AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #1 Skrevet 14. juni 2023 Har en samboer som har sine utfordringer, og jeg skriver her om det er noe jeg Jan gjøre for å hjelpe. Jeg har 1 barn fra tidligere forhold. Samboer og jeg har et felles barn, og alt virket omtrent i flere år, fordi, barnefar til mitt første barn bodde et godt stykke unna. Nå skal han flytte nærmere for å se barnet sitt mer. Så bra tenker jeg! Men for min samboer er det helt forferdelig. Han er utrolig slitsom å være med og blir direkte ekkel. Han har fått for seg at det er en trussel/konkurranse her? - spør og graver om mitt tidligere samboerskap. - sier direkte " jeg vet ikke om jeg klarer jeg, jeg liker ikke fyren". Altså type slår opp, ser hvor langt det går, etc. - synes ingenting om samarbeid, mener at en tydelig samværsavtale er best. (Er enig i at jeg ikke trenger å kommunisere mer enn jeg må.) Jeg kjenner at jeg mister meg selv på en måte. Jeg tørr liksom ikke være meg selv, redd for at han tror jeg gjør noe galt, og jeg har ALDRI vært utro. Hvorfor må han ha sånn kontroll? Ser han ikke at jeg ikke har det bra? Hvordan kan jeg hjelpe han? Jeg har bestilt time til mekling på fvk. Fikk nok. Nå driver han å bytter mellom å late som alt er bra og drive slik psykologisk spill. HVA ER DET SAMBOEREN MIN EGENTLIG VIL? HVORDAN KAN JEG HJELPE HAN? Anonymkode: 3c27e...42d 2
Rødstrupa Skrevet 14. juni 2023 #2 Skrevet 14. juni 2023 Du må snakke med samboeren din, spørre han hva han trenger for å føle seg trygg på deg. Han må gjøre noe med selvtilliten sin. Ellers så skyver han deg vel ut av livet sitt? 2 1 1
Gjest CamillaCollett Skrevet 14. juni 2023 #3 Skrevet 14. juni 2023 Det er du som må sette grenser. Inviter ham til den store praten om eksen, en gang for alle. Han kan si det han vil si, du si det du tror han har nytte av å vite (sett grenser her også, detaljer fra forrige forhold har han verken krav på eller godt av). Samarbeid og kommunikasjon om ditt første barn er noe du avgjør helt alene og som han ikke får blande seg opp i. Og så sier du at det er nok. Øvrige problemer får han snakke med en annen om, ikke deg. Om sjalusien er sykelig, er psykologen rett instans.
Nymerïa Skrevet 14. juni 2023 #4 Skrevet 14. juni 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): spør og graver om mitt tidligere samboerskap. "Nå har vi snakket nok om det. Du blir tydeligvis ikke noe lykkeligere av opplysningene og jeg er ferdig med å snakke om dette." AnonymBruker skrev (7 timer siden): sier direkte " jeg vet ikke om jeg klarer jeg, jeg liker ikke fyren". Altså type slår opp, ser hvor langt det går, etc. "OK, da gjør vi det. Jeg har ikke noen interesse av å være sammen med noen som ikke vil." AnonymBruker skrev (7 timer siden): synes ingenting om samarbeid, mener at en tydelig samværsavtale er best. (Er enig i at jeg ikke trenger å kommunisere mer enn jeg må.) Da slutter du med det. AnonymBruker skrev (7 timer siden): HVA ER DET SAMBOEREN MIN EGENTLIG VIL? Hvis du ikke vet det som bor sammen med han så tror jeg ikke kvinneguiden kan hjelpe deg. Derimot vil jeg spørre deg om hvorfor du mener at det er ditt ansvar å finne ut hva noen vil når de ikke engang respekterer deg nok til å si det rett ut. AnonymBruker skrev (7 timer siden): HVORDAN KAN JEG HJELPE HAN? Du kan bare hjelpe noen som ønsker hjelp. Hvis et voksent menneske ikke evner å uttrykke at han trenger hjelp, så trenger han det ikke, eller så har han nedsatt funksjonsevne. Bør du egentlig være sammen med noen med nedsatt funksjonsevne? Er ikke det en slags form for utnyttelse? Jeg skulle ønske at alle innlegg på KG var like konkrete som dette. Du skal ha for godt formulert problemstilling og gode eksempler. 2 2
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #5 Skrevet 14. juni 2023 Han må oppsøke hjelp for sjalusien sin. Med mindre du ligger med eksen din, så er det ikke din feil at han er sjalu, og dermed ingenting du kan fikse. Hva tenker du at du skulle gjort da? Nekte eksen din å ha et godt forhold til sitt eget barn? Flytte til ukjent adresse? Anonymkode: c0ea7...1cd 2
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #6 Skrevet 14. juni 2023 CamillaCollett skrev (3 timer siden): Det er du som må sette grenser. Inviter ham til den store praten om eksen, en gang for alle. Han kan si det han vil si, du si det du tror han har nytte av å vite (sett grenser her også, detaljer fra forrige forhold har han verken krav på eller godt av). Samarbeid og kommunikasjon om ditt første barn er noe du avgjør helt alene og som han ikke får blande seg opp i. Og så sier du at det er nok. Øvrige problemer får han snakke med en annen om, ikke deg. Om sjalusien er sykelig, er psykologen rett instans. Takk for svar! Ts Anonymkode: 3c27e...42d
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #7 Skrevet 14. juni 2023 Nymerïa skrev (2 timer siden): "Nå har vi snakket nok om det. Du blir tydeligvis ikke noe lykkeligere av opplysningene og jeg er ferdig med å snakke om dette." "OK, da gjør vi det. Jeg har ikke noen interesse av å være sammen med noen som ikke vil." Da slutter du med det. Hvis du ikke vet det som bor sammen med han så tror jeg ikke kvinneguiden kan hjelpe deg. Derimot vil jeg spørre deg om hvorfor du mener at det er ditt ansvar å finne ut hva noen vil når de ikke engang respekterer deg nok til å si det rett ut. Du kan bare hjelpe noen som ønsker hjelp. Hvis et voksent menneske ikke evner å uttrykke at han trenger hjelp, så trenger han det ikke, eller så har han nedsatt funksjonsevne. Bør du egentlig være sammen med noen med nedsatt funksjonsevne? Er ikke det en slags form for utnyttelse? Jeg skulle ønske at alle innlegg på KG var like konkrete som dette. Du skal ha for godt formulert problemstilling og gode eksempler. Takk selv for konstruktivt tilbakemelding:-) mye bedre enn "dump han". Ts Anonymkode: 3c27e...42d 2
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #8 Skrevet 14. juni 2023 Jeg sliter også med sjalusi overfor eksen til min samboer. Dette bunner i at han har skjult en del kommunikasjon for meg, rett og slett for å skåne meg mot mye styr dem imellom. Og da ble jeg både mistenksom og i ettertid sjalu. Så han viser meg nå alle meldinger, forteller om alle samtaler etc, og det har hjulpet veldig for min del. Så om det ikke er åpenhet overfor din samboer rundt din dialog med eksen, kan det kanskje være et sted å begynne? Anonymkode: d5dcc...b20 3
Arild37 Skrevet 14. juni 2023 #9 Skrevet 14. juni 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg sliter også med sjalusi overfor eksen til min samboer. Dette bunner i at han har skjult en del kommunikasjon for meg, rett og slett for å skåne meg mot mye styr dem imellom. Og da ble jeg både mistenksom og i ettertid sjalu. Så han viser meg nå alle meldinger, forteller om alle samtaler etc, og det har hjulpet veldig for min del. Så om det ikke er åpenhet overfor din samboer rundt din dialog med eksen, kan det kanskje være et sted å begynne? Anonymkode: d5dcc...b20 Denne støtter jeg. Jeg har en dame som får veldig mye oppmerksomhet fra menn, og merkelig mange som prøver seg på melding på alle mulige tenkelige steder. Men selv om jeg i utgangspunktet ikke er en sjalu person, så tror jeg eneste grunnen for at jeg ikke er sjalu her er at hun er så åpen, hun forteller hver gang det skjer, og pleier å vise hva de skrev, så ler vi heller litt av dem, enn at jeg går rundt å grubler og krisemaksimerer fordi hun tiltrekker seg mange 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå