Gå til innhold

Hva må vi betale i mellomfinansiering?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 
har kjøpt hus. Fikk ganske god pris på huset mot at overtagelse er relativt snart. Meglere vi har snakket med ønsker å vente med å legge ut for salg til etter fellesferien. Sikkert lurt det, men vi vil jo bli sittende med to boliger og mellomfinansieringslån i noen måneder mest sannsynlig. 
Jeg trenger å finne ut hvor mye vi kommer til å måtte betale i måneden. Har henvendt meg til banken, men de bruker veldig lang tid på å svare. 
skriver her i håp om at noen forstår mellomfinansiering og kan gi meg en pekepinn på hvor mye vi må ut med i mnd totalt for to lån og mellomfinansiering. 

Tall: 

Estimert salgspris nåværende bolig:

4 300 000 kr

Total kjøpspris ny bolig: 5 350 000 kr

Nåværende lån: 2 640 000

Estimert egenkapital etter salg:

1 660 000

Rente boliglån: 4,34 %
Rente mellomfinansieringslån: 5 % 

Kan noen hjelpe meg å finne ut hva månedskostnadene våres blir? Eventuelt forklare meg hvordan jeg kan regne det ut? 

Anonymkode: b0914...e08

Skrevet

Mellomfinansieringen skal dekke estimert EK etter salg, som du oppgir er 1660000. Da blir regnestykker for mellomfinansieringen 1660000*5/100/12=6917kr i mnd. Det kan variere noen kr avhengig av om banken bruker måned eller rentedager. 

I tillegg så er det boliglån på gammel bolig, der har du allerede en nedbetalingsplan du skal følge, evt skal du kun betale renter om du har fått avtale med banken på avdragsfrihet i overgangsperioden. 

Så er det boliglån på ny bolig, her oppgir du ikke beløp, så jeg går ut i fra det er kjøpspris minus forventet EK som går som mellomfinansiering. Så 3.690.000kr som du bør ha fått nedbetalingsplan på med tilbudet fra banken hvor månedsbeløp står, så spørs det jo hva som er avtalt av løpetid på lånet, og om det er avdragsfritt i perioden dere sitter på 2 boliger eller ikke. 

Generelt blir regnestykke for rentekostnad i mnd: lånebeløp*rente/100/12. 

Om det kommer avdrag i tillegg varierer med hva dere har avtalt med banken, og antall år dere har på lånet, så det har jeg ikke nok info til å regne ut. 
Her kan du evt bruke en lånekalkulator som banken har på sine nettsider om du ikke har nedbetalingsplan. 
Anbefaler at du tar kontakt med din kontakt i banken og ber om en oversikt. 

Skrevet

Tusen takk for godt og utfyllende svar. 

så det man betaler i måneden er altså:

ganmelt lån + nytt lån + mellomfinansieringslån + eventuelle grbyrer

?

Dette kan jo bli veldig høye summer. Vet du om det er vanlig å få innvilget avdragsfrihet på begge lånene? 

Har forøvrig kontaktet banken slik du anbefaler, men de bruker veeeeldig lang tid på å svare meg. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi avtalte avdragsfrihet i 3 mnd mens vi hadde mellomfinansiering så det bør være mulig for dere og.

Anonymkode: cb26f...b44

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

De aller fleste banker tilbyr avdragsfrihet i mellomfinansieringsperioden. Så du betaler da renter på eksisterende boliglån, mellomfinansieringslån og nytt langsiktig lån. 

Anonymkode: 58dff...634

• Liker 2
Skrevet

Takk for svar! Da tror jeg det blir gjennomførbart ❤️

Gjest takinova
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hei! 
har kjøpt hus. Fikk ganske god pris på huset mot at overtagelse er relativt snart. Meglere vi har snakket med ønsker å vente med å legge ut for salg til etter fellesferien. Sikkert lurt det, men vi vil jo bli sittende med to boliger og mellomfinansieringslån i noen måneder mest sannsynlig. 
Jeg trenger å finne ut hvor mye vi kommer til å måtte betale i måneden. Har henvendt meg til banken, men de bruker veldig lang tid på å svare. 
skriver her i håp om at noen forstår mellomfinansiering og kan gi meg en pekepinn på hvor mye vi må ut med i mnd totalt for to lån og mellomfinansiering. 

Tall: 

Estimert salgspris nåværende bolig:

4 300 000 kr

Total kjøpspris ny bolig: 5 350 000 kr

Nåværende lån: 2 640 000

Estimert egenkapital etter salg:

1 660 000

Rente boliglån: 4,34 %
Rente mellomfinansieringslån: 5 % 

Kan noen hjelpe meg å finne ut hva månedskostnadene våres blir? Eventuelt forklare meg hvordan jeg kan regne det ut? 

Anonymkode: b0914...e08

Umulig å gi noe svar her, for ofte har man avdragsfrihet på alle lånene, eller noen av dem. Du må bare gå i dialog med banken. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...