GÃ¥ til innhold

Tror jeg svarte rasistisk 😬 Han sa jeg var bleik og måtte gå ut og sole meg.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var på treningssenteret og hadde på meg kort shorts og cropped t-skjorter så litt av magen viser. Jeg er blond og lys i huden.  Soler meg ikke bevisst, men er heller ikke sånn likbleik. Er sånn farge veldig mange nordmenn har på huden. En mann som ser ut som han har opphav fra et sted i Midtøsten gikk forbi meg da han var på vei ut og sa at jeg var hvit og trengte å gå ut for å sole meg. Har aldri snakket med han før, men hilser på han da jeg ser han jevnlig. Jeg ble litt paff, og så kjente jeg at jeg ble forbanna, for det var en veldig frekk og unødvendig ting å si. Så jeg svarte at "nei, det trenger jeg faktisk ikke, og du trenger ikke være frekk. Viss du ikke liker lys hud, så har du flyttet feil sted, for det er sånn mange ser ut her i Norge. " Så heiste han på skuldrene og gikk. 

Har tenkt nå etterpå om hva han mente, om han kanskje ikke mente det på en frekk måte. Men så virker han veldig sånn wannebe-bodybuilder, men er overvektig, hverken sterk eller fit. Jeg er i betydelig bedre form enn han, så jeg har tenkt at han kanskje er en sånn type som føler seg truet/ubekvem med at en kvinne som er mye mindre enn han er sterkere fysisk. Og at han da fikk lyst å si noe nedlatende. Ellers så kan det være at han har lest sånn PUA-litteratur og tror det er et godt sjekketriks å si noe slemt til kvinnene. 

Synes dere jeg svarte altfor frekt tilbake eller var det på sin plass? 

• Liker 12
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han virker veldig rar når han bare sier sånt. 

Syns det du sa var på sin plass også 

• Liker 14
  • Nyttig 4
Skrevet
Trish skrev (47 minutter siden):

Han virker veldig rar når han bare sier sånt. 

Syns det du sa var på sin plass også 

Takk. Enig i at det var en rar ting å si. Og i hans hjemland diver heller ikke folk med å sole seg. Og kvinnene må jo gå tildekket fra topp til tå når de skal ut av hjemmet.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

I mine ører høres det ut som om han forsøkte å flørte ved å komme med en spøk, så det naturlige ville vært å komme med en spøk om hudfargen hans, men vet ikke hvordan dette ville bli tatt opp i disse krenkelsestider.

Jeg har snakket med en del personer fra sydligere strøk i årenes løp, og de er ikke redde for å spøke seg imellom, men mer forsiktige i forhold til nordmenn, som tar alt fra fremmede fryktelig seriøst.

I land som Spania kan en kvinne få slengt kommentarer etter seg, men hun vil heller ikke være redd for å komme med tilsvar.

Anonymkode: 95e9c...957

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
tøydokka skrev (1 time siden):

Jeg var på treningssenteret og hadde på meg kort shorts og cropped t-skjorter så litt av magen viser. Jeg er blond og lys i huden.  Soler meg ikke bevisst, men er heller ikke sånn likbleik. Er sånn farge veldig mange nordmenn har på huden. En mann som ser ut som han har opphav fra et sted i Midtøsten gikk forbi meg da han var på vei ut og sa at jeg var hvit og trengte å gå ut for å sole meg. Har aldri snakket med han før, men hilser på han da jeg ser han jevnlig. Jeg ble litt paff, og så kjente jeg at jeg ble forbanna, for det var en veldig frekk og unødvendig ting å si. Så jeg svarte at "nei, det trenger jeg faktisk ikke, og du trenger ikke være frekk. Viss du ikke liker lys hud, så har du flyttet feil sted, for det er sånn mange ser ut her i Norge. " Så heiste han på skuldrene og gikk. 

Har tenkt nå etterpå om hva han mente, om han kanskje ikke mente det på en frekk måte. Men så virker han veldig sånn wannebe-bodybuilder, men er overvektig, hverken sterk eller fit. Jeg er i betydelig bedre form enn han, så jeg har tenkt at han kanskje er en sånn type som føler seg truet/ubekvem med at en kvinne som er mye mindre enn han er sterkere fysisk. Og at han da fikk lyst å si noe nedlatende. Ellers så kan det være at han har lest sånn PUA-litteratur og tror det er et godt sjekketriks å si noe slemt til kvinnene. 

Synes dere jeg svarte altfor frekt tilbake eller var det på sin plass? 

Hvis han ikke er sterk går han nok dit sikkert bare for å sjekke damer og være frekk mot dem ved og komme med oppsnasne kommentarer åner ikke smilte han litt når han sa det ? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

I mine ører høres det ut som om han forsøkte å flørte ved å komme med en spøk, så det naturlige ville vært å komme med en spøk om hudfargen hans, men vet ikke hvordan dette ville bli tatt opp i disse krenkelsestider.

Jeg har snakket med en del personer fra sydligere strøk i årenes løp, og de er ikke redde for å spøke seg imellom, men mer forsiktige i forhold til nordmenn, som tar alt fra fremmede fryktelig seriøst.

I land som Spania kan en kvinne få slengt kommentarer etter seg, men hun vil heller ikke være redd for å komme med tilsvar.

Ja, har tenkt at han kanskje prøvde å flørte, bare at det ble litt klossete. At det ikke var vondt ment, men han skjønte ikke bedre? derfor jeg har tenkt på det svaret jeg gav-at det var dumt viss han ikke mente noe vondt med det å svare sånn. Men det å få høre at jeg er bleik er noe som jeg har hatt komplekser for tidligere, drevet med solarium, uvettig soling, alskens selvbruningsgreier som lukter dritt, for å få den fine tanningen.

Men vet du hva? Det er sånn hud jeg har, og å kommentere på at det er feil å være lys i huden tar jeg som bodyshaming, på linje med at noen skulle sagt til noen at de er feit, har for små pupper eller burde holde seg inne fordi de er for mørkhudet.

Da jeg var yngre drev jeg og solte meg uvettig, tok solarium og brukte for lav faktor i solkremen da jeg var ute i solen for å få mest mulig farge. Husker jeg tenkte at "jeg driter i om jeg får rynker og kreft når jeg blir gammel, vil være brun og fin nå, den tid den sorg". Haha, sånn tenker jeg ikke lengre. Å sole seg masse for å bli brun kan være veldig kreftfremkallende for oss med naturlig lys hud. Det vil også gjøre at huden blir rynkete og ujevnt pigmentert. Jeg vil hverken ha hudkreft eller få sånn skrukkete og fregnete gammeldameisyden-hud. 

• Hjerte 4
Skrevet
Maskinfører skrev (22 minutter siden):

Hvis han ikke er sterk går han nok dit sikkert bare for å sjekke damer og være frekk mot dem ved og komme med oppsnasne kommentarer åner ikke smilte han litt når han sa det ? 

Jo, han smilte når han sa det, og sa det på en sånn hyggelig/vennlig måte. Men det hjelper jo ikke så mye å smile om du kritiserer kroppen/hudfargen til noen. Det er jo bare frekt uansett hvor stort glis du klistrer på deg?

• Liker 6
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
tøydokka skrev (2 minutter siden):

Ja, har tenkt at han kanskje prøvde å flørte, bare at det ble litt klossete. At det ikke var vondt ment, men han skjønte ikke bedre? derfor jeg har tenkt på det svaret jeg gav-at det var dumt viss han ikke mente noe vondt med det å svare sånn. Men det å få høre at jeg er bleik er noe som jeg har hatt komplekser for tidligere, drevet med solarium, uvettig soling, alskens selvbruningsgreier som lukter dritt, for å få den fine tanningen.

