AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #1 Skrevet 13. juni 2023 Hei. Jeg er fortiden arbeidssøker, har fått på dagpenger siden mars. Jeg ønsker å studere til høsten, nettbasert som da er ganske dyrt. Men mister jeg rett til dagpenger hvis jeg studerer? Jeg ser på nav sine sider at man ikke kan studere mer enn 15 studiepoeng pr semester. Det er jo dumt da det er en bachelor jeg tenker å starte på som gir 30 stp pr semester. Noen her som kan korrigere meg om/opplyse meg her om dette stemmer? Anonymkode: 2d1a3...932
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #2 Skrevet 13. juni 2023 En som får dagpenger = en aktivt arbeidsøkende person. En som studerer 30 stp i semesteret studerer fulltid og er per definisjon IKKE en aktivt arbeidssøkende person. Det finnes ordninger hvor man kan omskolere seg med støtte fra Nav - men det må du kontakte Nav om. Anonymkode: 200fe...039 8
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #3 Skrevet 13. juni 2023 Du har rett på studielån hvis du studerer. Eller aap hvis du trenger omskolering pga helse. Er du eldre student tror jeg du kan få mer i studielån/støtte. Men dagpenger er en stønad for de som er aktive jobbsøkere, og som student vil du ikke være det. Lykke til! Anonymkode: 41444...a9b 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #4 Skrevet 13. juni 2023 6 minutter siden, AnonymBruker said: Du har rett på studielån hvis du studerer. Eller aap hvis du trenger omskolering pga helse. Er du eldre student tror jeg du kan få mer i studielån/støtte. Men dagpenger er en stønad for de som er aktive jobbsøkere, og som student vil du ikke være det. Lykke til! Anonymkode: 41444...a9b Jeg kan jo fint ha jobb selvom jeg studerer. Studerer jeg nettbasert vil jeg jo kunne lese/studere på kveldstid evt før jobb dersom jeg jobber turnus. Det er det som er så fint med nettbasert studier: det er fleksibelt og kan sådan kombineres med jobb. Så det at jeg ikke kan være reell arbeidssøker stemmer nok ikke. Anonymkode: 2d1a3...932 2
Sofakona Skrevet 13. juni 2023 #5 Skrevet 13. juni 2023 Du jobber turnus? Får dagpenger og vil studere? 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #6 Skrevet 13. juni 2023 Det er ikke meningen at dagpenger skal finansiere fulltidsstudier. 30 stp regnes som fulltidsstudier selv om studiene er nettbaserte og man jobber turnus. Det er ikke mindre å gjøre selv om studiene er nettbaserte. Studier har andre finansieringsordninger: studielån er det mest nærliggende. Det er ganske strenge regler for å få dagpenger mens man studerer i det hele tatt. Dagpenger er uansett ment å være midlertidige penger når man har mistet inntekten. Det er annerledes hvis man har vært langvarig syk og kommer på arbeidsavklaringspenger. Da er det muligheter for å studere, fordi det gir muligheten til å komme tilbake til arbeidslivet, istedenfor å koste samfunnet store summer ved å bli helt trygdet. Anonymkode: 04d10...b95 3 3
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #7 Skrevet 13. juni 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg kan jo fint ha jobb selvom jeg studerer. Studerer jeg nettbasert vil jeg jo kunne lese/studere på kveldstid evt før jobb dersom jeg jobber turnus. Det er det som er så fint med nettbasert studier: det er fleksibelt og kan sådan kombineres med jobb. Så det at jeg ikke kan være reell arbeidssøker stemmer nok ikke. Anonymkode: 2d1a3...932 Da skaffer du deg en jobb først, og så studerer du i tillegg på kvelden. Jeg ser ikke behovet for at du skal ha dagpenger. Anonymkode: 28be2...638 6
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #8 Skrevet 13. juni 2023 9 minutter siden, Sofakona said: Du jobber turnus? Får dagpenger og vil studere? Ja, ser at det ble litt rotet skrevet, dårlig innhold og formuleringer. Beklager, er litt trøtt🙈Poenget mitt var egentlig at jeg vurderer det dit at jeg fint kan være fulltidsstudent mens jeg er aktiv jobbsøker. (Er arbeidsledig nå og går på dagpenger). Mestrer jeg jobb kombinert med studier (når den tid kommer) så klarer jeg hvertfall også å være reell arbeidssøker mens jeg studerer er det jeg tenker og argumentet mitt for å være reell arbeidssøker(få dagpenger)og samtidig kunne studere 30 stp. Anonymkode: 2d1a3...932
