Gå til innhold

Rett før jeg bare drar fra hele familien

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner jeg begynner å bli lei, alle hjemme har så dårlig tid, skole, jobb, venner osv så når de kommer hjem slipper de alt på gangen, bager, sekker, nett osv. på kjøkken flyter det over av oppvask, skitne klær på gulvet på badet, loftstua og soverommet. Får melding i siste liten om at de blir sene eller ikke kommer hjem til middag så ikke så gøy med matsvinn. På vasken på badet flyter det med sminke, solkrem osv.. jeg begynner på jobb kl 5 på morgenen. Er hjemme kl 13.00 og siden jeg er hjemme såå tidlig så er det jo en selvfølge for alle at jeg vasker og rydder samler klær osv. Føler meg som en slave. Har prøvd å si noe, komme med regler og sette grenser men da er jeg bare urimelig, sinna, og har null forståelse. Vudere å sette meg i bilen og bo på hotell en uke, men da hadde vel kjæledyra sultet i hel.. 

Anonymkode: 0ccf2...be9

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Slutt å rydde. Spar det til de kommer hjem. Ingen middag før det er ryddet opp. 

Føler virkelig med deg. Dette er dessverre ikke unikt. 

Anonymkode: 2d706...b35

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

skjønner at dette er frustrerende. Bor du med partner eller bare barn ? hvor gamle er barna? 

Jeg tenker: drit i å komme hjem kl 13. Legg planer sånn at du er hjemme rundt 15/16. Gå i parken, ta opp en hobby, gå tur, uansett. Bare ikke kom hjem, så slipper du å være slave. 

Rydding: Dryl rotet til familien din inn i de respektive soverommene, smell igjen døra. SÅNN nå er fellesen ryddig, og de kan deale med sitt eget rot. 

Mat: Regelen jeg har for tenåringen (19 år) hos oss, er at siden ungen nesten aldri er hjemme til middag, må ungen selv sende tekstmelding om ungen skal spise middag med oss, ellers lager vi kun mat til to stk. Jeg orker ikke kaste så mye mat. 

Badet: Hver person får en kurv til ting. Har du plass til en hylle som kan holde disse kurvene, så er det bra. Ting som blir stående igjen på vasken blir kasta i en egen samlekurv. Når den samlekurven er for full fordi ingen rydder den, så kastes det. 

Er ungene gamle nok? Drit i å vask klærene til de. Dryl alt i en felles skittentøyskurv i kjellern å glem faenskapet. 

Gidder ikke partneren din å delta i det her? Dryl partneren i ungenes skittentøyskurv i kjelleren ^^

Din mentale helse er viktig i alt det her, men helt ærlig. du har selv latt det gå så her langt. 

Jeg holdt også på å gå gææren fordi jeg rydda etter alle hele tiden, helt til jeg innførte STRENGT ryddig hus, alt rot jeg finner forsvinner i enten "rotkurven" på badet, eller "rotkurven" vi har på kjøkkenet, og jeg finner ikke fram ting til folk, de får lete selv. Det tok ett par mnd, så skjønte folk greia. Ikke mitt problem at du legger smartklokka og notatblokka du eier på stuebordet, jeg tror jeg la det i rotkurven, er det ikke der så får du bare lete, jeg vet ikke. 

Anonymkode: 7b9c8...2c6

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg har 4 regler som jeg håndhever:

1. Søppel i søpla

2. Skittentøy i skittentøyskurven 

3. Oppvask i oppvaskmaskinen. Og er den full, så skal den tømmes. 

4. Alt som «slenges rundt» skal slenges på eget rom. 

Jeg skulle ønske at det gikk av seg selv, men det gjør ikke det. Jeg må mase på dette jevnt og trutt. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Altså, hvis du jobber fra klokken fem så skal du slappe av eller ta en lur når du kommer hjem.  

Anonymkode: 7b07f...456

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

I hear you, TS!

Jeg tok nettopp en helgetur med en venninne for å komme litt unna og puste ut fra familiekaoset.

Da jeg kom hjem var det skitne sokker i sofaen i stua, kopper og fat på bordene som ikke var ryddet etter måltider i løpet av helgen, selvsagt ingen som hadde vasket noen klær, en full søppelpose eto på gulvet på kjøkkenet, fordi ingen hadde giddet å gå ut med den. Jeg husket at da jeg dro, var det tomt for dopapir på hovedbadet. Jeg tenkte jeg skulle tipse mannen om å handle inn, men jeg tenkte at NOE må de vel klare selv. Da jeg skulle på badet, så jeg at det var null dopapir der. Tipper at hele familien hadde brukt gjestebadet hele helgen, for å slippe å forholde seg til at de måtte handle inn nytt dopapir.

Fikk lyst til å bare dra tilbake til flyplassen igjen, og ta en ny helgetur med en gang.

Det første jeg gjør når jeg kommer inn døren etter jobb er å kjefte (si fra tydelig) når jeg ser at ingen av barna har pakket ut sekkene sine, med matbokser osv, eller begynt å gjøre lekser, og mannen min tar seg en dupp på sofaen og har ikke tenkt på å minne dem på det. Så mamma er den strenge og pappa er den snille her i huset ... Men det virker som alle er immune, det hjelper ikke at jeg maser.

Skal ta med meg noen tips fra denne tråden.

Anonymkode: 3f097...8e4

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hadde lett tatt meg en uke på hotell hvis jeg var i din situasjon ja. Antar du har prøvd å snakke med dem om rydding osv, og da er vel det å "miste" husslaven sin den eneste måten de lærer på! 

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som om at du har blitt et offer for din egen dumsnillhet og omsorg oppigjennom årene, og blir tatt for gitt.

Det må stilles krav allerede fra barna er 2 år, og mer krav jo eldre de blir. Allerede fra 2 årsalderen må de vennes til at alt skal alltid se ordentlig ut, og for at noe skal bli gjort så må de gjøre det selv.

Anonymkode: d1f6b...393

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det helt likt. Må velge mellom å rydde etter andre eller bo i et grisehus. Blir så sjukt oppgitt noen ganger.  Matrester hives i fryseren da og da har jeg middag klar til noen dager i uka, så matsvinn er ikke problem.

Anonymkode: 1457c...e40

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Her var det som hos deg. Store barn som ikke rydder og forventet full service.

Hele gangen full av sko til tross for garderobeskap med plass til skoene. Løste det med å kaste skoene ut om de ikke ble satt inn. Regnet det ute ble det selvfølgelig ramaskrik, men de lærte raskt!

Oppvask på rommene satte jeg på gulvet på rommene sånn at når de åpnet døra sto alt rett foran den (var visst veldig irriterende for ungdommen dette her 🙊).

Stoppet opp med vask av tøy som ikke ble lagt på vaskerom. Da manglet de selvsagt tøy til slutt, noe som ikke var særlig populært. Men jeg sto i det. 

Matbokser som ikke ble tatt ut av sekken= ingen matpakke.

Flere håndklær på rommet= tomt for håndklær på badet, og ungdommene måtte bruke håndklær fra rommet. 

Q-tips som jentene bruker til noe med øyensminken ble lagt igjen over hele badet= fjernet q-tipspakka. Nå måtte de be om den når de skulle rense ørene 😊

Toaletter som ikke ble vasket med dobørsten etter bruk (møkkete wc)= jeg sjekket etter dobesøkene ettersom alle nektet for at det var dem og jeg var lei av å vaske etter dem (jada, sikkert ekstremt). Var det ikke vasket, så ropte jeg it k hele huset at vedkommende med navn hadde etterlatt bæsj i doen og måtte komme å ordne det umiddelbart 🙈 Jeg ventet der til de kom. 

Nå har det blitt mye bedre, faktisk! Vær knallhard på dette! Det er IKKE greit at man skal være tjenestepersoner for ungene. 

Hilsen psyko bi*** mamma som var drittlei av samme situasjon som deg 😄

Anonymkode: e82b5...66d

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)

Sånn er det med unger/tenåringer.

Din oppgave er å lære dem normal boevne, og da må man jo begynne tidlig.

Så er ikke løsningen å rydde for dem. 

Fremfor å være passiv aggressiv kan du jo bare ta en samtale uten kjeft.

Ta litt bilder av flytende rot, og bare si «jeg rydder ikke etter dere fra og med nå - det må alle bidra med selv.

Om dere tar skippertak 3 ganger i uka eller rydder litt hver dag får dere bestemme selv. 

Så kan du jo innføre faste dager hvor alle skal vaske uansett. F.eks: fra tors-søn skal alle krysse ut noe på denne lista - og vask av bad rullerer på dette hjulet 2 gg i uka. 

Det hjulet er navnet til hver tenåring. 

Så kan du for eksempel ha fast ansvar for kjøkkenet. 

Om de ønsker å ha et bombet horehus på eget rom er deres valg, men fellesområder må se greie ut. Det skal ikke være flaut å ha noen med seg hjem. 

Jeg har sagt det samme til min sønn siden barnehage: «når man blir voksen skal man kanskje bo med en venn eller kjæreste, og da må man kunne slike ting. Ingen orker bo med andres rot og dritt». 

For en tenåring er nok kjærestekortet en motivasjon. «Dere kan ikke med respekten i behold ta med kjærester hjem her eller i egen bolig med et sånt nivå av gris - folk orker ikke sånt». 

Endret av AprilLudgate
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gjør om på middagsreglene. ALLE som skal ha middag den dagen, må sende melding x antall timer før og bekrefte at ja, jeg skal ha middag i dag.

Alle som ikke sender en slik melding, regnes som fraværende, middag blir ikke laget til den personen. Kommer personen likevel hjem og er sulten, må han/hun ta brødskiver. Det er ikke nok middag til deg/dere.

Anonymkode: 3602b...27f

AnonymBruker
Skrevet

De får bestillke bord hvis de skal ha middag. Ellers blir det ikke noe.

Eller de må spise restene (middagen) til middag neste dag.

Anonymkode: 1fd66...ba2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...