Men vet du hva? Det er sånn hud jeg har, og å kommentere på at det er feil å være lys i huden tar jeg som bodyshaming, på linje med at noen skulle sagt til noen at de er feit, har for små pupper eller burde holde seg inne fordi de er for mørkhudet.

Da jeg var yngre drev jeg og solte meg uvettig, tok solarium og brukte for lav faktor i solkremen da jeg var ute i solen for å få mest mulig farge. Husker jeg tenkte at "jeg driter i om jeg får rynker og kreft når jeg blir gammel, vil være brun og fin nå, den tid den sorg". Haha, sånn tenker jeg ikke lengre. Å sole seg masse for å bli brun kan være veldig kreftfremkallende for oss med naturlig lys hud. Det vil også gjøre at huden blir rynkete og ujevnt pigmentert. Jeg vil hverken ha hudkreft eller få sånn skrukkete og fregnete gammeldameisyden-hud. 

Jo. jeg forstår, men han kunne da ikke vite alt dette - tror han bare ville komme med en spøk for å forsøke å få i gang en samtale; tror neppe han forestilte seg at dette kunne blitt oppfattet slik ...

• Liker 2
Skrevet
tøydokka skrev (5 minutter siden):

Jo, han smilte når han sa det, og sa det på en sånn hyggelig/vennlig måte. Men det hjelper jo ikke så mye å smile om du kritiserer kroppen/hudfargen til noen. Det er jo bare frekt uansett hvor stort glis du klistrer på deg?

Jeg tror han prøvde og være litt morsom men sikkert på feil tidspunkt liksom si til ett mørkt menneske gå og bad deg litt i snøen du trenger litt hvitt på kroppen :) ja det er mye mulig det var for å være frekk :( 

AnonymBruker
Skrevet

Helt idiotisk kommentar fra fyren og forstår godt at du ble provosert. Men forstår ikke ditt svar heller. Selv hadde jeg svart noe spydig om at jeg er helt uinteressert i hans vurdering av min kropp/utseende. Å trekke inn at han kan reise fra landet o.l er rimelig spesielt. 

Anonymkode: 5148d...cdb

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jo. jeg forstår, men han kunne da ikke vite alt dette - tror han bare ville komme med en spøk for å forsøke å få i gang en samtale; tror neppe han forestilte seg at dette kunne blitt oppfattet slik ...

Vel, var derfor jeg opprettet denne tråden. Fordi jeg kanskje tolket han feil. Og responderte på det ut fra hvordan jeg oppfattet det. Og det med at " her i Norge er vi mange med lys hud, så viss du misliker det har du kommet feil sted", (husker ikke helt ordrett hva jeg sa fordi jeg ble agitert), men ja - det kan jo tolkes litt dithen at jeg indirekte ba han ryke og reise tilbake til hjemlandet om man tar litt i. 

Får vel bare prøve å hilse normalt hyggelig på han neste gang jeg ser han. Og ta det derfra. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
tøydokka skrev (1 minutt siden):

Vel, var derfor jeg opprettet denne tråden. Fordi jeg kanskje tolket han feil. Og responderte på det ut fra hvordan jeg oppfattet det. Og det med at " her i Norge er vi mange med lys hud, så viss du misliker det har du kommet feil sted", (husker ikke helt ordrett hva jeg sa fordi jeg ble agitert), men ja - det kan jo tolkes litt dithen at jeg indirekte ba han ryke og reise tilbake til hjemlandet om man tar litt i. 

Får vel bare prøve å hilse normalt hyggelig på han neste gang jeg ser han. Og ta det derfra. 

Flott - ingen grunn til å lage stort drama ut av en liten misforståelse; livet går videre, og det kommer nye muligheter. smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Helt idiotisk kommentar fra fyren og forstår godt at du ble provosert. Men forstår ikke ditt svar heller. Selv hadde jeg svart noe spydig om at jeg er helt uinteressert i hans vurdering av min kropp/utseende. Å trekke inn at han kan reise fra landet o.l er rimelig spesielt. 

Anonymkode: 5148d...cdb

Jeg sa aldri at han burde reise fra landet. Jeg sa at her i Norge er det vanlig å være lys i huden, så om han han misliker bleik hud har han flyttet til feil plass. Men enig med deg at jeg heller burde svart at hans vurdering av min hudfarge var en aldeles uinteressant opplysning for meg. Eller spurt han direkte hvorfor han trodde at hans mening om huden min var noe jeg kunne ha nytte av. Takk for innspillet. Synd at man aldri rekker å tenke seg om så mye før man svarer på sånne teite kommentarer, da hadde livet vært lettere.

• Liker 3
Skrevet
Maskinfører skrev (17 minutter siden):

Jeg tror han prøvde og være litt morsom men sikkert på feil tidspunkt liksom si til ett mørkt menneske gå og bad deg litt i snøen du trenger litt hvitt på kroppen :) ja det er mye mulig det var for å være frekk :( 

Lol, å si noe sånt til en med brun hud hadde jo vært helt krise. Kunne sikkert havnet i fengsel for det under rasismeparagrafen. Men selv om det helt rasjonelt sett skulle være like ille å kritisere en kropp for å være for mørk som det er å kritisere noen for å være for hvit, så har vi en historie som gjør at det ene er rasisme, mens det å kritisere noens minde melaninrike hud ikke regnes som rasistisk. Pga historien og den undertrykkelsen mørke mennesker har opplevd gjennom generasjoner. 

Nå kritiserte jeg heller ikke hans hud, jeg bare sa at det var normalt med lys hudfarge i Norge, og at han har flyttet til feil land viss det er et problem for han å se folk med lys hud.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Flott - ingen grunn til å lage stort drama ut av en liten misforståelse; livet går videre, og det kommer nye muligheter. smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

Ja, enig med deg. 😊

AnonymBruker
Skrevet

Det var en krass tilbakemelding, og noen vil nok si at det har litt rasistisk holdning i seg.

Men det betyr ikke at det ikke kjennes godt ut å si. For jeg er like forbanna selv over slike komme tarer, vi som er lyse i huden må klabbe igjen munnen og tåle å bli kalt allslags ord og utrykk, for at vi er hvite. Og jeg mener det er rett at vi kan si i fra om at nå er det nok, det er ikke gøy å få høre. Særlig om vi tenker over statistikken for hudkreft; Nordmenn er glade i sol, vi soler oss, reiser til syden, bli brune, men vi ligger også på toppen av listen når det kommer til hudkreft. Tenker at jeg er fin nok som det er, med den lyse huden min. 

Kanskje litt krass tilbakemelding, men også litt fortjent synes jeg. Og selv om dette var et forsøk på flørting fra hans side, da lærte han kanskje at det ikke er en kommentar som er grei å bruke.

Anonymkode: ebc03...dca

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Litt merkelig svar fra deg, men teit kommentar fra han også. Men det er ikke noe du trenger å tenke mer på, null problem dette!

For min del så hater jeg når menn skal kommentere sånt, si hva jeg må og ikke, så jeg hadde blitt irritert selv. Hvem er du til å si at jeg skal sole meg, tenk om jeg liker å være bleik. Jeg driter vel i hva du synes er fint liksom, jeg er ikke her for å være eyecandy for deg.

Anonymkode: 71b8c...16b

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk høre samme kommentar fra en lærer på ungdomsskolen. 30 år etter angrer jeg på at jeg ikke svarte noe spydig.

AnonymBruker
Skrevet

Tenk om en lys person hadde sagt at du er så mørk, du må holde deg unna sola 😬 Hvorfor er det greit å kommentere hudfarge bare den ene veien.

Jeg er lys i huden altså, og tar meg ikke nær av å få kommentarer på det. 

Anonymkode: a91f9...c98

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hans kommentar var dritt, og du er ekstremt fordomsfull.

Anonymkode: 9c5d8...a02

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...