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #9 Skrevet 13. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, ser at det ble litt rotet skrevet, dårlig innhold og formuleringer. Beklager, er litt trøtt🙈Poenget mitt var egentlig at jeg vurderer det dit at jeg fint kan være fulltidsstudent mens jeg er aktiv jobbsøker. (Er arbeidsledig nå og går på dagpenger). Mestrer jeg jobb kombinert med studier (når den tid kommer) så klarer jeg hvertfall også å være reell arbeidssøker mens jeg studerer er det jeg tenker og argumentet mitt for å være reell arbeidssøker(få dagpenger)og samtidig kunne studere 30 stp. Anonymkode: 2d1a3...932 Ja, og jeg vil gjerne ha dagpenger for alle overtidstimene jeg ikke jobber. 🙄 Anonymkode: 41444...a9b 2
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #10 Skrevet 13. juni 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Da skaffer du deg en jobb først, og så studerer du i tillegg på kvelden. Jeg ser ikke behovet for at du skal ha dagpenger. Anonymkode: 28be2...638 Studiet koster 8-9000 i mnd, jobbene vokser ikke på trær her jeg bor og jeg kan ikke risikere å miste dagpengene som da er min hovedinntektskilde. Har ikke råd til dette studiet hvis det gjør at jeg mister dagpengene hvis jeg ikke har fått napp på jobbmarkedet til studiestart. Anonymkode: 2d1a3...932 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #11 Skrevet 13. juni 2023 Såklart får man ikke dagpenger mens man studerer, da ville jo alle studenter gjerne hatt det... Det man gjør er å ha deltidsjobb (eller så mye jobb man klarer) mens man studerer og så har man studielån og stipend i tillegg. Selv om studiet er nettbasert er det ikke sikkert det enkelt kan kombineres med heltidsjobb heller selv om noen kan klare det. Anonymkode: 7ab0d...47b 5
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #12 Skrevet 13. juni 2023 7 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, og jeg vil gjerne ha dagpenger for alle overtidstimene jeg ikke jobber. 🙄 Anonymkode: 41444...a9b Forstår ikke hvorfor dette skulle hånes? Jeg hadde et legitimt spm: om man kan være fulltidsstudent og bli ansett som reel arbeidssøker samtidig,?🤷🏻♀️Greit å undersøke hvilke rammer man har å forholde seg til. Trenger ikke være spydig Karen. Anonymkode: 2d1a3...932 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #13 Skrevet 13. juni 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Ja, ser at det ble litt rotet skrevet, dårlig innhold og formuleringer. Beklager, er litt trøtt🙈Poenget mitt var egentlig at jeg vurderer det dit at jeg fint kan være fulltidsstudent mens jeg er aktiv jobbsøker. (Er arbeidsledig nå og går på dagpenger). Mestrer jeg jobb kombinert med studier (når den tid kommer) så klarer jeg hvertfall også å være reell arbeidssøker mens jeg studerer er det jeg tenker og argumentet mitt for å være reell arbeidssøker(få dagpenger)og samtidig kunne studere 30 stp. Anonymkode: 2d1a3...932 For all del. Problemet er at de har satt en grense. Når du mottar dagpenger er dette som reaksjon på et innlevert meldekort. Her signerer du på hva du har gjort de siste fjorten dagene. Du kan jobbe inntil 50% av fulltidsstilling eller studere inntil 15studiepoeng (halvtidsstudium) og fortsatt motta dagpenger (men avkortet ettersom mengde studier eller jobb). Hvis du krysser av for at du ikke har studert, jobber og kun krysser på at du seff søker masse jobb og neida, jeg har ikke studert noenting altså - så får du nok utbetaling. På grunnlag av bedrageri. Og i det sekundet det registreres studiepoeng oppnådd på deg eller en utdanningsinstitusjon melder inn hvem som er studenter.. Da blir det dyrt. Og potensielt fengsel, rettsak og det som er. Dette gjelder altså UAVHENGIG av dine perfekt formulerte motargument i denne tråden. Systemet er ikke lagt opp sånn, med mindre du får spesielle avtaler i forbindelse med omskolering - som du MÅ snakke med NAV om i forkant. Og ikke jug på meldekortet. Anonymkode: 200fe...039 2
