AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #1 Skrevet 14. juni 2023 Dette er worst case scenario, men ja, mini er så sjenert overfor fremmede for tiden at det er stor sannsynlighet for at hun vil se bort og ikke gi en lyd under kontrollen Hun har svært godt språk, god språkforståelse, god motorikk og fysikk. Ingenting av dette vil hun nok derimot få vist på 4-årskontrollen. Så hva skjer da? Vi kan jo ikke tvinge henne. Må vi på ny kontroll senere da såfall? Hun gruer seg seg veldig til 4-årskontrollen og har grått mye. Vi har prøvd å berolige henne uten hell. Noen tips og råd? Anonymkode: 63c1c...b00
solmåneogstjerner Skrevet 14. juni 2023 #2 Skrevet 14. juni 2023 (endret) Tannlege/tannpleier eller helsestasjon? Min da fireåring ville ikke bidra med noe på verken helsestasjonen eller hos tannlegen. Jeg ble spurt om diverse, pusser vi tenner?, er det noen plager? Det var det ikke. Så kom vi tilbake i forbindelse med skolestart, og da var hun mer klar for å vise munnen og delta. Det var ingen problemer med verken det ene eller det andre. Så lykke til, ikke press barnet om det ikke vil, så lenge du ikke har merket noen plager hos barnet som bør undersøkes. Viktig at de ikke får dårlige opplevelser hos lege/tannlege/helsesykepleier. Så lenge det sannsynligvis ikke er noen helsesaker som bør undersøkes eller behandles. Endret 14. juni 2023 av solmåneogstjerner 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #3 Skrevet 14. juni 2023 solmåneogstjerner skrev (5 minutter siden): Tannlege/tannpleier eller helsestasjon? Min da fireåring ville ikke bidra med noe på verken helsestasjonen eller hos tannlegen. Jeg ble spurt om diverse, pusser vi tenner?, er det noen plager? Det var det ikke. Så kom vi tilbake i forbindelse med skolestart, og da var hun mer klar for å vise munnen og delta. Det var ingen problemer med verken det ene eller det andre. Så lykke til, ikke press barnet om det ikke vil, så lenge du ikke har merket noen plager hos barnet som bør undersøkes. Viktig at de ikke får dårlige opplevelser hos lege/tannlege/helsesykepleier. Så lenge det sannsynligvis ikke er noen helsesaker som bør undersøkes eller behandles. Helsestasjonen! Ser hvordan det kunne misforstås ja😅 Anonymkode: 63c1c...b00 1
solmåneogstjerner Skrevet 14. juni 2023 #4 Skrevet 14. juni 2023 (endret) AnonymBruker skrev (9 timer siden): Helsestasjonen! Ser hvordan det kunne misforstås ja😅 Anonymkode: 63c1c...b00 Slik det var for mine barn på helsestasjonen i den alderen: de blir spurt om de liker seg i barnehagen, hva/hvem de liker å leke med, blir spurt om å tegne noen tegninger, og da ser de om de klarer å tegne f eks et menneske med to ben og to armer og øyne og munn. Og selvsagt vekt og høyde osv. Min yngste lukket seg mer eller mindre totalt, hun var veldig usikker i den situasjonen. Men hun fungerte jo bra i barnehage og hjemme. Totalt sett så gikk jo alt fint, hun besto 'testen' til skolestart og helsesykepleier på fireårskontroll sa at det var veldig vanlig at de ikke var helt åpne akkurat da. Det kan oppleves som en litt stressende situasjon for dem. Endret 14. juni 2023 av solmåneogstjerner
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #5 Skrevet 14. juni 2023 Hos oss gikk helsestasjonen stort sett fint grunnet kjekke leker og koselig helsesøster (sånn bestemorsaktig), og vi fikk gjort alt utenom veiing og måling. Men det ene barnet hadde som fireåring 6(!) turer til tannlegen før det åpnet munnen sin. 5 av gangene lå det bare som en ball og nektet å åpne munnen, selv på fanget mitt. Vi hadde supergreie tannpleiere, men det nyttet ikke. Og ingen av dem ville bruke makt - for å ikke skape redsel. Den 6. gangen, da bare hoppet det oppi tannlegestolen og gapte opp. Vi ble helt overrasket alle sammen. Men brått hadde liksom barnet vokst seg utav den verste sjenertheten. Du er ikke den eneste som har sjenert 4åring. Det er temmelig vanlig, selv om de fleste ikke er så sjenerte. 😊 og enten får de lurt utav henne nok, eller så får dere ny time. Jeg ville forøvrig ringt helsestasjonen og fortalt at hun gruer seg. Slik at de er klar over det. Anonymkode: 5f0ea...eea
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #6 Skrevet 14. juni 2023 Vi hadde skuespill om å være hos tannlegen og helsesøster før vi dro, gikk veldig fint Anonymkode: 64579...a42 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #7 Skrevet 14. juni 2023 Hvorfor gruer hun seg? Høres ikke godt ut. Er det mulig å snu det til noe hun gleder seg til og kanskje blir litt stolt over når det går bra? Jenta mi var også som en østers på noen kontroller. Men jeg sa litt om hvordan hun vanligvis prater, lange setninger da hun var litt over 2 år osv. Ble jo trodd, trengte ikke ny time senere😊 Hun ble på fireårskontrollen spurt hva hun liker å spise til middag. Hun svarte "bæsj" til min store fortvilelse, haha, hun pleier ikke å prate sånn😅 Helsesykepleieren er laidback og tok det med et smil. Anonymkode: e6aac...6bc
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #8 Skrevet 14. juni 2023 Dette går helt fint. Det er normalt at fireåringer er sjenerte, og helsesykepleier vet det veldig godt. Dersom foreldre og helsesykepleier her er usikre på et barn er det vanlig å involvere barnehagen (med foreldres tilatelse), for å få observert barnet i et trygt miljø. Det vi gjør før kontroller er å komme tidlig, minst en halvtime før. Da sitter vi og prater og leker, og barnet blir litt mer trygg på situasjonen. De første minuttene av kontrollen sitter helsesykepleier med åpen dør og observerer språk og samspill. Hun er også veldig god på å observere uten å se direkte på eller snakke til barnet, så han kan gå å leke i en krok mens jeg snakker med henne. Anonymkode: 80ae5...ccc 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #9 Skrevet 14. juni 2023 Hvordan forklarer dere til barnet at de skal på helsestasjonen, hvis det får dem til å grue seg? Minsta vår skal i morgen og jeg har bare sagt at vi skal på helsestasjonen og prate litt med ei dame der og så skal vi i barnehagen. Har aldri forklart noe mer til de eldre søsknene heller og de har aldri tenkt over at det var noe spesielt som skulle skje, som det jo heller ikke er. Anonymkode: 46011...82b 7 1
Lul Skrevet 14. juni 2023 #10 Skrevet 14. juni 2023 Helsesykepleier kan kontakte barnehagen også, dersom barnet ikke vil si noe på kontrollen. Barnehagen kjenner jo barnet godt og kan si noe om både språk og utvikling. 1
Gjest Automagisk Skrevet 14. juni 2023 #11 Skrevet 14. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Dette er worst case scenario, men ja, mini er så sjenert overfor fremmede for tiden at det er stor sannsynlighet for at hun vil se bort og ikke gi en lyd under kontrollen Hun har svært godt språk, god språkforståelse, god motorikk og fysikk. Ingenting av dette vil hun nok derimot få vist på 4-årskontrollen. Så hva skjer da? Vi kan jo ikke tvinge henne. Må vi på ny kontroll senere da såfall? Hun gruer seg seg veldig til 4-årskontrollen og har grått mye. Vi har prøvd å berolige henne uten hell. Noen tips og råd? Anonymkode: 63c1c...b00 Ja bare slapp av..Jenta er opplagt over gjennomsnittet intelligent og du sier jo selv at motorikken og fysikken er god..Hva er problemet?..Du har jo fått et strøkent barn jo..
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #12 Skrevet 14. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Helsestasjonen! Ser hvordan det kunne misforstås ja😅 Anonymkode: 63c1c...b00 Synstest ved 4 år, vil ikke ungen bør det settes opp en ny time. For neste gang veit ungen hva som skal skje og da er det lettere å gjøre den undersøkelsen. Anonymkode: 35936...c47
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #13 Skrevet 14. juni 2023 Vår var sånn. Nikket og ristet på hodet og ville bare gjøre omtrent halvparten av tingene helsesøster skulle gjennomføre. Da helsesøster snakket med meg (ikke negativt altså, men bare sa at "da tenker jeg vi kan avrunde her, ta kontakt hvis det er noe" eller noe lignende), rant plutselig ordene ut av ungen.... Til meg altså.... Da kom den vanlige skravlingen med ganske kompliserte setninger og begreper. Helsesøster sto og hørte på henne en liten stund, så på meg og humret for seg selv at "tenker språket er i orden her jeg" Men lurer også litt på hvordan dere har lagt det fram hvis ungen har begynt å grue seg..... Anonymkode: 4311f...a4b 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #14 Skrevet 14. juni 2023 Synstesten på 4 års kontrollen er vel det viktigste mener jeg å huske. Så det er bra hvis hun klarer å samarbeide under den. Anonymkode: 426e2...d8a
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #15 Skrevet 14. juni 2023 Veldig vanlig at man må komme tilbake en gang til for syn og hørsel, da pleier det å gå bra:) og er barnet stille første konsultasjon, pleier det å gå seg til 2. forsøk. Helt naturlig at 4 åringen er sjenert og skeptisk Anonymkode: 61495...ca9
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #16 Skrevet 14. juni 2023 Det ikke uvanlig at fireåringer ikke vil snakke eller delta i noe på foreårskontrollen. Noen varmer opp underveis, og noen nekter helt. Jeg var selv blant de sistnevnte, og husker fortsatt følelsen - «hun dama der skulle IKKE få høre at jeg kunne snakke». Det yngste av mine barn er sjenert og tilbakeholden, og sa ikke et ord på toårskontrollen. Da ble jeg spurt om språket i steder, og mine svar holdt. Barnet snakker som en foss da vi kom ut av helsesykepleierenens kontor og skulle kle på oss, så hun fikk en bitteliten observasjon til slutt hvert fall. Anonymkode: 0cd37...6b0
Gjest WhisperingWind Skrevet 14. juni 2023 #17 Skrevet 14. juni 2023 Skjønner ikke helt hvorfor ungen gruer seg? Hva sa du til henne i forkant av timen?
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #18 Skrevet 14. juni 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Dette er worst case scenario, men ja, mini er så sjenert overfor fremmede for tiden at det er stor sannsynlighet for at hun vil se bort og ikke gi en lyd under kontrollen Hun har svært godt språk, god språkforståelse, god motorikk og fysikk. Ingenting av dette vil hun nok derimot få vist på 4-årskontrollen. Så hva skjer da? Vi kan jo ikke tvinge henne. Må vi på ny kontroll senere da såfall? Hun gruer seg seg veldig til 4-årskontrollen og har grått mye. Vi har prøvd å berolige henne uten hell. Noen tips og råd? Anonymkode: 63c1c...b00 Om helsesykepleier er bekymret etter kontrollen, så kan du be henne kontakte barnehagen. Barnehagen kjenner barnet ditt og har mer kompetanse på barns generelle utvikling enn på helsestasjonen. Anonymkode: 90b1d...54e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå