AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #1 Skrevet 13. juni 2023 Kunne skrevet et langt innlegg om dette, men jeg skal gjøre det kort. Først og fremst må jeg berømme alle sykepleiere der ute for den enormt viktige jobben dere gjør. Jeg, og mange andre, ser opp til dere og er svært, svært imponert over hvordan dere klarer å holde hodet kaldt til tross for det enorme ansvaret dere har. Jeg har akkurat vært gjennom et langt, tungt år i utdanning for å bli sykepleier. Førsteåret gikk fint, men andreåret har fått meg til å innse at dette kanskje var feil yrkesvalg for meg. Deler av arbeidsoppgavene syns jeg er spennende og givende, mens andre sentrale sykepleieoppgaver er psykisk vanskelige. Jeg har gode karakterer, og synes teorien i fagene er spennende. Jeg elsker å være student. Men det er praksis, selve sykepleieutførelsen, jobben, som gjør meg tvilende. Jeg har «bare» ett år igjen, og skal holde ut. Men jeg er usikker på om dette er noe for meg videre. Ønsker bare å høre om det er andre der ute som går gjennom eller har vært gjennom det samme. Og hvordan dere løste det som ferdig utdannet. Jeg klarer ikke se for meg selv jobbe verken på sykehus, sykehjem eller i hjemmetjeneste.😭 Anonymkode: 9882d...6c8 1
TLR Skrevet 13. juni 2023 #2 Skrevet 13. juni 2023 Hva slags arbeidserfaring har du fortsett i fra sykepleieren
TLR Skrevet 13. juni 2023 #3 Skrevet 13. juni 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Kunne skrevet et langt innlegg om dette, men jeg skal gjøre det kort. Først og fremst må jeg berømme alle sykepleiere der ute for den enormt viktige jobben dere gjør. Jeg, og mange andre, ser opp til dere og er svært, svært imponert over hvordan dere klarer å holde hodet kaldt til tross for det enorme ansvaret dere har. Jeg har akkurat vært gjennom et langt, tungt år i utdanning for å bli sykepleier. Førsteåret gikk fint, men andreåret har fått meg til å innse at dette kanskje var feil yrkesvalg for meg. Deler av arbeidsoppgavene syns jeg er spennende og givende, mens andre sentrale sykepleieoppgaver er psykisk vanskelige. Jeg har gode karakterer, og synes teorien i fagene er spennende. Jeg elsker å være student. Men det er praksis, selve sykepleieutførelsen, jobben, som gjør meg tvilende. Jeg har «bare» ett år igjen, og skal holde ut. Men jeg er usikker på om dette er noe for meg videre. Ønsker bare å høre om det er andre der ute som går gjennom eller har vært gjennom det samme. Og hvordan dere løste det som ferdig utdannet. Jeg klarer ikke se for meg selv jobbe verken på sykehus, sykehjem eller i hjemmetjeneste.😭 Anonymkode: 9882d...6c8 Har du noe annen arbeidserfaring enn i fra helsevesenet
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #4 Skrevet 13. juni 2023 TLR skrev (8 minutter siden): Har du noe annen arbeidserfaring enn i fra helsevesenet Nei, dessverre har jeg ikke det. Utenom praksisperiodene har jeg kun jobbet som assistent i hjemmesykepleie. Anonymkode: 9882d...6c8
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #5 Skrevet 13. juni 2023 Hvis du synes det teoretiske er interessant. Hva med å gå løpet helt ut, først med master så PhD? Anonymkode: 50594...419 4
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #6 Skrevet 13. juni 2023 Akkurat hva er det du syns er vanskelig? Anonymkode: 52295...9bf 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #8 Skrevet 13. juni 2023 Ante du ikke hva det ville si å jobbe på sykehus, sykehjem etc. før du startet på studiene? 🤔 Anonymkode: db5b8...57f
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #9 Skrevet 13. juni 2023 Er det pleie som er problemet? Hva med rus, psyk, legekontor, skolehelse, bedriftshelse e.l? Anonymkode: d2617...92f 3
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #11 Skrevet 13. juni 2023 Jobber på sykehus som noe annet, og må si at jobben til sykepleierne er noe av det kvalmeste som finnes. Skjønner ikke at de holder ut. Anonymkode: 2ee35...213 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #12 Skrevet 13. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvis du synes det teoretiske er interessant. Hva med å gå løpet helt ut, først med master så PhD? Anonymkode: 50594...419 Mange masterutdanninger innenfor sykepleie fordrer ett til to år med yrkespraksis i sykepleie før man søker Men man kan også søke seg til litt «mindre relevante»mastere, eks folkehelse, ernæring eller andre emner som går over flere fagområder. På den måten kan man gå videre til phd. Det finnes også master i sykepleievitenskap, som kan bygges videre til phd. Med phd kan man jobbe som forsker, eller kanskje i FHI o.l. Vanligste er kanskje å jobbe på høyskole eller universitet. Mitt råd til TS er at det å være student og selvstendig sykepleier er to helt forskjellige ting. Det er også stor forskjell fra sykehjem til sykehjem, eller forskjellige avdelinger på sykehus. Hvis turnus er det du mistrives med kan man jobbe flere plasser på dagtid som sykepleier. Det er faktisk ikke «så vanskelig» å finne dagstilling som det virker som på KG. De første seks mnd i en ny stilling er ofte ganske slitsomt eller kaotisk. Etter en stund er man mer på plass og kjenner avdelingen bedre. Det beste med å være sykepleier er fleksibiliteten. Du kan jobbe over alt! Anonymkode: 86510...b57 2
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #13 Skrevet 13. juni 2023 Bare stå løpet ut, da har du i det minste en grad. Den kan gi deg inngangsbillett til helt andre felt. Selv er jeg også sykepleier, men nå arbeider jeg med saksbehandling i staten. Anonymkode: 0f891...f49 2
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #14 Skrevet 13. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jobber på sykehus som noe annet, og må si at jobben til sykepleierne er noe av det kvalmeste som finnes. Skjønner ikke at de holder ut. Anonymkode: 2ee35...213 De/vi gjør jo ikke det, det er derfor det er sykepleier mangel. Tror ingen av kullet mitt fra 2004 fortsatt jobber som sykepleiere. AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Bare stå løpet ut, da har du i det minste en grad. Den kan gi deg inngangsbillett til helt andre felt. Selv er jeg også sykepleier, men nå arbeider jeg med saksbehandling i staten. Anonymkode: 0f891...f49 Uenig. Jeg skulle ønske jeg hadde lyttet til magefølelsen og droppet ut underveis da jeg innså at jeg mistrives helt sinnsykt, men jeg tenkte som deg at det er best å fullføre (i praksis; få enda mer studielån på en utdannelse innen noe jeg ikke ønsker å jobbe med). Anonymkode: e09d8...368 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #15 Skrevet 13. juni 2023 Hvorfor skal du holde ut resten av studiet hvis du er sikker på at det ikke er for deg? Hva er det spesifikt du ikke liker med selve utførelsen av jobben? Er det noen av videreutdanningene du kunne tenke deg? Jeg hadde kun giddet å fullføre graden hvis du kan de for deg å kunne bruke den til noe, som f.eks. en videreutdanning. Anonymkode: 6807c...e9f
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #16 Skrevet 13. juni 2023 Jeg var det samme som deg. Angret halveis i løpet og bestemte meg likevel for å fullføre. For å være ærlig så var det egentlig bortkastet tid for jeg har aldri brukt utdanningen til noe. Rett etter jeg fullførte sykepleierutdanningen så startet jeg på en ny bachelor i en annen bransje, som jeg også tok master i. Sykepleierutdanningen har jeg faktisk aldri brukt til noe. Anonymkode: 8bd6b...c1e
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #17 Skrevet 13. juni 2023 Jeg er sykepleier, men fant ut jeg heller ikke trivdes med stell/sykehus osv.. Fant ut dette alt for sent dessverre. Har aldri jobbet med dette, jobbet 5 år i inntaktsteam (kontorjobb 9-16) og jobber nå innen forsikring (helseforsikring, dit man kan ringe hvis man har utvidet forsikring og kan ringe døgnåpen telefon for å rådføre seg). Jobber mandag-fredag og har fastlønn 750 000 Anonymkode: 20971...2f3
mitch92 Skrevet 14. juni 2023 #18 Skrevet 14. juni 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg er sykepleier, men fant ut jeg heller ikke trivdes med stell/sykehus osv.. Fant ut dette alt for sent dessverre. Har aldri jobbet med dette, jobbet 5 år i inntaktsteam (kontorjobb 9-16) og jobber nå innen forsikring (helseforsikring, dit man kan ringe hvis man har utvidet forsikring og kan ringe døgnåpen telefon for å rådføre seg). Jobber mandag-fredag og har fastlønn 750 000 Anonymkode: 20971...2f3 Hvordan i all verden fikk du jobb innen forsikring? Har søkt masse stillinger men ikke noe napp. Samme med kontorjobb. Ingen er interessert i de med kun bachelor virker det som. Med mindre man har veldig mye erfaring kanskje. Så hvordan du fikk kontorjobb uten pleie først fatter jeg ikke.
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #19 Skrevet 14. juni 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Bare stå løpet ut, da har du i det minste en grad. Den kan gi deg inngangsbillett til helt andre felt. Selv er jeg også sykepleier, men nå arbeider jeg med saksbehandling i staten. Anonymkode: 0f891...f49 Måtte du ha jobbet lenge som sykepleier før du fikk jobben du har nå? Eller ta noe type kurs/utdanning for å få jobben? AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg er sykepleier, men fant ut jeg heller ikke trivdes med stell/sykehus osv.. Fant ut dette alt for sent dessverre. Har aldri jobbet med dette, jobbet 5 år i inntaktsteam (kontorjobb 9-16) og jobber nå innen forsikring (helseforsikring, dit man kan ringe hvis man har utvidet forsikring og kan ringe døgnåpen telefon for å rådføre seg). Jobber mandag-fredag og har fastlønn 750 000 Anonymkode: 20971...2f3 Har du noe annen utdanning, eller fikk du disse jobbene fordi du har bachelor i sykepleie? Anonymkode: 9882d...6c8
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #20 Skrevet 14. juni 2023 Jeg er sykepleier og jobber på DPS. Hadde aldri orket sykehus, hjemmetjenesten eller sykehjem. Det er jo mye annet du kan gjøre som sykepleier + videreutdanning. Anonymkode: 1bd6d...ba3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå