Gå til innhold

Akne

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er det noen som har noen gode medisiner dere har gått på for å bli kvitt akne? Noen spesielle p piller? Antibiotika?

Hva er deres tips og hvor lett gir egentlig leger ut antibiotika for akne eller sterkere medikamenter som isotretinoin?

Anonymkode: a06de...3b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg har prøvd Diane p-piller og de hadde veldig god effekt på kvisene - men jeg tålte ikke alle hormonene, jeg fikk masse humørsvingninger og følte meg ikke som meg selv. Så da jeg sluttet med Diane så kom kvisene tilbake, akkurat som før.

Prøvde så antibiotika, tetracyclin, som også hadde veldig god effekt. Mens jeg gikk på den. Etter endt kur kom de tilbake, akkurat som før igjen.

Brukte Epiduo salve lenge, og den har effekt, men fikk fremdeles et par stk hvis det var et liiite område jeg ikke fikk dekket. 

Jeg går nå på Isotretinoin, jeg fikk det siden jeg hadde prøvd alt det andre uten at de hadde langsiktig effekt, og de vurderte tilstanden som alvorlig nok til å få kuren. Selv om min tilstand er langt ifra den verste, men ja. Kvisene er helt borte, huden ser fin ut. Men de har jo sine bivirkninger da, det er en heftig kur. Så får vi se om de kommer tilbake igjen etter endt kur eller om dette tok knekken på de små drittsekkene for alltid 😄

Anonymkode: 9c2b3...08a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kommer litt an på hvor mye kviser du har.. jeg har ikke lenger store plager med kviser men de dukker opp innimellom. Holder de i sjakk med å smøre meg med basiron 10% et par kvelder i uka, og bruker retinol et par kvelder i uka, da spesielt rundt menstider som stort sett er da jeg får noen særlig kviser nå. 

Brukte tidligere Diane p piller, brukte de i et par år og det hjalp veldig bra, fikk aldri tilbake de akne problemene jeg hadde før det. 

Merker også at huden min ikke er særlig glad i overbehandling, så selv om jeg bruker både basiron (ofte har jeg denne på rundt 4 timer før jeg vasker den vekk), retinol og aha/bha/pha syrer så er jeg forsiktig så huden får hvile i mellom og gir mye fukt. Ellers får jeg lett kviser

Anonymkode: 5a20c...f46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...