Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble 100% sykemeldt rundt uke 20 så har kun tatt ut 1 av 5 uker ferie. 

Jobber 100% stilling. Har fastlønn med lønnet ferie, så er trekt i feriepenger. 

Jeg skrev meg opp på ferie sånn at jeg skulle gå ut i permisjon like etter i august, men nå som jeg er sykemeldt og ikke har noe glede av ferien ønsker jeg naturligvis ikke å ta den ut. 

Har ikke snakket med arbeidsgiver om dette da jeg kjenner jeg nesten er redd for å miste ferien min som jeg håpet å forlenge permisjonen med neste år. 

Får jeg flyttet over disse 4 ukene med ferie til neste år? Jeg er jo trekt for disse. 
Får jeg nye 5 uker ferie neste år med lønn?  Jeg forstår det sånn at jeg mister litt feriepenger pga sykemelding, ca. 2 mnd der jeg ikke får opparbeidet meg feriepenger men jeg skal vell fremdeles ha lønn om så litt redusert for de nye 5 ukene ferie neste år? 

Dersom det er sånn det fungerer kan jeg ta 8 uker sammenhengende ferie etter endt permisjon neste år om ok for arbeidsgiver?

skjønner ingenting av dette. .. 

Anonymkode: 1a368...3fe

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, du får flyttet årets ferieuker til neste år

Ja, du får nye ferieuker med lønn neste år

Du opptjener feriepenger for ganske mange sykemeldingsdager (rundt 50 🤔). 

Anonymkode: c541b...0e2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du sykemelding i ferien så kan du ta ferien ut senere. Du skal ikke tape noe ferie eller penger på dette. 

Anonymkode: dc298...664

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ingen ekspert, men mener at man kan bruke ferie i permisjonen. Altså at man har permisjon, så kan man ta 4 ukers ferie for å bruke den opp, og da forskyver man permisjonen med 4 uker, og den varer 4 uker lengre.

Anonymkode: ca020...bf6

AnonymBruker
Skrevet

Du må bare be om å få tilbake feriedagene fordi du er 100% sykemeldt. Da får du dem med deg til du skal avvikle ferie (som en del av, før eller etter permisjon). Du får nye feriedager for neste år :) Hvis du er sykemeldt eller i permisjon er det heller ingen grenser for hvor mye ferie du kan ta med deg over.  

Anonymkode: e0dbe...b62

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke får flyttet ferien kan du ta ut ferien i permisjonen, da flytter du permen like mange dager som du har fri. Da får du bare utbetalt penger fra arbeidsgiver i stedet for NAV den perioden (tror jeg). Enkelt å legg det inn i den planleggeren til NAV så ser du hvordan du ender ut. 

Anonymkode: 16e1a...856

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du får lønn fra arbeidsgiver under permisjon, ikke direkte fra NAV, så er det veldig enkelt å utsette permisjonen med 4 uker i det året du er trukket ferie for. Da merker du ingen forskjell i utbetalingene. Så lenge du er sykemeldt så skal du ikke måtte bruke av feriedagene dine. 
Det ordnes hos arbeidsgiver at du ikke bruker av ferien når du er sykemeldt.

Anonymkode: 7c114...6ed

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

... 

Har ikke snakket med arbeidsgiver om dette da jeg kjenner jeg nesten er redd for å miste ferien min som jeg håpet å forlenge permisjonen med neste år. 

Får jeg flyttet over disse 4 ukene med ferie til neste år? Jeg er jo trekt for disse. 
Får jeg nye 5 uker ferie neste år med lønn?  Jeg forstår det sånn at jeg mister litt feriepenger pga sykemelding, ca. 2 mnd der jeg ikke får opparbeidet meg feriepenger men jeg skal vell fremdeles ha lønn om så litt redusert for de nye 5 ukene ferie neste år? 

Dersom det er sånn det fungerer kan jeg ta 8 uker sammenhengende ferie etter endt permisjon neste år om ok for arbeidsgiver?

skjønner ingenting av dette. .. 

Huh? Det er jo en mulighet som dukket opp, ja, nå?

Til resten: Ja, du kan overføre feriedager ved sykemelding. Du må legge ved legeerklæring ved krav om overføring. Dette står ganske greit forklart i ferieloven. 

Som kommentar til vedkommende over meg: det er like enkelt å utsette permisjonen med ferie hvis du får utbetaling fra NAV. Du kan endre søknaden så mange ganger du vil, selv etter den har startet, og med tilbakevirkende fmkraft i inntill 3 mnd. Du kan ta det etter permisjonen om du vil, så lenge du ikke har en dag med arbeid mellom så skal det ikke være noe problem for arbeidsgiver. Han har ikke styringsrett over når du tar ferie i permisjon, all den tid du uansett er borte fra arbeid og i permisjon. Selv når du utsetter den lønnede for å ha ferie, er du i permisjon per se. 

Du får også feriepenger av sykepengene for øvrig. Men starter du permisjonen 10 uker før tiden? Siden du ble sykemeldt i uke 20, og har vært sykemeldt i 2 mnd. 

Anonymkode: adea8...7a1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Huh? Det er jo en mulighet som dukket opp, ja, nå?

Til resten: Ja, du kan overføre feriedager ved sykemelding. Du må legge ved legeerklæring ved krav om overføring. Dette står ganske greit forklart i ferieloven. 

Som kommentar til vedkommende over meg: det er like enkelt å utsette permisjonen med ferie hvis du får utbetaling fra NAV. Du kan endre søknaden så mange ganger du vil, selv etter den har startet, og med tilbakevirkende fmkraft i inntill 3 mnd. Du kan ta det etter permisjonen om du vil, så lenge du ikke har en dag med arbeid mellom så skal det ikke være noe problem for arbeidsgiver. Han har ikke styringsrett over når du tar ferie i permisjon, all den tid du uansett er borte fra arbeid og i permisjon. Selv når du utsetter den lønnede for å ha ferie, er du i permisjon per se. 

Du får også feriepenger av sykepengene for øvrig. Men starter du permisjonen 10 uker før tiden? Siden du ble sykemeldt i uke 20, og har vært sykemeldt i 2 mnd. 

Anonymkode: adea8...7a1

Takk for svar! 
Ja, jeg trodde først at jeg MÅTTE ta ut ferien min når jeg var sykemeldt, så ble så redd for at arbeidsgiver tvang meg til det, kjente ikke til regelverket, har ikke satt meg inn i noen ting, aldri vært sykemeldt. Da jeg begynte å se på permisjonsordningene, var jeg egentlig ikke klar over hvordan noe av det fungerte (det er jeg ikke nå heller)😅🤭

ble sykemeldt i uke 20 av graviditeten, starter permisjon i juli 3 uker før mini kommer. 

ts 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...