Gå til innhold

Når kroppen har et overaltivert nervesystem

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

De siste 3 månedene har jeg opplevd å få 3 voldsomme og brutale beskjeder. 
Et dødsfall og to alvorlige sykdommer. 
Dette har resultert til at jeg er livredd for at noe skal skje. Når tlf ringer og det er familien klarer jeg nesten ikke ta tlf og går helt i panikk, tror det er ny beskjed om dødsfall. 
Har fått psykolog og han sier at nervesystemet er overaktivert. 
Det er ikke ptsd, selv om jeg har opplevd voldsomt traume. Jeg kan fint både snakke om det som har skjedd, og jeg har hverken mareritt eller vansker med å tenke på det som er skjedd. 
Det er kroppen som reagerer med angst hvis jeg f eks ikke får tak i mannen min, eller ungdommen som ikke kommer hjem til avtalt tid og tlf er utladet. 
Går rett i krisemodus og tenker dødsfall.

flere som har reagert slik? 

Anonymkode: bd590...ba6

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ingen? 

Anonymkode: bd590...ba6

AnonymBruker
Skrevet

Helt normal reaksjon du opplever. Det går over med tiden.

Anonymkode: ff769...ca7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er hekt normalt og vil gå over av seg selv. Få hjelp av psykologen med hvordan du takler det best mulig.

Anonymkode: 2c33d...0f9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker som bruker over, at det er en helt naturlig reaksjon. Når alvorlige ting skjer rundt deg så er det klart du går i beredskapsmodus. Det er sånn kroppen fungerer og skal gjøre. Da er du skjerpet og klar til å ta vare på deg selv og dine og yte ekstra en periode. Men pass på deg selv, pust dypt når telefonen ringer og gjør gjerne noen pusteøvelser ellers når du føler deg overveldet eller før du skal legge deg. Det vil gå over med tiden❤️

Et overaktivert nervesystem refererer til et nervesystem til en som har traumer som gjør at det reagerer uhensiktsmessig og ut av proporsjoner.

Anonymkode: 67d7b...474

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har hatt det sånn og enda verre i 25 år nå. Gjør deg selv en stor tjeneste å ta godt vare på deg selv for å hjelpe kroppen ut av det. Fortsett hos psykolog, vær snill mot deg selv fysisk, mentalt, emosjonelt. Trygghet, trygghet, trygghet. Søvn er det viktigste, ha en god balanse mellom mental og fysisk aktivitet og hvile. Lytt til kroppen (og psykologen!).

Anonymkode: 9f10c...bf6

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...