Sofakona Skrevet 13. juni 2023 #14 Skrevet 13. juni 2023 Om du går over 60 prosent jobb eller 15 studiepoeng..mister du dagpenger. Da hadde jeg heller søkt 50 prosent jobb og studere i mens 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #15 Skrevet 13. juni 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Forstår ikke hvorfor dette skulle hånes? Jeg hadde et legitimt spm: om man kan være fulltidsstudent og bli ansett som reel arbeidssøker samtidig,?🤷🏻♀️Greit å undersøke hvilke rammer man har å forholde seg til. Trenger ikke være spydig Karen. Anonymkode: 2d1a3...932 Dumme spørsmål fortjener dumme svar. 😉 Ordet fulltidsstudent indikerer at det er en aktivitet man bedriver 100% av arbeidstiden. Hvis du er opptatt 100% av arbeidstiden kan du ikke ta hvilket som helst arbeid når og hvor det passer en potensiell arbeidsgiver. Anonymkode: 41444...a9b 2
Sofakona Skrevet 13. juni 2023 #16 Skrevet 13. juni 2023 Det er fortsatt ikke meningen at dagpenger skal fungere som en alternativ studiestøtte til lån fra Lånekassen. En fare ved å ta utdanning med dagpenger er at det kan forlenge tiden en person er arbeidsledig - gi en innlåsingseffekt, ettersom personer under utdanning ikke søker like aktivt etter nye jobber som andre arbeidsledige. På den annen side kan utdanning bedre mulighetene for å få ny jobb. Vilkår for utdanning med dagpenger etter 1.oktober 2021 Nedre aldersgrense på 25 år for grunnskole, videregående opplæring og fagskoleutdanning og 30 år for høyere utdanning. Retten forbeholdes helt ledige og helt permitterte (dette gjelder ikke for opplæring i norsk og samfunnskunnskap for voksne innvandrere, for deltakelse i introduksjonsprogram og for deltakelse i arbeidsmarkedstiltak). Krav om å være reell arbeidssøker. Må ha vært arbeidssøker i minst tre måneder (gjelder ikke dersom man ikke har fullført og bestått grunnskole eller videregående opplæring). Utdanningen må godkjennes av NAV på forhånd Krav om redusert studieprogresjon for utdanning på høgskole og universitet 2
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #17 Skrevet 13. juni 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: For all del. Problemet er at de har satt en grense. Når du mottar dagpenger er dette som reaksjon på et innlevert meldekort. Her signerer du på hva du har gjort de siste fjorten dagene. Du kan jobbe inntil 50% av fulltidsstilling eller studere inntil 15studiepoeng (halvtidsstudium) og fortsatt motta dagpenger (men avkortet ettersom mengde studier eller jobb). Hvis du krysser av for at du ikke har studert, jobber og kun krysser på at du seff søker masse jobb og neida, jeg har ikke studert noenting altså - så får du nok utbetaling. På grunnlag av bedrageri. Og i det sekundet det registreres studiepoeng oppnådd på deg eller en utdanningsinstitusjon melder inn hvem som er studenter.. Da blir det dyrt. Og potensielt fengsel, rettsak og det som er. Dette gjelder altså UAVHENGIG av dine perfekt formulerte motargument i denne tråden. Systemet er ikke lagt opp sånn, med mindre du får spesielle avtaler i forbindelse med omskolering - som du MÅ snakke med NAV om i forkant. Og ikke jug på meldekortet. Anonymkode: 200fe...039 Men hallo i luken, nå må du roe deg helt ned. Jeg er langt unna både det ene og det andre som du skriver i innlegget ditt her🤦🏻♀️😅Jeg er en ærlig og ryddig sjel, ingen fare for at noe av momentene dine skal bli virkelig. Det er jo akkurat derfor jeg rådfører meg, for å undersøke hva som er regelverket. (Du kan nok med fordel lære deg å ikke krisemaksimere så mye btw, løsne opp litt og stress less) Anonymkode: 2d1a3...932
Sofakona Skrevet 13. juni 2023 #18 Skrevet 13. juni 2023 Ring nav...det får du der eneste ekte svaret 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #19 Skrevet 13. juni 2023 1 minutt siden, Sofakona said: Ring nav...det får du der eneste ekte svaret Ja, får gjøre det. Takk for hyggelig svar litt lenger opp forresten, setter pris på det❤️✌️ Anonymkode: 2d1a3...932
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #20 Skrevet 13. juni 2023 https://www.nav.no/arbeid/utdanning Kort oppsumert. Ja under visse forutseninger så kan du få dagpenger når du studerer. Men maks 15 studiepong per semester. Anonymkode: ac016...54e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå