

Anonymkode: 07f59...2c6

• Liker 32
  • Hjerte 1
  • Nyttig 14
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan hadde det hjulpet deg med en regjering som snakket til deg med forståelse? 

Anonymkode: e07c8...331

• Liker 9
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Regjeringen satte ned rentefradraget fra 27% til 22% i 2021. Det var jo dumt for barnefamilier nå som renten stiger så mye.

Anonymkode: 2d012...96b

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Sutreinnlegg. Hva med å være takknemlig for alle godene vi har i dette landet? Tror du det hadde vært bedre å bo i Brasil?

Anonymkode: c1125...900

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Livet er vanskelig og jeg skjønner dere har det tøft. Det er alltid fint å skylde på noen og å ha noen å bebreide for sin egen smerte. Hvis det hjelper dere å skylde på regjeringen, så gjør det. Men ikke grav dere så mye ned i selvmedlidenhet at dere blir «offere». Ta heller tak og gjør det beste ut av ting. Lykke til!

Anonymkode: cbfd2...f67

• Liker 11
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Regjeringen satte ned rentefradraget fra 27% til 22% i 2021. Det var jo dumt for barnefamilier nå som renten stiger så mye.

Det er lenge siden den endringen, det skjedde ikke i 2021. 

Anonymkode: 9818b...a7f

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det var høyre-regjeringen som gjorde detSkjermbilde2023-06-14kl_09_53_01.thumb.png.137a428e979d425b44bc6c1d0f8af6f5.png

Anonymkode: a737f...046

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Sjekket, 2019 ser jeg. Da hadde vi en annen regjering.

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Greit å være etterrettelig.

2015 - 27%
2016 - 25%
2017 - 24%
2018 - 23%
2019 - 22%

Endret av Illuminatum
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva tror du en Høyre-regjering ville gjort annerledes, som ville hjulpet deg?

De hadde ihvertfall vært tydeligere og mer løsningsorienterte. Vi klarte oss bra under covid. Nå har vi en regjering som stikker hodet i sanden. 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Og hvilke tiltak mener du regjeringen skal gjøre? Gå imot verdensøkonomien?

Anonymkode: 07f59...2c6

Vi er et av verdens rikeste land. Norge tjener fett på krigen og slik verdensøkonomien er i dag. Mens befolkningen blir fattigere. Det er ekstremt mye regjeringen kunne ha gjort og kan gjøre. 

Regjeringen i dag er som en fraværende sjef som tjener rått med penger, men gidder ikke å gi særlig til de ansatte og skylder på at markedet er tøft. 

Ts

• Liker 14
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Du vet at det egentlig ikke er regjeringens skyld, men så skylder du likevel på regjeringen? Ganske naivt å tro at ting ville vært bedre med Erna. Det ville vært ganske likt, men sannsynligvis enda verre for nettopp folk i din situasjon!

Anonymkode: 34a26...9c4

• Liker 28
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du har rett, det skjedde i 2019. Likvel så hadde eldre generasjoner mye mer rentefradrag enn etablerere i dag.

I Norge har rentefradraget historisk sett vært høyt, og det nådde sin topp på 1980-tallet. På dette tidspunktet var rentefradraget faktisk 100%. I 1989 var rentefradraget satt til 65%.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De hadde ihvertfall vært tydeligere og mer løsningsorienterte. Vi klarte oss bra under covid. Nå har vi en regjering som stikker hodet i sanden. 

Vi er et av verdens rikeste land. Norge tjener fett på krigen og slik verdensøkonomien er i dag. Mens befolkningen blir fattigere. Det er ekstremt mye regjeringen kunne ha gjort og kan gjøre. 

Regjeringen i dag er som en fraværende sjef som tjener rått med penger, men gidder ikke å gi særlig til de ansatte og skylder på at markedet er tøft. 

Ts

Covid var en ekstremsituasjon, hvor partiene var enige om å samarbeide i en krise, ikke slåss på Stortinget. Det er også en mye enklere oppgave å være leder under en krise (hvor det pøses oljepenger ut for å dekke opp for det verste), enn å være leder i en oppryddingsfase, kombinert med en ny krise (Ukraina), som krever at det tas tøffere valg. 

Anonymkode: 34a26...9c4

• Liker 21
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Vi har jobbet beinhardt for det livet vi har nå. Både jeg og mannen. Med all bagasje vi har har vi likevel klart å snu livene våres. Vi hadde bygget opp alt fra start. Vi fikk oss utdanning, bygde hus, fikk barn og hadde alt på stell. Gikk i terapi, fikk masse god hjelp. Var på vei tilbake til arbeidslivet. I perioder hvor ting var tøft økonomisk fikk vi hjelp av banken med f.eks avdragsfrihet. Fikk utsatt regninger/betale over litt lengre tid til vi kom oss på bena igjen. 

Velkommen ny regjering! Med økningene i utgifter samtidig som lavere inntekt. Vi la om hele livsstilen for å tilpasse oss. I vinter bikket det over. Vi måtte bruke opp sparekontoen for å betale regninger. Kostholdet vårt måtte endres på fra sunne råvarer til billigere alternativer. Som gikk hardt utover helsa mi. Jeg hadde ikke lengre råd til alle behandlinger og veien tilbake til arbeidslivet ble lengre. Medisinene mine har blitt dyrere, så jeg har måtte kutte de ut. Vi solgte det vi kunne av ting. 

Vi ringte rundt for å prøve å få hjelp og få ned kostnadene en stund. Men bankene og andre er ikke like hjelpsomme. Vi søkte det vi kunne av stønader. Men vi lå akkurat over grensen på det meste. 

Vi så ikke annet alternativ enn å selge huset. Men selv det er et problem. For huser blir ikke solgt og ligget lenge ute. Og det koster å selge huset. Alt stresset oppi det hele tar knekken på oss. Og økonomisk går det ikke opp lengre, men selv banken vil ikke gi oss avdragsfrihet. For det er tøffe tider. Men ingen hjelp eller løsning. 

Sønnen min har adhd og alt det som hører til. Her vi bor har vi bygd opp et godt nettverk rundt oss. Og han fungerer veldig bra. Datteren vår elsker bhg her hun går. Hele familien har venner i gåavstand. Og hele livet vårt er her og vi elsker det. Det må vi nå bryte opp. Vi har ikke råd å bo i området og må flytte til ny kommune. 

Og vi er langt fra de hardest rammede. Vi klarer oss. Men det koster staten mer at familier som oss havner her, enn at man fikk noe mer hjelp. Det forstod tidligere regjeringer. 

Jeg vet at mye ikke er direkte regjeringens feil. Men de er så tafatte. Ingen løsninger. Ikke tydelige eller tilstedeværende. Vi har vært maks uheldig med tanke på at jeg ble syk, nedgangstider og den regjeringen vi har. Men fy fader å jeg hater den regjeringen vi har nå. Kanskje mest fordi de er så fraværende i en tid vi trenger dem. Hvor avisen konstant skriver om mer negativ utvikling og tøffere tider hadde vi trengt en sterk og stødig regjering og statsminister som snakket til befolkningen sin med forståelse. Kanskje litt løsninger. Ikke bare "vi følger med/vi ser an"....

Sånt er det mange som sliter med, både denne regjeringen og den andre. Vi slet, men overlevde, tøft å være midt i  men må en så må en. 

AnonymBruker
Skrevet

Ts

Nøyaktig hva mener du de kunne gjort?

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Dere fikk 2 barn, …hvorfor?

Anonymkode: 19838...4a4

Fordi de hadde lyst på barn?

Har vi en så ræva regjering at man ikke bør får barn lenger?

Det synes jeg tross alt ikke.

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Skrevet

De fleste vet at dette ikke er regjeringens feil.

Sitter med popcorn nå og venter til en bølge av (primært menn) kommer og mansplainer om hvor forferdelig denne regjeringen er. Denne tråden kommer il å ta helt av. Sett av tid til å bli fortalt "hvordan ting egentlig fungerer"

😅

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...