Pipaluk Skrevet 13. juni 2023 #1 Skrevet 13. juni 2023 Altså ikke forsøke å lære dem noen sosiale ferdigheter? Er det konverteringsterapi å skulle lære dem blikkontakt, slik at andre får lettere kontakt med dem. Forby konverteringsterapi – Dagsavisen Det er litt påfallende at foreningen Nevromangfold skal uttale seg om hva som er best for autister, da det er et himla stort spekter, alt fra autisme og dyp psykisk utviklingshemming, til samfunnsvitere som skriver debattinnlegg. Jeg var heller ikke klar over at mennesker med autisme foretrekker å bli kalt autister. Kjekt å vite. Da trenger jeg ikke å bruke lange omskrivinger for ikke å fornærme noen.
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #2 Skrevet 13. juni 2023 Absolutt. Det er ikke noe jeg heller vil enn å få lov til å være i fred og drive med mitt. Mvh autist Anonymkode: 49698...3c9
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #3 Skrevet 13. juni 2023 Oi, det høres jo skikkelig ille ut det som står i artikkelen Anonymkode: 4cbb6...d6b
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #4 Skrevet 13. juni 2023 La dem være i fred sier jeg. Folk med såpass store utfordringer har nok å slite med, det er mye viktigere med allmenopplysning om autister og underkategorier som asperger. Slik blir folk klar over at de er annerledes enn oss andre, og ta hensyn. Anonymkode: 78416...3fb
Pipaluk Skrevet 13. juni 2023 Forfatter #5 Skrevet 13. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Oi, det høres jo skikkelig ille ut det som står i artikkelen Anonymkode: 4cbb6...d6b Ja, men hvis du leser andre innlegg om teamet, så er arbeidsmåten mye mer nyansert. Slik jeg forstår retningene, så er det individuelt tilpasset brukergruppen. Målet er at de skal lære ting som å spise selv, gå på do, ha øyekontakt, kle på seg selv. Selv barn som ikke er autister må lære dette. Ut av autismen med riktig behandling – NRK Livsstil – Tips, råd og innsikt Autisme: Tilpasset trening er ikke konvertering – Dagsavisen Autisme: Funksjonsmangfold må møtes med løsningsmangfold – Dagsavisen
Pipaluk Skrevet 13. juni 2023 Forfatter #6 Skrevet 13. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): La dem være i fred sier jeg. Folk med såpass store utfordringer har nok å slite med, det er mye viktigere med allmenopplysning om autister og underkategorier som asperger. Slik blir folk klar over at de er annerledes enn oss andre, og ta hensyn. Anonymkode: 78416...3fb Så du tenker da ikke at det er viktig at de får muligheten til å leve et mest mulig selvstendig liv? Vi snakker om å kunne kommunisere, gå på do selv, bruke bestikk, kle på seg. Skal vi droppe denne læringen? 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #7 Skrevet 13. juni 2023 Det er ganske stor forskjell på nivå 1,2 og 3 autister. Nivå 2 og 3 kan ha god nytte av aba (Applied Behavior Analysis (anvendt atferdsanalyse)) Om den er riktig lagt opp og ikke presser på med øyekontakt etc. Abby fra Love on the spectrum har hatt god nytte av det. Vi må huske på nivå 2 og 3, ikke bare nivå 1. Nivå 2 og 3 kan ikke si sin mening i like stor grad. Det er også viktig at de som får diagnosen har et behov for hjelp og tilrettelegging. Autisme er ikke søte finurligheter. Det er en omfattende funksjonshemming. Anonymkode: 88adf...900 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #8 Skrevet 13. juni 2023 Men hvis man bare får være i fred og drive med sitt - hvordan skal man utvikle seg og bli flinkere til samhandling da? Anonymkode: ef4de...281 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #9 Skrevet 13. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men hvis man bare får være i fred og drive med sitt - hvordan skal man utvikle seg og bli flinkere til samhandling da? Anonymkode: ef4de...281 Må alle være så gode på samhandling da? Som en klok mann en gang sa: det var nok ikke den mest sosiale fyren som fant opp pilspissen. Vi er alle forskjellig og det bør være plass til de av oss som ikke ser poenget med så mye samhandling. Det som står i artikkelen er jo aldeles forferdelig. En ting er å lære barn å snakke, gå på do osv, grunnleggende ting, men MÅ alle ha evnen til å holde blikkontakt f.eks? Jeg har «bare» Asperger selv så har ikke vært utsatt for den type behandling, men jeg liker den jeg er og måten jeg tenker på, det samme gjør andre autister jeg kjenner. Hvorfor skal vi måtte endre på det? Anonymkode: 49698...3c9 1
Paneera Skrevet 13. juni 2023 #10 Skrevet 13. juni 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Men hvis man bare får være i fred og drive med sitt - hvordan skal man utvikle seg og bli flinkere til samhandling da? Anonymkode: ef4de...281 Nettopp. At de får hjelp til å bli selvstendige og bedre i det sosiale samspillet kan jeg ikke fatte at blir sett på som "konverteringsterapi". Man skal ikke straffe eller diskriminere (fjerne kosedyr eller redusere barnet til en diagnose), men veilede. Hjelpe barnet til å lære sosiale koder, tilpasse seg andre og bli mer fungerende. Det er jo utelukkende positivt (om det gjøres på riktig måte) fordi sjansene for økt livskvalitet øker når barnet lærer seg å omgås andre mennesker. Eller er det bedre at de sitter igjen uten venner og har et miserabelt liv? Man må jo også tenke på at mennesker med autisme kan ønske selv å få hjelp til å gli inn i mengden. Ikke alle med diagnosen ønsker å være "sære". Noen vil ikke vedkjenne seg diagnosen og ønsker å fremstå normale. Hvorfor skal de ikke få lov til å få veiledning slik at de kan få bedre livskvalitet og sosialt nettverk? 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #11 Skrevet 13. juni 2023 5 minutter siden, AnonymBruker said: Må alle være så gode på samhandling da? Som en klok mann en gang sa: det var nok ikke den mest sosiale fyren som fant opp pilspissen. Vi er alle forskjellig og det bør være plass til de av oss som ikke ser poenget med så mye samhandling. Det som står i artikkelen er jo aldeles forferdelig. En ting er å lære barn å snakke, gå på do osv, grunnleggende ting, men MÅ alle ha evnen til å holde blikkontakt f.eks? Jeg har «bare» Asperger selv så har ikke vært utsatt for den type behandling, men jeg liker den jeg er og måten jeg tenker på, det samme gjør andre autister jeg kjenner. Hvorfor skal vi måtte endre på det? Anonymkode: 49698...3c9 Jo mindre flink man er, jo mer isolert blir man. Jeg skulle ønske at man kunne diskutere dette uten å ty til "mest sosiale". Det er ikke snakk om å bli festens midtpunkt. Men at man kan nok sosiale samhandlinger til at man kan fungere i samfunnet og knytte de nettverk og vennskap man trenger for å øke egen livskvalitet. Det trenger ikke være de store greiene, men nok til at man ikke bare er isolert fordi man ønsker ro men også isolert fordi man innerst inne vil mer men ikke forstår. Anonymkode: ef4de...281 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå