Gå til innhold

Ferie i Spania, hvordan er prisene og kroneverdi?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal til Spania. Har aldri vært der og heller ikker reist noe særlig utenlands. Hører så mye at norske krona er lite verd nå.

Hva betyr dette for min ferie med mat og drikke og evt litt shopping? Hva koster helt vanlig mat på pizzaria og vin og litt kles shopping. Er det mye dyrere inn i Norge?

Anonymkode: a1835...b4e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Skal til Spania. Har aldri vært der og heller ikker reist noe særlig utenlands. Hører så mye at norske krona er lite verd nå.

Hva betyr dette for min ferie med mat og drikke og evt litt shopping? Hva koster helt vanlig mat på pizzaria og vin og litt kles shopping. Er det mye dyrere inn i Norge?

Nei, prisnivået er ikke høyere enn i Norge. Men ferien i Spania blir minimum 20 % dyrere enn det hadde vært hvis du reiste i fjor.

Anonymkode: bd92d...b72

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

En pizza ca 8-15 euro, et glass vin 1,50-4 euro og ca samme for  halvliter. Den billiste vinen får du en liter for en euro i matbutikken. Men en helt ok flaske for rundt 5 euro. Mange restauranter opererer med dagens meny for 10-15 euro, som oftes inkluderer tre retter og en drink.
Du kan regne ca 12 kroner per euro nå. I august i fjor var den 9,60, så derfor mange sier krona er lav nå. Bor i Spania og det merkes, men fortsatt billigere enn hjemme.
Det er dyrere rundt stranda, og ofte billigere i gatene over. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Klarer du å holde deg unna turistfellene som strandnære og helt sentrale restauranter, sykkelutleier og slikt så går det nok helt fint. Den valutabaserte prisøkningen på 20% er nok helt reell, men det er jo ikke akkurat slik at du får gjort noe med det.

Anonymkode: 913c9...509

AnonymBruker
Skrevet

Hei, takker masse for svar. Jeg drar med mine døtre på 18 og 20 år og vi tre er ute etter bare en rolig hyggetur, ikke festing, ikke dyreste valg, men rusle rundt og kose. Vi er i leilighet så lager frokost selv der. Jentene betaler forvegen shopping selv.

Hvor mye ca bør jeg grovt beregne for oss 3 voksne damer pr dag? Hvis mat ligger på ca 10.euro, så blir det 120kr pr måltid for en, så hvis jeg beregner grovt sett  600 til 800 kr pr person pr dag med lunsj, middag, kveldsnack, vann, litt øl og vin, så er jeg greit nok innafor? Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hei, takker masse for svar. Jeg drar med mine døtre på 18 og 20 år og vi tre er ute etter bare en rolig hyggetur, ikke festing, ikke dyreste valg, men rusle rundt og kose. Vi er i leilighet så lager frokost selv der. Jentene betaler forvegen shopping selv.

Hvor mye ca bør jeg grovt beregne for oss 3 voksne damer pr dag? Hvis mat ligger på ca 10.euro, så blir det 120kr pr måltid for en, så hvis jeg beregner grovt sett  600 til 800 kr pr person pr dag med lunsj, middag, kveldsnack, vann, litt øl og vin, så er jeg greit nok innafor? Ts

Synes det høres greit ut. Kan være det sklir litt over en eller to dager. Kanskje det blir noen ekstra drinker på kvelden, eller en litt bedre middag. Men jevnt over så skal dere kunne kose dere fint på de summene du foreslår.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville droppet shopping. Men mat må dere jo ha hjemme også og jeg kan ikke tro at det er dyrere i Spania enn her selv om krona er svakere.

Anonymkode: 80928...ccd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Litt lite tror jeg. det går alltid mer penger enn man tror. og i Spania må man kjøpe drikke til maten, også vann.

Anonymkode: 8f3e1...7e6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Regner med det blir dyrt. Har ikke peiling på akkurat Spania, men har sjekket priser på ting på eBay og andre utenlandske sider. For første gang som jeg kan huske, så er det billigere å kjøpe disse tingene i Norge.

Anonymkode: c8c21...ffd

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg var nettopp i Spania med familien. Jeg tror 600- 800kr per person vil holde i mat og drikke. 

Men vi syntes det var veldig dyrt å feriere der nå. Vi ferierte i Mallorca. Var der i 1 uke og brukte vel ca 25 000kr i lommepenger. Men vi var to voksne og fem barn, riktignok. Lagde frokost og lunsj på minikjøkkenet på hotellrommet, noe vi likevel også foretrekker å gjøre når vi er i syden. 

Anonymkode: 1cec6...be4

AnonymBruker
Skrevet

Vi er i Spania nå og det er SVINDYRT! En Snickers is kostet 4,50 euro. En brus ca. 50 norske kroner. Maten er nesten samme pris som hjemme. Det er kjempedyrt!! For 3 voksne vil det gå langt mer enn 800 kr dagen hvis dere planlegger å spise alle måltidene ute. Her spiser vi mellommåltid på hotellet (loff, rundstykker, pålegg) og kun middagen ute.

Anonymkode: d2b3a...19e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Vi er i Spania nå og det er SVINDYRT! En Snickers is kostet 4,50 euro. En brus ca. 50 norske kroner. Maten er nesten samme pris som hjemme. Det er kjempedyrt!! For 3 voksne vil det gå langt mer enn 800 kr dagen hvis dere planlegger å spise alle måltidene ute. Her spiser vi mellommåltid på hotellet (loff, rundstykker, pålegg) og kun middagen ute.

Anonymkode: d2b3a...19e

Huff, er redd det blir dyrt ja, men tenkte 600-800 per person, så ca 2500 pr dag for 3 voksne tilsammen?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

For å sjekke hva den norske krona er verdt, så følger man med på valutakursene. Last f.eks ned en valutakalkulator.

Anonymkode: 54c7d...266

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...